Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Kyselen tässä tyhmiä. Ohjekirjasta ei löydy Monster 1000/05 tyhjäkäynnin kierroslukua eikä ohjetta miten säädetään. Onko tarkoitus, että tällaiset amatöörit eivät säädä vai olisiko helppoakin.
  2. #2
    Varmaan siinä oikealla puolella konetta, etupytyn ruiskuarungossa sellanen pieni pultti(pystysuunnassa). Sieltäpäin kun tutkailet pitäis olla..



    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  3. #3
    Lainaa (Jake82 @ Huhti. 16 2006,21:53) kirjoitti
    Varmaan siinä oikealla puolella konetta, lähempänä etupytyn ruiskuarunkoa sellanen pieni pultti(pystysuunnassa). Sieltäpäin kun tutkailet pitäis olla..
    Jep, löytyy helposti kun seuraa mihin kaasuvaijeri menee/mitä liikuttaa kun kaasua vääntää. Siinä alapuolellahan se ruuvi.
  4. #4
    Tietääkseni M1000:n tyhjäkäyntinopeus on 1200 rpm. Mikäli edelleen muistan oikein, niin kyseisessä mallissa on lineaarinen TPS (kaasuläpän asentotunnistin), joka käytännössä tarkoittaa sitä, että niitä ruuveja, jotka toimivat kaasuläpän toppareina (molemmille omansa) ei saa mennä vääntelemään. Läppien tyhjäkäyntiavautumat ovat tehdasasetettuja. Ruiskurunkojen välissä on sitten synkronointiruuvi, jota kyllä voi säätää, mutta se sitten vaatii alipainemittarit eikä sillä ole juurikaan vaikutusta tyhjäkäyntiin. Tyhjäkäynnin säätö tapahtuu ruiskurungoissa olevista ilman ohivirtausruuveista. Näiden säätö vaatii sitten luonnollisesti CO-mittarin, koska CO-arvo muuttuu ohivirtausruuvia kääntämällä. Koska CO-arvo muuttuu, niin se korjataan Ducatin testerillä (Mathesis tai tämä uusi, jonka nimeä en muista) ohjausyksiköltä käsin. Toisin sanoen harvalla on näitä välineitä tallissaan, joten on kyllä parempi jättää homma ammattilaisen tehtäväksi. Tämä työhän kuuluu mm. huolto-ohjelmaan. Ducatin omaan kierroslukumittariin ei muuten kannata luottaa, vaan säädössä on syytä käyttää jotakin muuta mittaria.
  5. #5
    Jep, nyt kun asiasta muistutit niin näinhän se just tais olla, eli oikein muistelet ja oikeassa olet. Omastakin tuota(kin) hiukka säädettiin juurikin mittarien avustuksella
  6. #6
    Kiitos vastauksista. Tyhjäkäynti tuntu olevan hieman liian korkea. Pyörä on menossa muutenkin ensiviikolla huoltoon (ellei sada lunta). Pyydän tsekkaamaan.
  7. #7
    Lainaa (assu @ Huhti. 17 2006,12:21) kirjoitti
    Tietääkseni M1000:n tyhjäkäyntinopeus on 1200 rpm. Mikäli edelleen muistan oikein, niin kyseisessä mallissa on lineaarinen TPS (kaasuläpän asentotunnistin), joka käytännössä tarkoittaa sitä, että niitä ruuveja, jotka toimivat kaasuläpän toppareina (molemmille omansa) ei saa mennä vääntelemään. Läppien tyhjäkäyntiavautumat ovat tehdasasetettuja. Ruiskurunkojen välissä on sitten synkronointiruuvi, jota kyllä voi säätää, mutta se sitten vaatii alipainemittarit eikä sillä ole juurikaan vaikutusta tyhjäkäyntiin. Tyhjäkäynnin säätö tapahtuu ruiskurungoissa olevista ilman ohivirtausruuveista. Näiden säätö vaatii sitten luonnollisesti CO-mittarin, koska CO-arvo muuttuu ohivirtausruuvia kääntämällä. Koska CO-arvo muuttuu, niin se korjataan Ducatin testerillä (Mathesis tai tämä uusi, jonka nimeä en muista) ohjausyksiköltä käsin. Toisin sanoen harvalla on näitä välineitä tallissaan, joten on kyllä parempi jättää homma ammattilaisen tehtäväksi. Tämä työhän kuuluu mm. huolto-ohjelmaan. Ducatin omaan kierroslukumittariin ei muuten kannata luottaa, vaan säädössä on syytä käyttää jotakin muuta mittaria.
    Meneekös sinne sitten liikaa ilmaa tyhjäkäynnillä ja sitä joutuu rikastamaan Mathesiksella jos availee niitä ruuveja? Säädetäänkö M1000-mallissa co2-arvo ohjelmallisesti vai ruuvilla boksista kuten 748/916-sarjassa?
  8. #8
    Lainaa (Jyri @ Huhti. 17 2006,22:21) kirjoitti
    Lainaa (assu @ Huhti. 17 2006,12:21) kirjoitti
    Tietääkseni M1000:n tyhjäkäyntinopeus on 1200 rpm. Mikäli edelleen muistan oikein, niin kyseisessä mallissa on lineaarinen TPS (kaasuläpän asentotunnistin), joka käytännössä tarkoittaa sitä, että niitä ruuveja, jotka toimivat kaasuläpän toppareina (molemmille omansa) ei saa mennä vääntelemään. Läppien tyhjäkäyntiavautumat ovat tehdasasetettuja. Ruiskurunkojen välissä on sitten synkronointiruuvi, jota kyllä voi säätää, mutta se sitten vaatii alipainemittarit eikä sillä ole juurikaan vaikutusta tyhjäkäyntiin. Tyhjäkäynnin säätö tapahtuu ruiskurungoissa olevista ilman ohivirtausruuveista. Näiden säätö vaatii sitten luonnollisesti CO-mittarin, koska CO-arvo muuttuu ohivirtausruuvia kääntämällä. Koska CO-arvo muuttuu, niin se korjataan Ducatin testerillä (Mathesis tai tämä uusi, jonka nimeä en muista) ohjausyksiköltä käsin. Toisin sanoen harvalla on näitä välineitä tallissaan, joten on kyllä parempi jättää homma ammattilaisen tehtäväksi. Tämä työhän kuuluu mm. huolto-ohjelmaan. Ducatin omaan kierroslukumittariin ei muuten kannata luottaa, vaan säädössä on syytä käyttää jotakin muuta mittaria.
    Meneekös sinne sitten liikaa ilmaa tyhjäkäynnillä ja sitä joutuu rikastamaan Mathesiksella jos availee niitä ruuveja? Säädetäänkö M1000-mallissa co2-arvo ohjelmallisesti vai ruuvilla boksista kuten 748/916-sarjassa?
    Menee tai sitten liian vähän (ruuvia suljetaan). Ideahan on, että ohivirtausruuveista säädetään tyhjäkäyntinopeuden lisäksi myös sylintereiden välinen tyhjäkäyntibalanssi eli pyritään saamaan sama CO-arvo molempiin sylintereihin. Lopullinen CO-säätö tehdään ohjelmallisesti ohjausyksiköltä eli 748/916/996 -mallien ruuvia ei ohjausyksikössä ole. CO:n säätö ohjausyksiköltä vaikuttaa molempiin sylintereihin yhtä paljon.

