Tulokset 1:stä 6:een 6:sta
    Onko kellään mitään hajua, vanhan laakerin esijännityksestä?

Uusi laakeri 0,15mm esijännitys, mutta eihän vanhaakaan voi jättää "löysälle".

Pelottelivat pe..... että vanha laakeri särkyy jos se liian kireelle vedetään, varmaan totta. Ei vaan mistään löydy sitä vanhan laakerin säätöä
    m583"s"

Heti kun kädet tulevat rasvaisiksi, nenää alkaa kutittaa!
    Jos ne vanhat laakerit menee rikki liian suuren pänningin vuoksi, on kampura vedetty niin ahtaalle että hajoaisi ne uudetkin laakerit. Eli voit huoleti laittaa sen 0,15:een.

Itse olen kaksiventtiilikoneet kasannut 0,15 - 0,20 tiukkuuteen ja neliventtiilikoneet 0,20 - 0,25 tiukkuuteen. Kun lohkot on isoilla pulteilla yhdessä sen kyllä vielä tuntee kampiakselista pyöritellessä jos on liian tiukka tai löysä. Kampiakselin pitää pyöriä nahkeasti. Liian löysäksi jos jätät, niin laakereiden ja kampuran elinikä on huomattavasti lyhyempi kuin hieman liian tiukaksi kasatun. Laakereiden pitäisi sinällään kestää parisataatuhatta, mutta kaksi konetta olen avannut joista on hajonnut oikeanpuoleisesta laakerista kuulien sidosrengas. Kummassakin tapauksessa oli uuden mallinen muovirengas. Vanhoissa käytetty pakeliittirengas oli parempi.

Mitatessa välystä vaihteisto pois ja lohkot 8mm pulteilla yhteen. Kun olet mitannut kampuran tarvimat shimmit, niin kampura pois ja sitten vaihteiston akseleiden ja rummun välysten mittaus. Älä shimmaa vaihteistoa tehtaan arvoja tiukemmaksi.

Jos vaihdat uudet kampuran laakerit, osta ehdottomasti Ducatin alkuperäiset (käyttävät kahta toimittajaa). SKF:n vastaavat on täydet paskat.

Meinaatkos kasata tiivisteellä vai ilman? Jos kasaat ilman (mielestäni parempi tapa), käytä sitä ducatin harmaata tiivisteliimaa.

Niin, ihan mielenkiinnosta; miksi kone oli auki? EDIT: Taidan muistaakin..

Kiitos neuvoista, harmi vaan että tulen just tallista kun koputtelin laakerit irti. Laakerit on merkkiä RHP paikallinen laakeri firma myy ko. merkkiä. Eli kaippa normilaakeri on sama (kestää) jos merkinnät ovat samat? Sidosrengas oli saatvilla metallisena tai muovisena, ilmeisesti ei pakeliittisena.

Ducatin harmaata olen ostanut, kun ei keskitiivistettä tunnu saavan. Sivuposkiin ajattelin askarella itse tiivisteen paperista, jos ne joutuu jonkun takia (remontin korjauksen) avaamaan. Tahtoo tuo meisseli eksyä tiivistepintojen väliin jos liimalla kasattu.

Joo se koneen purku oli sitä harrastamista... toiste en moiseen touhuun rupea, en ennen seuraavaa kertaa.

Niitä sinullekkin tuttuja osia on soviteltu, lohko koneistettu ja kävipä osa osista pariin kertaan Lahdessakin muutaman reiän takia.
    m583"s"

RHP kuullostaa kyllä tutulta... alkuperäiset on nykyään muovirenkaalla, ennen oli pakeliittisella. Metallirenkainen ei kuulemma kestä pitkään.

Kokoa ne sivukopatkin sillä liimalla. Kopat saat myöhemmin pois kumivasaralla kevyesti kopauttamalla ja se ducatin liima on todella helppo siivota pois tiivistepinnoista.

Älä vielä hermostu koneen purku- ja kasaushommiin.. Kymmenen koneen jälkeen se on jo selvempää ja kahdenkymmenen jälkeen vielä selvempää . Mutta kyllä huolellisesti tehty remontti sen viikon verran ottaa.
    AAGH! nyt on kämmenen luut kipsin alla "esijännityksessä"
    Moottorihommille taukoa ja ajohommille vähän enempi.
    Olkaa varovaisia siellä!
    m583"s"

6.  
    Lainaa (suti @ Touko. 02 2006,20:51) kirjoitti
    AAGH! nyt on kämmenen luut kipsin alla "esijännityksessä"
    Moottorihommille taukoa ja ajohommille vähän enempi.
    Olkaa varovaisia siellä!
    Jaa. Ei sen ihan noin hankalaa pitäisi olla....