Tietääkseni noita ohjeita on noudatettu, poikkeuksena tuo ryhmäkoko joka on ollut suurempi kuin se 10.kirjoitti
Mitä tulee siihen letkan hajoamiseen ja osan porukasta katoamiseen sieltä jonon hänniltä johtui tästä.
Minä ajoin sitä pyörää joka ikäänkuin oli kadonneen ryhmän vetäjä.
Vauhti ei ollut liian kovaa, vaan ajettiin rajoitusten mukaan +-10km/h marginaalilla vaihdellen.
Tie oli tosin ajoittain melko mutkainen ja ehkä vaativa joillekkin.
Enivei, minä huomasin että peräpää alkaa tippua kyydistä ja aloin hiljentämään vauhtia jotta loppupää pysyy mukana.
Oletin tietysti että edelläajava odottolee meitä seuraavassa risteyksessä jos jäämme liiaksi(olin ollut siihen asti edelläajavan peilien kantamassa), koska aina aiemminkin näin on tapahtunut.
Yllätys oli melkoinen kun saavuimme loppupään kanssa yhdessä seuraavaan risteykseen jossa ei ollutkaan kukaan odottamassa.
Syy siihen miksi näin kävi oli kaiketi siinä että edelläajanut pyörä ja kuski olivat ensinmäistä kertaa mukana näillä ajeluilla, ainakaan minä en ollut häntä nähnyt aiemmin.
Eli loppupeleissä vika on mielestäni siinä että varsinkin uusille ja miksei muillekin ei korostettu tätä takana tulevan pyörän odottamista ennen ajoon lähtöä.
Vika ei todellakaan ollut liian suuressa nopeudessa.
Tämän voin sanoa rehellisesti itse mukana olleena.
Jatkossa tämä kommunikaatio ongelma lienee helppo korjata hyvissä ajoin ennen ajoon lähtöä.
Lisäksi haluaisin korostaa kaikille jotka eivät ole ajeluilla olleet syystä tai toisesta, niin kyllä sinne uskaltaa lähteä mukaan ihan sen ensinmäisenkin kerran.
Tämä tapaus tällä reissulla on minun kohdallani ainakin ensinmäinen jossa letka on kadottanut häntäpään, ja olen ollut mukana useita kertoja.
![]()
* * GSX 1200 INAZUMA -99
Hups .. ihan noin pientä ongelmaa en tarkoittanut ..(MikaPa @ Touko. 28 2006,20:25) kirjoitti
Tätä "joukosta jäämistä" on ollut aiemminkin .. jo useana vuonna
ja ilmeisesti on vastaisuudessakin, jos sama meno jatkuu.
Jonkin sortin ongelmahan tämä selvästi on, sillä muutenhan
tätä määrää palautetta ei olisi tullut - vai olisiko?
Kuten sanoin, niin itsellä ei ole ollut ongelmia, mutta kuitenkin
minulla, kuten kommenteista voi päätellä ja aika monella
muullakin, on toisenlainen käsitys kimppa-ajosta.
Onko se kimppa-ajoa, KUN osa porukasta jää tai itse asiassa
jätetään esim. vauhdin vuoksi. No juu .. ilmeisesti kovaa-ajavilla
sitten pitää olla ihan oma sakkinsa, mutta pidetään siitä sitten
erikseen edes sen verran melua, että kaikki osaavat hakeutua
oikeisiin porukoihin.
Tästä nimenomaan on kyse - eikä mistään sen kummemmasta.
Mitään rikostahan ei tietenkään ole sattunut, mutta onhan se
tietyllä lailla kohteliastakin, että osaa porukasta ei "hukata".
Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse kohteliaisuuden alkeita
ruveta pähkäilemään? Mutta juu .. tehdään sitten jako kahtia
vastaisuudessa heti, sikanopeisiin ja normaaleihin, ettei sitten
tule sikanopeille "turhia" traumoja ja palautetta. Jotain
traumojahan on varmaan syntynyt, kun "isoa" vauhtia pitää
oikein puolustella. Ilmeisesti käsitykset siitä mikä on "kovaa" ja
mikä on toisenlaista "kovaa" vaihtelee jonkin verran?
