Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Tarkoitus siis suunnistaa Gardajärven kierrettyämme lännestä
    Dolomiittien yli tai vierestä Itävaltaan ja sieltä Tsekkeihin.

    Onko kokemusta reitistä Gardalta Itävaltaan ?

    Paras baana / reitti ja miksi ?

    Mieluummin mopolla sateeseen, kuin kotona tossun alla )

    http://www.meikamotoristi.com
  2. #2
    Me vetäistiin viimekesänä ihan motaria Innsbruck-Garda-Insbruck. Se oli kai jotain 10 euroa ja pari tuntia per suunta. Syynä pikaiseen reittiin se, että Gardalla käynti tuli lisättyä reissuun kesken matkan ja aika perillä olisi jäänyt vähiin jos olis hitaasti ajeltu pikkuteitä. Itävallassa oli odettavissa pari päivää aika huonoa säätä, tehtiin pikapäätös että mennään Gardalle ottamaan aurinkoa pariksi päiväksi...
  3. #3
    Gardalta motaria pitkin Bolzanoon ja siitä maksutonta motaria Meranoon, josta hieno reitti (tie 44/44b) Itävallan puolelle. Rajanylitys Timmelsjoch (2509m), reitti aukeaa 1.6-> Tie jatkuu Itävallan puolella (tie 186) mm. Söldenin läpi päätyen motarille A12 (motarin voi myös kiertää, ei tartte ostaa Vingettiä)

    Miksikö ? Se vaan on todella hyvä reitti



    Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
  4. #4
    Tuota moottoritietä en vielä olekaan kokeillut
    vieressä kun kulkee sellainen pienempi tie (ss12 / B182), menee Italian puolella ihan moottoritien kyljessä ja Itävallan puolella laskeutuu mutkitellen metsissä kohti Innsbruckia.

    Riva Del Gardalta yrittäisin ensin kohti Bolzanoa. Kaksi päävaihtoehtoa:
    1) SS421 ja SS239 Madonna di Campliglio:nelle, sitten SS42 Mendelpass:n yli.
    2) SS45bis Trentoon, ja sieltä SS12 Bolzanoon.
    Jälkimmäinen on kiireisille, mutta on sielläkin maisemia alkumatkasta.

    Bolzanossa kannattaa pysähtyä, se kun on kaunis kaupunki. Vanhan kaupungin torilla on hyvä syödä jäätelö ja hämmästellä että ollaanko italian- vai saksankielisellä alueella.

    Sitten yli Dolomiittien, matkan parhaalle osuudelle, esim. Karerpass (SS241) ja Pardoi pass (olisiko ollut ss48 ?) Arabbaan, ja edelleen Passo di Falzarego (samaa tietä itään). Sitten on taas valittavana ainakin kaksi vaihtoehtoa:
    1) Voi kurvata pohjoiseen, Passo di Valparola (ss244), ja jatkaa edelleen Gardertal:n yli kohti Brunico:n kaupunkia. Sieltä itään vie E66, ja muistaakseni Dobbiaco Nuovon kohdilta kurvataan pohjoiseen Staller Sattel:ille (ss49), joka jatkuu itävallan puolelle (B100) pitkään solaan kohti tietä B108.
    2) Jos taas Passo di Falzarego:n jälkeen jatkaa itään, jatketaan Cortinasta edelleen kohti Passi do Mauri:aa (ss48 ja ss52). Sieltä onkin sitten vain poronkusema Plöcknerpassille (ss52bis / B110), jonka jälkeen yövytään jossain Lienzin likellä ennen seuraavan päivän ajoa Grossglocknerille ja kohti Kotkanpesää.

    Pystyy ajamaan päivässä, mutta itse varaisin ainakin puolitoista että ehtisi syödä sen jäätelön.
    Kaikki mainitut tiet (sitä moottoritietä lukuunottamatta) on ajettu, jotkut useampaan kertaan. Selostukset ja kartat löytyy kotisivulta. *
  5. #5
    Lainaa kirjoitti
    SS42 Mendelpass:n yli
    Passo di Mendola / Mendelpass, lienee sama asia, mutta paras vuorenylitys mitä on vastaan tullut, ei ole korkea, mutta todella vauhdikas ja hyväpintainen arvosana 10+.

    Itse sain vauhdittajiksi muutaman "hullun" Itävaltalaisen Ducati-kuskin, jotka näyttivät tarkalleen tietävän tarvitseeko lähestyvän mutkan takia jarrutella vai ei, yleensä ei
    Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
  6. #6
    Hyvä reitti on myös tie nro 111 (välillä Tessenberg - Kötschach - Mauten) eli Karnische Dolomitenstrasse.

    http://www.tourenland.de/paesse/lesach.htm

    Ja pso di Giau ja Drei Zinnen, joista jälkimmäinen tosin on "umpikuja".

