Pihlajamäessä, Lahden moottoritiellä sitten tapahtui jo uhkaava tilanne. Ohitusvaiheessa ollut mp-kuski oli äkkijarrutuksen tehneen edellä ajaneen henkilöauton takia kaatunut ja luisunut rekan ja henkilöauton välistä pientareelle. Tällä kertaa pärjättiin pelkillä ruhjevammoilla..
Melkosesti ollu onnee matkassa kun oli liukunut rekan ja auton välistä...
Ei muuta ku uutta mopoo alle ja taas menoks![]()
Pain is just weakness leaving the body
joo kyllä on kaverilla ollu tosiaan tuuria ettei jäänyt autojen alle.onkohan tosta jutusta uutinen jossain
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Lauantain eli tämän päivän (22.04.2006 ) Hesarin sivulla A 15 on uutinen. Oli kaverin pärrässä noussut takapyörä ilmaan jarrutuksessa. Eli jarrutus on ollut hätäjarrutus etujarrulla..
oliskohan turvavälistä ollu tässä tilanteessa apua/hyötyä
kuullostaa taas siltä että on ajeltu liian lähellä.noi on yllättäviä tilanteita ku edessä oleva päättää vetää liinat kiinni
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Onneksi on pojalla ollut reppu täynnä jäniksenkäpäliä
Ja eikun usvaa putkeen![]()
PV 50
KMX 125
Z 750
ZZR 1400
ZX10RR
S1000RR
HS 22.01.2006
Moottoripyöräilijä suistui ulos Lahdenväylältä
Moottoripyöräilijä sai ruhjeita ajettuaan perjantaina puoliltapäivin ulos Lahdenväylältä Pihlajamäen kohdalla.
Moottoripyöräilijä lähti ohittamaan oikeanpuoleisella kaistalla ajanutta rekka-autoa. Moottoripyörän edessä ajanut henkilöauto teki äkkijarrutuksen, jolloin moottoripyöräilijä jarrutti niin, että peräpyörä nousi ilmaan ja pyörä kaatui kyljelleen.
Viereisellä kaistalla ajaneen rekan kuljettaja huomasi onnettomuuden ja ehti jarruttaa. Moottoripyörä liukui henkilöauton ja rekan välistä pientareelle.
Uutinen ei kerro, miksi moottoritiellä ohituskaistaa ajanut henkilöauto veti liinat kiinni. Oliko edessä jokin este vai tekikö vaan kiusaa? Minusta se ei ole normaalia enkä ainakaan minä osaa varautua sellaisiin. Tuollainen ajotyyli ei sovi moottoritielle.(Salmon @ Huhti. 22 2006,10:48) kirjoitti
Hätäjarrutus moottoripyörällä voi olla vähän vaikeempi kuin autolla. Moottoripyöräilijän syyllistäminen ilman faktoja on turhaa.
hmm..ettei vaan olis ollu tahallinen liinat kiinni meininki??
offftopiccina kysymykseeni liittyen: mitenkään nyt tähän tapaukseen liity mutta kyllä oli eilen taas lapsellista touhua tiksissä paikallisilla tiksituningeilla...teknoshelliltä olin lähdössä pärrällä kun ulos marssi sakki lökäpöksyjä,jupisten enemmän ja vähemmän myönteisiä asioita rätkäilijöistä...hetken päästä tulikin sitten * jonnin verran "kiusattu" olo kun sivicci ajaa takana kilvessä kiinni ja edessä ajaja jarruttelee ja kiihdyttelee vähän väliä!!!*
*
normaalisti olisin näyttänyt kyllä kansainvälisiä käsimerkkejä ja vääntänyt sen tupin nurin,mutta olin
juuri tuntia aikaisemmin hakenut pyörän talviteloilta joten...
04 Buell xb12s
No hyvä jos ruhjeilla ja henkisillä vaurioilla pääsi!!!! Uusi mopo alle ja ajoon!
