Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Tuli tästä aiheesta jo tuolla apriliaforumin puolella avauduttua mutta kysästäänpäs täälläkin, josko on kanssa-aprilianisteillä löytynyt öljyä boksista. Ensihuollon yhteydessä tosiaan huomattiin, että boksissa oli öljyä vaikka ei todellakaan ollut ajeltu muuta kuin sisään. Mahtaako olla ominaisuus vai huolestunko? Öljymäärän täytön suhteen pitänee ainakin olla tarkkana, sillä ylimääräinen tuntuisi joidenkin lähteiden mukaan päätyvän juurikin tuonne ilmaboksiin...



    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  2. #2
    Se on ominaisuus että oljyä on joskus ilmaboxissa. Boxissa on tyhjennys letku öljyn poistoa varten oikealla puolella. Öljymäärästä tosi tarkka, omaan laitettu 1dl alle maksimin eikä boxissa ole sen jälkeen ollut juurikaan öljyä.
    You Only Live Twice
    Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
  3. #3
    Täältä on näköjään muutamat viestit hävinny kuin tuhka tuuleen???
    Merkillistä...
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  4. #4
    Liittyy varmaan tuohon laitteistohuoltoon. No sanotaan uudestaan eli öljynvaihdon/suodattimen vaihdon yhteydessä ensin silmämääräisesti 3,3-3,4 litraa öljyä.

    Kone lämpimäksi ja sen jälkeen vaakatasossa pyörä ja katsotaan putkesta paljon öljyä heti eikä 10 minuutin päästä. Max merkkiin ei koskaan kannata täyttää.
    <br />
  5. #5
    Onkos se näissä isommissa Aprilioissa kuivasumppu vai märkäsumppu? Uudessa Stradassa on kuivasumppu ja on tuo öljymäärän tarkastus aika mielenkiintoinen jos kattoo liian aikaisin öljyä näyttää olevan liikaa ja josliian myöhään niin liian vähän.
    Taivas saa odottaa
  6. #6
    Mullakin taisi olla pikkuriikkisen öljyä ilmaboksin sisällä. Kuivasumppuja nuo Rotaxit on olleet kait ties kuinka kauan. Eikä se tosiaan niin monimutkaista ole, eli eikun koneella hiukan aikaa ajoa että lämpenee, jos ei ole jo lämmin, ja sitten tarkistamaan. Sitäpaitsi se minimin ja maksimin ero on aika iso siinä putkessa (ja esim. vanhoissa Pegasoissa tikussa), että ei se hetken odottelu nyt mitään mullistavia eroja saa aikaan. Vanhoissa 6xx Rotaxeissa saattoi sitä pientä viivettä ilmetä hiukan enemmän, koska öljy kiersi runkoputken kautta ja öljytikku oli öljyjäähdyttimen päällä.

    Lainaa kirjoitti
    Kone lämpimäksi ja sen jälkeen vaakatasossa pyörä ja katsotaan putkesta paljon öljyä heti eikä 10 minuutin päästä.
    Hmm... minusta se on kyllä huomattavasti helpompaa ja luotettavamman lukeman saa, jos pyörä on pystysuorassa asennossa eikä makaa vaaterissa.
    Sori, oli pakko.
  7. #7
    Kuulostaa hyvältä...Tällä hetkellä Aprillipilan "ominaisuuslistalla" siispä heikko kylmäynnistyvyys, pienet öljyjäämät ilmaboksissa...ja tietty ne positiiviset asiat eli sielukkuus, vääntö, äänet, ajo-ominaisuudet, laatu, osat, luotettavuus, ulkonäkö jnejne...

