Kuten sanottu, ois mielessä muutama kysymys johon ei ainakaan heti löytynyt vastausta haulla, vaikka näistä on varmaan puhuttu...
Pyörälläni ajettu reilut 95tkm ja huoltohistoria hyvinkin tiedossa. Mutta ny on alkanut mietityttää että pitäisikö nokkaketju ja kiristin/met jo vaihtaa kun sellaista ei vielä ole pyörälle tehty ja viime huollon yhteydessä oli puhetta mut ei mitään selkoa ottanut hän siitä... Siis rallatusta kuuluu, ei pahaa mut kuitenkin. Venttiileissä ei ollut säätämistä viimeksi, joten eikös se merkkaa ettei mitään suurempaa muutosta ole tapahtunut?
Missä kannattaisi pk-seudulla homma hoitaa, tietty valtuutetulla, niin ei oo sitten sanomista sen huolto kirjasen suhteen joka tähän asti on niin kauniisti pidetty ajantasalla...
Sitten öljyistä: Niistä on puhuttu täällä moneen otteeseen, mut mitä suosittelette ko. pyörään? Ja josko vihdoin alkais taas tekee itse pikkuhommia (joksus taannoin päätin etten enää käsiäni likaa moisilla, mut nyt vähän kuitenkin syyhyttäs), kun ei huvita maksaa sitä tuntitaksaa hommasta jonka voi itsekin tehdä. Siis mistäs sais helpommin servicemanualin -98 xx:ään, jotta pääsis vieläkin helpommalla? Niin ja noi jarrupalatkin pitäs eteen vaihtaa kun rahisee jo.
Pakko on kyllä sanoa noihin joihinkin edellisiin keskusteluihin viitaten, ettei XX:stä kyllä vikaa löydä ja niin on loistava ajella niin kaupungissa, moottoritiellä, mutka pätkillä tai missä tahansa. Ei oo (isolle) miehelle vielä parempaa löytynyt...
Kiinnostaa muuten vielä sekin että kuinkas paljon XX:illänne on ajeltu. Kummastuttaa ettei myynnissä ole ajettuja pyöriä, mitä niillä tehään jos ei 6-9 vuodessa tuu kun muutama kilometri??? kyllähän noita 100tkm ajettuja pitäis löytyä muiltakin...
Honda 1100XX Blackbird -98
Triumph Daytona 1200 -96
- Yritin etsiä Haynesin manuaalista ketjunkiristimen/ketjun vaihtoväliä, mutta ei ole mainittu asiasta. Omasta XX:n huoltovihkosestakaan mitään kilometriväliä en huomannut, missä tuo/nuo pitäisi vaihtaa. Siinähän sinulle on nikkarointia ens' alkuun kun hommaat ketjunkiristimen ja askartelet sen paikalleen. Ei ole hankala homma ja saat purettua "syyhyä" remonttiin.
Itse olen lainaillut kirjastosta Haynesin opusta aina kun olen tarvinnut....ja harvemminhan tuota XX:n kanssa tarvii...
On kyllä kieltämättä toimiva kirja kun remonttia alkaa tekemään.
Sitten kyselit öljyistä. Itse latasin kauden alkuun nuo paljon puhutut Delvacit ja nätisti hyrskyttää kone ja vaihteet napsuu päälle paremmin kuin aikaisemmin. Katsotaan nyt sitten ajan kanssa kun kilometrejä alkaa kertymään.
Oman mopedini ( juuri sama vuosimalli kuin sinulla ) käytin juuri huollossa, ajettu mittarin mukaan ~35tkm :
Venttiilit -> ei säädettävää
Kaasarit -> ei juurikaan säädettävää
Jarrut -> OK
Jakopään ketju + kiristin -> OK, manuaalinen kiristin hieman liian kireällä.
Muutoinkin huutaa vain kilometrejä, joten olen samaa mieltä kanssasi: On se vaan luja ja laatu peli.
Huoltomieskin tuumasi, että kilometrit voi hyvinkin pitää paikkansa. Ei ollut kuulemma kulumisia eikä "liikakilometrien" jälkiä.![]()
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
EI löydä vikoja ei...kyllä ja kyllä, komiasti mennään toisella sadalla...(stouni @ Huhti. 24 2006,22:32) kirjoitti
Reality will kill your dreams...
With only one exception...
