Täytyy minunkin jakaa renkaanvaihtokehuja, kun kerran aihetta on.
Muutama viikko sitten takakumista alkoivat kankaat tulla näkyviin. Tilasin vanhaan tapaan uuden kumin omien kontaktien kautta ja otin takapyörän irti omassa tallissa. Snellman Racingista olin kuullut hyvää palautetta ja paikka oli sopivassa paikassa, joten soitto sinne. Viikko oli kuulemma tupaten täynnä, mutta asentaja kertoi yrittävänsä saada kumin paikalleen jossain välissä seuraavana päivänä. Mulla ei ollut hengen hätä asian kanssa, joten kiikutin renkaan ja irtopyörän Snelluun. Paikan päällä selvisi, että homma onnistuisikin saman tien. No, mulla ei ollut lompakkoa mukana, joten sovittiin, että haen takapyörän pois myöhemmin iltapäivällä. Kotimatkalla sitten koukkaus Finnoontien kautta ja pyörä mukaan. Veloitus erittäin kohtuulliset 10€. Eikä mitään ongelmaa, vaikka olin itse hommannut renkaan. Suosittelen!
![]()
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Kannattaako ruveta harrastamaan jos täytyy penneistä vinkua, ketä kiinnostaa maksaako renkaat töineen, oli sitten tilattu namibiasta tai ostettu liikkeestä, 100€ enemmän tai vähemmän. Kulutustavaraahan nuo ovat. Itse ostan renkaat liikkeestä pyörä pihaan kahvikuppi käteen ja tupakiksi sen jälkeen kassalle maksamaan ja uusilla kumeilla matkaa jatkamaan![]()
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Kannattaa. Ainakin mua kiinnostaa, ja kuulemma toisille 100 erkkiä on rahaa, etenkin jos useamman kerran kesässä kumeja vaihtelee. Kaikenlisäksi en vedä röökiä enkä juo kahvia. Mut kivat sulle(Jadexia @ Heinä. 21 2007,19:24) kirjoitti
br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Ei ollut tarkoitus ketään suututtaamut onko sillä 19€ oikeasti niin hirvittävästi väliä yrittäjänkin kuitenkin jotain täytyisi saada. Vaihdan kyllä itsekin useamman kerran kesässä ja nyt jatkan
![]()
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Paikallinen liike on vaihtanut irtovanteelle 5€:llä. Todella asiallinen hinta. Tasapainotus tosin pitää tehdä itse, mutta sehän ei ole ongelma. No sieltä on tullut sitten ostettua kotiloonkin renkaat jo useamman kerran.
Hinnasta en mene enää takuuseen, koska en ole tänä kesänä vaihtoa tarvinnut.
Mikä siinä on, kun ei persaukisen kädessä enää rengasrauta pysy?
edit: meinaan vähän samalla viisii, kuin itse leikkaan tukan ja paikkaan hampaat meidän perheelltä. Taulut maalaa muija.
autonrengaskone ei suoraan sovellu ilman lisävarusteena saatavia ylimääräisiä korotuspaloja, jotka ottavat vanteen ulkoreunasta kiinni. autonrenkaat otetaan useimmiten vanteen sisältä kiinni.(B12 @ Heinä. 13 2007,22:09) kirjoitti
ja tähän mp-renkaan lerppuuteen sellainen vinkki että rata-renkaat joita ovat esim pirellin supercorsa, mez racetech yms menevät tosiaan ns. heittämällä vanteille, mutta ne renkaat joita nyt kuitenkin useimpien pyörien alla on ovat ihan eri maata. esim huippusuosittu mez z6 roadtech on teräsvanteineen sitäluokkaa jäykkää tavaraa että koneen kanssa saa olla varovainen ettei naarmuta vannetta. koneen telanhan ei voi antaa pyöriä vanteen reunaa vasten (kuten autonvanteissa voi tehdä), vaan siihen on saatava jäämään väli jottei ohut maali vaurioidu. lisäksi suurin osa nykypyörien vanteista on mustalla maalilla maalattu ja siinähän näkyy kaikki mahdollinen.
alta-alle vaihdettaessa pitää muistaa että auton ja mpn rengastyö eroaa suuresti. etupäässä otettava jarrupuristajat irti, joissain myös etulokari tai sen osia. autohuollon veloitus etujarrupuristimien irroituksesta ja kiinnityksestä lienee 50€ luokkaa eivätkä edes liimaa, saati käytä momenttiavainta kiinnitykseen. hintoihin en ota mitään kantaa muuten kuin että alta-alle vaihtoon kuluu noin 30min per pääty ja tunti on yhtä arvokas tekee sillä sitten mitä tahansa. rengaspainoja yhteen renkaaseen kuluu noin 1-1,50€.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
No itse olen katsellut vierestä kun rengas vaihdetaan ihan tavallisella autonrengaskoneella. Noita teloja ja sisältä kiinnittämisiä olen nähnyt vain raskaan kaluston koneissa.
Muutama päivä sitten väänsin Z6 takakumin vanteelle rengasraudoilla ja meni ns. heittämällä.
