Iski paniikki, pitääkö vielä nykyään olla mopottimessa takana FIN tarra kun menee rajan toiselle puolelle? Ja jos pitää niin onko sille jotain määrittelyjä olemassa?
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Jos sattuu mopossa olemaan se EU-rekisterikilpi niin silloin ei tarvitse mutta muuten se taitaisi pitää olla.
Sijoitus paikalla ei taida olla niin väliä.
<br /><br type="_moz" />
Siis EUkilpi kelpaa EUssa, muualla pitää olla FIN tarra, ja tämä on ehdottoman varma mielipiteeni, kait![]()
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
ei tarvii tarraa, eu kilpi riittää.
ennen kova, joskus jopa nopeakin...
AL:n sivuilta lainattua:
"Kansallisuustunnus FIN tarvitaan toistaiseksi EU-maissakin, jos autossa ei ole Ajoneuvohallintokeskuksen EU-kilpiä. Tämä säännös muuttunee 2006 niin, että kaikissa Wienin tieliikennesopimukseen liittyneissä maissa autoiltaessa riittävät virallisilla EU-tunnuksilla varustetut rekisterikilvet."
"FIN-tunnus on toistaiseksi pakollinen EU-maiden ulkopuolella rekisterikilpien mallista riippumatta. Muutos tulossa v. 2006."
Toisin eipä noita tarroja kukaan kysele.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Mielestäni kannattaa ottaa FIN tarra mukaan ja laittaa pyörään vasta sitten jos joku virkaintoinen sitä sitten vaatii.
Nyt ollaan kierrelty eurooppaa balkania ja Albaniaa myöten eikä kukaan ole kertaakaan kyseistä tarraa kysynyt. Mutta koskaanhan ei tiedä jos joku kateellinen byrokraattinen raja-tai poliisiviranomainen haluaa tehdä loven motoristin kukkaroon.
2005 kierreltiin puolikas itämeren keikka...eivät kaipailleet tarraa yhdelläkään rajalla...tarrat oli varalta ostettuna mutta jätettiin kiinnittämättä...
Olipa hyvä saada päivitys tietoihin, jos vaikka eksyy ulkomaille.(MRi @ Huhti. 16 2006,08:29) kirjoitti
<br /><br type="_moz" />
Mielestäni Suomea kannattaa mainostaa ja laittaa yksi sopivan kokoinen merkki jo pyörän keulaankin. Suomella ja suomalaisilla on maailmalla hyvä maine ja usein on käynyt, että kun viranomainen huomaa suomalaiseksi heti niin rajamuodollisuudet nopeutuu ja Venäjälläkin miliisi menetti ielenkiinnon nopeasti porukkaamme kohtaan kun havitsi meidät suomalaisiksi. Kerran Tshekin rajalla hoksattuaan FIN-tarran pleksissä ei muuta enää tarvittukaan.
Itse käytän riittävän näkyviä FIN-tarroja vaatii niitä joku tai ei. Silkkaa oman edun tavoittelua. EU-kilpiä en omiin ajoneuvoihini hyväksy.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Huomatkaa, että lakitekstissä puhutaan vain ja ainoastaan autosta. Pykälistä löytyy myös minimikoko yms., mutta edelleenkin vain autoon tarvittavasta kansallisuustunnuksesta, motoon tarkoitettua ei ole määritelty. Ja esim. belgialaisissa motokilvissä ei ole maatunnusta, vaan harvapa sellaisen laitteeseensa liimaa eikä niitä ainakaan EU:n alueella kukaan kysele.
En tiedä onko lakiteksti 1:1 tuon lähettämäni lainauksen kanssa. Lainaus on kuitenkin otettu Autoliiton sivuilta jotka eivät välttämättä ota kantaa mopoihin?
Mulla on vakiokokoinen tarra takalaukussa kun edellisessä mopossa ei ollut EU-kilpiä ja reissu suuntasi itään. Jos ei ole laukkuja niin tarran liimaus olisikin jo mielenkiintoisempi juttu.