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Normaalit yhteisajosäännät eivät koskaan ole kelvanneet. Koko ajan korostetaan orgin "yhteisajoissa", että jokainen saa ajaa kuten huvittaa ja omalla vastuulla luonnollisesti. Ja näinhän se näköjään yhä edelleen toimii.(MattiR @ Touko. 28 2006,19:31) kirjoitti
Tuo on se syy miksi en ole enää osallistunut orgin yhteisajoihin enkä voi hyvällä omallatunnolla suositella ajoja kokemattomille kuskeille.
MagnaMan .. enpä olisi uskonut, että olen sinun kanssasi jostain samaa mieltä.(MagnaMan @ Touko. 28 2006,21:31) kirjoitti
WoV .. hieno juttu .. You made my day ...![]()
Niin, ehkä se olisi parasta ennen lenkille lähtöä selvästi kertoa onko tarkoitus ajaa letkassa vai ei. Itse uutena tulokkaana olen olettanut että ajetaan letkassa, vaan oma vauhti kun ei tahdo siihen (pikkuteillä) riittää jos muut eivät himmaile. Kyllähän sitä suorilla jokainen osaa kahvaa kääntää, mutta mutkissa tulee väkisin rakoa parempiin ajajiin. Tulee sitten vain huono omatunto kun on aina se joka rikkoo ketjun. Jos ei ole tarkoituskaan ajaa letkassa, niin sittenhän ei ole mitään ongelmaa kunhan vain siellä risteyksissä odotellaan.
Yamaha FZ6-S ABS -08
Tämä on yllytys:
Lapsikin osaa ajaa ylinopeutta, mutta ota riski ja koe kerrankin
ihmeelliset vibat ja yritä ajaa edes viikko nopeusrajoitusten
mukaisesti - tulet kokemaan aivan uusia ja uskomattomia
elämyksiä.
**************** HS 27.5.2006 *********
Kaahareilta runsaasti kortteja kuivumaan
Julkaistu: 27.5.2006 22:29
Liikkuvan poliisin Helsingin yksiköt tapasivat perjantaina ja lauantaina liikenteessä peräti 26 kovaa ylinopeutta ajanutta kaaharia. Kortti otettiin kuivumaan kaikilta.
Esimerkiksi perjantai-iltana nuori mies ajoi poliisin tutkaan Länsiväylällä Lauttasaaren sillalla 163 kilometrin tuntivauhtia. Nopeusrajoitus paikalla on vain kahdeksankymppiä. Moottoripyörän kyydissä oli myös matkustaja.
Toinen kaahari oli nuori varusmies, joka ajoi Tuusulanväylällä Kehäykkösen kohdalla 174 kilometriä tunnissa. Nopeusrajoitus oli kahdeksankymppiä. Tällä nuorella mieskuljettajalla oli kyydissään kolme matkustajaa.
Liikkuvalla poliisilla oli muutenkin kiireinen viikonloppu pääkaupunkiseudulla. Lauantaiaamuna se puhallutti 1 127 autoilijaa Helsingissä ja Vantaalla. Rattijuoppoja jäi kiinni kaksi ja lisäksi kymmenen kuljettajan kohdalla alkometrin viisari värähti. Heidän kohdallaan lukema jäi kuitenkin alle rangaistavuusrajan.
Liikkuva poliisi jatkaa tehostetusti rattijuopumusvalvontaa myös sunnuntain vastaisena yönä.
STT
Wau, runsaasti mielipiteiden vaihtoa, hyvä
Omat kokemukseni:
Ensimmäistä kesää mukana "yhteisajoissa" mukana (6 ajoa takana) ja olen nauttinut jokaisesta kerrasta paljon. Suosittelen torstai-ajoja kaikille, rohkeasti mukaan vaan. Jokaiselle löytyy letkasta paikka ja sopiva vauhti. Olen kokeillut letkan eri kohtia ja voin vakuuttaa että tuo haitariliike on tosi kärjen vauhdista huolimatta. Myönnän että välillä on kovaakin menty, mutta en ole tuntenut koskaan, että olisin pakotettu ylittämään omaa harkintaani.
