Eli aihettahan on käsitelty ainakin
moottoripyora.org
Söhmi FAQ
Ja tällainenkin löytyi linkkejä napsuttelemalla
http://www.geocities.com/fzr600rmv/
Vaan heräsipä kysymys siitä, mistä noita adapteriruuveja saisi hankittua. Vastaus on oletettavasti hyvin yksinkertainen, mutta ainakin motonetin myyjä katsoi minua, kuin halpaa makkaraa, kun moisia yritin käydä kyselemässä. Oletettavasti ulosantini ei ollut riittävä, etenkään kun en virallista nimeä noille pikku nääkeille osannut antaa. *Eli siis se väliadapteri, jolla letkut saisi kiinni kaasareihin. Entä kuinka tarpeellisia nuo MIG-suuttimet ovat? Helpottavatko elämää paljonkin?
Hän kiittää
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
ilman mig suuttimia tmvastaavia, mittarit hakkaa alipainepulssien takia laidasta laitaat, et näe mitään mittareista ja lisäksi ne hajoaa.
Soviteholkkeja kannattaa etsiskellä esim hydrauli/pneumatiikkaliikkeistä. Monissa pyörissä on kiinnityskohdat valmiinakin.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Noita suuttimia löytyy esim. mopo tarvike liikkeistä.
Itse käytin PV suskan suuttimia...
Pujottaa sitten vaan ne letkut toistensa päälle siitä suuttimen kohdasta ja klemmari päälle.
Yamaha R1 -04
Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
Suzuki RF600 -93
Suzuki GS500 -99
Vanha kikka on tunkea muutama sätkän filtteri letkuun. Toimii hienosti.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mig suuttimet ovat sitä varten ettei öljy tule letkusta kaasariin ja tasaa samalla imua.Omassa pyörässä käy mig suuttimet kaasareista
tuleviin letkuihin ,joissakin vaatii sopivan kumiletkun mig suuttimen kaasarissa oleva nipan väliin,esim. CBR.
Haluaisko joku tietävä selittää ihan juurta jaksaen tollasen letku häröttimen toimintaa. Eli mikä letkunpää tulee mihin esim. kaksi kaasarisessa koneessa jne. Mittaako tuo vain paine-eroa kaasuttimien välillä? Mikäli mittaa vain paine-eroa, niin eikö absoluuttisella paineella sitten ole merkitystä? Noiden mig-suuttimien (tai muiden vaimentimien) ja putken litistäjien idean kyllä ymmärrän.
tuossahan on se idea että kaasarit avautuvat/sulkeutuvat samaan aikaan, sillä varsinaisella paineellahan ei ole mitään merkitystä...
Mahtaa siinä mennä bensoihin jo rahat kun letkut ja mig-suuttimia virittelee..
Kimpassa vaikka hankkii tuommosen Carbtunen, niin ei tarvi
virityksillä säädelllä omia virityksiä.
Nurkkari
Tuon hinnaksi tulee itselle mig-suuttimien ja adapterien hinta. Sen lisäksi se on vielä huomattavasti tarkempi, kuin nuo kaupalliset sovellukset.(Nurkkari @ Huhti. 20 2006,10:38) kirjoitti
Tuo vesivaaka-systeemi on monilla tavoin paljon parempi, kuin perinteinen synkkain. Miinuksena siinä tietenkin on se säätö, joka ei kaikille sovi. Osa ostaa kaupasta, osaa tekee itse. Suosittelen pitäytymään ratkaisuissa, jotka sopivat itselle. Muuten lähtee kyllä tehokkaasti ilo tästä harrastuksesta![]()
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Muoviputket, ehkä vajaa 10 metriä, maksaa pari euroa ja 4 mig-suutinta saa viidellä eurolla. Adapterit saa parilla eurolla. Väsäämiseen voi mennä vähän aikaa, mutta halvalla saa hyvä laitteen. Ongelmaksi voi muodostua mistä noita löytää omalla paikkakunnalta, noita osia.
Pärjää kyllä yhdellä letkulla, kahdella suuttimella ja nollalla adapterilla jos jaksaa vaihtaa letkujen paikkaa välillä.
Mopot, musiikki ja lentopallo.
Samaa mieltä siitä, että jokainen valitsee oman kykynsä ja taitonsa & harrastushalunsa perusteella itse kyhätyn tai kaupasta hankitun välillä.(Sartre @ Huhti. 20 2006,13:05) kirjoitti
Kovin eri mieltä olen siitä, että tuo itse tehty olisi jotenkin automaattisesti tarkempi. Omaa kokemusta on tuosta Carbtunesta jo useammalta vuodelta ja on kyllä oikeasti "työkalujen äiti". Yksinkertainen ja toimiva ja kun olen tuota testannut vaihtamalla letkuja ristiin, niin virhekin on minimaalinen.
Eli ei pidä mennä antamaan lausuntoja tuntematta tuotetta..