Henkilökohtaisesti ole sitä mieltä, että renkaan vaihto maksaa minkä maksaa ja useimmiten maksaa melko törkeän paljon. Jos ei ole mielenkiintoa tai taitoa vaihtaa itse, niin siinähän itkette kädettömiltä rahat pois ottaville.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Oon aina ihmetellyt niitä tyyppejä, jotka ajaa 10 kilsaa saadakseen sentin halvempaa bensaa... Shellin "kusetus" Ferrari bensaa laitan Corollaankin, elämä on...
Niin renkaista... ...jos haluaa suoriutua edullisesti renkaidenvaihdosta tai huolloista, kannattaa ympätä ne reissun yhteyteen. Jotkut ajavat Italiaan huollattamaan bemareitaan, kun reissu tulee kokonaisuutena edukkaammaksi kun huollattaisi mopoa Suomessa... ...no tiedä näistä legendoista sitten... Saapasmaan mekaanikkojen asiantuntemus on ainakin kohdallaan.
Itsellä sellainen tapaus, että pienessä moottoripyöräkorjaamossa myyjä tarjosi Michelinin rengassarjaa 300 euroon (itse misukan jälleenmyyjä) ja Metzelerin sarjaa 400 euroon (kataloogin listahinta).
Menin vartavasten kysymään niitä Metzelerin RoadtecZ6:sia eikä Misukka tällä kertaa kelvannut. Myyjä ilmoitti, että ei katso pahalla jos hankit muualta. Huomasi varmasti ettei ole kilpailukykyinen tässä tapauksessa, ja halusi palvella mahdollista muissa asioissa uudelleen tulevaa asiakasta. Lupasi irtovanteelle asennuksen 12 euroa/kpl. Myös VFR:n takavanteen tasapainotus onnistuu pajan viereisessä rengasliikkeessä.
Ai niin, tilasin sitten renkaat Reifenversandilta 228 euroa+postikulut 23,50 euroa. Kotiin kannettuna 254 euroa. Siihen 24 euroa asennuskulut, niin sarjan kokonaishinta jää 278 euroon.
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Ja siihen summaan 10 lisää niin menee alta-alle pienellä tinkauksella, mutta käytänkin pilot poweria(Säätömies @ Heinä. 24 2007,11:07) kirjoitti
Onhan se hienoa jos joku viitsii tehdä rengastöitä vitosella. Ihmettelen vaan, miten tuollainen toiminta mitenkään voi kannattaa.. Ja kuka tämänkin ketjun kirjoittajista viitsisi moisen toiselle vitosella tehdä, jos laitteet olisi?![]()
* Arctic Ranger *
Itse on tullut raudoilla väänneltyä kumeja ja si se mitään tähtitiedettä ole. Ja tasapainoonkin on aina saanut.
Mielestäni alle 30€ on kyllä sika halpa jos pelkkää kumia joku firma irtovanteelle vaihtaa, muualta hankkittua rengasta. Kun maksaa vaihtajan palkat henkilösivukuluineen ja tilat, vakuuukset ym. niin ei millään muutaman € hinnalla kuluja tälläisestä hommasta makseta.
Koittakaapa löytää putkimies kämppääsi hommiin niin että hommaat itse hanat ja ym. liittimet muualta, ei taida olla kukaan firma tulossa!!!!
+100m/s club finland / 376,61km/h
Se on juuri näin. Asiasta eri mieltä olevat voivat ottaa taskulaskimen esille ja räknätä kuinka kannattava bisnes olisi vaihtaa renkaita a) päätoimisesti b) muiden huoltotöiden sivussa.(Titaani @ Heinä. 24 2007,21:38) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
onneksi pysyy rengasrauta kädessä ja väännetään itse kumit(NOx @ Heinä. 25 2007,23:58) kirjoitti
vehkeet tuli maksamaan n.80€
tasapainotus vehje+renkaan irrotus vanteelta työkalu+raudat+painot+rasvat
2 pyörää tallissa 4 rengasta nyt vaihdettuna
4x25€+ pari kaljaa =100€ liikkeessä kiitos ei
tallissa nyt
yamaha rd125 -80
Pitbro 125 -07 4t crossi
hondacbr 1100xx -05
yamaha fz1 -10
ex
cbr600 -99
Aika samoissa hinnoissa tuntuu olevan nuo kumiliikkeiden rengasvaihto hinnat. Itse tilaan gummit hollannista, tai saksasta, riippuen mistä halvimmalla lähtee, ja kiikuttanut tuohon työpaikan naapuriin asennettaviksi. Tasapainotuksineen 300 sek. per rengas.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Mulla kävi viimeks niin, että Espanjasta kaveri tilas renkaan Mezeler z 6 eteen ja taakse yht. 250,00. Sit se laitto ne paikalleen ja tasapainotti. No baarissa syötiin kimpassa, ei minusta ollu paha hinta. (Syötiin siis minun piikkiin)![]()
Eipä sitä lapsena tienny miten mukavaa aikuisena voi olla.