Ja jos tossa tekstissä mainittu määritelmä tarkoittaa EU:n kuuluvia valtioita niin tarranhan tarvitsisi mm. Norjaan ja Sveitsiin vaikka kilvet olisikin EU-kilvet?
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Nykylaissa mainitaan mopokin, eli korjaan oman mokani:
Asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 18.12.1995/1598
37 § (24.8.2000/764)
Kansallisuustunnus
1. Edellä 36 §:n 1 momentin a kohdassa tarkoitetussa auton, moottoripyörän ja perävaunun sekä vientirekisteröitävän ajoneuvon rekisterikilvessä on moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen rekisteröintijäsenvaltion tunnusmerkin tunnustamisesta yhteisön sisäisessä liikenteessä annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 2411/98 liitteessä olevan määrittelyn mukainen kansallisuustunnus siten, että asetuksen 2 artiklan 1 alakohdassa tarkoitettu rekisteröintijäsenvaltion tunnusmerkki on FIN.
2. Hakemuksesta autoa, moottoripyörää ja perävaunua varten annetaan rekisterikilvet, joissa ei ole 1 momentissa tarkoitettua kansallisuustunnusta. Hakemuksesta tällaiset kilvet voidaan vaihtaa 1 momentissa tarkoitettuihin kilpiin.
3. Jos ajoneuvossa käytetään kansainvälisessä tieliikennesopimuksessa edellytettyä kansallisuustunnusta, siinä tulee olla valkealla soikion muotoisella pohjalla mustat kirjaimet FIN. Soikion vaakasuoran halkaisijan tulee olla vähintään 175 mm ja pystysuoran halkaisijan vähintään 115 mm. Kirjainten korkeuden tulee olla 80 mm ja viivaleveyden 10 mm. Kansallisuustunnukseen ei saa liittää mitään lippua tai muuta merkkiä.
THANKS!
Mutta miten tuo FIN oikeasti maailmalla otetaan vastaan eli kannattaako ne tarrat ja suomen liput lätkiä mopoon joka tapauksessa vai onko ne vain haitaksi?
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Itävallassa kysyimme eräältä taksikuskilta tietä, tämä vain katseli muualle eikä puhunut mitään. no, lähdimme pyörän luo ja käänsin pyörän lähteäkemme niin tämä taksikuski tuli kovaa vauhtia luoksemme ja oli kovin pahoillaan äskeisestä kun oli luullut meitä saksalaisiksi. Elikkä jossain tapauksessa FIN tarrasta voi olla hyötyä.(MikaL @ Huhti. 23 2006,00:29) kirjoitti
Viime kesän norjan reissulla kellään ei ollut kyllä FIN-tarraa mukana, mutta onneksi kaverilla oli suomenlippu lepattamassa matkassa, niin ei jäänyt seurueen kotimaa epäselväksi![]()
You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---
Honda Transalp XL 700V
Mulla kun oli aikoinaan moton nokassa pieni tarra, jossa Suomen liput ja FIN keskellä, niin esim. Tsekkien passintarkastus tapahtui mopon päältä nousematta, pottaa ja aurinkolaseja riisumatta. Ja monessa muussakin tilanteessa rajat aukesivat sujuvammin ja kohtelu muuttui laakista paremmaksi, jopa täpötäydessä hotlassa olikin yllättäen vapaita huoneita. Eli ei siitä ainakaan haittaa ole ollut. Tämä siis kultaisella 80- ja 90-luvulla.(MikaL @ Huhti. 22 2006,23:29) kirjoitti
Kyllä pitää olla, muuten eivät ranskankielisillä alueilla tiedä mihin ajopeli loppuu :-)
Taivas saa odottaa
Olen syvästi kiitollinen maineenluojille. FIN, on vahvaa, positiivisen suhtautumisen stimulointia. Ton oon ny huomannu 7 viime vuoden kuluessa. Suomen lipusta ja tunnuksista on todella hyötyä.(MikaL @ Huhti. 23 2006,00:29) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Pelkästään hyviä kokemuksia fin tarrasta tai vastaavasta. Italian rajalla jonon ohi kun huomasi tarran. Kroatian rajalla katto vain passin kannen(kaasunalle @ Touko. 12 2006,11:17) kirjoitti
ym. vastaavaa.
