Päätin kirjoittaa selvityksen saksalaisesta byrokratiasta, koska ennen hakureissua jouduin itse selvittelemään vaadittavaa byrokratiaa liian monesta paikasta. Näin hoidin paperisodan itse huhtikuussa 2006 ostaessani vm. 1998 Hondan. Toivottasti tämä pätee yleisemminkin ja on hyödyllinen jollekin.
Olin myyjään etukäteen yhteydessä ja hän hoiti minulle vaatimuksenmukaisuustodistuksen ilmaiseksi Hondalta. Kyseinen paperi tunnetaan mm. nimillä CoC, EU/ECE-Bestätigung, Übereinstimmungserklärung ja Übereinstimmungsbescheinigung für Fahrzeuge aus der baureihe des genehmigten typs. Sponsoroimattomana mainoksena mainittakoon, että liike (Motorradladen Classic Bikes) ja myyjä vaikuttivat asiallisilta ja palvelu oli kaikin puolin jees. Myyjältä sain mukaan pyörän avaimineen, kauppakirjan (Kaufvertrag), vaatimuksenmukaisuuspaperit, TÜV-todistuksen (TÜV-Prüfung tai TÜV-Bericht), rekisteriotteen teknisen osan (Fahrzeugbrief) ja seisontailmoituksen (Abmeldescheinigung für den Fahrzeughalter). Kaikki paperit alkuperäisinä tietenkin. Mikäli ostettava pyörä on kilvissä, seisontailmoituksen tilalla tulisi ymmärtääkseni saada rekisteriotteen ilmoitusosa (Fahrzeugschein).
Ilman kilpiä ja vakuutusta ei kannata ajella, joten kaupanteon jälkeen pyöräni myyjä kuljetti pyöräni viraston pihaan valmiiksi ja kävin sitten jalkamiehenä hoitamassa ensin vakuutukset ennen virastobyrokratiaa. Maastavientikilpiä varten hain ADAC:n toimistosta 15 päivän vakuutuksen (Versicherung für Ausfuhrkennzeichen tai Ausfuhrversicherung) hintaan 40 €. Muualtakin vastaavia kai saa. Vakuutuksia ottaessa piti olla vain paperit mukana, ei pyörää. Sitten paikalliseen virastoon hakemaan maastavientikilpiä. Virasto tunnetaan nimillä Strassenverkehrsamt, Kraftfahrzeug-Zulassungsstelle ja lyhyemmin KFZ-Zulassungsstelle. Täällä piti olla paperien ja vakuutuksen lisäksi myös pyörä mukana. Siellä ensin luukulle pyytämään maastavientikilpiä (Ausfuhrkennzeichen). Mainitsin myös, että vien pyörän maasta Suomeen (Ich exportiere das Motorrad nach Finnland), joten toivottavasti täti ymmärsi, että kun siirtokilpi vanhenee, poistuu pyörä Saksan rekisteristä. (Välihuomautus: jossakin olen nähnyt jonkun väittäneen siirtoon tarvittavan lyhytaikaiset kilvet (Kurzzeitkennzeichen), mutta kuulemma ne on tarkoitettu vain Saksan sisäiseen käyttöön eikä niitä ulkomaalaisille myönnetä.) Täti otti osan papereistani itselleen ja ohjasi kasssalle maksamaan. Kassalta sain maksuja (44 €) vastaan paperin, jolla sain maastavientikilvet teetettyä tien toisella puolella kilpipajassa (Schilderhersteller) (10 €). Kilpiin tuli oikeaan yläkulmaan punaiselle pohjalle viimeinen voimassaolopäivä (19 04 06 allekkain). Seuraavaksi pyörän luokse mittaamaan sopivat reiänkohdat kilpiin ja takaisin kilpitädin luo. Ostin tädiltä kiinnitysruuvit kilvelle (1.6 €) ja täti iski reiät sopiviin kohtiin kilpiä. Sitten kilvet kiinni pyörään hienolla ruuvi + muovimutteri viritelmällä ja takaisin virastoon. Virastosta tuli eri täti tarkastamaan pyörän kilven, runkonumeron ja mikäsenyton EY-hyväksyntäkilven. Kun kaikki oli ok, niin täti liimasi kilpeen pyöreän punaisen tarran ja antoi toisen virastotädin aiemmin ottamat paperit takaisin sekä lisäksi kansainvälisen rekisteriotteen ilmoitusosan (Internationaler Zulassungsschein). Sitten ei muuta kuin 1550 km "nautinnollista" köröttelyä kohti kotia lämpimässä huhtikuun alun säässä.
Suomessa ajoin suoraan laivasta lähimpään tulliin, josta 3 kk:n siirtolupa (15 €). Vaatimuksena 3 kk:n siirtoluvalle on viiden päivän sisällä tullille annettava autoveroilmoitus liitteineen sekä kymmenen päivän sisällä käytävä rekisteröintikatsastuksessa (110 €). Suomen byrokratioista tarkemmin AKE:n ja tullin sivuilla.
Huomautuksena pitää mainita, että pyörää valittaessa kannattaa olla selvillä kyseisen pyörän autoveroprosentista. Asiasta tarkemmin:
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/...t/020_2005.pdf
http://www.tulli.fi/fi....dex.jsp
http://www.tulli.fi/fi....te=true
Muita hyödyllisiä linkkejä:
http://www.ake.fi/AKE....uominen
http://www.bajahill.net/mposto.html
http://www2.solingen.de/C1256C1....ocument
(maastavientikilvistä kertova sivu löytyy myös www.solingen.de ja sieltä haku ausfuhrkennzeichen)
(ADAC:n maastavientivakuutuksesta löytyy tietoa www.adac.de ja sieltä polku
Home > Auto & Motorrad > Kauf & Verkauf > KFZ-Zulassung > Ausfuhrkennzeichen)
--
Älä ammu, oon uus täällä.
Yes, tossahon toi kattavasti olikin.
Jos tulet suoraan lautalla Suomeen niin riittäis ns keltapäiset kilvetkin eli Saksan sisäiset siirtokilvet. Niitä ei kylläkään saa kuin Sakemanit mutta mutta jos/kun ostaa pyörän firmasta niin yleensä hommavaat "firmanpuolesta / -nimiin" kokolailla samoilla kustannuksilla ja vähemmällä ravaamisella (ainakin näin meillä onnistui kaikissa kolmessa liikkeessä josta ajopeli ostettiin).
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250