No mutta nytpä pukkasi mietityksen päälle. Näilläkin palstoilla on monen monta kertaa jo keskusteltu Mobilin Delvac öljyistä ja kehuttu niitä myös moottoripyöräkäytössä vaikka diesel-öljyjä ovatkin. Selailin kaikki vanhat keskustelut aiheesta ja surffailin vielä netissä lisätietoja etsien. Laajalti löytyy positiivista kokemusta ja palautetta kyseisistä öljyistä, mutta harvempi on maininnut millaisessa pyörässä öljyä käyttää. Nyt funtsituttaakin, että kuinka nuo Delvacin öljyt pelaa märkäkytkimellä varustetuissa mopedeissa ?
Soitin Mobilin asiakaspalveluun ja siellä heppu sanoi, että Delvac MX, Super 1300 sekä Super 1400 pelaa hyvinkin moottoripyörässä.
Nyt kun soittelin "öljyliikkeisiin" vain tiedustellakseni löytyykö kyseisiä öljyjä hyllystä ja mihin hintaan, niin keskustelu siirtyi jossain vaiheessa siihen, että öljy onkin menossa moottoripyörään eikä isoisän Valmettiin. Kaveri kertoi, ettei missään nimessä laittaisi kyseistä öljyä moottoripyörään jossa on märkäkytkin! Itse moottoriöljynä pelaa kuulemma hyvin, no problemos, mutta kytkimen kanssa iskee kuulemma ongelmat päälle.
Mobilin asiakaspalvelu-hepun kanssa keskusteltiin vain siis sopiiko öljy moottoripyöriin, ja vastaus oli siis KYLLÄ, mutta kytkinpuolesta ei ollut mitään puhetta.
Mikä siis nyt neuvoksi ?
Lyönkö koneeseen vain Delvacin Super 1300 :sta ja kokeilen "tuuriani" vai pitäsikö sortua kalliimpiin lisäaineilla varustettuihin öljyihin ?
Pyörä siis Hondan Blackbird....
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
Tuostakin löytyy juttua vaikka kuinka. Ei ongelmia, Delvacilla on märkäkytkin-luokitukset.(GhostSpider @ Maalis. 17 2006,15:43) kirjoitti
Melkein kaikissa prätkissähän on märkäkytkin, joten suurin osa kokemuksista on nimenomaan märkäkytkimellä.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Asiaan liittyen:
http://www.sportrider.com/tech/146_0308_oil/index.html
T: Pasi
Pace and Flow
kyllähän Delvac sopii moottoripyöriin ja märkäkytkimiin mutta bläkkäriin en sitä laittaisi kun se vaatii ohuemmat litkut.
vanhoihin ja pienitehoisiin hyvä öljy!!!!!!!!!!!![]()
1100 ajelen ja 1000 muistelen
Delvac on yksi parhaiten märkäkytkimissä toimiva öljy. Bandit 1200:lla ajoin 40000km Delvac MX:llä.Voimaa oli reilusti vakiota enemmän, mutta ei mitään ongelmia Banditin tunnetusti herkästi luistavan kytkimen kanssa. Jos mineraaliöljy kelpaa pyörälle ja etenkin kuskille, Delvac on varmasti yksi parhaista. Isossa kannussa litrahinta jää edulliseksi. Öljyllä todellakin on luokitukset raskaan kaluston märkäkytkimiin ja -jarruihin.
Ja siis moottoripyöräöljyissä ei ole mitään mystistä "märkäkytkinlisäainetta". Niistä ainoastaan puuttuvat kitkaa pienentävät "friction modifier"-lisäaineet, joita käytetään nykyaikaisissa polttoaineen kulutusta vähentävissä öljyissä. Dieselin öljyissä niitä ei myöskään ole. Moottripyörien JASO MA luokitus on periaatteessa sama kuin autoöljyillekin, mutta siihen on lisätty vaatimus minimikitkakertoimelle märkäkytkimessä. Saman asian ajaa esim raskaan kaluston vaihteistoluokitukset Alllison C4 ja Caterpillar TO-2. Niissä myöskin määritellään märkäkytkimen kitkakertoimet, vaahtoamattomuus vaihteistokäytössä ym.
Moottoripyörän vaihteisto vaatii tavallisesti öljyltä API GL-1 luokituksen, mikä tarkoittaa kevyesti kuormitettua vaihteistoa pienillä pintapaineilla. Sen täyttää varmaankin jokainen tavallinen moottoriöljy. Se lukee myöskin useimpien moottoripyöräöljypurkkien kyljessä erikseen mainittuna.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ilmajäähy Z-Kawat ainakin pelaa paremmin Delvacilla kuin n.s. MP-öljyillä, vaihteekkin napsahtelee päälle kevyesti.
Kunhan vaan käyttää sitä tuhdimpaa (20/50) mömmöä.