Ei kai, saita savolainen ei tarjoo edes halpaa lounasta.(Aurinkorinteen asfalttisoturi @ Joulu. 22 2007,18:58) kirjoitti
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Bike Worldeissa Touring Finlandian jäsenille jäsenetuhinta alta-alle vaihtona 25 egee/pääty, ei paha.Sen maksaa ilomielin ja odotellessa juo kupin kaffee ja polttaa pari spadduu...
![]()
![]()
![]()
![]()
Tavallisella koneella on pojan tuttu autoliikkessä vaihtanut. Laitteessa on valmiina tarpeeksi pitkät tarttujat, jotta saa ulkoreunasta kiinni. Lisäksi tarttujissa on muoviset suojat motorenkaita asennettaessa. Painajassa on automaattisäätö, jolla se auton renkaitakin asennettaessa jää muutaman millin auki vanteen reunasta. Rauhallisesti ja tarkasti tehden vaihtuu ilman naarmuja. Tasapainoitus ei heillä onnistu, siihen ostin Louisin pukin ja tehnyt itse. Niin, vaihto KK-taskumatti / rengas (7e laivalla) *(B12 @ Heinä. 13 2007,22:09) kirjoitti
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Paikallinen rengasliike alajärvellä, vaihto irtovanteelle ja tasapainotus 15 EUR. Mielestäni ihan siedettävä hinta. Koneella laittoivat paikalleen. Aikaa taisi mennä vartin verran. Myyvät pirelliä eivätkä katsoneet kieroon vaikka vein omat germaaniasta tilatut diablot mukanani...
No vastapainoksi tulee ostettua kotiloihin ja kärryihin renkaat samasta liikkeestä. Teet jotain ns hyväntekeväisyytenä ja saat sitten myytyä muutakin. Osoittaa mielestäni sitä pelisilmää, joka alkaa olla nykyään kiven alla. Nykyään tosin vääntelen itse kumit paikoilleen, jos ei satu olemaan kiirettä.(rico @ Heinä. 24 2007,17:44) kirjoitti
Jos pelkästään kumeja vaihtelisin ja siitä elantoni repisin niin en tuohon hintaan tekisi. Jos taas olisi oma kumifirma niin samahan se on ottaa pois se vitonenkin ja saada ehkä sen myötä muitakin kauppaja tehdyksi. Parempi ottaa se vitonenkin kuin kaivatuttaa asentajalla nenää.Ei tietysti päde pahimman sesongin aikana.
Ai, mä väännän itse päälle kun on kiire..(Mänty @ Tammi. 02 2008,14:57) kirjoitti
Siinä ajassa kun niitä kiikuttaa johonkin, ehtii jo kummasti tehdä itse ja säästyyhän siinä muutama kymppi rahaakin.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Nyyh nyyh. Jos mulla ois mopoliike, en pistäis ku omasta kaupasta ostetut renkaat alle ja muille sikahinta. Siinä ajassa mitä nysväät renkaan kanssa, ehdit kyl myydä oikeestiki tavaraa. Just tollasten muutaman egen "säästäjien" vuoksi tän maan mopokauppojen hinnoittelu kuseekin.
Heinäpään Härkä, zx-10r
Ilman muuta jos aina maksettais se mitä pyydetään , niin hinnat tippuis....(Vince TB @ Tammi. 02 2008,17:22) kirjoitti
![]()
20e olen aina maksanut ja vienyt muualta ostetun renkaan alle vaihettavaksi.sopu hinta.
hiljaa hyvä tulee!!! gsx-r 1000 k7
(Jadexia @ Heinä. 21 2007,19:24) kirjoitti
taidat olla rahamiehiä.![]()
Pysytään hengissä kesä kerrallaan
Olen minäkin, jos moottoripyöräily on jostain kymmenestä tai kahdestakymmenestä eurosta kiinni.
Menee ja vaihdattaa ne kuminsa siellä Loiusilla, jos ei itse pysty. Tai sitten pyytää äiteetä vaihtamaan.
Jaa-a, taas on "rahamiehet" konahtaneet. Sääli. Tällä menolla kaikki Suomessa entistä kallimpaa, koska aina löytyy noita tyhmiä jotka valmiita maksamaan kymmenen minuutin työstä vaikka 200e, kun vaan saa vedellä sauhuja ja juoda automaattikahvia ...
Tulee mieleen se Passat mainos, jossa kaikki hinnat tuplaantuu kun Passat ilmeistyy paikalle. Sama tuntuu meno olevan täälläkin, ainakin osalla porukkaa. Ehkä pitäisi alkaa jakamaan pinssejä, joissa lukee että olen rahamies, minulla ei kympit tunnu missään. Tietäisi liikkeet kaverin ilmestyessä nostaa hintoja "sopivasti".
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Vai oliko se Jetta? Linkki No, enivei...(hondamania @ Tammi. 03 2008,11:50) kirjoitti
Joo, harva täällä niin rikas on, etteikö joutuisi valintoja tekemään elämässään. Kaikella on vaihtoehtoiskustannus.
Johan vain yhden tai kahden pyörän omistaminen osoittaa, että on joutunut tekemään kompromissejä..
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96