<p>2002-2014</p>
Kappas... Tuo suositeltu carbtune näyttäisi sekin olevan jonkinlainen nestevaakasysteemi. Itsellä on yleensä mielessä näistä kaupallisista tuotteista nämä metallikuula putkessa ratkaisut, jotka ovat sitten työn laadusta riipuen mitä ovat. Tuolla hinnalla kyllä kannattaisi melkeen jo jättää askartelut askartelematta... jos vaan olisi visa![]()
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
(Nurkkari @ Huhti. 20 2006,10:38) kirjoitti
tuo tasakaasun rakentama vehje kerholla on kyllä saanut monen miehen naaman messinklle
ja sopisko varmaan et tuletta tarkkojen mittareiden jälkeen ilmaiseen tarkistukseen
![]()
Suzuki rg125R
Kawasaki gpx600R Ninja
Kawasaki ZX9R Ninja
Yamaha YZF1000R Thunderace
Suzuki 1300R hayabusa
Ehkä seuraavaksi kawasaki *
Nestevaakasysteemistä en tiedä, ei ainakaan Carbtunessa ole.(Sartre @ Huhti. 21 2006,01:17) kirjoitti
Mielestäni aivan riittävän hyvä laite, saa säädettyä helposti.
Nurkkari
carbtunessa puhuivat rosteripatsaista, tiedä sitten...(Nurkkari @ Huhti. 21 2006,08:33) kirjoitti
mutta miksi ostaa ja kallis ja kohtuullinen kun itetekemällä saa halvan ja hyvän?
No ei, mutta kuten sanottua ihan toimiva.(Sartre @ Huhti. 21 2006,01:17) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Väsäsin tuon avauspostin linkin perusteella viime kesänä oman versioni nestevaakasysteemistä. Ykkösversiossa kuten aikaisemmissakin virityksissä ongelmana oli nestepinnan hyppiminen ja nesteen vaahtoaminen, koska käytin saippuaa jatkeena pintajännityksen poistamiseksi. Tein alunperin omatoimiset kuristimet litistämällä pätkät sopivaa metalliputkea, mutta oikea virtausmäärä oli silti todella tarkka, mikä aiheutti epätarkkuuksia. Kokeilin myös näitä pienimpiä markkinoilla olevia hitsaussuuttimia, mutta liika oli liikaa kunnes…
Tälle keväälle laskin vedet ulos, ja korvasin Castrolin synteettisellä 2T öljyllä. Tavara on varsin juoksevaa ja vielä väriltään punaista. Nyt homma toimii kuin tanssi, ja kuristimeksi sopii jopa nuo kuuluisat mig suuttimet. Öljyn pinta sykkii edelleen letkussa, mutta itse patsas ei liiku yhtään mihinkään. Sitä saa jopa odottaa muutaman sekunnin säätöjä tehdessä. Tuntuma on lähes täydellinen
Tarvikkeet:
1-6 jakotukki alumiinia (paineilma)
Messinkiset letkukarat 4kpl
Tulpat 2kpl blokkiin.
n. 20m muoviletkua
n 2,5m pätkä leveää lautaa, nippusiteitä tms. pikkutavaraa.
Tarvikkeet yhteensä n. 50€ + 10€ litran öljypurnukkaan.
Lauta on siis n 2,5m korkea ja öljyä järjestelmässä on n. puoleen väliin.
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
itse väsäsin menneellä viikolla idioottivarman ja tarkan letkumallisen synkkauslaitteen n.5€:lla.se laudanpätkä n.2m,8m öljyn ja bensan kestävää letkua paksuudeltaan 6mm.adapterina toimi 4mm letkun pätkät jotka sopivat kaasariin.cbr 1000f:ssä vm-90 toimi ainakin tosi hyvin.2 kaasari on standardi kaasari johon muita verrataan.patsaat ei hyppiny kun laitoin letkuun 20w-50 öljyä.![]()
Tietääkö kukaan mistä Tampereelta saa tuohon tarvittavia t-liittimiä 5mm tai 6mm letkulle? Biltemasta saisi letkun ja MIGin suuttimet, mutta noita haaroja ei saa kuin jonkin boksin, missä niitä sitten olisikin 65 kipaletta erilaisia
Täytyy varmaan käväistä huomenna Bauhausista kyselemässä...
Löytyy Biltemastakin 5mm letkulle T-liitin.(Jambbe @ Huhti. 23 2006,18:35) kirjoitti
Ite just viime viikonloppuna kasailin Bilteman hiluista mittarin ja hyvin pelas![]()
Marko
Kawasaki ZZR 1400 & Yamaha YZ400F
Nothing is so simple that it cannot be misunderstood!
