Eli tässä hieman Filippo Preziosin mietteitä 2-syl vs. 4-syl moottoreista:
Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä, että 2-sylinterinen moottori todellakin tuottaa maksimiväännön 4-pyttyistä pienemmillä kierroksilla ja näinollen on hauskempi ajaa! Ah... pian pääsee ajamaan taas Ducatilla...kirjoitti
Ja lisäksi uusi Desmosedici otetaan ultrakalliina, hienona ja nopeana katuliikenteeseen sovitettuna kilpamoottoripyöränä tuotantoon... On varmasti hieno laitos kertakaikkiaan, vaikka 4-pyttyinen onkin!
...oli ihan pakko hehkuttaa hiukan kun nyt nuo ajokelitkin näyttävät vihdoin saapuvan... *
taas uusi wänkkäys-topic.....no katellaan mitä tästä tulee,...
..kyllä se rivikone aina...
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Ootas mä kaivan noi käppyrät jostain....
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Onkos se V4 pata..?kirjoitti
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Neljä sylinteriä on moottoripyörässä liikaa ja autossa liian vähän![]()
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
GP6 Engine Tech Spec(jiiässä @ Huhti. 18 2006,00:45) kirjoitti
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
169 kwMutta "vain" 100 nm vääntöä?
Laiska kakka. Ei toimi tai ainakin hajoaa kohta.(pc25 @ Huhti. 18 2006,08:49) kirjoitti
![]()
Nooh katsotaan pärjääkö ne V2 betonimyllyt jahka Jammu saadaan nippuun ja säätöihin ja penkkiinSaattaa tosin ottaa vielä hieman aikaa
Noinhan se menee, kun otetaan kierroksilla se teho ulos. Vääntö tahtoo jäädä alemmas.. Silloin se pienempikin vääntö vaan riittää hirvittävään tehoon, kun se otetaan ulos noin ylhäällä (@14000rpm).(pc25 @ Huhti. 18 2006,09:49) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Noista tehoistahan on jotain juttua ollut, että tehtaat ilmoittaisivat ne alakanttiin(MotoGP pyörät), joten voihan tuo vääntökin olla oikeasti suurempi, ainakin hieman? Desmosedicissä olisi tuon mukaan 235 heppaa, mutta 260 on se yleinen vastaus paljon noissa olisi tehoa.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Kyllä tuo 235hp vaikuttaa siltä, että se olisi vähän alakanttiin.. Kun miettii paljonko se kiertää, ja paljonko tuotantopyöristä saa kohtuu pienillä muutoksilla tehoa ulos (200hp kampuralta melko helposti), paljon pienemmillä kierroksilla sekä puristuksilla..(Desmosedici @ Huhti. 18 2006,15:49) kirjoitti
Yleensähän nuo arviot on ollu aivan kuten sanoit, n. 260hp Hondasta ja Ducatista...
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Uusimmassa Bikessahan oli juttu noista MotoGP pyöristä ja pieni tekninen esittely jokaisesta. Arveltiin Ducatissakin että vaikka ilmoitettiin 235 hv että tehoa olisi oikeasti n.260 hv.(Tylyttäjä @ Huhti. 18 2006,15:54) kirjoitti
<br />
Joo-o. Eli kun 2-sylinterinen tuottaa maksimivääntönsä matalemmilla kierroksilla kuin 4-sylinterinen niin twini on hauskempi ajaa?
Etkö Jyri enää muista taannoisia käppyröitä joissa todettiin, että gixxeri on väännössä edellä koko kierrosalueella verrattuna 999R:ään?
Tuon perusteella vaikuttaa siltä, että on järkevämpää valita nelipyttyinen moottori jos haluaa ajosta nauttia. Jos taas nauttii siitä teoreettisesta tosiasiasta, että twini tuottaa maksimivääntönsä matalemmilla kierroksilla kuin 4-sylinterinen, niin kannattaa hommata twini.