    PS. Mitattava kaasu on CO (hiilimonoksidi) eikä CO2 (hiilidioksidi).
  9. #9
    Kiitos vastauksesta Assu!

    Jos siis ei ole tarvetta koskea tyhjäkäyntiin sen enempää, riittäisi ehkä CO-arvon mittaus ja pelkkä ohjelmiston kautta säätö... miksikö sitä ihmettelen? Noo... kiinnostaa vaan...
  10. #10
    Hailacilla sanoivat että, kyllä sitä voi kotonakin säädellä jos tuntuu käyvän liian pienellä, mutta kohtuu kaikessa, koskien myös tätä.
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  11.  
  12. #11
    Lainaa (Jake82 @ Huhti. 18 2006,21:29) kirjoitti
    Hailacilla sanoivat että, kyllä sitä voi kotonakin säädellä jos tuntuu käyvän liian pienellä, mutta kohtuu kaikessa, koskien myös tätä.
    S4:n ruiskurungot ovatkin melkoisen erilaiset verrattuna M1000:een. S4:ssa on vanhan mallinen säädettävä TPS, ruiskurungot ovat peräkkäin, kaasuläpän toppariruuveja on yksi (etusylinterin ruiskurungossa) ja kaasuläpät on yhdistetty toisiinsa välitangolla. Tällaisen systeemin toppariruuvia voikin ja pitääkin vääntää. Idea tässä systeemissä on kylläkin sama kuin M1000:ssa eli tyhjäkäynti säädetään ohivirtausruuveista, kun ensin on säädetty toppariruuvista oikea läpän avautuma, jota ennen on säädetty TPS:n oikea asento. M1000:ssa sen sijaan TPS ei ole säädettävä, johon liittyen vasemman kaasuläpän toppariruuvi on tehdasasetettu ja sitä ei saa mennä vääntelemään.