Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Eli tässä hieman Filippo Preziosin mietteitä 2-syl vs. 4-syl moottoreista:

    Lainaa kirjoitti
    blog.ducati.com
    As we faced the D16RR, the discussion of 2 cylinders vs. 4 cylinders came up frequently and I think this is a very fascinating topic. Personally, I have always believed that Ducati must remain faithful to its traditions, not to renounce its character and the unique excitement that only a twin can provide. Since the discussion exists, I have decided to find out if my assumptions as a "Ducatista" can be supported on a technical basis. There is no one better than Filippo Preziosi, Ducati Corse Director, to ask the question of why motorcycles with 2 vs. 4 cylinders give riders such different sensations. Here is his answer:

    “Both twin and 4 cylinders have the same amount of maximum engine torque and the torque depends mainly on engine displacement. The biggest advantage of the twin cylinder is the character of the engine torque during acceleration: two cylinders produce maximum torque at lower engine revs than 4 cylinders.

    Maximum torque at lower revs represents a big advantage for a motorcycle; the engine response is more reactive. As soon as a rider opens the throttle coming out of a turn, the engine is already there, ready to push!

    These characteristics of the engine also make riding on the street easier and more fun. If you accidentally approach a corner in a higher gear the engine is still reactive and the rider can still easily finish their turn.

    Obviously on the track, the technical choices are driven by technical rules. For the MotoGP prototypes, the level of tuning permitted by the rules makes it impossible for a twin to be as powerful as a 4 cylinder engine.

    The Superbike Championship allows for a different level of engine tuning and, as a result, it is still possible to be competitive with a twin. This gives us the advantages of the character of this type of engine.”

    Our choices are clear. For our production bikes we are absolutely loyal to the “pompone” and the “Testastretta” in their different forms, varieties, possible improvements and continuous study. For the races, the most suitable choice is to make the most of the rules and to WIN. The Desmosedici replica was a challenge we took and the fulfilment of a technological dream. It will be produced in very limited numbers so as too keep our focus and concentration on our motorcycle family par excellence: the Superbike.
    Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä, että 2-sylinterinen moottori todellakin tuottaa maksimiväännön 4-pyttyistä pienemmillä kierroksilla ja näinollen on hauskempi ajaa! Ah... pian pääsee ajamaan taas Ducatilla...

    Ja lisäksi uusi Desmosedici otetaan ultrakalliina, hienona ja nopeana katuliikenteeseen sovitettuna kilpamoottoripyöränä tuotantoon... On varmasti hieno laitos kertakaikkiaan, vaikka 4-pyttyinen onkin!

    ...oli ihan pakko hehkuttaa hiukan kun nyt nuo ajokelitkin näyttävät vihdoin saapuvan... *



  2. #2
    taas uusi wänkkäys-topic... ..no katellaan mitä tästä tulee,... ..kyllä se rivikone aina...
    ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
  3. #3
    Ootas mä kaivan noi käppyrät jostain....
    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  4. #4
    Lainaa kirjoitti
    uusi Desmosedici ,On varmasti hieno laitos kertakaikkiaan, vaikka 4-pyttyinen onkin!
    Onkos se V4 pata..?
    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
  5. #5
    Neljä sylinteriä on moottoripyörässä liikaa ja autossa liian vähän
    Intruderclubfinland