Ainoa negatiivinen juttu on ollut lyhyempi öljynvaihtoväli, noin 3-5 tkm. Kun tuntuu että nopeammin mustuu Delvacci kuin tavan mineraaliölkki. Toisaalta hyvä että pesee konetta ja mikäs on vaihdellessa kun ölkki on halbaa!
Nykyään käytän Shellin X-100 20w/50w -öljyä, kun olen laiskahko öljynvaihtoihin. Tätä mömmöä on vaan hankala löytää, kun on vanha merkki.
Kummallakin Kawat hyrrää tyytyväisen kuuloisesti.
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Vaatii ohuemmat litkut? Bläkkärissä vaatimus on API SF tai SG 10W40, eli ihan tavanomainen. Mobililta löytyy Bläkkäriinkin sopiva Delvac.(reka66 @ Maalis. 17 2006,16:57) kirjoitti
![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Mulla oli aikanaan Hondan CBR 1000 F -89 ja käytin Delvac öljyä ==> ei mitään ongelmaa ja itse ajoin 170.000 ja tiedän koneella ajetun ainakin 20.000 sen jälkeen. Blackbird:llä ajoin Castrolin GPS:llä, mutta en kyllä näe mitään syytä miksi en olisi voinut ajaa Delvac:lla. Nykyiseen Pan Euroon heitän taas Delvacit. Tuossa edellä kaveri puhuu ihan asiaa eli vain ns. polttoainetta säästävät öljyt ei sovi mopoon. Synteettinen öljy on monesti täysin overkill, sitä kannattaa käyttää vain jos:
- joutuu käynnistelemään kovilla pakkasilla
- ajaa erittäin kuumissa oloissa tai mutten rasittaa konetta äärimmilleen (rata-ajo tai sairas vedätys kaupungilla lämpö- ja kierroslukumittari tapissa koko ajan)
- haluaa erittäin pitkän öljynvaihtovälin (amerikoissa rekat käyttää Mobil Delvac One synteettistä öljyä, mutta he ajavatkin samoilla öljyillä 150.000 km !!!)
Delvac Super 1300 on nyt muuttunut numerolle 1400 ja hinta hieman noussut.![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Mukava huomata, että näinkin puhki puhuttu asia jaksaa vielä palstalaisia kiinnostaa ja vinkkejä tulee.
Kiitos osaanotosta, tämä jannu marssii nyt K-maatalouteen ja hakee pönikän Delvacin Super 1300:sta. *![]()
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
Itsellä 636 kawassa Delvac Mx öljyt. Ei moitteen sijaa toistaiseksi.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
Tässä vielä pari linkkiä, joihin tormäsin: MCN:n öljytesti
Öljy-yhtiön entisen kemistin juttua
Minä kavin hakemassa 20W-50 kendaalin öljyt tonniseen seeprattimeen![]()
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Teboilia tällä kertaa täälläkin.(Repala1 @ Maalis. 28 2006,02:06) kirjoitti
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Vielä kun joku osais kertoa, mistä Jyväskylästä saapi tuota Delvaccia ostaa?
Viime kesänä yritin huonolla menestyksellä. Yksi mistä kysyin oli Perälä tai joku siinä Seppälän uuden Citymarketin vieressä. En sit tiedä olisko loppu ollut.
Tietääkö joku mistä hakea?
Eivät taida öljyjä postimyynnissäkään laittaa..
Hajaantukaa. Täällä ei ole mitään nähtävää.
Jyväskylästäkin varmaan löytyy K-maatalous tahi Agri-marketti. Noista pitäisi ainakin löytyä kaikkia Delvacin laatuja.(Foto @ Maalis. 29 2006,15:07) kirjoitti
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
Viime syksynä Delvacit 15W40 heitin omaankin pannuun ja vaihdan viidentonnin jälkeen pelkät öljyt ja sitten taas syksyllä suodattimen kera![]()
Kyllä kait se Delvac maatalousvehkeisiin sopii kun sitä maatalouskaupoissa myydäänkiin. Mutta moottoripyörääni en sitä laittaisi en edes Kawasakiin.
Taivas saa odottaa
soon hyvä juttu kun ilmaiset asian nuin ytimekkäästi ja perustelet vielä vedenpitävin selityksin...(BlackCat @ Maalis. 29 2006,19:22) kirjoitti
Niimpä. Monet asiat perustuvat joko mutuun tai kokemuksiin.
Jostain syystä arvostan noita kokemuksia enemmän.
Älkää kuitenkaan käyttäkö Delvacia. Huomaavat vielä sen suosion Mp-piireissä ja nostavat hintaa!