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Fantastista, ettei tullu merkittävämpiä vammoja.
Tutkinta olisi taas kiva lukea. Eipä taida äkkijarrutuksen tehnyttä saada tunnistetuksi ja haastatelluksi. Syy olisi ehkä kissan väistäminen, tms. Jos se oli tahallinen teko, niin…![]()
... jotain piti muistaa
Noissa tilanteissa kannattaa kääntää tuppi nurin kunnolla, niin kerkiää vetämään riittävän ison kaulan ja pääsee irti tuning-Teroista. Ei meinaan paljon kannata jäädä kokeilemaan, miten käy kun tuning-Tero törmää prätkään. Itse Hesarissa uutisoidun onnettomuuden osalta voi olla kyseessä kiusanteko, mutta voi olla niinkin, että prätkän ja edessä olevan kotilon väli oli liian pieni. Mene tiedä. Olen nähnyt monen "tosimotoristin" ajan hyvin lähellä edessä olevaa autoa enkä ymmärrä sellaista, koska se on selkeä turvallisuusriski. Kannattaa mieluummin tempaista ohi reippaasti ja hakeutua ajamaan "väljemmille vesille" niin, että autoja ei ole aivan lähellä. Tuolla systeemillä pärjää kehäteillä hyvin, mutta kaupungissa ei. Toisaalta esim. kilokyykyllä ei ole mitään järkeäkään mennä köröttelemään jonnekin stadin keskustaan.(vauhti korjaa virheet... @ Huhti. 22 2006,11:24) kirjoitti
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
joo,en ollu lukenu uutista,mutta nyt sen luettuani sain jo käsityksen tilanteesta.helvettiäkö ne jarruttelee siellä nopeempien kaistalla.toivottavasti oli hyvä syy(R2-D2 @ Huhti. 22 2006,11:22) kirjoitti
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
...niin no oli/on vähän vielä tuntumat kadoksissa talven jälk.ettei pahemmin viittiny kunnolla räväyttää menemään,ja mun tuurilla siinä vaihees olis tiätty kissalanpoijjaat tullunna sopivasti vastaan *(Bomber @ Huhti. 22 2006,11:41) kirjoitti
![]()
04 Buell xb12s
Käsittääkseni motoristin pelasti hyvin pitkälti rekkakuskin valppaus, oli ehtinyt jarrutella ajoissa. Ajanut siis ennakoiden?![]()
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Niin, tai sitten voi vain pysähtyä kahdeksi sekunniksi tien laitaan ja antaa Terojen mennä. Jos Terotkin pysähtyvät ja uskaltautuvat ulos kotilostaan (tätä ei tosin ole todistettavasti koskaan tapahtunut) niin sitten voi antaa vähän nenulikipeää.(Bomber @ Huhti. 22 2006,11:41) kirjoitti
Älä nyt romuta Bomberin ajatus tappajarekoista(Skeleton @ Huhti. 22 2006,12:24) kirjoitti
![]()
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Kannattaakin pyrkiä ajamaan autojen välissä, niin ettei suoraan edessä linjalla ole ketään äkkijarruttelemassa... Toki joku voi vaihtaa kaistaa eteen, yllättävän harvoin semmoista kuitenkaan tapahtuu. Niin se homma toimii täällä, valitettavasti Suomessa ei, kuten ei juuri mikään muukaan liikenteessä.
turvaväli. itse en juuri vetele autojen perässä ohituksia, vaan odotan vuoroani.
kun ei niistä tiedä, että vetääkö ne jarrut vai ei.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Turvavälin tarkoitushan on varmistaa se, että ehtii himmailla jos jotain yllättävää tapahtuu edessä.
Turvavälin säilyttäminen olisi todennäköisesti säästänyt tältäkin onnettomuudelta. On aika turha arvuutella miksi joku on tehnyt äkkijarrutuksen.
