Siis,onko ruiskukoneelle tyypillistä nykiminen tossa 3000-3500 kiepin kohdalla kun ajelee tasakaasulla ja sama ilmenee moottorijarrutuksessa kun kiekat tippuu tuonne 3000.Fz6:lla ajettu tosin 230km voi olla uutuuden jäykkyyttäkin,mutkun ei oo ollu ruiskua niin ei teidä,sanokaas te kokemusta omaavat![]()
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Mun mielestä ruisku voi nykiä, mutta syy on enemmän säädöissä kuin tekniikassa. Päästöjen takia seos on tehtaalla asennettu laihaksi, joten kevyellä kaasulla ajettaessa tuntee kun lambda-tunnistin pätkii polttoaineen syöttöä. Itse rukkasin TDM:ää pari pykälää rikkaammalle, säätötempun pääsi tekemään "ajotietokoneen" napeilla. Toinen nykimistä aiheuttava piirre on ruiskun jyrkkä päälle/pois-kytkeytyminen kaasua avattaessa. Mukulakivillä on vaikea ajaa hiljaa, kun kaasukäsi tärisee, eikä kaarteissa passaa kääntää kaasua aivan pois. Tosin sopivan kaasun käsittelyn oppii melko pian.
Joo ei se mitään pahaa nykimistä oo,ihan pientä,sen verran että just huomaa ja sit just tolla kierrosalueella 3000-3500!tarvii tarkistuttaa seokset kun heitän noi devilit kiinni sisäänajon jälkeen![]()
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Koitapa ajaa veturilla 2500rpm kieppeillä.. tiedät mitä se nykiminen todella on![]()
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
+ 1 tälle.(lasse849 @ Touko. 07 2006,12:39) kirjoitti
FZ6:ssa on on/off-tyylinen kaasun päällekytkeytyminen. Ilmiötä parantaa kaasukäden kontrollin treenaus ja ketjun (asianmukainen) kireys.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Onks ruiskulle ominaista toi moottorijarrutuksessa tykyttäminen,siis kun kiekat laskee 3,500 tonniin ja alle,tuosta ylöspäin jarrutus on tasaista,ettenkö sanois nautinnollistaja joku täällä sano laittaneensa devilit fz6:seen ja seokset on ollut ehkä hivenen rikkaallakin mittauksessa,joten en usko pienen nykimisen johtuvan liian laihasta seoksesta VAKIOPUTKILLA!
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Tai vaikkapa varaderolla(Earthend @ Touko. 07 2006,14:06) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
Onko FZ6ässa nykyään jopa lambda vakiona?
Eikös noissa ole ilmamassa anturit yleensä?
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
TDM900:ssä - kuten muissakin uusissa Yammuissa (?) - on lambdatunnistin (O2-sensori), mutta ei ilmamäärämittaria. ECU laskee kuormituksen käyntinopeuden ja imusarjan paineen mittauksen perusteella. Tällainen systeemi on herkkä kaikenlaisille moottorin hengitykseen vaikuttaville muutoksille. TDM:ssä on vielä ilman sisäänotossa alipainetta säätävä läppä - samanlainen on muuten joissakin Hondissa - jota ECU ohjaa mm. lambdatiedon avulla. Tämä läppä voisi olla juuri se toimielin, joka eniten "ruiskun nykimistä" aiheuttaa. Eräillä ulkomaisilla nettisivuilla annetaankin neuvoja, miten läppä saadaan toimimattomaksi ja siten käynti vakaammaksi. Keino tuntuu epäilyttävältä, ei kait alkuperäinen suunnittelu ole voinut olla vallan pielessä. Itse säätelin mittariston namikoista läpihengitystä eli kummankin sylinterin CO:n asetusarvoja ja MUTU-tuntuu, että hyvään suuntaan mentiin ja vähemmän nykii. Ja kaikkeen tottuu.(koris66 @ Touko. 08 2006,01:50) kirjoitti
Tarkoitat varmaan että aivan uusimmissa ruisku-mopoissa alkaa olemaan lambda-anturi vakiona.. Ei kuitenkaan taida olla ihan 100%(koris66 @ Touko. 08 2006,01:50) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Näin juuri. Ei lambda anturit olleet vakiokamaa männävuosina ollenkaan.(Earthend @ Touko. 08 2006,11:00) kirjoitti