    Pappa Tunturi
    Tunturi Tiger Aqua
    Yamaha DT 125 *-87
    Yamaha XS 650 *-80
    Honda Shadow 600 *-90
    Suzuki Intruder 1400 *-91
  6. #6
    Lainaa (jiiässä @ Huhti. 18 2006,00:45) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    uusi Desmosedici ,On varmasti hieno laitos kertakaikkiaan, vaikka 4-pyttyinen onkin!
    Onkos se V4 pata..?
    GP6 Engine Tech Spec
    S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
  7. #7
    169 kw Mutta "vain" 100 nm vääntöä?
  8. #8
    Lainaa (pc25 @ Huhti. 18 2006,08:49) kirjoitti
    169 kw * Mutta "vain" 100 nm vääntöä?
    Laiska kakka. Ei toimi tai ainakin hajoaa kohta.
  9. #9
    Nooh katsotaan pärjääkö ne V2 betonimyllyt jahka Jammu saadaan nippuun ja säätöihin ja penkkiin Saattaa tosin ottaa vielä hieman aikaa
  10. #10
    Lainaa (pc25 @ Huhti. 18 2006,09:49) kirjoitti
    169 kw * Mutta "vain" 100 nm vääntöä?
    Noinhan se menee, kun otetaan kierroksilla se teho ulos. Vääntö tahtoo jäädä alemmas.. Silloin se pienempikin vääntö vaan riittää hirvittävään tehoon, kun se otetaan ulos noin ylhäällä (@14000rpm).
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  11. #11
    Noista tehoistahan on jotain juttua ollut, että tehtaat ilmoittaisivat ne alakanttiin(MotoGP pyörät), joten voihan tuo vääntökin olla oikeasti suurempi, ainakin hieman? Desmosedicissä olisi tuon mukaan 235 heppaa, mutta 260 on se yleinen vastaus paljon noissa olisi tehoa.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  12. #12
    Lainaa (Desmosedici @ Huhti. 18 2006,15:49) kirjoitti
    Noista tehoistahan on jotain juttua ollut, että tehtaat ilmoittaisivat ne alakanttiin(MotoGP pyörät), joten voihan tuo vääntökin olla oikeasti suurempi, ainakin hieman? Desmosedicissä olisi tuon mukaan 235 heppaa, mutta 260 on se yleinen vastaus paljon noissa olisi tehoa.
    Kyllä tuo 235hp vaikuttaa siltä, että se olisi vähän alakanttiin.. Kun miettii paljonko se kiertää, ja paljonko tuotantopyöristä saa kohtuu pienillä muutoksilla tehoa ulos (200hp kampuralta melko helposti), paljon pienemmillä kierroksilla sekä puristuksilla..

    Yleensähän nuo arviot on ollu aivan kuten sanoit, n. 260hp Hondasta ja Ducatista...
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  13. #13
    Lainaa (Tylyttäjä @ Huhti. 18 2006,15:54) kirjoitti
    Lainaa (Desmosedici @ Huhti. 18 2006,15:49) kirjoitti
    Noista tehoistahan on jotain juttua ollut, että tehtaat ilmoittaisivat ne alakanttiin(MotoGP pyörät), joten voihan tuo vääntökin olla oikeasti suurempi, ainakin hieman? Desmosedicissä olisi tuon mukaan 235 heppaa, mutta 260 on se yleinen vastaus paljon noissa olisi tehoa.
    Kyllä tuo 235hp vaikuttaa siltä, että se olisi vähän alakanttiin.. Kun miettii paljonko se kiertää, ja paljonko tuotantopyöristä saa kohtuu pienillä muutoksilla tehoa ulos (200hp kampuralta melko helposti), paljon pienemmillä kierroksilla sekä puristuksilla..

    Yleensähän nuo arviot on ollu aivan kuten sanoit, n. 260hp Hondasta ja Ducatista...
    Uusimmassa Bikessahan oli juttu noista MotoGP pyöristä ja pieni tekninen esittely jokaisesta. Arveltiin Ducatissakin että vaikka ilmoitettiin 235 hv että tehoa olisi oikeasti n.260 hv.
    <br />
  14. #14
    Joo-o. Eli kun 2-sylinterinen tuottaa maksimivääntönsä matalemmilla kierroksilla kuin 4-sylinterinen niin twini on hauskempi ajaa?

    Etkö Jyri enää muista taannoisia käppyröitä joissa todettiin, että gixxeri on väännössä edellä koko kierrosalueella verrattuna 999R:ään?

    Tuon perusteella vaikuttaa siltä, että on järkevämpää valita nelipyttyinen moottori jos haluaa ajosta nauttia. Jos taas nauttii siitä teoreettisesta tosiasiasta, että twini tuottaa maksimivääntönsä matalemmilla kierroksilla kuin 4-sylinterinen, niin kannattaa hommata twini.

    Tai eihän sitä edes kannata sitä pyörää hommata. Sitähän voi käpertyä onnellisena joka ilta peiton alle moottorikonstruktioista kertova kirja kainalossa. Tulee paljon halvemmaksi eikä tarvitse edes pelätä tien päällä, että koska se putkirunko rojahtaa alta kasaan.