Aevan. Kuulostaa paremminkin tapaukselta, jossa kuski vältti pahemman onnettomuuden sekä tuurilla että oman ja rekkakuskin reippaan jarrutuksen ansiosta. Tuollaiset käsittämättömät liinojen hirttämiset älyttömissä paikoissa on juuri niitä tilanteita mistä ketjukolarit useimmiten alkavat. Jos tuossa olisi mp:n tilalla olisi ollut painavampi kotilo, olisi peltiä ruttaava peräänajokolari ja pahemmassa tapauksessa ketjukolari ollut melko todennäköinen. Kotilo ei olisi liukunutkaan rekan edestä vaan kenties rusinoitunut siihen väliin.(R2-D2 @ Huhti. 22 2006,11:22) kirjoitti
Harmi että moinen sattui heti alkukaudesta, kun itse kunkin ajokunto voi olla vielä osittain ruosteessa etenkin äkkitilanteissa, mutta toisaalta hyvä ettei tuon pahempaa sitten sattunut. Eikä siten orgiinkaan saatu vielä tuon herkullisempaa aihetta jälkiviisastelu- ja hymistelyorgioille.
Tarina ei ilmeisesti kerro että mahtoikohan moinen äkkijarruttelija edes olla tietoinen aiheuttamastaan onnettomuudesta, vai jatkoiko kenties vaan tyytyväisenä matkaa. Sellaistakin joskus näkee. Sakkoja tai kortin menetystä moisesta ei silti tule.
"Kun ei meinaa muuten ehtiä mihinkään;ajanpa ihan "hajussa",niin matka joutuu joutusammin"(MagnaMan @ Huhti. 22 2006,16:47) kirjoitti
Kunnon väli,joko eteen tai taakse.Turvaväli on aina in.Usein tilanteiden aiheuttajat,pumppukaasukotilokuskit ei oo kenenkään kavereita:Kortti pois, jos ei pysty peileistä seuraamaan,mitä takana tapahtuu!
![]()
kyllä ilman viittäsataa hevosvoimaa toimeen tulee,mutta kyllähän se kitumista on!Kärpät on jalometallia!
Tuollapa itse kuskikin ilmoittautuu.![]()
Turvallisuus on tunne, joka sinulla on, ennen kuin olet tajunnut tilanteen.
FLHRCI -02
Olen monta kertaa miettinyt, miten viestittää perässäroikkujalle, että ajat turhan lähellä. Autokuskeille ja kesäkelillä, olen vilauttanut jarruvaloja yleensä jonkinlaisella menestyksellä, mutta talvikeleillä ja mopokuskeille en ole arvannut vilauttaa, kun sitä ei koskaan tiedä, miten se perässätuleva reagoi. Kokematon mopokuski saattaa ylireagoida ja runtata etupyörän lukkoon ja talviliukkailla voi se perässäroikkuja samoin menettää kotilonsa hallinnan äkkijarrutuksen takia=> pahaa jälkeä kummassakin tapauksessa. Tietysti voisin ajatella, että oma vika jos roikkuu liian lähellä ja oppiipahan roikkumaan, mutta en oikein pysty sellaiseen ajattelutapaan. Liikenteessä liikkuessani pyrin ensisijaisesti tietenkin pitämään itseni hengissä ja terveenä, mutta en välittäisi ottaa kenenkään muunkaan henkeä tai terveyttä omalletunnolleni. Mikä vaikeus siinä turvavälin pitämisessä mahtaa olla, kun tuntuu olevan niin harvinaista? Ohitustilanteessa sen vielä jotenkin ymmärtää, mutta kun voidaan ajaa toisen perässä kiinni kilometritolkulla? Nyt sitten vaan porukalla jakamaan kukkahattu-tuomioita![]()
Vaikka se yleensä koetaankin kiusanteoksi, niin on yksi ainoa konsti. Vähennä nopeuttasi niinpaljon, että sen perässäroikkujan ohituskynnys ylittyy.(kale @ Huhti. 23 2006,07:48) kirjoitti
OK. Voit tietysti itse vetää hanat kaakkon, ja todeta että ajokausi päättyi seuraavan nyppylän takan olevaan tutkaan. Tai pahimmassa tapauksessa siellä puskurissa roikkui siviililentävät jotka yritti provota sua ylinopeudelle.