-1000RR-
---Life sucks... And then you marry one that doesn't---
Ei venttiilien säädöillä ja nokkaketjun kireydellä ola tekemistä keskenään... paitsi silloin, kun nokkaketju löystyy liikaa ja katkeaa tai hyppää hampaan eli rattaalla, joka ei liene mahdollista ketjujakopäässä... hihnalla kylläkin. No jokatapauksessa silloin kun vahinko tapahtuu muuttuu kyllä venttiilinvälyksetkii kun ne taipuu(stouni @ Huhti. 24 2006,22:32) kirjoitti
![]()
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Niitä paljon ajettuja et näe myynnissä missään, koska kaikki XX:t yleensä menevät vaihtopyöränä heti kaupaksi. Harvoin ne montaa päivää seisoo myymälöissä jos vaan on hinta kohdallaan. Jotkut pelit ei tahdo mennä hinnallakaan...![]()
Monastihan sitä ihmetellään varsinkin Saksasta tuotujen kohdalla tuota km-määrää, itselläkin sieltä laivattu -97 ja mittarissa nyt 45 tkm. Antoi kuitenkin mittauksissa ihan hyvät tehot ja muutenkin tuntuu toimivan ihan hyvin. En oo konetta ihmeemmin aukonut, syksyllä pyörän ostin, kesällä olisi tarkoitus tehdä tarkistus venttiilien välyksille ja ketjuille ja kiristimille. Pyörän mukana ei ollut mitään huoltohistoriaa joten parempi katsoa ihan itse, missä kuosissa noi sisuskalut on.
Jeah! Nyt alkaa tuntuu siltä että se nokkaketju, tai ainakin kiristin menee vaihtoon. Mietiskelen että tekisinkö itse vai teettäisinkö! Onko siis paha homma?? Manuaali löytyy mut koskaan en siitä muista kotona katsoa miltä näyttää, nyt siis tekijöiden kommentteja??!
Päätin pyörän ostaessani etten mitään tee itse vaan teetän kaikki, mut tänä keväänä se sitten muuttui, jarrupaloja ja öljyjä läksin itsekseen vaihtelee kun soittelin muutamat paikat ja kovaa hintaa tuntuivat ottavan, ainakin kun arvioi tunnista kahteen tuntiveloituksen määrän. Itse vaihdoin pelkästään Haynesin avulla kaikki etujarrupalat ja öljyt puoleen tuntiin, joten aika kummalta tuntuu nuo "ammattilaisten" aika arviot?!?! Ja mähän siis tein tätä nyt ekaa kertaa moottoripyörälle, joten saattas mennä nopiampaankin seuraavalla kerralla=).
Honda 1100XX Blackbird -98
Triumph Daytona 1200 -96
Toi on tosi helppo homma, vaihdoin just noviisini itse. Haynes oli teoreettisena turvana (jos tarvis voin vaikka scannata tuon kohdan), ilmankin pärjään. Oikeanpuoleisesta katteesta muutama ruuvi irti, katetta ei tarvi edes kokonaan irrottaa. Vanha pois, tivistepintojen hellävarainen putsaus vanhasta tiivisteestä, uusi osa paikoilleen, ruuvit kiinni ja lukitustappi (ei oo tappi vaan peltilevy) uuden osan päästä pois jolloin jousi laukeaa ja kiristyy.(stouni @ Kesä. 01 2006,12:46) kirjoitti
Itsellä oli 36 tkm ja minulla (vm. 2001) oli jo alkuperäisenä parannettu kiristäjä, joten vaihdosta ei ollut sen kummempaa iloa (= alkuperäinen oli ihan iskussa). Kunhan puuhastelin ;-)
/Jukka
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
Mulla on castrolin gps öjyä. Jarrupalat vaihdoin keväällä ja orkkispalat oli takatalossa 49,- per levy! Sain ne 88,- Pentele kun meinasin tippua tuolilta kun kuulin hinnan!! ei ei ei, allrightin kuvastossa on ferodon palat johkin 30,- mutisisin myyjälle! emmä hokannu et se oli yhden levyn palojen hinta.. noo, nyt tietää senkin. Mutta kyl pyshtyy nyt kans kun on 88e:n palat![]()
Mulla on 53tkm ajettu,just vaihdoin kiristäjän,ihan simppeli homma,ei voi tehä vahinkoa kuhan laukasee lukituksen.Vähän äänteli ketju kylmänä mutta nyt kehrää kun kissa,ei ollu vanhakaan paljon kulunu mutta vaihdoimpahan ku sain uuden pyörän mukana.
Öljynä on ollu castrolin gps,hyvin on vaihtee pelannu,ei mitään valittamista.
Niin ja pyörähän on mitä mainioin![]()