Buelleissahan on ollut jo jotain 7-8 vuotta lambdat.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Minulla oli Blackbird ja nyt Pan. Molemmissa sama ruisku ja molemmat oli aikamoisia On-Off vehkeitä. Jenkeistä löytyi kuitenkin Paniin lääke eli tilasin hieman isommalle säädetyn Fuel Pressure Regulatorin. Käy pienillä kierroksilla tasaisemmin ja moottorijarrutus lähtee paljon rauhallisemmin eli On-Off on pois. Päästömääräysten vuoksi seokset laihalla alunperin.![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Joo kyllä se moottorijarrutuksen tykytys alkaa vasta 2500 kiekan alta,joten aika normaalia kai!Sain noista jutuista sen käsityksen että fz6:en seoksia pystyy säädättämään ilman voimakomentajaakin vai.![]()
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
FZ6:sta pystyy jollain lailla säätään mittaristosta. Ohjeet löytyy siitä service manuaalista. Itellä kyllä kovasti kiinnostais, mitä ne kaksi arvoa todellisuudessa säätää, ja että minkälainen niiden vaikutus seoksiin todellisuudessa on. Säätö arvoja siis on kaksi, toinen säätää 1&4 sylintereitä ja toinen 2&3 sylintereitä. Kokeilkaa nyt joku noita säätöjä seosmittarin kanssa.(yamaristi @ Touko. 09 2006,08:52) kirjoitti
![]()
Voi veljet!
R6 messagenetissähän tuosta aiheesta on rapiat 30 sivua keskusteltu, siis täällä. Tuon linkistä aukeavan sivun puolivälissä nimimerkki yamazuki aika uskottavasti kertoo kuinka säätö toimii ja mitä ilmeisimmin jampalla on tietoa firman sisältä. Summasummarum: tarkempi säätö vaatisi race-ECUn ja mittariston säätö korjaa vaan koko kartan tasoa. Tokihan kaikkea mitä Intternetistä lukee ei kannata uskoa, mutta meikäläinen on tuohon uskoon nyt taipuvainen(JTTT @ Touko. 11 2006,18:26) kirjoitti
Niinkin paljon, että PCn osto tässä on ihan liipasimella. Saisipahan Koriskin sitten ne paljon halutut dynotulokset![]()
Köy.
Voisihan näitä säätöarvoja tietysti vertailun vuoksi listata. Meikäläisellä:
C1 -8
C2 10
Köy.
Haluan täten olla mitään kyseenalaistamatta. Itse valitin FZ6S:n ruiskua siitä, että ”se tekee koko ajan jotain”, jarruttaa tai vetää –ei ”ei mitään” aluetta. Ku sit ajoin fillarilla 6000, ni hävis ongelma. Ruiskuttoman kauden jälkeen, opin sen ruiskun. Ihan hyvä mulle oli sellaisenaan. Ny ei oo taas ruiskuu. Sitä on ikävä…(yamaristi @ Touko. 09 2006,08:52) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Mitä mittaristosta pitää painaa että pääsee katsomaan arvot ja millä napilla muutetaan![]()
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Service Manual:(yamaristi @ Touko. 11 2006,20:46) kirjoitti
ADJUSTING THE EXHAUST GAS VOLUME
Be sure to set the carbon monoxide density to
standard, and then adjust the exhaust gas.
1. Turn the main switch to “OFF” and engine
stop switch “ON”.
2. While keeping the “SELECT” and “RESET”
buttons pressed simultaneously, turn “ON”
the main switch (keep them pressed for 8 seconds
or more).
All indications on the meter disappear except
the clock and trip indications.
Letters “dIAG” appear on the odo meter LCD.
3. Using the “SELECT” button, select either the
Co adjustment mode (which appears as
“Co”) or the diagnosis mode (which appears
as “dIAG”)
4. After “Co” appears as a result of pressing the
“SELECT” button, simultaneously press the
“SELECT” and “RESET” buttons for 2 seconds
or more to excute the selection.