![]()
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Miksi et, jos luokitukset kerran täyttyy?(BlackCat @ Maalis. 29 2006,19:22) kirjoitti
Superbike #7
Minulle se on periaatteessa se ja sama mitä öljyä kukakin koneeseen laittaa. Ihmetyttää vaan, että ajaako täällä porukka tosissaan kymmeniä tuhansia kesässä, että tuolla Delvacilla oikeasti jotain säästöä saisi aikaan ? Jotenkin tuntuu, että ostetaan viimesillä pennosilla mopotin, kiroillaan rahoituksen/vakuutusten kanssa ja sitten "säästetään" käyttämällä jotain maatalousöljyjä ?![]()
EA-Import Oy
- SIMOTA - Micron - Racefit - Pazzo -
- NGK - Motrix - Zard - Powerbronze etc.
Webstore: http://www.eaimport.net
myynti@mpm-performance.com
-03 Bussin kuski
Huomioi myös se, että monella pyörä pelaa paremmin delvacilla. Esim. vaihteet menee nätimmin sisään.(poinas @ Maalis. 29 2006,20:45) kirjoitti
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
juuri näin, monissa tapauksissa tällä "maatalausöljyllä" pyörä toimii paremmin ja rahaa säästyy (ja luonto pelastuu!(Kwaks @ Maalis. 29 2006,20:56) kirjoitti
)
kyllä minen Läkkäriin Delvakkia laittaisi vaik kuin viskositeetit ja laatuvaatimukset ois niinko Hondan ohjekirja sanois öljyn laatuvaatimukset .
Siis Suomi merkkisessä maassa ja ilimastossa .
Monissa autoissa ja motskareissa löytyy yhä edelleen luokitukset mineraaliöljyillen ko tuol etelämmässä ei oo murhetta kylmyydestä ja helteessä nuo mineraalit toimii niinko synteettisetkii .
Tääl rakkaassa Suomes ko tarttaat pyörän käyntiin persaukset huurteessa keskellä kesää ollaa just lämpötiloissa jossa mineraalit on turhankii jäykkiä .
Synteettiset toimii paremmin kylmissä olosuhteissa .
Mineraaliöljyillä suurimmat kulumiset ja vahingot syntyy ko liian noppeesti käytetään suuria kierroksia ja käynnistetäänkii mopo väärin .
Aina pitäs käynnistää tyhjäkäynnille eikä missään nimessä antaa kaasua ja antaa käydä piiiiiiiiiiiiiiittttttttkkkkäääääääääääääääännnnnn nn tyhjäkäynnillä ja aletaan pikkuhiljaa vähentään rikastinta ja ootetaan milloin kone alkaa käydä tasaisesti tyjäkäyntiä iliman ryyppyy jotta öljyt lämpenee ja kerkiää kiertoon ja roiskua joka puolellen konetta
sit vasta hiljalleen liikkeellen koska vieläkii kone on kylmä .
Eli Voihan sitä Delvakkia käyttää mopossakin mut esim nuo edellämainitut jutut kannattee ottaa huomioon .
En myöskään jaksa uskoa että Delvakki olisi suunniteltu toimimaan parhaimmillaa moottoripyörän ilmajäähdytteisessä , nopeakäyntisessä moottorissa jossa männän käyntivälys yleensä on suurempi ko muissa koneissa .
Sekä sylinteriryhmän epätasaisesta lämpökuomituksesta johtuvasta suuremmasta vaarasta pikeytyä männänrengasuraan mikä väljiintyvässä ja vanhenevassa moottorissa aiheuttaa jopa männänrenkaiden jumittumisen ja sen jälkeen kiinnileikkautumia .
Mäntäkoneiston toiminnan kannalta synteettiset öljyt selviytyvät voitelun ongelmatilanteissa muomattavasti mineraaliöljyjä paremmin
Vaihteiston kannaltahan ei ongelmia yleensä ole kuin vuotamistilanteissa tai että öljyt ajetaan olemattoman vähiin kuhan nyt jotai ompelukoneöljyä kankeampaa käyttää .
Venttiilikoneiston ongelmat liian jäykillä oljyillä on sitten oma tarinansa .
Joopasenjoo !!
Triumph Tiger 800 XRX
Nyt on pakko kysyä, että kuinka kallista toi öljy on? Kun noin super-kamaa on, niin sen on pakko maksaa paljon.![]()
50-60 egee 20 litran leka.Saattaa olla hieman enemmän,jos ei ole tarjouksessa.(PMN @ Maalis. 29 2006,21:38) kirjoitti
Ostakaa litran purkissa, sillä silloin se on Delvacci yhtä kallista kuin "kunnolliset" öljytkin.(pc25 @ Maalis. 29 2006,22:09) kirjoitti
Kukahan raukka se nyt ajelee minun seitsemän kesää Delvacilla ajetulla Banditilla? Mahtaa ola koneen sisuskalut näköiset. Onneksi ei lauennut minulla ollessa.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21