Keväinen tarkastus paljasti seuraavanlaisen ilmiön, imupuolen venat ovat alkaneet painumaan kanteen erityisesti ensimmäisen pytyn venat.
Pyöräkin on melkein uusi ja vähän ajettu, siis vuosimallia 91 ja kilometrejäkin on kertynyt vasta ~80 000km
No nytpä kysyisinkin, että onko joku teettänyt kansiremonttia, siis lähinnä uudet venttiilit ja seetit? Paljonko tuollainen lysti voisi kustantaa?
Millaisia venttiileitä kannattaisi laittaa alkuperäiset? rosterista tehdyt tarvikkeet vai mitkä? Entäs seetit niitäkin tuntuu olevan kaikkea titaanista kupariin... Ja jokainen kehuu vuoron perään omia tuotteitaan
Ymmärtäkseni samalla kertaa kun motin avaa kannattanee vaihtaa kaikki kerralla?
[ZZR-1100 D3][KTM 690 Enduro R][Ratapärrä Suzuki GSX-R 750]
Seeti harvoin kuluu, venttiilinlautanen kyllä. Mittaa setit ensin, voi säästää .
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Valitettavasti on tuon ikäisen Kawan vakiovikaJostain syystä vain seetit painuu kanteen. Onko kansi sitten liian pehmeää tai jotain, mutta näin vain käy
Kaveri tuossa vastaavan ikäisellä kertoili että on saanut ilmiötä pienennettyä huomattavastikin lisäämällä bensan sekaan ns. venttiilisuoja-ainetta. Tiedä sitten miten tuo kemiallisesti vaikuttaakaan, mutta kuulemma käytännössä venttiilisäätötarvekin tippu oleellisesti eikä hänen enää tarttenut uusia seetejä kertaakaan niiden vuosien aikana mitä pyörä hänellä oli
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Aiheesta loytyy vanhaa jutta melkoisesti. Haku paalle vaan.
ZX-10:n joku vuosi sitte tais muutaman satkun kansiremppa
(kaikki imuvenat ja seetit) maksaa. Ei ollu ongelmia sen jalkeen. Venat tuli muistaakkeni Stormilta, matskuista ei hajua.
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14
Viime kesänä GPZ600R imuventtiilit uusiks ja tais osat maksaa jotain 300-400€ ja siihen työt päälle. Itse tekemällä säästää aika paljon.
Superbike #7
Seetit ei painu kanteen, vaan venttiilit painuu seeteihin. Imuventtiilien lämpökäsittely on ilmeisesti epäonnistunut ja venttiili jäänyt liian pehmeäksi.(HiTec @ Huhti. 14 2006,21:21) kirjoitti
Imuventtiilien painumista ei käsittääkseni voi ehkäistä venttiilinsuoja-aineilla,koska aineen(kaliumoksidi) on tarkoitus kerääntyä pakoventtiiliin.
Itse vaihdoin ZX-10:iin (-88) kaikki imuvenat. Seetit ja pakovenat olivat kunnossa. Sumekolta tilasin venat ja kansipaffin.
Maksoivat n. 300 e. Hyvin on säädöt pysyneet yli 10 tkm.
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Omasta kokemuksestani voin sanoa että se suojaa myös imuventtiillejä.(KMSwallower @ Huhti. 18 2006,16:22) kirjoitti
Ostin vuonna -97 kaverilta ZZR-500 jolla kaveri oli tyytyväisenä ajallut 95:lla bensalla. Mittarissa oli kilsoja noin 40 tonnia. No, ensitöikseni mittailin laiteesta venavälkykset ja yllätysyllätys kaikki venttiilit alle toleranssin. Pahimmillaan oli välys alle 5-satkua.
Säätelin venttiilit sopivasti toleranssin yläpäähän. Joihinkin venttiileihin jouduin laittamaan ohuimmat palat mitä Kawaan on tarkoitettu (2.50 mm).
Huollon jälkeen ajelin pelkästään 99 bensalla. Seuraavassa huollossa, 6000 km, venttiilivälykset olivat muutaman satkun pienentyneet. Tämän jälkeisissä huolloissa välykset eivät juurikaan muuttuneet, välillä oli parisatkua pienempi välillä isompi, riippui vähän päivästä millaisen tuloksen sai.
Lopulta kun pyörän myin oli mittariin kertynyt 84 000 km:ä enkä joutunut venttiileitä säätämään kuin silloin oston jälkeen.
Shell:n 99 bensa sisälsi juuri sitä kaliumia sen jälkeen kun lyijystä luovuttiin.
edit: typo
ZZR 1400 ABS -07
ZX-9R -03/-04
ZZR 600 -93
ZZR 500 -90
RD 125 DX -77
No sehän on hyvä jos näin on. On tullu käytettyä lisäaineistusta vähän niin kuin varmuuden välttämiseksi, kun on halvalla saanut isomman poistoerän.(khassi @ Huhti. 18 2006,17:25) kirjoitti
![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.