Mulla on viisivuotta vanha BMW ja nyt siihen on tullut ylimääräisiä ääniä kun lähden liikkeelle. Eli, luultavasti lootasta kuuluu kilahdus tai kaksi kun pitkän seisonta-ajan jälkeen lähden liikkeelle. Sen äänen kuulee selvästi. Toisaalta ajon aikana pitää pysähtyä ja sitten lähteä uudelleen liikkeelle ( vaikkapa vihreitä odotellessa) ääntä ei kuulu. Vain silloin kun pyörä on seisonut vaikkapa pari tuntia.
Vastauksesta kiitollinen...
Pokserit
Driveholistic- drive more
Eipähän tuota ilman tarkenpaa kuulemista / määrittelyä oikein pysty arvaamaan. Ei kai kyse vaan voi olla ABS 2:n "viritysäänistä". Nehän kuuluvat noin joka kolmannessa tai neljännessä liikkeellelähdössä. Mikä pyörä? Mitkä jarrut? Onko muita oireita kuin tuo "kilahtelu".
<p>2002-2014</p>
Moi, tuumin tuossa että kilahtelu voisi tullakin jarruista. Pitääkin kuunnella vähän tarkemmin. Mulla on pyörässä ABS jarrut ja se R110R.
Palaan asiaan viikolla...
T.Pokserit
No, niin... nyt on pyörällä ajettu taas. Kilahtelu on ehkä lievä ilmaisu äänestä joka kuuluu ajoon lähdettäessä. Ääni on pikemminkin kolina ja kypärän sisään kuulostaa siltä että se tuli vaihdelaatikosta. Ainakin kolahduksen saa aikaan kun vapauttaa kytkimen. Ääni ei tule joka kerralla vaan, kun pyyrä on seisonut jonkin aikaa.
Tuntuu siltä että lootassa olisi joku osa irti tai liikku vaapasti akselilla ja sitten kun nostaa kytkimen ja pyörä lähtee etenepäin. Siis joko jokin osa lootassa siirtyy akselilla välyksen verran tai sitten kytkimessä olisi paineasetelmassa löysää..?
T. pokserit
Vaikea sanoa kuulematta mutta tuo ABS2:n virittyminen kuulostaa kyllä siltä kuin joku heittäisi työkalut tallin nurkkaan. Ja ääni tulee tietty moottorin suunnalta.
Se ääni tulee ~ joka 3.kerta kun nostat kytkintä ja lähdet liikkeelle.
Kokeile vaikka siten, että
Jos kyseessä on ABS:n virittymisestä / venttiilitestistä tuleva ääni niin sen saat selville seuraavasti
1) käynnistä pyörä, lähde liikkeelle - ääni pitäisi kuulua
pysäytä
2) nosta uudestaan kytkin - ääntä ei pitäisi kuulua
pysäytä
3) nosta kytkin - ääntä ei pitäisi kuulua
pysäytä
4) nosta kytkin - äänen pitäisi kuulua!
tjsp (en tarkkaan muista kuinka usein tuo ääni tulee)
En voi tietenkään tietää, ettei ongelma olisi pyöräsi vaihdelaatikossa, mutta muistan aikanaan itse viettäneeni monta unetonta yötä miettiessäni mikä P**kele R1100RS'ää riivaa kun liikkeelle lähtiessä kuuluu jumalaton rämähdys/kilahdus. Tämä ennenkuin asia minulle selvisi (ihan ohjekirjasta muuten).
<p>2002-2014</p>