Helatorstaina oli mukava ajokerta jälleen, valitettavasti kävi miten kävi ja väittäisin että tämä johtui siitä, että ollaan viimeaikoina totuttu Petri12r:n tapaan vetää porukkaa, eli risteyksissä kaikki odottaa. Nyt kun veto tapahtuikin eri mentaliteetillä eikä kaikki ollut samalla aaltopituudella (kaikki eivät tajunneet peilejä vilkuilla) niin eksyttiin. Ei tässä sen ihmeempää, ehdotankin että jatketaan Petri12r:n tyylillä ja kaikilla on hauskaa niinkuin tämän kesän ajoissa on tähän saakka ollut. Enkä nyt kritisoi viime kertaista suunnan-näyttäjää, hyvät reitit oli ja nostan hattua rohkeudesta ottaa komento, homman kulku ei vaan olut kaikille selvä, lähtöpisteessä alkoi jo epätoivo valtaamaan kun johtohahmoa ei näkynytkään, itse en letkan vetäjäksi tuntemattomilla seuduilla uskaltautuisi...
-o-
- Kun en ota niin ajan -
Ei kommentoitavaa. Tai no onpa sittenkin.
Olen ollut monella ajelulla vetämässä letkaa ja otan kyllä joistain loppupään "hukkaamisista" syyt niskoilleni. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja tosi harva vielä kuollessankaan. Kommenteista ja kritiikistä on otettu oppia ajolenkkikokemusten perusteella ja nykyisin lenkit menevätkin yleensä mukavasti. En ollut mukana tällä Österin keikalla, joten siitä en kommentoi sen enempiä. Näkisin täällä kuitenkin mieluummin kommentteja sellaisilta, jotka oikeasti ovat olleet mukana lenkeillä tämän ja viimevuoden aikana, kuin sellaisilta, jotka eivät ole mukana olleet.
Jos joku haluaa olla esimerkkinä näissä ajeluissa siinä, miten nämä ajelut tulee toteuttaa, tervetuloa vetämään tätä joukkoa. Luovutan ERITTÄIN mielelläni paikkani näille asiantuntijoille. Tulisin itsekin mielelläni "valmiiseen pöytään".
Tämä keskustelu on ollut erittäin ikävää luettavaa varsinkin, kun tässä on menty enemmän henkilökohtaisuuksiin menevällä pohjalla kuin rakentavalla pohjalla.
Jos joku ei tiedä, nämä orgin torstai-ajelut ovat täysin vapaaehtoispohjalta tapahtuvaa touhua. Näistä kukaan ei saa palkkaa. Kahvit ja bensatkin saa ihan itse maksaa.
Toivon kuitenkin, ettei tämä keskustelu pelottelisi uusia tai vanhoja ajolenkin kävijöitä pois torstai-meetingeistämme.
©
Petri12r, kaikki kunnioitus tekemästäsi "duunista" ajojärjestelyjen tiimoilta.
Ongelma ei ole mitenkään keneenkään henkilökohtaisesti osoitettavissa tai pikkuvirheiden tuijottelussa.
Ongelma on periaate, jolla orgin ajot tehdään eli jokainen ajaa omaan tahtiin ryhmäajona. Tuo on oikeasti mahdoton yhtälö...
Kyllä, jokainen ajaa omaa pyöräänsä.(MagnaMan @ Touko. 29 2006,10:21) kirjoitti
©
Parilla lenkillä mukana olleenna suurin anti on ollut just tämä valmiiseen pöytään tuleminen.(Petri12r @ Touko. 29 2006,09:55) kirjoitti
Reitin valitsijat tehneet hyvät duunit etukäteen porukan puolesta. Hyviä sopivan pituisia lenkkejä ilman omia kartanlukuja tai tomtomeja.
Ei maailma voi kaatua jos kerran tippuu messistä, seuraavana torstaina taas uudestaan.
<p>Crescent-Suzuki-Yamaha-BMW-BMW-Gessu-Gessu-KTM-Gessu</p>
Yhdyn ylläolevaan...(Birgitta @ Touko. 29 2006,10:42) kirjoitti
En jaksanu lukea koko ketjua, mutta eikö vois arvostaa noitten aktiivien työtä, on siinä hommansa hakea ne reitit ja kuluttaa omaa vapaa-aikaa vapaaehtoisesti. Ootteko aatellu että ehkä nää kimppa-ajot loppuu, tai muotoutuu semmosiksi inside -porukoiksi tms, kun täällä vaan valitetaan. Sitten valitetaan kun motoristit(kin) on sisäänpäinkääntyneitä eikä ota porukkaan mukaan.
Ja mutu-oletuksella on ihan turha kirjottaa yhtään mitään.
-Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia-
-Naara ittelles ennenku muut kerkijää-
Just näin(Petri12r @ Touko. 29 2006,09:55) kirjoitti
![]()
enää ei oo mitä irrota
Luulis sitä aikuisten ihmisten tajuavan pysytellä poissa sellaisten aktiviteettien parista joissa vaan alkaa itkettämään.
Kitiseminen on korvannut sisun sinä tunnusomaisimpana suomalaisena luonteenpiirteenä.
Taidankin soittaa Leafille ja kysyä vaihtaisko ne sen pastillimerkkinsä Sisusta Itkuksi.
Niin .. en minäkään sillä viimeisellä lenkillä ollut, mutta aikas(Charlie @ Touko. 28 2006,22:39) kirjoitti
monella aikaisemmalla olen ollut, joten sen puoleen on kokemusta
pitemmältäkin ajalta.
Kaikkea oppii tekemään ja niinkuin tsykiatri eräällä kurssilla joskus
sanoi, niin terve ihminen pyrkii ottamaan kommenteista opikseen.
Niinpä uskon vahvasti, että parempaan päin ollaan menossa
kaiken aikaa.
Ohessa oleva lauselma viestii ihan hyvin mistä on kyse.
Ja sitten vielä kerran .. jos alussa porukoille kerrotaan hieman
mitenkä homma sujuu ja JOS vauhti, kuten yllä olevasta käy ilmi,
on asettumassa sopivaksi, niin kenenkään ei tarvitse
pelonsekaisin tuntein miettiä, että uskaltaako tulla mukaan vai
ei. Tietenkin jokainen vastaa omasta nopeudestaan ja omasta
liikennekäyttäytymisestään - sen selvempää asiaa ei olekkaan
eikä siitä ole ikinä ollutkaan kyse. Mukana olemisesta ja mukana
pysymisestä on kyse - ei mistään rikoksesta.
Itse olen AINA pyrkinyt olemaan hännillä tai ainakin 2-3
viimeisimmän joukossa. Ihan siitäkin syystä, että minulla on
jokseenkiin tuoreet EA-kurssit ja pystyn kyllä lohduttamaan
eksyneitä, jos terve vaatii ja ihan aina olen toistaiseksi löytänyt
kotiin, vaikka toisinaan se on vienytkin vuorokausi kaupalla.
Vauhdista sen verran, että vaikka se olisi mimmoinen tahansa,
niin aina on joku, jolle se ei sovi. Hyvin on ymmärrettävää, että
rataketuille ei mikään ole riittävästi, kun taasen rookielle pienikin
on kovin hikistä ja jännää. Pitäisikö sitten porukka pilkkoa
nopeisiin ja hitaisiin? Jos esim. vaimo on mukana ajelulla, niin
tietyllä tavalla on uhkarohkeaa sanoa hänelle, että ajellaan
yhdessä ja mene sinä mihin haluat, kun et kerran pysty tuon
parempiin nopeuksiin .. nähdään huomenissa.
Veikkaanpa, että lintulauta kutsuu .. näin kesällä se vielä
menettelisi, mutta syksyn tullen se alkaa olla vaivalloista.