Tuskin noissa on keskenään niin sama vastus kuin mig-suuttimissa?(B12 @ Huhti. 19 2006,07:26) kirjoitti
![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Eipä sillä vastuksellakaan oo niin merkitystä kun ei siellä oo oikeen virtaustakaan.(KMSwallower @ Huhti. 24 2006,16:42) kirjoitti
TL1000R
No niinpä näkyy. Ehdin kuitenkin jo hakea Bauhausista hintaan 2.80€/2kpl(lammmar @ Huhti. 24 2006,15:13) kirjoitti
Tätä oli pakko kokeilla oman systeemin kanssa, kun tällainen pelle peloton olen ja eipä siinä kyllä mig-suuttimilla varustettuun malliin mitään huomattavia eroja päässyt syntymään.(KMSwallower @ Huhti. 24 2006,16:42) kirjoitti
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Tulipa tässä mieleen että eikö kannattaisi tunkea ne mig-suuttimet vaikka sinne nesteellä täytettyyn letkun osaan, nesteen liikettä ne jarruttavat vielä tehokkaammin.
Huh, huh, kun tää kevät tuo kaikenlaisia muitakin kiireitä.
Lopultakin aloitin ton synkkausmittarin väsäämisen ja jäi hieman kysyttävää:
- Mihin noita T-haaroja okein tarvitaan? Vedetäänkö letkujen loppupäät siis yhteen ja umpeen?
- Voiko mielestänne mig-suutinta käyttää jo kaasuttimien puoleisena adapterina (sopisi hyvin)?
Miten varsinainen säätö tapahtuu?
Ensin kait synkataan läpät tietyillä kierroksilla, jonka jälkeen tyhjänkäynti seos suuttimilla...
Mistä jöytyis dataa asiasta?
T-haaroja tarvitaan, jos moposi moottorissa on enemmän kuin 2 sylinteriä. Yhdessä letkussahan on vain kaksi päätä. Kun panet letkun keskeltä poikki ja väliin T-haaran, saat kolmannelle letkulle lähdön. Lisätessäsi väliin toisenkin T-haaran ja letkun, on syntymässä mittari nelikolle. Kun täytät systeemin puoliväliin nesteellä ja imet yhdestä letkusta, siinä letkussa pinta alkaa nousta ja kaikissa kolmessa muussa laskea. Näin mittari näyttää imukanavien paine-erot.(Pärinä-Pappa @ Touko. 17 2006,21:14) kirjoitti
Mig-suuttimet tai mitkä tahansa muut virtausta kuristavat osat käyvät adaptereiksi mainiosti.
Läpät synkataan tyhjäkäyntikierroksilla.
Tyhjäkäynnin seoksen muuttaminen vaikuttaa tyhjäkäyntikierroksiinkin, joten tyhjäkäynti pitää säätää uudestaan kohdalleen. Tyhjäkäyntiruuvin kiertely saattaa muuttaa hieman synkkaakin, ainakin jos jokin läppä "pohjaa" liikeratansa äärilaitaan. Silloin se läppä ei tyhjäkäyntiä säätäessä liiku muiden kanssa samaan tahtiin.
Joidenkin pyörien manuaaleissa on ohjeita tyhjäkäyntiseosten säätöön.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Jep. Kiitos vastauksesta. Hokasin itekki tuon systeemin rakenteen, kun jaksoin lukea noi ohjeet kunnolla ajatuksen kanssa.
Pitäs vaan löytää tuon pyörän (-81 gsx Suzka) manuaali. Tosin taitas uudemmankin mallin manuska kelvata.
Minä vain jaksan itsepintaisesti jatkaa aiheesta kun te muut olette siirtyneet jo eteenpäin.
Sain kalibroitua kaasarini pikku ongelmien jälkeen. Letkujen liitoksena olleet putket nimittäin vuotivat ja aiheuttivat ylimääräistä päänvaivaa, mittari ei oikein toiminut johdonmukaisesti kierrosluvun muuttuessa.
Ongelmana on yhä kalibroinnin muuttuminen lukitusmuttereita kiristettäessä. Ei ole sopivia avaimia, että voisi kiristää mutterin ja samanaikaisesti pitää meisselillä säätöruuvia paikallaan. Vähän niin ku Ladan venttiileitä säätäs, mutta kädet palaa pahemmin.
Joutokäynnin seoksen säätäminen onnistuuko kotikonstein, eli riittääkö nopimman kierrosluvun aikaansaaminen?
Jostain takaraivosta mieleeni tulee varmaankin vanhan CBR1000:n säätöohje. Avaa kaikkia seosruuveja jokin tietty määrä, niin että se joka tapauksessa on hieman rikkaalla. Säädä tyhjäkäynti ja synkka kohdilleen. Kierrä ykkösen tyhjäkäyntiseosta puoli kierrosta kiinni. Jos tyhjäkäyntikierrokset nousevat enemmän kuin 50rpm, säädä tyhjäkäynti ja kierrä vielä puoli kierrosta kiinni. Jos kierrokset nousevat vähemmän kuin 50rpm, kierrä puoli kierrosta auki, säädä tyhjäkäynti ja siirry seuraavan kaasuttimen kimppuun ja toista proseduuri. Eli mielestäni paras seos on korkeimmista kierroksista hieman rikkaammalle.(Pärinä-Pappa @ Touko. 25 2006,21:34) kirjoitti
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito