Eli ajoin viime syksynä 20 vuotiaana ekan moto korttini. Nyt kilahti viime viikolla 21-lasiin, ja pitäis korottaa kortti "rajoittamattomaan" malliin inssin avulla. Kirjallisia ei kuulemma tarvita vain käsittely ja ajokoe.
Kysymys kuuluukin et voinko mennä inssiin ja käsittelykokeeseen meidän täystehoisella Kawan 750. Konttoristin() mukaan en koska se ei oo opetuspyörä mut autokoulun mukaan sit taas voin mennä...
Oli vaan melkonen opettaminen jo kahdelle konttoristille ja inssille et miten tää ylipäänsä onnistuu... Akka sano et täytyy oottaa 22, mut mähän en oota!
Oon ihan pihalla ja pinna palaa, kun tekis korttia mieli niin PERKELEESTI...![]()
Mulla GSX-R1000 -08 (valkohopea)
Pikku-Broidilla CBR1000RR -08 (valkomusta)
Joo, pitäisi munkin tiedon mukaan pystyä ajamaan omalla pyörällä. Se vaan, ne ei välttämättä tykkää jos sillä ajaa sinne! Täysteho katsos... Eli jotain kikkailua.
Se on opetustilanne ja vaikka sanoivat mullekin joskus että pitäisi olla autokoulun autokoulukäyttöön hyväksytty pyörä niin kyllä nykyään oman pitäisi käydä. Kunhan on laillinen.
xz6r-636->gsxr1000k6->KTM SM 950->Gsx-r 1000K7->Bmw f800r"tuned"
jeb, kokeet pitää ajella sen tehosella koneella mitä korttia haluaa(peltzi82 @ Huhti. 18 2006,17:29) kirjoitti
![]()
-Ongelma lienee se että sun pitää olla täysiteho pyörälläsi "ajotunnilla" autokouluopettajan valvonnassa kun menet vaikka sinne ajokokeeseen.
-Toi väliA muuttuu kun se vaan on 2 vuotta täysiA:ksi.
-Olikos se joku laki jippo että inssi ajussa olevassa pyörässä piti olla se kolmio ??
<p>I/ö- got the Feeling</p>
- Mut onneks toi isoveikka voi ajaa pyörän sinne katsastuskonttorille, ja mä jatkan siitä.(mkoo @ Huhti. 18 2006,20:10) kirjoitti
-Joo tiedetään et nousee, mut siihen menis vielä vuosi. Ja mulle inssi ja korttihakemus tulee halvemmaksi kuin kuristaminen, joka sekään sit taas ei olis reilua broidia kohtaan. Mut aika harvinaista tää vissiin on että korttia tälleen välissä korotellaan?!?!?
- Kolmiosta en tiiä ja fakta tieto kyllä kelpais...
Vois vaikka kilauttaa akeen...![]()
Asiaa joskus selvittelin kun oli ajankohtaista, omalla täystehosella voi ajaa kokeen, mutta jonkun muun pitää se sinne tuoda. Voi ajaa vaikka käsittelykokeen ja ajokokeen eri mopolla kunhan ovat riittävän tehokkaita. Inssi kyllä ruuvaa siihen mopoon kolmion jos sikseen tulee, mutta kannattaa akeen soittaessaan ja inssiä varatessaan ilmoittaa että ajaa omalla pyörällä, että osaavat sitten varata sen kolmion, autokoulun vehkeissähän se on vakiovaruste![]()
"Maailmalle sinä olet vain joku, mutta jollekin sinä olet koko maailma. Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi."
Itsellä sama edessä. Viime kesänä ajoin ton väliA:n ja nyt tulee toukokuussa se 21 täyteen.
Eilen kävin jättämässä paperit poliisille, kortin korotusta varten. Eiköhän siellä sitten sanottu, että pitää olla autokoulun leimat papereissa ennen ku voi hakea korotusta. Olin siinä sit et wtf? just olin soittanu ja varmistanu että ei muuta tarvii ku jättää paperit poliisille ja mennä vaan kiltisti sit sinne ajokokeeseen. Tovin siinä sitten juttelin, että mitenkäs se asia nyt oikeesti menee. Pääsin sitten juttelemaan jonkin noista asioista vastaavan henkilön kanssa ja vasta hänen soittettuaan jonnekin tietävämmelle taholle uskoivat he, että asiat menevät niinkuin olin sen sanonut menvänkin. Lopuksi kyllä totesivat, että ei näitä korotuksia hirveästi tule vastaan.