Ongelma vain tuppaa tulemaan siitä, että ideoiden suhteen
kaikki vaikuttavat aina innokkailta, mutta kun oikeasti pitäisi
tehdä jotain, niin silloin väki katoaa kuin pieru Saharaan. Itsekin
olen ja olen ollut jos jonkinlaisissa luottamustehtävissä, joihin
lähinnä joutuu, jos ei pidä varaansa.
![]()
Ryhmän koossa pitäminen on hyvin helppoa:
!!!Kukaan!!! ei lähde risteyksestä ennenkuin hänen takanaan oleva kuski on saapunut risteykseen.
Tuota sääntöä noudattamalla ei tule sellaista tilannetta, jossa takaa tuleva pääsee eksymään. Aina risteyksessä on edellinen odottamassa. Ei siellä risteyksessä tarvitse koko letkan odottaa, ihan vaan yksi pyörä, joka tietää mihin suuntaan edellinen lähti, riittää.
Jokainen on siis vastuussa ryhmän koossa pysymisestä. Ei sillä ole väliä vaikka letka venyisi kymmenen kilometrin mittaiseksi, kaikki pääsevät perille ja saavat ajaa omaa vauhtiaan.
Ja vielä jos nopeimmat kuskit tajuavat mennä letkan peräpäähän, he voivat nautiskella risteyksissä maisemista ja käydä vaikka virtsalla ja ajaa sitten ISOA KOVAA sinne seuraavaan risteykseen, jonne edellinen hitaampi on juuri ehtinyt. Matkan edetessä edellisen kuskin nopeus selviää, jolloin odottelutkin jäävät minimiin.
Näin ajeltiin parituhatta kilsaa syheröisiä hiekkateitä lapissa mm. viime vuonna, kuin myös monena edellisenä eikä ryhmän hajoamista tarvinut pelätä.
Mä ajoin ite pari viikkoa sitten ihan Petrin perässä yhen letkasession, eikä siellä kyllä rikesakkonopeuksia suurempia ylityksiä tapahtunut. Muutenkin meno oli kärjessä hyvin tasaista ja letkan koossapysymistä edistävää (omasta mielestäni jopa tylsää), mutta kyllä sitä venymistä vaan noin isoissa letkoissa tapahtuu. Joten antaa tapahtua vaan, kunhan odotellaan sitä seuraavaa aina kun pitää kääntyä!!!
Juu ei ole vaikeaa jos ryhmäajon haluaa tehdä kanssamotoristeja huomioivasti. Halustahan se vaan on kiinni.(MadMan @ Touko. 29 2006,18:14) kirjoitti
Heipähei,
Taidan toistella tässä samaa mitä muutkin ovat, mutta annetaan kuitenkin omakin mielipide.
Viime vuonna ei jäänyt montaakaan torstai miittiä väliin, tänä vuonna jäänyt ajot väliin, pyörän puuttumisen takia.![]()
Mutta kokemukseni viimevuodelta ovat kyllä mielessä ja hyvät on muistot, ikävä on cebaria ja niitä lukusia mutkapätkiä.
Erityisesti muistan sen reissun kun käytiin Suvirannassa (?) vai mikä lie paikka olikaan. Taisin ajella kolmantena ja yhdessä vaiheessa katsoin peiliin ja en ollut uskoa silmäni, oli pakko katsoa olan yli, kyllä!, tais olla 40 pyörää nätissä jonossa.
Jossain siellä Ridasjärven(?) jälkeen tuli tuttu mutkatie eteen ja kyllä siinä keulilla käännettiin kahvaa aika rajusti, mutta kun jonkun matkan päässä tuli risteys niin toki pysäytettiin ja laitettiin tupakiksi ja odoteltiin että kaikki pääsi kasaan.
Yleensäkin jäi hyvä kuva miiteistä, todella paljon ajettiin yhdessä pitkässä letkassa. Kuitenkin joillain hyvillä pätkillä kavennettiin chicken stripejä, mutta kyllä viimeistään seuraavassa risteyksissä odoteltiin muita. En kyllä muista tapausta että joku olisi valittanut, että eksyi tms.
![]()