Joskus ajohanskat saattaa puristaa sormien tyvestä joka aiheuttaa puutumista. Kokeileppa seuraavaa eli aja lenkki ihan normaaleilla nahkahanskoilla jotka eivät varmasti purista mistään. Vaivaako silloinkin? Jos tästä ei apua niin vahvista niinkuin jo sanottiin selkää ja vatsaa, koska silloin kun ranteet väsyy niin selkälihaksilla voi lepuuttaa. Ranteitahan voi tietysti myös vahvistaa. Eipä kait tuo hornetti ole niitä kyykyimpiä ollenkaan![]()
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Toi on jännä juttu.
Hommasin Suizan GS500E ekaks omaks ja broidi valitti, että sillä oli kädet ihan jumissa 20km jälkeen.
Olen nyt 600km sorvaillut tätä kevättä ja ei puudu ei mikään.
Olen ehkä karvanverran broidia pitempi n. 182cm ja siis iso tohon mopoon, mutta silti kulkee. Olisko se perse taakse ja pakilla tukee tankista salaisuus. Samalla saa kivasti polvet tankin reunoihin ja pysyy satulassa kivasti.
Ainoo mikä häiritsee on se, että kaasukaffan otetta joutuu muuttaan jos haluaa kaikki kierrosalueet käyttöön. Eli siinä ov liian laaj liikerata mun ranteelle.
Ja joo nakulla kyllä ajoviima hoitaa sen, että mielummin ajelee kantateitä kun moottoriteitä.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Mä annan äänet tuonne ajoasennon puolelle tai sille että tuo mopo ei "sun tavalle ajaa oikein sovi".
Edellinen mopo Kawa GPZ-500S puutu minulla ranteet ja sormet 100 km jälkeen, se oli melkein kuin kello ja aina sama homma keväästä syksyyn, sitä oppi oikein seuraamaan mutta kun se tärkein työmatka oli justiin 120 km niin ei millään malttanut koskaa himmata hieman ennen vaan piti väkisten ajaa kotiin asti sormet turtana.
Nykyisessä Suitsa GSX-750F ei puudu oikeastaan mikään usean sadan km jälkeenkään, sopii minulle tuo nykyinen ajoasento tosi hyvin eikä käy käsien päälle.
Mutta tämähän on hyvin yksilöllistä ja puhdas veikkaus...
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Kyllä se siitä ku saat kilometrejä alle!..Mulla ainakin kesti hetki ennen kuin oli täysin sinut pyörän kanssa.
Vasuriin sattu niin perkeleesti ku kytkintä käytti ja alussa puutu kädet. Mutta oli se vaan sellasta nautintoa alusta saakka,että nopeammin ku luulikaan ni oli kaikki vaivat ohi ja pyörä tuntu omalta..![]()
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Samaa mieltä. Kunhan huolehtii yleis- ja lihaskunnosta niin ei paikat kipeydy. Näin on tullut käytännössä todettua.(rosmo @ Huhti. 24 2006,10:18) kirjoitti
Vaihtoehtona tietty on kunnon kessin kasvattaminen, jolloin voi nojata tankkiin. Kummassakin vaihtoehdossa joutuu tietty näkemään vähän vaivaa..![]()
Tuosta ajoasennosta oli jo ansiokasta tekstiä. Eli vartalolla asento, ja kädet on vähän kuin narunuken kädet: oikeassa asennossa, mutta ei painoa. Ja työntelyllä ohjausliikkeet.
Hanskoista vielä: erityisesti jos sulla on kovin iso handu, niin kämmenen pito ("grippi") on oleellinen asia. Jos hanska ei ole tarpeeksi "liimamainen", niin sitä stongaa tulee puristeltua liikaa. Paksumpi hanska saattaa olla mukavampi, mutta jos siinäkään ei ole pitoa, niin ei hyvä.
Toinen jippo, joka myöskin liittyy pitoon: ota vähän kapeampi ote, siten että peukalohangat on vähän sen kädensijan kohouman päällä. Saattaa auttaa tai sitten ei.
