Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Mulla oli (jo?!!) ongelmia saada pata hereille kun puolenpäivän tietämillä lähdin Tuonoa ulkoiluttamaan. Onkos nämä kylmäkäynnistysongelmat "luonteenomaisia" vai pitäisikö tässä jo huolestua? Lämpötila pataa herätellessä oli muutaman asteen plussalla mutta yöllä oli varmasti miinuksella. Ei kai jo 600 km jälkeen alkanut italiaano yskiä?



    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  2. #2
    Lainaa (mikkokoo @ Huhti. 16 2006,22:17) kirjoitti
    Mulla oli (jo?!!) ongelmia saada pata hereille kun puolenpäivän tietämillä lähdin Tuonoa ulkoiluttamaan. Onkos nämä kylmäkäynnistysongelmat "luonteenomaisia" vai pitäisikö tässä jo huolestua? Lämpötila pataa herätellessä oli muutaman asteen plussalla mutta yöllä oli varmasti miinuksella. Ei kai jo 600 km jälkeen alkanut italiaano yskiä?
    Heh, parin aprillipilan kokemuksella voi todeta, että eipä tuo mitenkään omituiselta kuulosta.
    Samanlaisen onkelman kanssa ähisin tänään itsekin, samanlaisessa lämpötilassa, mutta lähtihän se lopulta pienen houkuttelun, akun latauksen ja yhden tulppienkuivauksen jälkeen.

    Eli nää Apriliat tuntuu olevan aika änkyröitä lähtemään käyntiin alle 5 asteen lämmöissä, ja jos akku ei oo iskussaan, niin saahan sitä isoa tviniä yrittää käyntiin... Eli pistä akku lataukseen yön yli, varmista että bensat ei oo vuosikerta -plaatua, ja yritä sitten uudelleen, mutta kokeile alkuksi vain vähän sitä ryyppyä kehiin, kaasulla lipsuttamalla sen yleensä saa ainakin rykimään.

    Tosin nää uudemmat ei taida olla niin herkkiä sen 'ryypyn' yliannostuksen suhteen, kun eikös se olekin vaan semmoinen läppiä kääntävä 'käsikaasu' sekin, vai liekö sitten ruiskunohjauksessa oma ohjelma tuollekin.
  3. #3
    No jotain tällaista vähän aavistelinkin. Kansainvälisillä sivustoilla ovat tehneet jotain "wireing modeja", jonka pitäisi auttaa akun latautumista ajossa. Pitäskös tässä jo semmoiseen ryhtyä Sain pelin kyllä eilen käymään mutta aikaa se otti. Ohjekirjan mukaan koitin asiassa edetä eli ryyppy päälle ja kahvaa. Tuolla menolla ei kyllä akku kauan laulele muuta kuin hoosiannaa...
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  4. #4
    Jep. Suomen oloissa Apriliat ovat pikkaisen nihkeitä (ainakin RSV) lähtemään kylminä aamuina alkukeväästä ja loppusyksystä. Jotkut ovat ostaneet akkua ylläpitäviä latureita tai sitten rakennelleet näitä mainitsemiasin wiring modeja.
    <br />
  5. #5
    Noh, tänään ukkonen jyrähti kuin palmun alta eli ilmeisesti juuri tuo 5 astetta oli rikki * On se vaan perkeleellisen kiva pyörä * Tosta muuten muutamia ekapäivän fiilistelykuvia http://www.mp-foorumi.com/gallery/gallery.php?gid=1180



    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  6. #6
    Täytyy katsoa jos tulee joku viikonloppu tekemisen puute niin teen tuon Aprilia foorumillakin olleen modauksen tuohon lataus/sähköjärjestelmään. Ei mikään ihme homma kun lukaisin sen ja pitäisi parantaa huomattavasti latausta.
    <br />
  7. #7
    Eipä ole väliä omassa Tuonossa lämpötilalla, aina tärähtää eka startista käyntiin.
    Monster 695 Termiksen kitillä
  8. #8
    Lainaa (FinTuono @ Huhti. 17 2006,15:00) kirjoitti
    Eipä ole väliä omassa Tuonossa lämpötilalla, aina tärähtää eka startista käyntiin.
    Et viittis millään laittaa kikkakolmosta jakoon?
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  9. #9
    Lainaa (FinTuono @ Huhti. 17 2006,15:00) kirjoitti
    Eipä ole väliä omassa Tuonossa lämpötilalla, aina tärähtää eka startista käyntiin.
    Ei nyt ole ollut ongelmia vielä itselläkään tänä vuonna mutta viime syksynä oli loppusyksystä pari kertaa vähän nihkeempää kun yritti lähteä.



    <br />
  10. #10
    Lainaa (mikkokoo @ Huhti. 17 2006,14:23) kirjoitti
    Noh, tänään ukkonen jyrähti kuin palmun alta eli ilmeisesti juuri tuo 5 astetta oli rikki On se vaan perkeleellisen kiva pyörä Tosta muuten muutamia ekapäivän fiilistelykuvia http://www.mp-foorumi.com/gallery/gallery.php?gid=1180
    Juu, sama täällä, kun sen kevään ekan startin (tai pitkän seisonnan jälkeen kylmässä) saa tehtyä. Tänään n. 7 astetta ja melkeinpä heti heräsi haukka käyntiin.
    Eipä se oikeastaan minusta mitään wiring modeja tarvi, kunhan pitää akusta huolta, vaihtaa tulpat ajoissa ja ajelee suht säännöllisesti ainakin vähän. Ne tosi kalsat, alle viiden asteen aamut vaan voi joskus olla pienen ressin paikkoja. Kokemus näyttäisi olevan tuon käynnistymisen osalta kutakuinkin samanlainen kuin pienemmän yksipyttyisen Rotaxin kohdalla. Tosin tää isompi ruiskukone ei näyttäis olevan niin kranttu tuon ryyppyvivun kanssa, onneksi.

    BTW, hiano tuano. Noi punaset vanteet sopii hyvin. Tuo -05 malli näyttäis olevan se parhaimman näköinen Tuono sekä harmaana että mustana, paremmalta näyttää ainakin edestäpäin kuin se uusi 'teinimaski' -Tuono.
  11. #11
    Lainaa (FinTuono @ Huhti. 17 2006,15:00) kirjoitti
    Eipä ole väliä omassa Tuonossa lämpötilalla, aina tärähtää eka startista käyntiin.
    Ihan uteliaisuudesta, minkälaisia tulppia käytät? Onko ne tavanomaiset NGK:t vai jotkut muut? Ainakin mulla meinaa olla hiukka negatiivisia kokemuksia ko. tulppamerkistä.
  12. #12
    Akku on se joka ensin pettää. Tarvii ladata useammin eli jos lyhyitä ajoja niin kyllä pari kertaa kuussa hoitavalla laturilla. Itse latailen kerran viikossa yön yli.Kolmas kesä alkaa samalla akulla, kaksi kesää samalla akulla on jo ihan hyvä suoritus kuulemma.Huom. jos starttailet "huonolla " akulla on startin kytkin vaarassa ja sitten ollaan kusessa. On muuten paskamainen korjattava. (Maahantuojan mukaan ainakin)
    Ryyppyä ei varsinaisesti ole vaan tyhjäkäyntiä nostetaan "ryyppyvivulla" ja ruisku rikastaa lämpötilojen mukaan.



