Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Eli ostin tänään tommosen eka pyörän vaikka ei korttia vielä olekkaan Myyjä sano että tuosta mallista ei tarvis venttiilin välyksiä tarkistaa kun vasta sitten kun ei meinaa lämpimänä lähtä käyntiin onko tuossa perää?

    Ei oo kovin paljon juttua tällä foorumilla kyseisestä pyörästä niin tarvisin muutenki tietoa. Onkos pyörässä mitkä paikat semmosia mitä pitäs tarkistella ja muutenki tyyppi vikoja onko paljoa.

    Onko kellään huoltomanuaalia tuohon pyörään kun ei löydy netistä ollenkaan. Vanhempaan malliin kyllä löytyy mutta ei tähän 93 vuosimalliseen.
  2. #2
    Onnea vain uuden mopedin ostosta! Venttiilinsäätöväli 24tkm, jos on paloilla säädettävä. Turvallisia kilometrejä *
    Honda CRF 250 L
  3. #3
    Pyörä lienee ollut teknisesti sama koko ajan eli nykyinenkin manuaali sopii myös näihin vanhempiin vuosimalleihin. Venttiilisäätöväli on juuri tuo 24 tkm ja silloin nuo kannattaa ainakin mitata; ei ole välttämättä maallikollekaan ylipääsemätön juttu jos vähänkin työkalut pysyvät käsissä. Meillä on -98 malli ja viime kesänä sitä ostaessa entinen omistaja mainitsi tuosta huonosta kylmäkäynnistysominaisuudesta. Hieman tuntuu asiassa olevan perää, ei herää kuin pitkällä kutittelulla...
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  4. #4
    Juu hyvä tietää tuo venttiili homma. Ei kellään sattus oleen tuota manuskaa josakin muodossa koneella? Ei löydy netistä kun vanhempaan malliin 70 luvulta joitaki manuaaleja ne ei taida enää ihan pitää paikkaa tän mun pyörän kanssa?

    Hyvin pyörä ainakin lähti käyntiin vaikka onkin talven seisonut tallissa. Pitihän sitä pikkusen käydä testaamassakin että miten sillä kerkeää sitten joskus kun saa ihan luvan kanssa ajaa