![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Melko pitkä artikkeli aiheesta. (Ei aivan selkokielellä)
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
Sormet puutuu varsinkin kaasukädestä tälläkin aloittevalla motoristilla. Pyörä on pysty ja naku eli Sevenfifty ja maastopyörällä olen ajanut viimeiset 15 kesää, eli stongaa on puristettu ennenkin. Lisäksi olen käynyt säännöllisesti salilla viimeiset 20 vuotta, eli peruskestävyydestä tai -voimasta se ei voi olla kiinni. Syksyllä kerkesin ajamaan muutaman viikon, ja silloin puutumista esiinty jo 10-20 km jälkeen. Saas nähdä nyt sitten miten homma lähtee nyt keväällä kulkemaan, eli helpottaako puutuminen. Hanskatkin on ohuet ja sopivan tiukat ajohanskat. Liian isot ja löysätkin voi hommaa vaikeuttaa.
Ensiavuksi laitan alle uuden etufillarin, josko se sitten vähentäis tärinää, jota ei kyllä muuten huomaa. Sitten vaan yritän löytää sopivan rennon ajoasennon. Eiköhän se siitä lähde. Mukavaa ajokautta ja aurinkoisia kelejä! *![]()
"Jos haluu saada on pakko antaa!"
Tuolla taustalla, eli ilmeisen hyvällä pohjakunnolla ja leppoisalla pystymopolla tulis tosiaan mieleen että ehkä vaatteet ahistaa jostain, ranteet on jotenkin inhassa kulmassa (epätodennäköisempää) tai sitten se moottorista välittyvä pieni tärinä vaikuttaa. Mutta jos se puutuva känny on lähinnä se kaasukäsi, niin kannattaa hommata hetimmiten se Throttle Rocker, se on oiva apu kaasukäden lepuuttamiseen, ja sen lisäksi vaan reipasta totutusajoa, eli pari kolme reilunmittaista reissua heti alkukaudesta.(Sevenfifty @ Huhti. 25 2006,11:35) kirjoitti
Kyllä se siitä, eli pientä ajoittaista puutumista voi esiintyä itse kullakin, mopotyypistä riippumatta. Ainakin pitkillä ja puuduttavilla suorilla siirtymillä, joilla kädet eivät oikein saa tarpeeksi 'ohjelmaa.' Mutta jos se puutuminen on jatkuvaa ja häiritsevää hyvästä kunnosta ja sopivasta liikunnasta huolimatta, niin sitten kannattaa ajatella erilaista mopottia. Siis ylipäätään vaan erilaista ajoasennoltaan ja käytökseltään kuin se nykyinen.
Ei kai Hornet 600 ole sentään kyykky?(hondamania @ Huhti. 24 2006,19:23) kirjoitti
Paha sanoa mitään, tarkkaile itse missä voisi olla vika, puristatko tankoa liian lujaa?
Vaikka olen vanha löysä vässykkä ja hartiat on muuten muusia, en koe lihasongelmia ajaessa.
Puutuu kädet itelläkin, mutta johtunee enemmän tästä kompuutterista ja sen äärellä istuskelemisesta...siis työskentelystä. Hierojalle tai jäsenkorjaajalle lapaluiden rassaukseen ja loppuu puutuminen.
" Very good homma ja asia meininki " http://kummituskauppa.spreadshirt.fi/
Osta harrikka, niin et huomaa käsien puutumista!(teebee @ Huhti. 24 2006,11:58) kirjoitti
Puutuu meinaan koko kroppa![]()
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
No jaa, mulla puutuu Harrikalla vaan perse.(PSmo @ Huhti. 25 2006,15:08) kirjoitti
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Ajelet sitten vissiin vaan ihan pikkumatkoja?(DoubleTwin @ Huhti. 25 2006,15:16) kirjoitti
![]()
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Ihan normaaleja matkoja, tosin yli 500 km/päivä alkaa olla jo tuskaa. Äijän koko paino on hanurin päällä, siinä se.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Ei "apupoikakaan" mikään ihmeitä tekevä kapine ole. Taannoin, kun tuli pöräytettyä SS 1000, niin kaasukäden kolme sormea oli 3kk sen jälkeen vailla tuntoa. Ties kuinka kauan olisi ollut, mutta "onneksi" olkapää päsähti palasiksi kesken kauden ja niin sai kaasukäsikin toipua ja tervehtyi. Noo...kymmenisen kertaa tuli käytyä fysioterapeutillakin...