    You Only Live Twice
    Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
  13. #13
    Joop, pitänee vältellä lyhyttä ajoa. Siinäpä muuten loistoselitys kotijoukoillekin kun pitää pyörällä johonkin pöräyttää. "Ihan pakko oli vetää kaksituntinen lenkki kato ku se akku on semmonen...".
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  14. #14
    Kylläpä tuo aiemmassa mopossa kesti ihan normaalikäytöllä, eli ilman välilatauksia ihan hyvin, vaikka välissä sattoi ollakin pitempi tauko. Huonoista tulpista on ajoittain ollut jopa enemmän harmia. Ongelmaherkkyys rupeaa varmaan lisääntymään vasta sitten kun akulla alkaa olla kolme täyttä kautta takana, ja etenkin juuri noiden kylmien kelien aikana. Varsinkin jos sitä ei ole irroitettu talveksi moposta.
    Mutta kyllähän tuo kieltämättä ihan oiva 'meriselitys' on.
  15. #15
    Lainaa (canepazzo @ Huhti. 18 2006,15:31) kirjoitti
    Huonoista tulpista on ajoittain ollut jopa enemmän harmia.
    Aivan. Ajattelinkin, että iridiumit pitäisi hommata mahdollisimman pian alkuperäisten tilalle. Nehän auttaa käsittääkseni tuohon kylmäkäynnistysongelmaankin kun ovat niin ja niin paljon paremmat ja tehokkaammat. Noh, minä ainakin uskon mainossetiä sen verran, että voisin iridiumeihin satsatakin. Oiskos kellään kokemuksia moisista Apriliassaan?
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  16. #16
    Taitaa olla kaikissa isoissa twineissä sama juttu sama oli entisen duken kanssa. Kylmä käynistykset oli välillä tuskaa, varsikin kun akku alkoi ihan selkeästi hyytymään. Ei tuosta 10Ah akusta ihmeitä oteta ulos. Saas nähdä miten itsellä käy kun pyörän ottaa ajoon.
  17. #17
    Lainaa (Tonde @ Huhti. 18 2006,19:42) kirjoitti
    Taitaa olla kaikissa isoissa twineissä sama juttu sama oli entisen duken kanssa. Kylmä käynistykset oli välillä tuskaa, varsikin kun akku alkoi ihan selkeästi hyytymään. Ei tuosta 10Ah akusta ihmeitä oteta ulos. Saas nähdä miten itsellä käy kun pyörän ottaa ajoon.
    Joo, syksyisin ja keväisin jos ei ole tallissa niin joskus tuntuu vähän nihkeältä..
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  18. #18
    Lainaa (Tonde @ Huhti. 18 2006,19:42) kirjoitti
    Taitaa olla kaikissa isoissa twineissä sama juttu sama oli entisen duken kanssa. Kylmä käynistykset oli välillä tuskaa, varsikin kun akku alkoi ihan selkeästi hyytymään. Ei tuosta 10Ah akusta ihmeitä oteta ulos. Saas nähdä miten itsellä käy kun pyörän ottaa ajoon.
    Viime kauden aikana joutui tekemään startteja kylmässä ilmassa (yöllä) aika moneen otteeseen ja nimenomaan Ducatilla, ja minusta se oli kyllä selvästi pirteämpi käynnistyjä noin yleensä kuin nää Apriliat, akun kunnosta riippumatta (käytössä oli kaksi akkua).
    No, täähän on tietty eräänlainen 'empiirinen' havainto vain, ei kovin paljoa mutua kummempaa.
  19. #19
    Lainaa (mikkokoo @ Huhti. 18 2006,15:54) kirjoitti
    Lainaa (canepazzo @ Huhti. 18 2006,15:31) kirjoitti
    Huonoista tulpista on ajoittain ollut jopa enemmän harmia.
    Aivan. Ajattelinkin, että iridiumit pitäisi hommata mahdollisimman pian alkuperäisten tilalle. Nehän auttaa käsittääkseni tuohon kylmäkäynnistysongelmaankin kun ovat niin ja niin paljon paremmat ja tehokkaammat. Noh, minä ainakin uskon mainossetiä sen verran, että voisin iridiumeihin satsatakin. Oiskos kellään kokemuksia moisista Apriliassaan?
    Itselläni on Iridiumit Apriliassa, enkä kyllä keksi muuta pahaa sanottavaa kuin korkea hinta... Aina on lähtenyt käyntiin, vaikka olisi ollut pakkasta. Eikä ole tarvinnut kertaakaan ladata akkua.
  20. #20
    Lainaa (tomppak @ Huhti. 19 2006,22:01) kirjoitti
    Lainaa (mikkokoo @ Huhti. 18 2006,15:54) kirjoitti
    Lainaa (canepazzo @ Huhti. 18 2006,15:31) kirjoitti
    Huonoista tulpista on ajoittain ollut jopa enemmän harmia.
    Aivan. Ajattelinkin, että iridiumit pitäisi hommata mahdollisimman pian alkuperäisten tilalle. Nehän auttaa käsittääkseni tuohon kylmäkäynnistysongelmaankin kun ovat niin ja niin paljon paremmat ja tehokkaammat. Noh, minä ainakin uskon mainossetiä sen verran, että voisin iridiumeihin satsatakin. Oiskos kellään kokemuksia moisista Apriliassaan?
    Itselläni on Iridiumit Apriliassa, enkä kyllä keksi muuta pahaa sanottavaa kuin korkea hinta... Aina on lähtenyt käyntiin, vaikka olisi ollut pakkasta. Eikä ole tarvinnut kertaakaan ladata akkua.
    Kuullostaa hyvältä. Harmi, että tulppien vaihtoon on vielä matkaa...
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
  21. #21
    Oman kokemukseni mukaan Ducati 916 oli parempi lähteen käyntiin, mutta siinä olikin "isompi" akku kuin millessä. Itse olen miettinyt akun vaihtoa jos sais isomman laitettua (joutuu vissiin vähän modaamaan) Onko kellään kokemusta akun vaihdosta isompaan?
  22.  
  23. #22
    Lainaa (Kontha @ Huhti. 21 2006,13:08) kirjoitti
    Oman kokemukseni mukaan Ducati 916 oli parempi lähteen käyntiin, mutta siinä olikin "isompi" akku kuin millessä.
    Eikös siinäkin ole 10Ah:n akku? Modaamalla tai sitten kun poistaa akkukotelon ja värkkää kiinnityksen muuten, niin sentti pari kanttiinsa isompi mahtuu kyllä.