Nykyisessä pelkkä pieni suomen lippu edessä(ei muuta löytynyt). Vanhassa oli leijona tarra jossa luki Suomi Finland. Molemmat toimineet hyvin.
FIN-tarrasta ei ole ainakaan haittaa ollut, pikemminkin päinvastoin.
Erottuu paremmin sakuista.
![]()
Samat kommentit, enemmän on ollut hyötyä kuin haittaa. Kielen perusteella jotkut sekoittaa saksan ja itäplokin suuntaan ==> tarralla voi osoittaa mistä päin tullaan ja kohtelu paranee heti. Ja jos mokaa, pitää aina muistaa sanoa Heja Sverige ...![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Minulla on liian pieni FIN-tarra mopossa!(kaasunalle @ Huhti. 19 2006,11:13) kirjoitti
Joku on myynyt laittomia tarroja...
jaa-a on tullu kierreltyä..joskus ollut tarra,,sitten taas ei.. ei siitä linnaan joudu,,ajele rauhassa vaan
Ei hyvältä näytä..mutta..mikäpä se siinä..kun se on semmosta tämmösenä aikana.
eli pitänee laittaa siihen etukatteeseen suomenlippu ja sivulaukkuun FIN-tarra - kun vaan jostain niitä löytäs tähän hätään![]()
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Johan on mittaa tarralla... jessus.. bensatankkiinko tuo pitää liimata kiinni vai, nimittäin jos ei boxeja ole niin ei kyllä nykypyörissä paikkaakaan moiselle tarralle, sikäli mikäli sen täytyy näkyä taakse päin, vai onko sen sijoituspaikasta jotain normeja?(kaasunalle @ Huhti. 19 2006,11:13) kirjoitti
Ja miten on, onkos nuo millään lailla pykälien mukaisia, nuo sinivalkoiset FIN tarrat jotka ovat saman kokoisia ja näköisiä kuin kilvessä itsessään oleva ja joita on myyty ainakin jossain vaiheessa huoltiksilla.
Honda CBR1100XX
Ei saa liimata rekisterikilven yhteyteen.(CebariTonni @ Kesä. 12 2006,14:32) kirjoitti
Voi niitä muualla käyttää, mutta ei täytä lain vaatimuksia kansallisuustunnuksista. Eivät paljon rajoilla kysele ko. tarroja enää.
Sattuuko muuten kukaan tietämää missä olisi hyvä valikoima erilaisia ja kokoisia FIN- / lipputarroja? Haluaisin pienen Suomenlipun sellaiseen viirimuotoon(pitkä ja kolme kulmaa...) ja tavalliseen valtion vaakunan keskelle. Aina ei voi saada kaikkea mitä haluaa, mutta kyselen ihan sillä josko joku tietää.
Onko tietoa?(Il_duce @ Heinä. 26 2006,13:42) kirjoitti
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Ainakin Helsingin Stockmannin "turistirihkama"-osastolla on erilaisia Suomi-tarroja myynnissä. Nyt en kyllä lähde arvailemaan onko juuri kyseisenlaista siellä, mutta sieltä olen pikkusuomenlippuja ostellut joskus.(Il_duce @ Heinä. 26 2006,13:42) kirjoitti
©
Näin yhdessä prätkässä EU:n merkin päällä Suomen ilmavoimien entisen merkin, hakaristin.Ja eikun hankintaan.
Erilainen "nuori".