    Vielä nuista tyyppi vioista kysyisin että onko niitä minkäslaisia vai onko yleensäkkään mitään?
  5. #5
    Lainaa kirjoitti
    huonosta kylmäkäynnistysominaisuudesta. Hieman tuntuu asiassa olevan perää, ei herää kuin pitkällä kutittelulla...
    Tuotakin vois varmaan parantaa laittamalla isommat suuttimet kaasariin ja tarkastaa ryypyn toiminta..tai ainakin siivota hyvin alkuperäset suuttimet, eritoten tyhjäkäynti suutin vaikuttaa aika lailla siihen kuinka käy kylmänä tyhjäkäyntiä.
    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
  6. #6
    Lainaa (jiiässä @ Huhti. 17 2006,01:01) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    huonosta kylmäkäynnistysominaisuudesta. Hieman tuntuu asiassa olevan perää, ei herää kuin pitkällä kutittelulla...
    Tuotakin vois varmaan parantaa laittamalla isommat suuttimet kaasariin ja tarkastaa ryypyn toiminta..tai ainakin siivota hyvin alkuperäset suuttimet, eritoten tyhjäkäynti suutin vaikuttaa aika lailla siihen kuinka käy kylmänä tyhjäkäyntiä.
    Täytyy tosiaan tehdä sellainen perusteellisempi tarkistus vaikka kaasarit olivatkin talvella irti kuristuskurkkujen asennuksen takia. Pyörällä on kilometrejä vasta runsas 17000 ja viime vuonna oston jälkeen ei paljoa ajeltu. Edelliselläkin omistajalla pyörä oli ollut pari vuotta vähällä käytöllä eikä tuo seisoskelu tee pyörälle välttämättä hyvää. Nyt ekalla reissulla pyörä nykii pahasti kierrosten noustessa yli 4000 rpm, moottorin lämmetessä meno hieman paranee. Eihän se 25 kW teholla mikään tykki pitäisikään olla, mutta veto täytyy olla tasainen sinne rajoitukselle ( n. 7500 rpm ) asti. Viime kesänäkin se nyki aika tavalla ekan tankillisen ajan, mutta radalla käynti "avasi" sen laukkaamaan ihan asiallisesti. Saattaa olla vaikka vettä, roskia tms. jossain, ekana tarkistan kuitenkin tulppien kunnon jos vaikka sieltä saisi vinkkiä ongelmaan...
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  7. #7
    Jos englannin kieli taipuu niin Alfamer ainakin myy huoltomanuaalia tuohon pyörään.
    Itse ajelin pari kesää (25500 km) moisella pyörällä, hiukan uudemmalla tosin, enkä muista että sen kanssa olisi ollut mitään ongelmia. Kuluvia osia ja öljyjä joutui vähän vaihtelemaan, ei muuta.
    Luin joskus saksalaisesta lehdestä tuommoisen käyttötestiä niin kehuivat että kestää käyttöä hyvin kunhan muistaa joskus pyörää huoltaa. En äkkisältään muista että jutussa olisi ollut mitään mainintaa tyyppivioista.
    Ihan kiva pyörä ajaa, ei valittamista, olisin ajellut pidempäänkin ellen olisi iskenyt silmiäni tohon nykyiseen pyörään.
    Triumph S4 -04, Triumph Sprint ST1050 -06, Peshoo Vivacity Sixties -12
  8. #8
    Mulla CB 750 Sevenfiftyssä just samanlaisia ongelmia, eli käynnistyy huonosti kylmänä ja nykii. Ryypyn kanssa en oo päässyt vielä oikein sinuiksi. Manuaalin mukaan pitäis olla ryyppy kokonaan auki ja ilman kaasua, mutta tuntuis lähtevän paremmin puolella ryypyllä ja pienellä kaasulla. Pitkästi joutuu tosiaan kutittelemaan tätäkin yksilöä, ennen kuin suostuu. Taitaa olla naispuolinen * Ilman lämpötila vaikuttaa selvästi. Syksyllä kun pyörä oli auringonpaisteessa, niin ei mitään ongelmia, mutta heti kun aurinko laski tai meni seinän taakse, alkoi ongelmat. Keksin sitten ensiavuksi lämmittää kaasareita emännän hiustenkuivaajalla. Jonkin aikaa kun puhaltaa, niin johan alkaa starttaamaan. ensin vähän lupailee, ja kun enemmän lämmittää, niin jo lähtee. Lämpimänä starttaa hyvin. Ajossa huomasin myös nykäyksen kans just 4000rpm jälkeen.
    Pyörä on 16tkm ajettu, mutta ilmeisesti seissyt jossain vaiheessa pidempää, jolloin polttoaine on päässyt sakkaantumaan ja tukkimaan suuttimet. Vien pyörän Vapun jälkeen huoltoon kaasareiden putsaukseen. Toivotaan, että sitten pelittää ilman huolen häivää. *
    "Jos haluu saada on pakko antaa!"
  9. #9
    Lainaa (paukku125 @ Huhti. 17 2006,00:41) kirjoitti
    Vielä nuista tyyppi vioista kysyisin että onko niitä minkäslaisia vai onko yleensäkkään mitään?
    Täällä myös tuore CB 500 omistaja ..

    Kysyisin myös CB:n tyyppiviosta eli josko joku kokeneempi osaisi kertoa noista tyyppiviosta enemmän ?
    <3 <3
  10. #10
    Nyt kun ei löytyny tuota manuaalia mistään niin kysäsen että miten mitataan öljyt? Pyörä pystyssä korkki hollilla vai pyörä sivuttain ja korkki hollilla?

    Nyt huomasin semmosen "ongelman" että kun ajelee hiljaa niin lämmöt nousee mutta syylärin puhallin ei ala jäähdyttää syyläriä ollenkaan. Vai pitääkö sen mittarin mennä punarajalle ennen ku puhallin alkaa pyöriä?
  11. #11
    Edellisiin kysymyksiin jonkinmoiset vastaukset:

    - Ilmeisesti CB500:ssa ei ole selvää tyyppivikaa, malli on teknisesti kuitenkin melko simppeli twini ja runkorakenne jousituksineen perinteinen.

    - Moottori/vaihteistoöljyn mittaus pyörä pystyssä ( keskituella ), mittatikku huulille - ei siis kierteille.

    - Tästä oman perheen CB500:sta en tiedä, mutta ainakin vanhassa CBR600:ssa puhallin käynnistyy todellakin vasta lähellä punarajaa. Käytännössä vain kesähelteillä kaupunkiajossa.