...while I'm working, 'am working on the road...
Toi Kyykky on aina Kyykky lausekin on vähän niin ja näin.. ittelläni on GSX-F eli "matkapyörä" ja viime lauantaina ajoin vähän reilu 300km yhtä kyytiä kotiopäin "kunnon" kyykyllä eli '04 6R:llä.. Istuin siihen ekan kerran ja aattelin että ei helvetti että ei tää oo mun pitusille tehty.. tuntukun stonga ois ollu heti reisissä kiinni. 183 on pituutta.
Mutta kun matkaan päästiin niin ranteet ei puutunu ollenkaan.. eikä mikään muukaan paikka, olin ihan myyty että kuinka hyvä sillä oli ajaa, perse ny vähän puutu kun se penkki on tehty puusta tai jotain mutta.. Äffällä puutuu sillon tällön kädet pidemmillä reissuilla ja muutenkaan ei ollu yhtään parempi reissussa muutakun sohvamaisen penkkinsä puolesta.
Varmaankin aika pitkälle kyllä ajoasento/pituus kohtaista miten puutuu ja mikä puutuu vai puuttuuko puutuminen kokonaan. Mutta mun mielestä se 6R oli ihan loistava matkapyörä!
Joo,Rockeri on hyvä apu puutumiseen mutta sen oikea asento on välillä vähän hakusalla.Kaupungissa tulee käännettyä pois tieltä mutta tien päällä sitten läpyskää ylöspäin.Hintaansa nähden halpa kokeilu,suosittelen.(domus @ Huhti. 24 2006,08:41) kirjoitti
kyllä ilman viittäsataa hevosvoimaa toimeen tulee,mutta kyllähän se kitumista on!Kärpät on jalometallia!
Vedin eilen n.100km lenkin (50+50).
Mennessä (pikkutie) ei ollu yhtään mitään ongelmia, mutta takasin tullessa (konetie) kaasukäden peukku, etusormi ja keskisormi rupes taas puutumaan. Ajaessa pitikin sitten suorittaa hieman sormijumpaa
Ennen ajoa jätin haskat hieman löysemmälle (syy nro.1?), joka mielestäni tepsikin. Paluumatkalla huomasin myös välillä hieman puristavani tankoa riuskemmin (syy nro.2?).
Kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikista neuvoista. Lisää otetaan toki vielä vastaan..
Eiköhän se tästä, jahka saadaan vaan lisää kilometrejä (tosiaankin ekaa kautta ajellessa. syy nro.3?)
What we're dealing with here, is a total lack of respect for the law
Käsien leikkaus auttaa käsien puutumiseen!!!
Itselläni puutui kädet kaikilla moottoripyörillä (esim.BMW K1200LT:lla)
Kädet puutui noin.15-30minuutin ajon jälkeen.
Valitin kunnan lääkärille käsien puutumisesta. Pikku pyytelyn jälkeen lähetti sairaalaan testattavaksi.
Testillä selviää heti onko kyseessä Canalis Carpi, eli rannekavan oireyhtymä. Muutama johdonpätkä sormiin ja kyynärpäähän ja sitten virtaaa!!!
Todettiin Canalis Carpi, kummatkin kädet leikattiin, eikä sen jälkeen ole kädet puutuneet. Käden parantuminen kohtuulliseksi kestää noin 1kk.
Varsinkin jos käsien puutumista tapahtuu myös öisin, niin kannattaa mennä testiin ja leikkaukseen.
Kuulosti olevan yleinen sairaus!!!!
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
laitappa hieman paksummat ja pehmeämmät kahvakumit
autta noihin pyörästä tuleviin "värinöihin" ja ei ole sormet
kahta kierrosta kahvan ympärillä,eikä ole edes mahdollisuus puristaa
niin kovaa,kyllä siinnä kyydissä pysyy ilmankin että on rystyset
valkoisina.
Selkäpanssarin tai repun olkaimet liian kireällä?
