Meinan tehdä omia telinet pyörällä, mutta ennenkun alkan työt ajatelin laitta kysymys tänne jos joku on jo "keksinyt pyörä".
Eli löytykö kuvia omien telinet ja millä materialla teit ne.
Pistä ne kuvat näkyviin
Minulla on tuossa omassani kotitekoinen jonkun edellisen omistajan tekemä teline, josta voin räpsäistä huomenna kuvan. Minkälaiseen pyörään olet telinettä suunnittelemassa?
GSX1250FA
XJR1300
Täällähän ollaan omatoimisia: Minulla myös omatekoinen teline rosterilatasta. Päällä Givin levy perälaukulle, sivulaukkuja en aio tarvita. Leikkasin ensin alumiinipeltiä latan leveyteen ja tein koemallin itseporautuvilla peltiruuveilla, että sai mallata miten sopii. Hyvin sopi, nyt talvella siirretään vähän kiinnityskohtia![]()
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Myös mulla on suunnitteilla Härräkkään takalaukulle telninki. Onhan tuommonen muovilaukku jonkinsortin tyylirikko HD:ssa, mutta paskaakos siitä. Käytännöllisyys reissuilla ajaa tässä kohtii tyylin edelle.
Telineen aion tehdä 16mm pyöröteräksestä, johon sitten kiinnitän kiinnikelevyn laukkua varten. Pyöröteräkset kiinnitän alunperin sissybarin kiinnitystä varten oleviin sivulevyihin . Laukku jää turhan korkeelle, mutta ei oo aikaa teettää matalampia sivulevyjä.![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Mites se ottaa tuulta jos jää kamalan korkeellevoi vaikuttaa yllättävän paljon ajettavuuteen kun alkaa keventään keulaa.
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Pyörä on VFR800 v.99, itse olin ajatellut että käytän neliputkea, jos vain saan sopiva koko käteen.
On vielä pari pulmia eka on ne matkustajan kahvat, kun ne poistuu ja myös kuinka voin tehdä hieno ja näppärrä kiinitys taka ja sivutelineiden välillä..
no mietintämyssy päälle ja eiköhän setule..
Itse turailin telineen suorakaiteen muotoisesta huonekaluputkesta ja lattaraudasta. Laukun kiinnitys sitten valmiilla kiinnityslevyllä, joka tuli käytettynä ostetun laukun mukana. Hiukana kolhon näköinen ja raskas tuosta tietty tuli, mutta hyvin on asiansa ajanut. Ja on ainakin tukeva, toisin kuin jotkut kaupalliset pianolangasta väännetyt viritykset ;) Vakavasti ottaen tuon olisi voinut tehdä pykälää hennommasta putkesta, mutta romukaupan valikoima oli sillä hetkellä hiukan rajoitettu.
Ja vielä se pyydetty kuva, jossa rakennelma on näkyvissä:
![]()
Arttu
Jos tarkoitit mua viestilläsi, niin ei se laukku kovin korkeelle tuu, varsinkin kun verrataan sportti-matkapyöriin, joissa takalaukku saattaa olla hyvinkin korkealla, johtuen korkeesta takapäästä. Lähinnä haluisin laukun lähemmäs takalokkaria ulkonäkösyistä...(Hapsu @ Helmi. 11 2009,05:45) kirjoitti
Muutoin olet kyllä oikeassa. Uskon että liian korkeella oleva takalaukku saattaa toimia spoilerin tavoin ja painaa pyörän takapäätä alas kovassa vauhdissa tai ainakin epävakauttaa pyörää. Bobilla ei kyllä moista huolta ole...
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Eipä taida olla tuosta minun pyöräni telineestä sinulle iloa, sillä kiinnitys on kovin erilainen.(CeAlJo @ Helmi. 11 2009,08:25) kirjoitti
GSX1250FA
XJR1300
no vaikka se on erilainen ei se mitään, aina voin saada ideoita kuinka se voi tehdä, vähän niinku poimia russinat pullasta(Torsti @ Helmi. 13 2009,22:12) kirjoitti
.
ja ehkä joku muu voi kopioida sun teline suoran.
No sua mä tarkotin(SenioRR @ Helmi. 13 2009,18:34) kirjoitti
en vaan toope kattonu että mimmottinen pyörä sulla on
![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Itse meinasin väsätä takalaukulle telineen, niin, että se takalaukku on tarvittaessa matkustajan penkin päällä. Samalla laukku toimii hyvin selkänojana. Telineesta tulee kaksineuvoinen niin, että sen voi tarvittaessa kääntää, jos pitää kuljettaa matkustajaa.
Luulen, että kun laukku on lähempänä taka-akselia yksin ajettaessa, niin ajettavuus ei kärsi niin pahasti.
Huonoa siinä on se, että kyytiin nouseminen vähän vaikeutuu.
Jos rauta, rälläkkä ja hitsikone on tuttuja, niin telineen tekeminen ei ole mikään ongelma. Ideat kannattaa katsoa ja kopioida etukäteen muiden tekeleistä.
Itse kannattaa ilman muuta tehdä. Itsekin aioin tehdä ensin kaatumaraudat, myöhemmin satulalaukkutelineet Triumphiini.
Hepco & Beckerin sivuilta löytyy ideoita ja malleja http://www.hepco-becker.de/frameset.php