Siis sanokaas nyt ettei jää epäselväksi mullekkaan. Jos on ajanut kevari kortin 16 vuotiaana, niin sitten kun täyttää 22 niin saa ajaa automaatisesti mitä pyörää vain ilman ajokoetta ?
Jo Kun täytää 20 saa automaattisesti ajaa täystehoista pyörääkirjoitti
·Yli 25 kW moottoripyörän kuljettaminen edellyttää A-luokan ajo-oikeutta vähintään kahden vuoden ajalta tai erikseen suoritettua ajo- ja käsittelykoetta vähintään 35 kW moottoripyörällä. Erillisen kokeen voi suorittaa 21-vuotiaana.
Yamaha FJR 1300 ABS -05 sin.
Jos on ajanut 18-20vuotiaana rajoitetulla A:lla, kortti pitää silti vaihtaa kun täyttää 20, vaikka kokeita ei tarvita.(Peppe @ Huhti. 20 2006,22:12) kirjoitti
Höhlää, mutta näin neuvoivat.
eikait sitä väli-A:ata *tartte ennää korottaa? ku siittä poistuu kuullema kahen vuojen jälkee se 25kw tehoraja ainaki se opettaja sano niih vai oliko kyseessä A-1 kortin omaavan laittama postaus? oli mite oli mutta hommaan sen kuusatku cebari kävi mite kävisaakeli onse kumma jos ei opettajatkaa tiiä mittää asioista ainaki mulle sanottiin ettei mittää kokeita tartte tehä. kuha käy korottamassa sen kortin.
Voi kuule, on tehty sen verran selkeäksi tuo suomen laki jotta ei sitä taida kukaan tietää miten ne kaikki pykälät menee.
Asiaa sivuten, ikävä kyllä ei suoraan auttaen, voin kertoa että rakkaan vaimoni ajaessa korttia selvitin tuota oman pyörän käyttöä kortin ajamiseen Ainut keino saada se onnistumaan olisi ollut sen rekisteröinti ajo opetuskäyttöön tjsp.
Toivottavasti saat asian "varmistettua" ja ilmoittele sitten miten kävi niin tiedetään mekin ensi kerralla ;)
Mä en enää edes yritä ymmärtää noita A-korttikuvioita. Tuntuu, että harva viranomainenkaan tietää noista mitään. Oon tällä palstalla aiemminkin maininnut, miten mun kohdalla asia järjestyi mut kerrataan nyt vielä.
Eli ajoin piikillä rajoitetun(25 kW) A-kortin 3 viikkoa ennen 21-vuotis syntymäpäivää. Viikko tai pari inssin jälkeen kävin hakemassa poliisilta uuden ajokortin sillä ajatuksella, että pitää toi käsittelykoe ja inssi ajaa vielä isommalla pyörällä heti kun on 21 vuotta mittarissa. Yllätys oli ihan kiva, kun huomasin, että kortissa on valmiiksi myönnetty rajoittamaton ajo-oikeus.
En sitten tiedä oliko inssin vastaanottajalla sormensa pelissä. Mainitsin nimittäin hänelle aikomuksestani korottaa korttia heti kun mahdollista.
Pelkkää mutua:(Marsu @ Touko. 03 2006,06:17) kirjoitti
Silloin kun itse suoritin kortin niin jostain tuollaisesta oli puhetta, eli oma pyörä olisi ollut ainakin silloin siirrettävä muistaakseni autokoulun haltuun tms, muistaakseni vakuutuksista johtuen mutta oliko tämä sitten voimassa ainoastaan korttia ajettaessa vai myös inssissä niin
Ja siihen pitääkö väliluokan kortti käydä uusimassa vai ei 2 vuoden jälkeen, niin ei ainakaan tähän mennessä ole poliisit mitään sanoneet vaikka maantiellä ovat pysäytelleetkin. Minulla siis väliluokan kortti käytössä jo 6 tai 7 vuotta ja normaalitehoinen pyörä.