-Kankeus on voimaa-
Once you've seen one woman naked, you... wanna see the rest of 'em naked. -Ron White
edelleen puutuu.. sen kanssa täytyy vaan elää![]()
Näillä mennää!
Tässä vaiheessa voi todeta, että viestin aihe on ollut kohdallaan, sen verran yleisestä ongelmasta tuntuu olevan kysymys.
Otan pyörän käyttöön vasta ensi viikolla, ja aion silloin kyllä kiinnittää huomiota moniin täällä ilmitulleisiin yksityiskohtiin. Puristusta on varmasti enemmän kuin lääkäri määrää, mutta sekin varmasti helpottaa kilometrien myötä. Varmasti tulee ohjattua liikaa käsillä ja ranteilla, kun pitäisi työntää muilla lihaksilla ja ohjata enemmän kropalla. Ranteen asento vaikuttaa varmasti sormien puutumiseen, eli pitää seurata, missä asennossa ranteet on normaalissa vauhdissa. Jos vääntää pitkään anteet alhaalla, niin varmasti verenkiertokin häirintyy ja sormet puutuu. Apupoikaakin kannattaa kokeilla, jos ei muuten ala toimimaan. Enkä pitäis tota lääkärissäkäyntiäkään ihan humpuukina, jos ei mikään tunnu auttavan.
Ens viikosta alkaen se sitten nähdään ja tunnetaan, tai puudutaan. *![]()
"Jos haluu saada on pakko antaa!"
Throttle Rocker auttaa kummasti kaasukäden kämmenen puutumiseen...tai siis puutumisen estämiseen, mutt sitä en ainakaan mä viitti käyttää kaupunkiajossa.
Myös isompia stongapainoja kannattaa harkita, etenkin jos värinä/tärinä johtuu moottorista kuten yleensä. Eräs konsti - ja ilmeisen hyvä sellainen, on valaa kaasukäden stongaputkeen sulaa lyijyä, toimii ikäänkuin massavaimentimena. Niin ja huomaten, että nämä konstit tepsii vain kaasukäden kämmenen/sormien puutumiseen kuten allekirjoittaneella, fysiikka on muuten kunnossa.
Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
Hartiat rennoiksi se voipi auttaa![]()
Olen huomannu, että jännitän melkein koko ajan. Ajokokemuksen vähyyttä/alkujännitystä? Ajokokemusta n.300km + autokoulu.(vennu95 @ Huhti. 29 2006,17:42) kirjoitti
Huomattuani jännityksen, rentoutan hartiat ja tuumaan, että nyt rentona. Arvaa pysyykö![]()
What we're dealing with here, is a total lack of respect for the law
Avaa välillä käsiä (eli tue käsiä stongaan vain kämmenpohjilla, peukalo/sormiote avoinna).(teebee @ Huhti. 29 2006,19:15) kirjoitti
![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Mulla tuo rokkeri auttaa jonnii verran. Haitaksi luen sen, että se ei pidä asentoaan kovin kauan, vaan kesken matkan joudun monesti värkkäämään asennon uudestaan. Kun joku vuosi sitten värkkäsin sitä ajaessa, melkein rysäytin suoraan Jämpsän liikenneympyrään. (Viisastelijoille: Sinne ympyrän keskirakennelmiin)(Jassu @ Huhti. 24 2006,09:25) kirjoitti
Tarttiskohan teipata se kiinni tai jotakin muuta viisasta.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Tässä onkin jo useamman kerran ansiokkaasti analysoitu sitä, että puutuminen todennäköisesti johtuu koko painon nojaamisesta käsien varaan. Vakavampaa on, että samalla ajamisen rentous häviää ja ihmettelen, miten pyörän ohjaaminen on tällöin ylipäätään mahdollista.(jaket @ Huhti. 24 2006,09:40) kirjoitti
Oma lääkkeeni olisi nimen omaan käytäsarvisen maantiepyörän osto. Keskivartalon lihakset saisivat lajinomaista harjoitusta ylävaratalon kannattelemisesta. Samaten ylävartalon rentouttaminen on välttämätöntä. Tosin työntöohjauksen voimankäyttöön kannatta suhtautua maltilla.
Miten olsi tällainen tai peräti joku näistä?![]()
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti