Asensin tänään mopottimeen sigman mittarin. Mittasin eturenkaan ymp.mitan ja asetin sen mittariin. Sitten koeajolle... yllätyin kun huomasin satasen vauhdissa pyörän mittarin näyttävän n.12km liikaa
Sekin varmasti vaikuttaa asiaan, että mulla on tällä hetkellä alla ihan loppuun ajetut renkaat... Täytynee varmaan vielä kokeilla GPS:n kanssa pitääkö sigma nyt kutinsa....
Mites muilla?? Kuinka paljon on mittarissa heittoa?
Alku aina kankeaa, lopussa kiitos jos seisoo...
mittarin näyttämä nopeus eka ja todellinen sitten
50 = 46.8
100 = 93
200 = 186.2
Paljonko mittasit renkaan mitaks sigmalle? Itse taisin mitata 1790mm... 40-50 vauhdeissa oma mittari näyttää samaa kuin sigma mutta ainakin mulla sen jälkeen alkaa kusettamaan rankasti. Itsellä vaihdettu eturatas 1-piikin pienemmäksi. Kovemmissa vauhdeissa mittari näyttää 210-215 ja silloin sigma antaa 195km/h...(T£M£ @ Huhti. 30 2006,20:30) kirjoitti
![]()
Honda CBR600F -00,Kawasaki Z1000 -07,Yamaha MT01Stage3 -05,Suzuki GSX1300BK -10,Husaberg FE550 -07,HD Rocker C -09,KTM 450 SX-F -13,KTM 1290 Super Duke R -14, Triumph Speed Triple 1050 -09, Kawasaki ZRX1200 -07, Suzuki GSX1400 -07, Husaberg FE390 -10,
Mittari 100km/h GPS 95km/h
*** Triumph Speed Triple ***
* Ex. Honda CBR 600 *
Pyörän vuosimalli taitaa vaikuttaa aika paljon mittarivirheeseen. Omassa -97:ssa mittari näyttää noin 10% liikaa, välitykset on vakiot.
Vanhemmassa F2:sessa nopeus otetaan suoraan etupyörältä, joten siihen ei välitykset vaikuta, uudemmissa tiuhemmat välitykset lisää mittarivirhettä.
-1 eturattaalla, heittää 10km/h:ssa. ~90-100:nopeudessa, 120 vähän enemmän.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Laitoin muistaakseni 1794... Eturengaskin alkaa olla pikapuolin vaihtokunnossa. Kuuttakymppiä jos ajelee mopon mittarin mukaan niin sigma näyttää 54.(FELIX @ Touko. 01 2006,21:14) kirjoitti
Takarenkaan kuluminen vaikuttaa silti varmasti paljon siihen mittarin näyttämään... kyllähän jos renkaasta lähtee esim. 5mm pintaa pois niin ympärysmitta pienenee jo kummasti. Ja mulla on tosiaan tällä hetkellä takanakki ihan slicksi![]()
Alku aina kankeaa, lopussa kiitos jos seisoo...
Renkaan kuluneisuuden aiheuttama virhe on alle 2%, jos verrataan uutta rengasta 5mm kuluneeseen. Ablosuuttinen mittarivirhe on aina suhteessa nopeuteen ja siksi mittari heittää enemmän suurissa nopeuksissa.
Ai sä laitoit takanakkiin? Mä pistin se Sigman etupyörään.. Noh onkohan sillä mitään väliä jos molemmat pyörät ovat maassa...(T£M£ @ Touko. 03 2006,17:48) kirjoitti
Honda CBR600F -00,Kawasaki Z1000 -07,Yamaha MT01Stage3 -05,Suzuki GSX1300BK -10,Husaberg FE550 -07,HD Rocker C -09,KTM 450 SX-F -13,KTM 1290 Super Duke R -14, Triumph Speed Triple 1050 -09, Kawasaki ZRX1200 -07, Suzuki GSX1400 -07, Husaberg FE390 -10,
Mulla omassa tupla äksässä näyttää mittari justiin 100km/h niin todellinenkin on se ja kun ajaa 200km/h nii sitteki se on todellistaAsensin nimittäin speedo healerin ja kalibroin sen kepsillä
olihan siinä tietty ennen asennusta 13,79% heitto
Drive like a DEVIL......feel like a GOD!!!
Kyllä sigman anturi on eturenkaassa, mutta eikös se pyörän oma mittari taida ottaa nopeuden vaihdelaatikosta ja sitä kautta tietenkin takarenkaan koko vaikuttaa mittarin näyttöön.(FELIX @ Touko. 03 2006,23:58) kirjoitti
Alku aina kankeaa, lopussa kiitos jos seisoo...
Nyt kun on ihan uusi takanakki alla niin mittarivirhe väheni neljällä... Renkaan leveyskin kasvoi kyllä 170:een ja samalla tietenkin korkeuskin hieman.
Alku aina kankeaa, lopussa kiitos jos seisoo...
oli munkin vm95 600cbr mittariheittoa tuon 10-12km/h satasessa.. ja mullakin oli sigma. outoa oli kun mittari ja sigma näytti eri lukuja..![]()
Mie kun paahdoin nelosella tappiin, niin kaveri tuli vanhalla
1000F:llä perässä ja väitti että 230 meni. Mulla näytti 195.
Todellinen ehkä 180?
Hornet 600 -99
VTR 1000 -99
ZRX1200R -06
SpeedTriple -08
Busa -09
FXDCI -06
FXS -11
Minkä kokonen renkku, onko 120/70/17, sama ku 1000 ähäfässä?? pitäis huomenna ruveta mittaamaan... Tietäis että liikunko edes samoilla metriluvuilla....(T£M£ @ Touko. 03 2006,17:48) kirjoitti
![]()
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Muuten sama mutta matalammalla profiililla eli 120/60-17.(mikatossa @ Kesä. 06 2006,22:55) kirjoitti
70-profiilisella menee varmaan kyllä yli 1800 ja oma eturengas alkaa olemaan vielä elinkaarensa loppupäässä...
Alku aina kankeaa, lopussa kiitos jos seisoo...
Joo, sain luvuksi 1843, mut tallipalstalla sain tietoa että kun laittaa 1850 niin aika kohillaan(T£M£ @ Kesä. 07 2006,08:04) kirjoitti
![]()
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Takarenkaasta nopeutta mitattaessa kannattaa ottaa huomioon,että suurimmissa nopeuksissa(+250km/h)alkaa takapyörä lyömään tyhjää jo pelkästä ilmanvastuksesta.Tämän huomaa konkreettisesti lähes loppuun kuluneella takarenkaalla muutaman kilometrin täysillä ajettuaan on rengas selvästi silmämääräisestikin kulunut lisää.Tätä vielä lisää kuluneen renkaan huonompi pito.(T£M£ @ Kesä. 04 2006,22:38) kirjoitti
Vain turbo antaa kunnon voimaa!