    Huonoja pätkiähän ei Dolomiiteiltä edes löydy...
    XX -06 (2012 - 2014)
    Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
    GSX-R 1000 k8 (2010)
    XX -08 (2008-2010)
    XX -05 (2005-2008)
    CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
  7. #7
    Jos kerran olet sielläpäin, älä missään tapauksessa kierrä Dolomiitteja. Tietenkin se on makuasia jos tykkää enemmän h-lvetin tylsästä moottoritie-ylämäestä. Dolomiiteilla on todella erikoisen näköiset vuoret ja makeita mutkateitä.
  8. #8
    Niinpä, mut miks tää topic on "matkakertomuksissa"...
  9. #9
    Tuosta Brenner passin yli kulkevasta moottoritiestä (Verona - Innsbruck, A22 / A13, E45).
    Olen katsellut sitä sekä ylä- että alapuolelta. Yläpuolelta sen näkee Bolzanon koillispuolella (esim. Kakerpassille noustessa), sillä Bolzanosta koilliseen tie kulkee kapeassa ja jyrkkäreunaisessa laaksossa. Ja alapuolelta sen näkee useasta kohdin Itävallan puolella, kun se ylittää maalaismaisemaa korkeiden betonipalkkien varassa.

    Sellaista piti todeta, että tie on aina näyttänyt olevan viimeiseen asti täynnään rekkoja ja muuta liikennettä. Eli voisiko joku selittää, miksi ajattaa itseään suoralla ja tukkoisella tiellä, kun vieressä menee hyväkuntoinen maisematie? En nyt yritä moittia moottoritien valinneita, mutta haluaisin ymmärtää syitä sen käyttöön.

    Aika? Jotta ehtii takaisin kotiin harmittelemaan ettei ajanut mitään mielenkiintoista reittiä?

    Anteeksi viestini sävy, mutta kun en mitenkään keksi kelvollisia syitä.
    Tai no, viime toukokuussa Rostockista Hakoon tuli laivassa yksi HD kuski, joka kertoi ajaneensa 24 tunnissa Napolista Rostockiin. Sen ymmärsin, hänen piti päästä pian pois sen HD:n päältä
  10. #10
    Eipä kai ton maksullisen motarin käyttöön muita syitä voi keksiä kuin aika.

    Vaikka Brennerpass motarin hakkaakin, niin aika ruuhkainen on sekin ollut kun siitä on tullut ajettua. Ja passina sellainen, että jos se on jäänyt jostain syystä ajamatta, niin sitä ei kannata kyllä harmitella kotona.
    XX -06 (2012 - 2014)
    Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
    GSX-R 1000 k8 (2010)
    XX -08 (2008-2010)
    XX -05 (2005-2008)
    CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
  11. #11
    Loistavia selostuksia. Kun kattelen kartalta, tuttuja reittejä, mutta kun itte ajelee enempi intuitiolla, ni sitä ei kertakaikkiaan jää tiet tollee pollaan. Ootteko te kattoneet reittinne GPS:ltä?

    ... ja motareista. Se tulee yleensä silloin valittua motari ja vain silloin, ku taivas repee ja siellä etapin toisessa päässä ei sada
    ... jotain piti muistaa
  12. #12
    Bolzanosta itään kulkee Karerpass...
  13. #13
    Lainaa (seku @ Huhti. 14 2006,10:18) kirjoitti
    Kun kattelen kartalta, tuttuja reittejä, mutta kun itte ajelee enempi intuitiolla, ni sitä ei kertakaikkiaan jää tiet tollee pollaan. Ootteko te kattoneet reittinne GPS:ltä?
    Ajetut reitit on ulkomuistissa, teiden numerot katson Garminin CS Europe v7 kartasta, MapSource ohjelmalla. Paperikarttojen kanssa leikkimistä pidän vaivalloisena

    Italiassa tienviitoissa on teiden numerot ja passien nimet. Siksi listasin niitä viestissäni.
    Jos ne (numerot & nimet) on muistilapulla, ei muita karttoja siellä ajaessa paljoa tarvitse.

    Tosin Italian tieviitoitus on Euroopan surkeimpia. Suomen tieviitoitusta pidetään yleisesti Euroopan keskitasoa huonompana (ja itse olen samaa mieltä), mutta Italiassa vastaavaa on vielä surkeampi. Siellä on merkit ja tekstit/numerot niin pieniä, ettei ajaessa ehdi lukea. Ongelma pahenee kun haetaan pienempiä teitä / kaupunkeja, ja tilanne on täysin toivoton jos vahingossa ajaa oikean liittymän ohi.

    Siksi olen pitänyt reitittävää GPS:ää hyvänä apuvälineenä, siltä kun voi kysyä aina kun on eksynyt, vaikkei muuten käyttäisikään. Ja ilman minkäänlaisia karttoja ei Italiassa isojen pääteiden ulkopuolelta tahdo löytyä oikein mitään. *
  14. #14
    Suosittelen noiden motareiden välttämistä. Vinkkejä voi ottaa myös Giron reiteistä. Eurosportilta tuli kisat katsottua ja pari reittiä jäi korvan taakse. Hyviä karttoja www.elgiro.com
  15.  
  16. #15
    Kiitos vaan vinkeistä.

    Lähtö lähenee, olisiko vielä joku "must" mesta ?

    Mieluummin mopolla sateeseen, kuin kotona tossun alla )

    http://www.meikamotoristi.com