Katsastuskonttorilla neuvoivat nimismiehen luo, ja siellä 40e kelpasi kortinvaihdosta. Ei siis mitään muuta kuin rahastus, vanhassa kortissahän näkyy ajat jolloin rajoitinta piti käyttää.(SALOMON @ Touko. 03 2006,00:03) kirjoitti
Tämä oli siis 18 vuotiaana ajettu A kortti, rajoitettu 25kW 20 v saakka.
Tämä on näitä tarpeettomia "palveluita", joita toisillemme tuotamme. Se joka uskoo että rikastumme näillä kansana, on hölmö ja selvää pääministeriainesta.![]()
Ei väli luokan A kortille tarvi tehä yhtään mitään.Vaik kortin takana oliski merkintä et väliluokan A suoritettu ni jos poliisit pysäyttää ne kuulemma näkee iästä et sul on ollu kortti 2 vuotta voimassa ja näin ollen saat ajaa kaikkia pyöriä.Näin ainaki mulle sanottiin poliisi laitoksella ja autokoulussa.(SALOMON @ Touko. 03 2006,00:03) kirjoitti
Ite rupesin ajaan heti huhtikuun 26. päivä täysehosella pikku bandiitilla ku sinä päivänä mul oli ollu se väli A 2 vuotta voimassa
![]()
Eihän sitä oo pakko korottaa, jos jaksaa oottaa 22 vuotiaaksi. Kuten sanottu 21 täyttäneenä voi mennä inssiin ja korottaa sen jos haluaa mut eihän se mikään pakko oo... Korottuuhan se sit 22 AUTOMAATTISESTI!(SALOMON @ Touko. 03 2006,00:03) kirjoitti
NYT ON SITTEN KORTTI KOROTETTU...
Eli ikää oli 21 ja kortti olisi korottunut 22 automaattisesti mut kun on isoveljen kanssa puoliksi pyörä niin kävin sitten korottamassa(vältyttiin kuristuksilta)...
Homma vaiheittain.
1. Korttihakemus poliisiasemalle. Jos väittävät ettei mahdollista niin käske soittaa Akeen(Opetus ja Tutkinnot- osastolle), näin tein minäkin! Hintaa n. 40€
2. Varaa inssi ja kerro et tuut korottamaan korttia kun et jaksa oottaa. Jos väittävät ettei mahdollista niin käske soittaa Akeen(Opetus ja Tutkinnot- osastolle), näin tein minäkin!
3. Inssiin sitten vaan. Omalla pyörällä saa mennä kunhan on laillinen ja täyttää kriteerit. Kolmiota eikä muutakaan ei tarvita koska ei oo enää opetustilanne(NÄIN SANOTTIIN AKESTA = FAKTA). Käsittelykokeessa kuus simppeliä hommaa jonka jälkeen normi inssi kylällä. Läpi päässeet saavat mukaan väliaikaisen ajoluvan, eli paperilapunHintaa koko hommalla 36€
4. Kortti haettavissa poliisiasemalta n. 2viikon kuluttua.
mä ajattelin jos jonku pikku pyörän laittas esim 125 pärrän(Epra @ Touko. 03 2006,16:59) kirjoitti
![]()
tarviko lääkärintodistusta varata sit mukaa ku ei vittis ennää toistakertaa hommata sitä?(R2-D2 @ Touko. 03 2006,13:04) kirjoitti
vai onkose vaa niih et viet sen 40€ kytikselle ja ilmoitat et haluat uusia ajokortin jotta se tehoraja merkintä poistuu siittä vaikka mulla ei oo kortissa mittää merkintää mistää 25kw rajasta vaa sen keskimäisen pyörän kohalla tiedot et milloin saatu ja mikä on viimeine voimassa olo pvä![]()
![]()
![]()
![]()
Ei näissä tapauksissa jossa kortti automaattisesti korottuu kahden vuoden ajon jälkeen, tarvitse muuta kuin maksaa.(SALOMON @ Touko. 05 2006,02:47) kirjoitti
Siis ei mitään lääkärintodistuksia tai ajokokeita, nimismies haluaa vaan rahasi.
Käytiin muuten katsastamassa rajoitettu pyörä takaisin normaaliksi. 29e, kiitos. 5 min mukavia jutellen, kyllä siinä katsastusmies pääsi ansioille! Ei kai kehdannut ihan tyhjästä nyhjästä joten kirjoitti pyörän numerot paperille.