Sattuuko kukaan tietämään paljonko hitaampi enduro-ykkösvaihde on verrattuna normaaliin ykköseen? Prosentteina tai välityssuhteena.
Kokeilin katella bemarin sivuilta tietoa, mutta ei sattunut silmään. Enkä osannut käyttää foorumin hakuakaan niin että ois jotain löytynyt.
Jos kellä on on mopossaan tuo optio, niin onko pahaa sanottavaa?
Jostain olen vuonna 2008 lukenut että enduro-ykkönen olisi 10 % hitaampi. Ero ei tunnu isolta: 10 km/h => 9 km/h, 20 km/h => 18 km/h.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
2010-mallin manuaalissa seisoo että enduro-ykkösen välityssuhde on 2.60:1 ja normaali ykkönen on 2.375:1.
Eli karvan alle kymmenen rosenttia hitaampi se taitaa silloin olla.
Kiitokset vastauksista(kodiak @ Syys. 24 2011,20:42) kirjoitti
Aika passelisti on hitaampi. Voi olla että ruuhkassa madellessa pääsee vähän vähemmällä kytkimen käytöllä.
Tavan ykkösellä on naftisti liian nopea, tyhjäkäynnilläkin putputellessa joutuu käymään kytkimellä melko usein.
Bemarin sivuilta kattelin downloadattavia manuaaleja, mutta niissä en huomannut muuta kuin normi-laatikon välitykset.
(spiff @ Syys. 24 2011,21:15) kirjoitti
"Pakko" kommentoida, jåå sinnehän ne useimmat Adventuret joutuu, suurkaupungin ruuhkaan ja peltilaukut paikoillaan.
Niinkuin "BMW-maastoautotkin" kotona maalla ei näe juuri koskaan, vaan Tukholmassa kylläkin.
Edit: Kotona, kylätie - metsäautotie, pienempiä Suzuki ym Japani enduroita,joku on tehnyt hakkuuaukiolle enduro-polun.
sekä eräs vanhempi, yleis-BMW- boxeri (ainakin 80-luvulta).
Tiet menee ympäri, että voi tehdä lenkin.
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Ymmärrän kyllä että ajatus moottoripyörän siirrosta asumukselta kaupungista hiekkatien päähän itse ajamalla tuntuu ikävältä. Mutta osa meistä joutuu tähän rahvaan ratkaisuun kun sitä henkilökuntaa, joka tuon puolesta vaikka pakettiautolla tekisi, ei yksinkertaisesti ole. Saatika autonkuljettajaa joka veisi aamulla töihin. Pakko ajella vaan itse mopolla siellä ruuhkassa.
Kylläpä sitä nyt kuittaillaan.(jskanerva @ Syys. 24 2011,21:45) kirjoitti
Voi tulla yllärinä, mutta on noita bemuja meillä rahvaankin edustajilla. Ei ole köyhillä edes omaa lentokonetta ja hekoa joilla pääsisi suoraan pelipaikoille mopon sarviin ilman että muu liikenne matkalla haittaisi. Ihan joutuu itte ajamaan koko välin ja ottamaan vastaan mitä matkalla annetaan.
Eikä harmillisesti oo sitä metsääkään (kerrostalo-) kartanon kupeessa, johon komentaisi metsänvartijan enskapolkuja rakentamaan.
Minään hiekkapolkujen ässänä en kyllä osaa matkakunnossa 300 kg:n "mopoa" pitää. Makuasia tietysti.
Matkalla Mongoliaan on kiva käväistä katsomassa Moskova samalla. Moskova = kaikkien ruuhkien äiti
Vaikuttaa että sohaisin ,(spiff @ Syys. 25 2011,10:15) kirjoitti
Ja oikiassa oletta, kyllä minullakin oli mielessä "Sprint ST" kun viimeksi vaihdoin, vaan otin kuitenkin tuon maastokelpoisemman,hehheh Tigerin, jos ja kun tulee se oikotie joskus, tai tietyö pohjoisessa muutamia kymmeniä kilometrejä.
Kartanosta, täällä maalla sai koko talon 1/3-osalla(pää) kaupunki yksiön hinnasta.
Anteeksin niistä enin osa ollu tavallisia GS:iä ja eikä laukkuja niissäkään...
Huumoriksi tarkoitettu, en mitenkään aliarvioi GS:siä, enkä niiden OMISTAJIA.
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Moni rakkaus on leimahtanut liekkeihin Pariisin keväässä ja niin kävi joitakin vuosia sitten myös mulle. Gessua peltilaukkuineen olin olin himoinnut hieman jo aiemminkin, mutta Pariisissa vasta oivalsin, että se on myös mitä mainioin citypyörä; niitä on siellä pilvin pimein lähettien käytössä. Päätös sinetöityi sillä - ja olen vieläkin ihan tulessa![]()
Voisikohan sen ajatella sillai päin, että GSA:n ykkösen välitys on normaali ja tavan Gessussa se on tarpeettoman pitkä. Tuo oli asian laita ainakin näissä 1150:ssa.