FJR
"Dorkat eivät ikinä vanhene" - REMU
Itseäni ainakin vituttaa, kun liikenteessä joku homo roikkuu hanurissa kiinni. Ihan sama millä välineellä on liikkeellä. Jarruvalot kyllä vilkkuvat minulla. Jos on niin kädetön, ettei pysty suorittamaan mopolla ohitusta ilman perseessä kiinni väijymistä, niin sitten ei pitäisi ajaa ollenkaan kaksipyöräisellä.(Treidaaja @ Huhti. 23 2006,10:02) kirjoitti
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Takasumuvalo yleensä auttaa myös.(kumiankka @ Huhti. 23 2006,07:26) kirjoitti
Tai sitten lisätä ennakointiasi ja pitää eteenpäin normaalia suurempaa turvaväliä, jotta ehdit tarvittaessa jarruttamaan siten, että takanatulevakin ehtii. Ei tietenkään yhtä hyvä ratkaisu kuin se, että takanatulevakin pitäisi järkevää väliä.(kumiankka @ Huhti. 23 2006,08:26) kirjoitti
Yksi näkökulma turvaväliin voisi olla se, että kuljettaja pitää niin pitkää väliä, että näkee riittävästi. Moni pakettiauto, suv, kuorma-auto jne. ajanevat tämän vuoksi aivan puskurissa kiinni, kun näkevät ylitse. MP:stä näkee helposti ohitse, vaikka olisi matalampi auto kyseessä. Kuski mahdollisesti huomaamattomuuttaan tuudittautuu siihen, että riittävähkö mahdollisuus havainnoida eteenpäin olisi sama asia kuin riittävä turvaväli.
Oli miten oli, on tahallinen liikenteen vaarantaminen rikos ja erityisesti se, jos tietentahtoen aiheuttaa toiselle hengenvaaran kuten nyt kävi.
Vaikka MP roikkuisikin liian lähellä, ei autoilijalla ole minkäänlaista oikeutta tehdä mitään, mikä jo lisäisi tilanteen vaarallisuutta. Erityisesti motarin ohituskaistalla se on idioottimaista. Jos nostaa vain jalan kaasulta ja antaa nopeuden hitaasti laskea, saattaa viestiä aisiasta tarpeeksi. Miksi tehdä tuollaista?
Itsekin olen kyllä kerran hikeentynyt perässäroikkujan takapuskurissa ajosta erinomaisen paljon, kun ohitin oikealla kaistalla olevaa rekkaa.
Takana tulevan mielestä en ohittanut tarpeeksi nopeasti vaikka mittarissa oli jo reilusti yli 130kmh. S itikkakuskilla oli siis paniikki jonnekin.
Nostin jalan kaasulta kunnes vauhti oli n. 100kmh ja sitten nappi lautaan. Sinne se jäi kuin pas*a junttilan tuvan seinään ja ehdin hyvin oikealle kaistalle ennenkuin Citikka (rekkarikin on ylhäällä) hirveetä ylinopeutta käyttäen kaahasi ohi.
Nyt oli MP-kuskilla tosi paha tilanne ja sellaisia turhia vaaratilanteita pitää aktiivisesti jokaisen varsinkin autolla ajavan yrittää välttää.
Olisi todella oleellista tietää, oliko autoilijan jarrutukseen jokin todellinen syy. Muutenhan tuohon on paha sanoa mitään.
Onneksi ei käynyt pahemmin.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Adekvaattiopin mukaan varmasti rekkakuskin vika. Mitäs ajoi niin hiljaa, että toiset joutuivat ohittamaan.(GriZzLy @ Huhti. 22 2006,13:31) kirjoitti