    - Sevenfiftylle: omassa pyörässäni kylmäkäynnistys ryyppyhanikka täysillä eikä kaasua startatessa. Myöskään mitään nykäystä ei tuossa 4000 rpm:n paikkeilla pitäisi ilmetä, taitaa olla tosiaan kaasarien huollon aika...
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  12. #12
    Kiitos vastauksista ei muutakun mittailemaan öljyjä.

    Voi kyllä vierähtää hieman aikaa ennen ku uskaltaa mennä hakeen pyörää tallista kun naapurin rouvva anto pikkasen läksytystä kun harjottelin hias ajoa pihalla. Meinas tulla ihan päälle huutaan että ei saisi ajaa pihalla moottoripyörällä. Sano vielä että en saisi autotietä pitkin ajaa moottoripyörällä vaan pitäisi kiertää hänen talon ohi pyöräteitä pitkin Mitähän poliisi setä sanoo ku ajelen pyöräteitä pitkin No näihin mummeleihin vissiin pitää tottua kun alottaa tän harrastuksen.
  13. #13
    CB:llä myös itse mopoilun aloittaneena onnittelen valinnasta

    Eläkä anna mummeleiden hyppii nenille
    -Kankeus on voimaa-
    Once you've seen one woman naked, you... wanna see the rest of 'em naked. -Ron White
  14. #14
    Moro, mulla ois hyllyssä ylimäräsenä tommonen Haynesin manuaali...niin et pistäppä viestiä jos vielä tarviit...
  15. #15
    Lainaa (paukku125 @ Huhti. 27 2006,20:56) kirjoitti
    Meinas tulla ihan päälle huutaan että ei saisi ajaa pihalla moottoripyörällä. Sano vielä että en saisi autotietä pitkin ajaa moottoripyörällä vaan pitäisi kiertää hänen talon ohi pyöräteitä pitkin *
    Häh? Oliko se piha normaali parkkialue ja ilmeisesti autotielläkään ajamista ei tietääkseni ole moottoripyöriltä Suomessa vielä kielletty???
    <br />
  16. #16
    Lainaa (paukku125 @ Huhti. 27 2006,20:56) kirjoitti
    Kiitos vastauksista ei muutakun mittailemaan öljyjä.

    Voi kyllä vierähtää hieman aikaa ennen ku uskaltaa mennä hakeen pyörää tallista kun naapurin rouvva anto pikkasen läksytystä kun harjottelin hias ajoa pihalla. Meinas tulla ihan päälle huutaan että ei saisi ajaa pihalla moottoripyörällä. Sano vielä että en saisi autotietä pitkin ajaa moottoripyörällä vaan pitäisi kiertää hänen talon ohi pyöräteitä pitkin * Mitähän poliisi setä sanoo ku ajelen pyöräteitä pitkin * No näihin mummeleihin vissiin pitää tottua kun alottaa tän harrastuksen.
    Heh, "kiva" mummo sinulla naapurina . Taputa seuraavalla kerralla mummoa päähän ja pyydä häntä opiskelemaan hieman liikennesääntöjä. Ja ei muuta kuin menoksi *



    <3 <3
  17. #17
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  18. #18
    Pikkasen virheellisesti sanoin eli ei oo onneksi oma naapuri vaan anopin Ja tie on tosiaan ihan normaali katu jossa on kummallakin puolen katua omakotitaloja. Mummo asuu vielä kadun keskivaiheilla ja anoppi kadun päässä missä oon harjotellu.

    No pitää aina ohi ajaessa muistuttaa että tulin kyläileen taas.

    Tehoputki: Onko tuo sun manuaali v 93 eteenpäin?? Jos on niin voisipa kiinostaa jos et kauheeta hintaa piä.