    Ps. Takajarru ja kytkin tarkkailussa
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  8. #8
    Lainaa (canepazzo @ Huhti. 27 2006,14:06) kirjoitti
    Hmm... minusta se on kyllä huomattavasti helpompaa ja luotettavamman lukeman saa, jos pyörä on pystysuorassa asennossa eikä makaa vaaterissa. *
    Sori, oli pakko. *

    Joo totta puhut *

    Eli ei tartte kaataa pyörää vaan pitää pystysuorassa asennossa (tai kaveri voi pitää niin helpompi)

    Sen verran noista ominaisuuksista että pitäisin positiivisena sitä että sylkee öljyt ylitäyttötilanteessa sinne ilmaboksiin. Kaikissa pyörissä ei tuota ole ja se tarkoittaa sitä että jotain paukahtaa silloin rikki ja korjaus on kalliimpaa kuin ilmaboksin pyyhkiminen...Aprialiafoorumilta löytyy englanniksi tarkempia selostuksia miten voi käydä jos ylimääräinen öljy ei pääse koneesta pois purkautumaan vaan se joutuu itsensä pakottamaan ulos jostakin (heikoimmasta kohdasta)



    <br />
  9. #9
    [QUOTE= (Samiv @ Huhti. 27 2006,15:09)]
    Lainaa canepazzo,Huhti. 27 2006,14:06 kirjoitti

    Sen verran noista ominaisuuksista että pitäisin positiivisena sitä että sylkee öljyt ylitäyttötilanteessa sinne ilmaboksiin. Kaikissa pyörissä ei tuota ole ja se tarkoittaa sitä että jotain paukahtaa silloin rikki ja korjaus on kalliimpaa kuin ilmaboksin pyyhkiminen...Aprialiafoorumilta löytyy englanniksi tarkempia selostuksia miten voi käydä jos ylimääräinen öljy ei pääse koneesta pois purkautumaan vaan se joutuu itsensä pakottamaan ulos jostakin (heikoimmasta kohdasta)
    Kiitokset tarkennuksesta (jos/kun kyse ylitäytöstä). Tietämättömänä en tuota tiennyt Eipä se tosiaan hirveältä urakalta tunnu jos ylimääräöljyt boksista pyyhkäisee. Eli eiku kelille ja Apriliat ajoon Mulla 1500 kilsan rajapyykkikin kohta rikki eli eiku hanaa



    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  10. #10
    [QUOTE= (mikkokoo @ Huhti. 27 2006,15:30)]
    Lainaa (Samiv @ Huhti. 27 2006,15:09) kirjoitti
    Lainaa canepazzo,Huhti. 27 2006,14:06 kirjoitti

    Sen verran noista ominaisuuksista että pitäisin positiivisena sitä että sylkee öljyt ylitäyttötilanteessa sinne ilmaboksiin. Kaikissa pyörissä ei tuota ole ja se tarkoittaa sitä että jotain paukahtaa silloin rikki ja korjaus on kalliimpaa kuin ilmaboksin pyyhkiminen...Aprialiafoorumilta löytyy englanniksi tarkempia selostuksia miten voi käydä jos ylimääräinen öljy ei pääse koneesta pois purkautumaan vaan se joutuu itsensä pakottamaan ulos jostakin (heikoimmasta kohdasta)
    Kiitokset tarkennuksesta (jos/kun kyse ylitäytöstä). Tietämättömänä en tuota tiennyt Eipä se tosiaan hirveältä urakalta tunnu jos ylimääräöljyt boksista pyyhkäisee. Eli eiku * kelille ja Apriliat ajoon Mulla 1500 kilsan rajapyykkikin kohta rikki eli eiku hanaa *
    Selvennettäköön vielä että *tietty öljyn ylitäyttö ei koskaan ole suositeltavaa. Sillä voi Aprialiassakin saada koneesta tiivisteitä ym hajalle.

    Todennäköisyys siihen on kuitenkin Apriliassa pienempi kuin monessa muussa merkissä juuri tuon ilmaboksiin *ylimääräisten sylkemisen ansiosta.