    .
  15. #15
    Lainaa (JP_445 @ Huhti. 18 2006,09:58) kirjoitti
    V2 betonimyllyt
    jos tollasia tulee, ostan heti ............
    vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
  16. #16
    Lainaa (pr0gram @ Huhti. 18 2006,16:56) kirjoitti
    Etkö Jyri enää muista taannoisia käppyröitä joissa todettiin, että gixxeri on väännössä edellä koko kierrosalueella verrattuna 999R:ään?
    Muistaakseni 999R:n käyrä oli jossain 3000-4000 kierroksen kohdilla parempi kuin Tylyttäjän gikserin. Siis se pätkä oli joitain satoja kierroksia tyyliin 3300-3600, mutta kuitenkin. Nythän tilanne on varmasti gikserin hyväksi koko kierrosalueen ajan, kun Tylyttäjä on vähän viritellyt peliään.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  17. #17
    Lainaa (pr0gram @ Huhti. 18 2006,16:56) kirjoitti
    Joo-o. Eli kun 2-sylinterinen tuottaa maksimivääntönsä matalemmilla kierroksilla kuin 4-sylinterinen niin twini on hauskempi ajaa?

    Etkö Jyri enää muista taannoisia käppyröitä joissa todettiin, että gixxeri on väännössä edellä koko kierrosalueella verrattuna 999R:ään?

    Tuon perusteella vaikuttaa siltä, että on järkevämpää valita nelipyttyinen moottori jos haluaa ajosta nauttia. Jos taas nauttii siitä teoreettisesta tosiasiasta, että twini tuottaa maksimivääntönsä matalemmilla kierroksilla kuin 4-sylinterinen, niin kannattaa hommata twini.

    Tai eihän sitä edes kannata sitä pyörää hommata. Sitähän voi käpertyä onnellisena joka ilta peiton alle moottorikonstruktioista kertova kirja kainalossa. Tulee paljon halvemmaksi eikä tarvitse edes pelätä tien päällä, että koska se putkirunko rojahtaa alta kasaan.

    Joo, mutta jos kikserin käppyrä skaalataan välityksiin nähden, twinin vääntöhuippu tulee aikaisemmin

    Empiiriset kokeiluni ovat myös paljastaneet, että esimerkiksi Gixxer1000 ei ole niin hauskanen kuin Ducati 999.
  18. #18
    Lainaa (Kawa600 @ Huhti. 18 2006,00:06) kirjoitti
    taas uusi wänkkäys-topic... ..no katellaan mitä tästä tulee,... ..kyllä se rivikone aina...
    Nii-in, ei ne näköjään malta ees ajokaudella...
    Mutta joo, katellaan, mahtaako ajokauden aikainen vääntö yltää lähellekään talvikauden ketjuja, tuskin sentään. Tai no... enpäs uskallakaan veikata sen puolesta.

    Juu eli kivojahan ne tvinit on ajaa, ja siinä yksi syy (useasta) miksi niitä itse suosin, mutta inttäminen ja tulkuttaminen makuasioista jonkun rivinelosista pitävän kanssa - käppyröillä tai ilman - on kyllä jo aika tuottamatonta ajanhukkaa. Molemmissa on puolensa ja molemmista saa varmaan kicksit kukin mieltymystensä mukaan.
  19. #19
    Te mistään tiedä !
    Ainoa oikea on vertikaalitwini. Tulee parhaat vibat
  20. #20
    Lainaa (Pena @ Huhti. 19 2006,08:44) kirjoitti
    Te mistään tiedä !
    Ainoa oikea on vertikaalitwini. Tulee parhaat vibat *
    Sellanen pitäis hankkia, itseasiassa on ja katsottune valmiiksi... On vaan 2-tahtinen...
  21. #21
    Lainaa (pr0gram @ Huhti. 18 2006,16:56) kirjoitti
    Joo-o. Eli kun 2-sylinterinen tuottaa maksimivääntönsä matalemmilla kierroksilla kuin 4-sylinterinen niin twini on hauskempi ajaa?

    Etkö Jyri enää muista taannoisia käppyröitä joissa todettiin, että gixxeri on väännössä edellä koko kierrosalueella verrattuna 999R:ään?

    Tuon perusteella vaikuttaa siltä, että on järkevämpää valita nelipyttyinen moottori jos haluaa ajosta nauttia. Jos taas nauttii siitä teoreettisesta tosiasiasta, että twini tuottaa maksimivääntönsä matalemmilla kierroksilla kuin 4-sylinterinen, niin kannattaa hommata twini.

    Tai eihän sitä edes kannata sitä pyörää hommata. Sitähän voi käpertyä onnellisena joka ilta peiton alle moottorikonstruktioista kertova kirja kainalossa. Tulee paljon halvemmaksi eikä tarvitse edes pelätä tien päällä, että koska se putkirunko rojahtaa alta kasaan.