    Koris66: Oon käunu nuo sivut kattoon mutta nuo manuaalit on vanhempaan malliin eli 80 ja 70 luvun pyöriin valitettavasti
  19. #19
    Lainaa (paukku125 @ Huhti. 26 2006,21:24) kirjoitti
    Nyt huomasin semmosen "ongelman" että kun ajelee hiljaa niin lämmöt nousee mutta syylärin puhallin ei ala jäähdyttää syyläriä ollenkaan. Vai pitääkö sen mittarin mennä punarajalle ennen ku puhallin alkaa pyöriä?
    Omassa CB:ssä puhallin lähtee normaalin alueen puolenvälin paikkeilla pyörimään. Eli siis harvemmin, kun on aika viileä tuo pyörä normaaliajossa.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
  20. #20
    Lainaa (Jayded @ Touko. 24 2006,22:47) kirjoitti
    Lainaa (paukku125 @ Huhti. 26 2006,21:24) kirjoitti
    Nyt huomasin semmosen "ongelman" että kun ajelee hiljaa niin lämmöt nousee mutta syylärin puhallin ei ala jäähdyttää syyläriä ollenkaan. Vai pitääkö sen mittarin mennä punarajalle ennen ku puhallin alkaa pyöriä?
    Omassa CB:ssä puhallin lähtee normaalin alueen puolenvälin paikkeilla pyörimään. Eli siis harvemmin, kun on aika viileä tuo pyörä normaaliajossa.
    Nyt ku sain toissa päivänä kortin niin on tullu ajeltua melko paljon niin ei oo kertaakaan noussut lämmöt yli puolen välin. Eli melko kylmänä kone käy voi kyllä olla kelilläki osuutta asiaan ku vettä tulee välillä ku sankosta kaatais mutta eihän se haittaa * Se on tää alku huuma ku tulee ajeltua säällä ku säällä loppu kesästä sitä ei varmaan tuu ajeltua ihan joka säällä.

    Semmonen tuli vaan mieleen että mitenhän sais nuita iskareita hieman kovemmiksi kun meinaa olla melko "pehmeet". Kiihdyttää niin keula on melkeen ilmassa tai se tuntuu vaan siltä * jarrutuksessa taas iskarit on melkeen pohjassa. Oisko mitään kikkavitosta millä sais kovemmiksi ilman että ostaa uusia iskareita. Jostain luin että öljyt jos vaihtaa niin pitäs mennä kovemmaksi mutta mutta mitäs te sanotte onko kukaan tehny tuota ja onko auttanu??
  21. #21
    Mulla on sama juttu omassa pyörässä ja ois ens viikolla tarkoitus perehtyä asiaan, etsin tossa valmiita jäykempiä jousia mutta ei enään taida saada mistään.
    mulle neivottiin semmonen kikkakolmonen että vakio jousien päälle jotkut auton venttiilin jouset lisäjännitystä tuomaan
    ja 15w öljyt. kuhan löydän halkaisialtaan sopivat venajouset niin pitänee kokeilla.
  22. #22
    No niin, nyt ois keula kasassa, venttiilinjousi homma ei toimi painuu jarrutuksessa kasaan. Avaat punken päästä tulpan niin näet 100mm pitkän putken millä on esijännitys tehtaalla säädetty, ite tein 30mm huonekaluputkesta 130mm pitkät pätkät ja vaihdoin ne sinne tilalle ja jousuksesta tuli aika hyvä minun alla (painan 100kg) ja 15w öljyt perään niin jo toimii ihan eritavalla.
  23. #23
    Hondan huoltomanuaaleja löytyy netistä. Tässä linkki:

    Hondan manuaaleja





    <3 <3
  24. #24
    Jep vaimon pyörään tein just jousirempan. Eteen laitoin niiden 100 mm putkien tilalle 140 milliset. Hyvin pelaa, ei notkahda jarruissa mutta ei iske käsillekään. 140 on max. mitta koska pidempiä ei saa kovin kivuttomasti paikalleen...
    Taakse ostin allrightista hagonin pumput jotka oli alunperin tarkoitettu sevenfiftyyn. Jo löysimmässä asennossa jäykemmät kuin orggikset jäykimmässä. Jos pitää takapään keskiasennossa on mielestäni tasapainoinen kokonaisuus ainakin normaaliin pikkucruisailuun ja miksei kallistelevampaankin ajoon.
    Noilla muutoksilla 500 cebarista tuki tosiaankin paljon kivempi peli.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  25. #25
    pitäny pikkasen kiirettä niin ei oo oiikeen kerinny lukea. Pitää näköjään alottaa täsä joku viikonloppu iskareitten jäykistys päivä.