    Jotkut ovat viritelleet suodattimia ym siihen letkun päähän joka tulee koneesta ilmaboksiin. Taas sieltä Apriliafoorumilta löytyy kuvia tehdyistä virityksistä.



    <br />
  11. #11
    [QUOTE= (Samiv @ Huhti. 27 2006,16:01)]
    Lainaa (mikkokoo @ Huhti. 27 2006,15:30) kirjoitti
    Lainaa (Samiv @ Huhti. 27 2006,15:09) kirjoitti
    Lainaa canepazzo,Huhti. 27 2006,14:06 kirjoitti

    Sen verran noista ominaisuuksista että pitäisin positiivisena sitä että sylkee öljyt ylitäyttötilanteessa sinne ilmaboksiin. Kaikissa pyörissä ei tuota ole ja se tarkoittaa sitä että jotain paukahtaa silloin rikki ja korjaus on kalliimpaa kuin ilmaboksin pyyhkiminen...Aprialiafoorumilta löytyy englanniksi tarkempia selostuksia miten voi käydä jos ylimääräinen öljy ei pääse koneesta pois purkautumaan vaan se joutuu itsensä pakottamaan ulos jostakin (heikoimmasta kohdasta)
    Kiitokset tarkennuksesta (jos/kun kyse ylitäytöstä). Tietämättömänä en tuota tiennyt Eipä se tosiaan hirveältä urakalta tunnu jos ylimääräöljyt boksista pyyhkäisee. Eli eiku * kelille ja Apriliat ajoon Mulla 1500 kilsan rajapyykkikin kohta rikki eli eiku hanaa *
    Selvennettäköön vielä että *tietty öljyn ylitäyttö ei koskaan ole suositeltavaa. Sillä voi Aprialiassakin saada koneesta tiivisteitä ym hajalle.

    Todennäköisyys siihen on kuitenkin Apriliassa pienempi kuin monessa muussa merkissä juuri tuon ilmaboksiin *ylimääräisten sylkemisen ansiosta.

    Jotkut ovat viritelleet suodattimia ym siihen letkun päähän joka tulee koneesta ilmaboksiin. Taas sieltä Apriliafoorumilta löytyy kuvia tehdyistä virityksistä.
    Juu, ei varmasti ole suositeltavaa. Ihemyttää vaan, jos tehtaalta tulevat pelit on öljymäärän suhteen yläkantissa. Itse en eka 1000km aikana öljyihin koskenutkaan. Ja kieltämättä tuntuu apriliaforumilla olevan kaiken näköstä niksipirkkavinkkiä vaikka mihin. Oiva sivusto siis!
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  12.  
  13. #12
    Niin siis ei sitä öljyä siellä ilmaboksin pohjalla mitään lammikkoa mullakaan oo, vaan sen verran että kiiltää pikkasen ja sormenpäässä tuntuu kun törkkää.
    Ja tuosta tiivisteen prakaamisesta on mullakin kokemusta yhden pienemmän Rotaxin osalta, mutta kuten Samiv sanoi, ei se niin katastrofaalista ole niissäkään, kun niissä on huohotuskanavat. Mutta silti, ei kannata pistää liikaa öljyä ja sitten vetää hetikohta kierroksia tappiin pitemmäksi aikaa. Se suositeltu määrä vaan sisään ja sitten kone taas tulille ja uusi tarkistus. Mullakin oli aiemman huollon jäljiltä kait pikkasen yläkantissa tuo öljymäärä, mutta eipä tuo haitannut. Sattumalta oli jäänyt täyttökorkkikin löysälle, joten sieltähän sitä enimpiä tulikin ensalkuun pois.
    BTW, olen antanut itselleni kertoa, että se jarruongelma on kaiketi yleisin tietyn vuosimallin Milleissä, eikä muissa malleissa välttämättä ole ilmennyt juuri mitään huomautettavaa. Saas nährä nyt, varmaan perästä kuuluu jos mutu on väärä.