5. Press the “SELECT” or “RESET” buttons to
select the “C1” or “C2”.
C1=“#1” and “#4”
C2=“#2” and “#3”
The adjustment cylinder appears on the odometer
LCD.
“RESET” button = decrement
“SELECT” button = increment
6. Execute the selection of the cylinder by simultaneously
pressing the “SELECT” and
“RESET” buttons for approximately 2 seconds.
7. After selecting the adjustment cylinder,
change the “Co” adjustment volume by
pressing the “SELECT” and “RESET” buttons.
The Co adjustment volume appears on the
odo meter LCD.
“RESET” button = decrement
“SELECT” button = increment
8. The selection is executed upon releasing the
finger from the switch.
9. Simultaneously press the “SELECT” and
“RESET” buttons to return to the cylinder
selection. (step 5)
10. Cancel the mode by turning “OFF” the main
switch.
Tuo Service Manual kannattaa ladata. Ja näitä arvoja ei kannata muutella, jos ei tiedä mitä tekee. Mä en ainakaan tiedä, enkä aio koskea noihin.
![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Luulisi ettei pyörää ruiskun takia nykytä moottorijarrutuksessa koska kun kaasu on kiinni niin eihän se saa mitään seosta.
Varmasti totta.(attes @ Touko. 11 2006,21:13) kirjoitti
Silloin kun kysessä on tasakaasulla ajaminen, niin FZ6 opettaa kaasukättä: on On/Off-tyylinen ruisku.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Juu olen ajanut FZ6:lla ja mitä minä tiedän nykimisiä niin se on off ilmiö on ainoa kun ajelet siinä kaasun alarajoilla. Kun kaasarista tulee heti seosta kun on läpät auki voi ´ruiskulla tulla nykimistä koska seosta tulee vasta kun tietokone niin päättää, tässä voi tulla viivettä. Näin oli autoissakin joskus kultaisella 90 luvulla kun ruiskut yleistyi mutta eipä ne autot enää sen takia nyi?
Tässä on varmasti prätkissä vielä kehittämistä. Tosin koeajoselostusten perusteella monissa uusissa malleissa ruiskut ovat vähintään yhtä "pehmeitä" kuin paraskin kaasarimalli. Eli kehitystä tapahtuu...(attes @ Touko. 11 2006,21:23) kirjoitti
Prätkissähän tuon prosessin (kaasun päälle kytkeytyminen) on sikäli hieman vaikeampi hallita, että ajoneuvon massa on huomattavasti pienempi ja kaasuunvastaavuuden tavoitetuntuma on ärhäkämpi kuin jossain käyttöpeltilehmässä.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Sinäkö koris vai kuka sitä tässä taannoin mainitsi siitä ihmeäänestä(nakutus,sipsutus)jotain tollasta kuuluu kun kahvaa kääntää reilummin,oliks joku anturi vai?![]()
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Tai oikeestaan ääni kuuluu kun vääntää reilummin kaasua ja sit höllätessä kuuluu napsutus![]()
yamaha tzr125>yamaha fzs600>yamaha fz6s>joskus R1
Löytyykö nykimiseen sittenkin "lopullinen ratkaisu"? Kun Yammun tehdasasetuksilla kaasukahva ei ohjaa konetta ilman epäjatkuvuuskohtia, toisikohan niiden väliin asennettettava tietokone - PowerCommander - apua? Rahaa menisi muutama satanen. Ainakin ERÄS italialainen TDM-kuski kehuu PC:a vallan uskomattoman hyväksi. Hieman epäilyttää TDM:n penkityksen tarkkuus. TDM:ssä kummallakin sylintereillä on omat asetusarvonsa 270 ast sytytysvaiheesta johtuen (toinen pytty kävisi muuten kuumenpana) ja pakoputket molemmilla sivuilla. Olen nähnyt penkeissä on käytettävän vain yhtä pakokaasuanturia. Onkohan kellään PC:sta kokemuksia ruiskun nykimisen eliminoinissa tai kaksimukisen penkityksestä?