    Tuo homma kuulostaa helpolta Eli kauppaan hakeen 30mm paksua putkea ja uudet öljyt. Iskareitten ylä pää auki vanhat 100mm pitkät putket pois ja uudet 130mm pitkät sisään ja öljyt vielä perään?? Kertokee jos jotaki unohtu.
  26. #26
    Lainaa (paukku125 @ Kesä. 05 2006,17:40) kirjoitti
    pitäny pikkasen kiirettä niin ei oo oiikeen kerinny lukea. Pitää näköjään alottaa täsä joku viikonloppu iskareitten jäykistys päivä.

    Tuo homma kuulostaa helpolta Eli kauppaan hakeen 30mm paksua putkea ja uudet öljyt. Iskareitten ylä pää auki vanhat 100mm pitkät putket pois ja uudet 130mm pitkät sisään ja öljyt vielä perään?? Kertokee jos jotaki unohtu.
    Tuo öljynvaihto kannattaa tehdä huolellisesti; vaatii useimmiten putkien irroituksen, että saa valutettua ne varmasti tyhjäksi ( vanhemmassa pelissä myös huuhtelu ennen uutta öljyä ). Korjauskirjasta löytyy se oikea öljypinnan taso, mitataan usein ilman jousta liukuputki täysin sisään työnnettynä. Pelkkä määrän mittaaminen ei ole oikea tapa vaikka se luku kirjasta löytyykin...
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  27. #27
    Mikäpä sitten olisi se oikea öljypinnan taso mitä sinne pitäisi laittaa?
    Kun tuli itsekin hankitua kyseinen pärrä eikä ole tuota korjauskirjaa vielä tullut hankittua vaan on menty enemmänkin "perse edellä puuhun" taktiikalla, tosin tähän astiset huoltotoimenpiteet on ollu varsin yksinkertaisia eikä ohjeistusta olla hirveästi kaivattu (tai niin uskottelen itselle)



  28. #28
    Lainaa (Sevenfifty @ Huhti. 18 2006,09:17) kirjoitti
    Mulla CB 750 Sevenfiftyssä just samanlaisia ongelmia, eli käynnistyy huonosti kylmänä ja nykii.
    Mun Sevenfifty oireili samalla tavalla, tietty osaksi käynnistysongelmat oli omaa syytä kun opettelin pyörän metkuja. Kaasuun ei saanut koske yhtään siis ei yhtään muuten se ilmeisesti kasteli tulpat. Ensimmäisen kauden jälkeen vaihdoin akun ja sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia käynnistymisen suhteen, ostaessani pyörän siinä olikin alkuperäistä pienempi akku joka ilmeisesti meni senverran polvilleen ettei sytytykseen enää riittänyt tarpeeksi virtaa vaikka startin pyörittämisessä ei ongelmia ollutkaan
  29.  
  30. #29
    Lainaa (kap57 @ Kesä. 05 2006,22:19) kirjoitti
    Lainaa (paukku125 @ Kesä. 05 2006,17:40) kirjoitti
    pitäny pikkasen kiirettä niin ei oo oiikeen kerinny lukea. Pitää näköjään alottaa täsä joku viikonloppu iskareitten jäykistys päivä.

    Tuo homma kuulostaa helpolta Eli kauppaan hakeen 30mm paksua putkea ja uudet öljyt. Iskareitten ylä pää auki vanhat 100mm pitkät putket pois ja uudet 130mm pitkät sisään ja öljyt vielä perään?? Kertokee jos jotaki unohtu.
    Tuo öljynvaihto kannattaa tehdä huolellisesti; vaatii useimmiten putkien irroituksen, että saa valutettua ne varmasti tyhjäksi ( vanhemmassa pelissä myös huuhtelu ennen uutta öljyä ). Korjauskirjasta löytyy se oikea öljypinnan taso, mitataan usein ilman jousta liukuputki täysin sisään työnnettynä. Pelkkä määrän mittaaminen ei ole oikea tapa vaikka se luku kirjasta löytyykin...
    Merkkiliikkeessä sanoivat, että laittaa vaan sen määrän mikä kirjassa lukee. Minulle antoivat lapunkin vielä mukaan missä se määrä kerrottiin(mitta myös) ja ym. tarpeellista tietoa. 320 cm3/ 150mm... hyvin on toiminut, vaikka en edes kovin tarkkaan mitannut. Itse en viitsinyt alkaa putkia irroittamaan, saati sitten vanhoja ehjiä stefoja vaihtamaan uusiin, mutta jokainen tehköön tavallaan. 3000km jo ...
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99