Elikkäs semmonen käyntiongelma, että kun antaa vähänkin hanaa vaikkapa paikallaan (kierrokset yli 6000) ja päästää kaasun, niin pyörä sammuu. Sama tapahtuu ajossakin, moottorijarrutuksessa pyörä sammuu, kun avaa vähän kaasua niin käynnistyy. Kiihtyvyydessä/kulkemisessa ei ole mitään epänormaalia, ei rötää, yski tai pätki, niin kauan kun on tuppi kaakossa. Jos ajelee vaikka 100km/h kutosella (kiekat alle 5000) silloin ei sammu. Missä vika?![]()
satulan alla oleva huoltoliitin oikoseen ja katso tuleeko virhekoodia. TPS ajoitus kannattaa tarkistaa(throttle position sensor).
yksi kohta voisi olla ruiskurunkojen yhdysputkien päässä oleva bensapainekello. sen toiselle puolelle tulee alipaine imusarjasta. ja kun päästät kaasun moottorijarrutukseen tai kovilta kierroksilla, niin se nykäisee polttoaineen paineen alas(vapauttaa sen tankkiin) Alipaineen loppuessa, sen pitäisi palauttaa polttoaineen paine, mutta tuo voi jumittaa.
luulisi, että todennäköisempi syy on, että pyörä käy laihalla esim putkivirityksen tms takia, ja siksi sammuu.
JakeT.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kaverilla oli just sama homma ja se vei bensaa vielä reilusti enemmän! Siinä oli joku kaasun asentotunnistimen (anturi?!) akseli vähän jumissa, eli kun käänsi kaasua ja päästi nopeasti kone sai liikaa bensaa ja sammui. Kun päästää kahvasta "kaasuläpät" menevät kiinni mutta anturi ei tottele tarpeeksi nopeasti, koska akseli jumittaa.
Akseli vaan irti ja puhdistat sen hyvin esim. hienolla hiomapaperilla, ilmeisesti se hapettuu tai jotain. Se anturi on vissiin jossain ruisku rungossa!
Oliko tarpeeksi epäselvästi kirjoitettu![]()
kyllä ne sudet sen sieltä syö
Sen TPS:n kunnon voi mitata. Piuhat irti liittimestä ja mittaus kaasua kääntelemällä. Mitattavia johtoja en muista, servicemanuaalista löytyy, linkki näilläkin sivuilla? Itse olen yhden anturin vaihtanut itsestään tapahtuneen vaurioitumisen takia.
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
Semmosta tähän ongelmaan, että tutkittu on ja havaitsin seuraavaa:
Ensin katsoin tuon TPS:n asennon kytkemällä tuon huoltopistokkeen oikoseen, viiva oli keskellä kuten pitääkin. Sitten käänsin kaasun kokonaan auki, viiva pomppasi ylös, kuten pitääkin. Laskin kaasun kiinni, mutta viiva kutale jäi ylös, tipahti keskelle hetken päästä.
Sitten mittasin tulo- ja lähtöjännitteet sekä resistanssin tuosta "tepsistä" huoltomanuskan mukaisesti, anturi toimii, mutta liian hitaasti, kuten noista viivahommistakin voi päätellä. Kaasun ollessa auki jännite n. 4.3V, kun laskee kaasun heti kokonaan, niin jännite laskee todella hitaasti, mutta laskee kuitenkin lähes kohdalleen, n. 1.2V
TPS siis toimii, mutta liian hitaasti. Sitten paneuduin tuohon mahdolliseen akselin putsaamiseen, mutta en oikein ymmärrä kuinka se voisi olla mahdollista. Mielestäni kaasuläppien pitäisi jäädä myös auki jos tuo akseli jumittaisi. Eikä se jumittanut kun kääntelin kaasua TPS:n irti ollessa.
Joten tulin siihen johtopäätökseen, että anturi on viallinen, ja tilasin uuden. Toivottavasti ei menny rahat hukkaan, se anturi meinaan maksaa hunajaa tuommoiseksi osaksi. (130€) Sen näkee ens viikolla.
Miljoonat kiitokset kaikille avusta, laitan vielä uuden "turun palloseuran" saapuessa viestiä auttoiko.![]()
saat kaupan päälle tuplamäärän sähkövikoja, sekä miehekkäät hinnat osille(Finnpaso @ Touko. 05 2006,21:54) kirjoitti
![]()
...a seuraavaksi jori ja tynottaja![]()
![]()
![]()
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80