Tai eihän sitä edes kannata sitä pyörää hommata. Sitähän voi käpertyä onnellisena joka ilta peiton alle moottorikonstruktioista kertova kirja kainalossa. Tulee paljon halvemmaksi eikä tarvitse edes pelätä tien päällä, että koska se putkirunko rojahtaa alta kasaan.
![]()
.
jos tollasia tulee, ostan heti ............(JP_445 @ Huhti. 18 2006,09:58) kirjoitti
![]()
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
Muistaakseni 999R:n käyrä oli jossain 3000-4000 kierroksen kohdilla parempi kuin Tylyttäjän gikserin. Siis se pätkä oli joitain satoja kierroksia tyyliin 3300-3600, mutta kuitenkin. Nythän tilanne on varmasti gikserin hyväksi koko kierrosalueen ajan, kun Tylyttäjä on vähän viritellyt peliään.(pr0gram @ Huhti. 18 2006,16:56) kirjoitti
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Joo, mutta jos kikserin käppyrä skaalataan välityksiin nähden, twinin vääntöhuippu tulee aikaisemmin(pr0gram @ Huhti. 18 2006,16:56) kirjoitti
Empiiriset kokeiluni ovat myös paljastaneet, että esimerkiksi Gixxer1000 ei ole niin hauskanen kuin Ducati 999.
Nii-in, ei ne näköjään malta ees ajokaudella...(Kawa600 @ Huhti. 18 2006,00:06) kirjoitti
Mutta joo, katellaan, mahtaako ajokauden aikainen vääntö yltää lähellekään talvikauden ketjuja, tuskin sentään. Tai no... enpäs uskallakaan veikata sen puolesta.
Juu eli kivojahan ne tvinit on ajaa, ja siinä yksi syy (useasta) miksi niitä itse suosin, mutta inttäminen ja tulkuttaminen makuasioista jonkun rivinelosista pitävän kanssa - käppyröillä tai ilman - on kyllä jo aika tuottamatonta ajanhukkaa. Molemmissa on puolensa ja molemmista saa varmaan kicksit kukin mieltymystensä mukaan.
Te mistään tiedä !
Ainoa oikea on vertikaalitwini. Tulee parhaat vibat![]()
Sellanen pitäis hankkia, itseasiassa on ja katsottune valmiiksi... On vaan 2-tahtinen...(Pena @ Huhti. 19 2006,08:44) kirjoitti
Tuo Ärrä vaan on tehtaankin "vuoristorata"-vääntökäppyrän mukaan "kierroskone" jota tuo Fabiokin esitti. Niinhän se on verrattuna moniin muihin twineihin.(pr0gram @ Huhti. 18 2006,16:56) kirjoitti
Oli siinä tosin hiukan alhaalla enempi jossain kohdilla puhtia, mutta kuten tuo Piero Pavarotti (tai kuka sen nyt olikaan) sanoi, niin virittämällä sitä tehoa sitten löytyi. Ja vääntöäkin.
No, suikkanen kehrää alhaalla ja ulvoo ylhäällä ja kulkee niimmaan perusteelisesti, että ei noita ikänä olis pitänyt käydä suoraan vertaamaan. Sattu vaan sillon alle kiksu ja se kierroslukuhommeli hämää luulemaan, että voima Ducatissa tulee alemmilla kierroksilla kun se siltä kerran kuulostaa. Dynamiikkaa siinä lähinnä on enemmän, kun moottorijarru on voimakkaampi verrattuna nelariin.
No, makunsa kullillakin, joten mitäpä siinä muuta kuin toteemaan, että tahtoo ajaa L2-kierroskoneella sit.
Voin vakuuttaa, että kakkosella itse nautin paljonkin enempi ajosta kuin nelosella, meni ne tehot ja väännöt ihan mitenkäspäin vaan. Ai vaihteella, eiku sylinterisillä...
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
V2 = L2 = mun makuuni
Sanotaan nyt kaiken tämän väännön päälle, että en yhtään pahastuisi jos tallistani löytyisi joku litrainen twini. Gixxerin lisäksi siis.(Italowestern @ Huhti. 22 2006,00:54) kirjoitti
![]()
.