    Tuo Ärrä vaan on tehtaankin "vuoristorata"-vääntökäppyrän mukaan "kierroskone" jota tuo Fabiokin esitti. Niinhän se on verrattuna moniin muihin twineihin.

    Oli siinä tosin hiukan alhaalla enempi jossain kohdilla puhtia, mutta kuten tuo Piero Pavarotti (tai kuka sen nyt olikaan) sanoi, niin virittämällä sitä tehoa sitten löytyi. Ja vääntöäkin.

    No, suikkanen kehrää alhaalla ja ulvoo ylhäällä ja kulkee niimmaan perusteelisesti, että ei noita ikänä olis pitänyt käydä suoraan vertaamaan. Sattu vaan sillon alle kiksu ja se kierroslukuhommeli hämää luulemaan, että voima Ducatissa tulee alemmilla kierroksilla kun se siltä kerran kuulostaa. Dynamiikkaa siinä lähinnä on enemmän, kun moottorijarru on voimakkaampi verrattuna nelariin.

    No, makunsa kullillakin, joten mitäpä siinä muuta kuin toteemaan, että tahtoo ajaa L2-kierroskoneella sit.

    Voin vakuuttaa, että kakkosella itse nautin paljonkin enempi ajosta kuin nelosella, meni ne tehot ja väännöt ihan mitenkäspäin vaan. Ai vaihteella, eiku sylinterisillä...



    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  22. #22
    V2 = L2 = mun makuuni
  23.  
  24. #23
    Lainaa (Italowestern @ Huhti. 22 2006,00:54) kirjoitti
    Lainaa (pr0gram @ Huhti. 18 2006,16:56) kirjoitti
    Joo-o. Eli kun 2-sylinterinen tuottaa maksimivääntönsä matalemmilla kierroksilla kuin 4-sylinterinen niin twini on hauskempi ajaa?

    Etkö Jyri enää muista taannoisia käppyröitä joissa todettiin, että gixxeri on väännössä edellä koko kierrosalueella verrattuna 999R:ään?

    Tuon perusteella vaikuttaa siltä, että on järkevämpää valita nelipyttyinen moottori jos haluaa ajosta nauttia. Jos taas nauttii siitä teoreettisesta tosiasiasta, että twini tuottaa maksimivääntönsä matalemmilla kierroksilla kuin 4-sylinterinen, niin kannattaa hommata twini.

    Tai eihän sitä edes kannata sitä pyörää hommata. Sitähän voi käpertyä onnellisena joka ilta peiton alle moottorikonstruktioista kertova kirja kainalossa. Tulee paljon halvemmaksi eikä tarvitse edes pelätä tien päällä, että koska se putkirunko rojahtaa alta kasaan.

    Tuo Ärrä vaan on tehtaankin "vuoristorata"-vääntökäppyrän mukaan "kierroskone" jota tuo Fabiokin esitti. Niinhän se on verrattuna moniin muihin twineihin.

    Oli siinä tosin hiukan alhaalla enempi jossain kohdilla puhtia, mutta kuten tuo Piero Pavarotti (tai kuka sen nyt olikaan) sanoi, niin virittämällä sitä tehoa sitten löytyi. Ja vääntöäkin.

    No, suikkanen kehrää alhaalla ja ulvoo ylhäällä ja kulkee niimmaan perusteelisesti, että ei noita ikänä olis pitänyt käydä suoraan vertaamaan. Sattu vaan sillon alle kiksu ja se kierroslukuhommeli hämää luulemaan, että voima Ducatissa tulee alemmilla kierroksilla kun se siltä kerran kuulostaa. Dynamiikkaa siinä lähinnä on enemmän, kun moottorijarru on voimakkaampi verrattuna nelariin.

    No, makunsa kullillakin, joten mitäpä siinä muuta kuin toteemaan, että tahtoo ajaa L2-kierroskoneella sit.

    Voin vakuuttaa, että kakkosella itse nautin paljonkin enempi ajosta kuin nelosella, meni ne tehot ja väännöt ihan mitenkäspäin vaan. Ai vaihteella, eiku sylinterisillä...
    Sanotaan nyt kaiken tämän väännön päälle, että en yhtään pahastuisi jos tallistani löytyisi joku litrainen twini. Gixxerin lisäksi siis.

    .