Olen tämän asian vuosia sitten selvittänyt Helsingin pysäköintivalvonnan kanssa. Pysäköintikiekkoa ei moottoripyörissä tarvitse käyttää, mutta pysäköintiaikoja pitää noudattaa. Silti asioidessani parkkihalleissa joissa on yksityinen valvonta, käytän kiekkoa. Eipä tartte tapella jälkikäteen.
Kiekkopaikoilla ei ole tullut ongelmia. Vanhanaikaisista automaateista olen ottanut lipukkeen taskuun ja lähettänyt siitä kuvan jos kunnallinen on käynyt sakottamassa -> sakot peruttu.
Välitän lyhyen tarinan puljusta nimeltä AutoParkki. Nämä pallinaamat ovat sitä mieltä että pysäköinnistä maksaminen ei riitä jos lipuke ei ole näkyvillä ja yrittävät säikytellä valittajia viittaamalla oikeuden päätöksiin joissa puhutaan epäolennaisuuksista(esimerkiksi auton lattialle pudonneesta lipukkeesta).
Kuluttajaneuvonta ei tiedä mitään: "Lähtökohta on siis kyllä se, että kuluttaja joutuu maksamaan valvontamaksun, jollei lipuke ole ollut kulkuneuvossa selvästi näkyvillä. En ole löytänyt ratkaisua, jossa on ollut moottoripyörän pysäköinnistä kyse, enkä pysty sanomaan, vaikuttaako tämä asia [kuluttajariita]lautakunnan päätökseen."
Tämmöisten kanssa asioidessa voi ottaa ensin yhteyttä kuluttajaneuvontaan(pakollinen vaihe) ja sen jälkeen tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Valituksen voi täyttää netissä, ei mene kauaa. Jos ei muuta niin menee postilootafirman työaikaa ja saavat odotella rahojaan kun lautakunnan käsittelyaika on jotain 18 kuukautta.
Helsingissä näyttävät lisääntyneen automaatit, joihin näppäillään rekisterinumero järjestelmään. Joistakin saa kuitinkin.
Eilen viimeksi käytin easypark:a, helpointa!
ps. olikin tuolla jo muutamaan kertaan mainittu mm. ducatimosterin ja habbax:n toimesta.
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Tullut kyllä kivuliaasti huomattua, että pitää tosiaan olla kokonaan parkkiruudun sisällä tai voi heilahtaa lappua.Joskus järkeillyt, että mahtuu muut motot ja autot paremmin jos hivuttaa hieman yli tai sivuun, mutta maalaisjärki ei kannata tässä asiassa..
Taisi olla vieläpä laina pyörällä tämä pikavoitto..
Viimeksi muokannut: Riksu78; 13.12.2018 klo 11:44.
Ite käytän EasyParkia lippupaikoissa, ja kiekkopaikoilla en käytä yhtään mitään.
Kertaakaan en oo sakkoa saanut.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Oulu ohjeistaa:
Moottoripyörille on osoitettu pysäköintipaikkoja Rantakadulta torin kohdalta. Moottoripyörän voi pysäköidä myös muille paikoille pysäköintiä koskevia liikennemerkkejä ja säännöksiä noudattaen. Pysäköinti ei ole sallittu toiselle ajoneuvoryhmälle osoitetuille paikoille, kuten inva-paikoille tai kuorma- ja linja-autoille osoitetuille paikoille.
Moottoripyörien ja tuulilasittomien moottoriajoneuvojen ei tarvitse maksaa pysäköinnistä kadunvarsipaikoilla eikä kaupungin hallinnoimilla pysäköintialueilla.
Aina olen pistänyt ekalle vapaalle paikalle (ei toki inva- jne) ilman kiekkoa ja sakoilta olen minä kurja säästynyt.
2001 Yamaha XJR 1300
Ihan siltä varalta että tämä pointti on hautautunut syvälle ketjuun:
Laki ei vaadi pysäköintikiekon käyttämistä muissa kuin autoissa. Kyllä, laisssa lukee todellakin "auto", ei "ajoneuvo". Kiekkoa on käytettävä vain autoissa. Aikarajaa pitää silti noudattaa, kiekkoa ei tarvitse olla. Joten tietenkään sakkoa ei tule jos moottoripyörässä ei ole kiekkoa käytetty.
Muut maksulliset paikat sitten paikallisen ohjeistuksen mukaan, mutta otsikossa puhutaan vain kiekosta.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
EN myöskään käytä kiekkopaikoilla mitään härpäkeittä. Ei vielä ole sakkoa kuulunut![]()
Aina asianmukaisella pysäköintialueella ja ruudussa, ei kiekkoa, aikaraja huomioiden = ei sakkoja![]()
GSR750
ex.Z800
ex.ER6n
Pysäköin minne huvittaa. Motoristit ovat kickass-porukkaa joille eivät lappuliisat vittuile, eikä sen puoleen kukaan muukaan.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Koska moottoripyörällä ei tarvitse kiekkoa käyttää, niin merkki 854 (aikarajoitus) olisi aivan riittävä, eikä joku vähemmän valistunut motoristi jäisi ihmettelemään, että mistä sen kiekon nyt kaivaa. Varsinkin kun koko viereinen kenttä on täynnä noita 4 tunnin kiekkorajoitemerkkejä.
BMW F800GT -13
Trafi tuon on tehnyt, kaiketi ParkkiPatelle.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Ei ole Trafi tehnyt. Jonkun yksityisyrittelijäisyyttä tuo lienee. Värityskin on ihan poskellaan.
Viralliset pysäköintikiekkoa vaativat lisäkilvet ovat hieman toisenlaisia: merkki 856a (keltamusta) liitetään pysäköintikieltomerkin alle lieventämään kieltoa ja 856a (sinivalkoinen) pysäköinnin sallivan merkin alle rajoittamaan pysäköintiaikaa.
Sinivalkoisen P-merkin aikaa rajoittavaa lisäkilpeä ei sinivalkoisena Väylän sivuilta (https://vayla.fi/tieverkko/liikennemerkit/merkit2020) löydy. Se on olemassa vain keltamustana ja tarkoitettu käytettäväksi pysäköintikieltomerkin kanssa. Siksi ilmeisesti on päädytty teettämään moisia omia (laittomia) tekeleitä.
Espoon kaupunki tosin käyttää sinivalkoista 24 tunnin lisäkilpeä liityntäpysäköintipaikoillaan. Tiedä sen laillisuudesta sitten.
Tuolla ei ole mitään mainintaa pysäköinninvalvonnasta, joten ilmeisesti se on Espoon kaupungin vastuulla. Ongelmia tuskin tulee, kun alaa on hehtaari ja autoja olen enimmillään nähnyt neljä.![]()
BMW F800GT -13
Liikennemerkkien lait ja asetukset on vähän harhaanjohtavia, Tiehallinto määrää värien käytöstä.
Pakolliset värit on oltava.
Liitteessä on noiden kiekkomerkkien schemat.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
talvi: kotelolla , parkkikiekko mittariston päälle tarpeen mukaan..
kesä: kiekko roskiin ja mopoilemaan, mopo parkkiin mihin tahtoo ja haistattaa pirkoille pitkät..
case closed![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
No enpä tuota tiedä, mutta jos joku pippeli-insinööri on noi ohjeet ja skeemat onanoinnin ohella veronmaksajan rahoilla vääntänyt, niin luulisi niitä noudatettavan.
"Lisäkilven koko määräytyy liikennemerkin koon mukaan. Lisäkilpi ei saa olla oleellisesti leveämpi kuin varsinainen liikennemerkki. Opastusmerkkeihin liittyvät lisäkilvet valmistetaan aina opastusmerkin levyisiksi. Tarkemmat ohjeet lisäkilpien mitoista on annettu liikennemerkkipiirustuskansioissa, TIEL 2131908.Jos liikennemerkkiin liittyy kaksi erillistä lisäkilpeä,valmistetaan kilvet saman levyisiksi pidemmän tekstin vaatiman mitoituksen mukaisesti."
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Siis ennakkotapauksen siitä, että ei käytä kiekkoa mopon päällä? Eihän sitä ees laki vaadi käyttää mopon päällä.
Ite jätän monesti kesällä prätkän 15min parkkikselle tunniksi eikä oo kertaakaa sakkoja tullu. Tietenkin omalla riskillä mitä pidempään siinä seisot, sitä todennäköisemmin sama pirkko tulee uudestaan ohi ja katsoo että hetkinen, sama pyörä vieläki tässä...
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ite jätän monesti kesällä prätkän 15min parkkikselle tunniksi eikä oo kertaakaa sakkoja tullu. Tietenkin omalla riskillä mitä pidempään siinä seisot, sitä todennäköisemmin sama pirkko tulee uudestaan ohi ja katsoo että hetkinen, sama pyörä vieläki tässä...[/QUOTE]
Kumpi tässä joutuu todistelemaan, p-pirkko väittää että mopo ollut kokoajan parkissa vai mopomies(sirkku) väittää piipahtaneensa cafelitolla ja moppe parkeerattu samaan paikkaan?
haistakaa vittu, viva ukraina!