Tarvittaisiin neuvoja talven jälkeiseen käynnistykseen.
Ennen käynnistystä on kaasarit putsattu, uudet bensat vaihdettu, uudet tulpat ja akku. Käyntiin laitettaessa ei aivan käynnisty, vaikka välillä selvästi "hörähtää". Kipinä tulee, bensaletkuissa ei ole taitoksia ja bensahana pakkosyötöllä.
Onko vielä liian kylmää (ulkona +3c) ja odotettava lämpöisempiä kelejä? Ei vaan malttais odottaa... Pyörä i/ö gikseri.
KTM 950SM -07
Lämmitä vähänaikaa konetta lämpöpuhaltimella. Se auttaa aika hyvin.
Käynnistelin ensin noin 10min, jonka jälkeen puolen tunnin päästä uudestaan. Otin tulpat välillä pois, eikä ne näyttänyt ainakaan märiltä eikä putkessa haissut bensa.
Virrasta ei ollut pula, kun oli autoon kaapelit kiinni.
KTM 950SM -07
En tiedä onko sama juttu, minulla samanlainen 1100 R, ei kestä kaasua tippaakaan kylmänä, aivan sama kuinka kauan sahaa ei vain käynnisty.. Kun ei koske kaasuun niin horähtää heti käyntiin.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Viime syksynä kylmillä ilmoilla (~+2c) oli jo vaikea saada käyntiin, eli joutu pitkään starttaamaan. Kaasua piti silloinkin "pumpata" kuitenkaan kääntämättä kahvaa liikaa. Ilman kaasua ei oo aikaisemmin lähtenyt, eli tarvii hieman pumppaus liikettä.
KTM 950SM -07
Kerta kipinää tulee, nin ota viellä kynttilät irti ja lorauta pikkasen bensaa suoraan sylintereihin, siis pikkasen. jos lähtee käymään
niin joku mätä bensan saannissa on.
Mulla oli joskus kuussatanen nelari ktm, se jos seisoi vaikka pari viikkoa niin ei käyntiin millään ilman tätä temppua, mutta kun sai käymään niin toimi ja lähti hyvin....?
HD flht . KTM Adventure 1190 R
Pakkosyöttö voi kastella tulpat jos vaikka joku neulaventtiileistä vuotaa tai nesteen pintaa on yritetty säätää ja jotain on mennyt pieleen ... mutta jos tulpat sanovat muuta niin uskotaan sitten päinvastaista.
Kylmällä kone tahtoo käydä laihalla (enemmän happea ilmassa kuutiota kohden), ja vielä jos vaikka olisi vähän vettä bensan seassa niin kaasarikoneet alkaa jäätymään vielä näillä keleillä.
Jos kaasarit eivät ole ihan synkronissa niin silloin varsin tarvitaan kahvasta pumppausta että syttyvää seosta saadaan myös niihin sylintereihin joihin sitä ei muuten menisi kun läppä on kiinni. Voihan tietysti olla myös niin että tyhjäkäyntisuuttimet on säädetty väärin tai tukossa jolloin varsinkin käynnistys ilman kahvasta kääntelyä voi olla hankalaa. Onko balansointi tehty silmämääräisesti ja tyhjäkäyntiruuvit tehdasasetuksilla (tai jos pyörässä on hengitystä parantavia muutoksia niin sitten vähän enemmän auki).
Jos taas ei kestä yhtään kaasua käynnistyksessä voi olla että holkit (ne joihin neulaventtiilit tulevat) ovat vanhuuttaan löystyneet. Mulla oli aiemmin noin 30-40k ajettu pyörä jossa seoksia ei saanut millään kohdalleen ennen kuin noi holkit oli vaihdettu. Väljä holkki päästää kaasusta käännettäessä "ylirikasta" seosta joka ei heti kylmässä moottorissa syty.
Uudet tulpat sisään lisäävät onnistumisen mahdollisuuksia.
Tässä yksi vieraskielinen dokkari kaasarien säätämisestä:
Keihin carb tuning guide
Ja ryyppyvaijeri toimii? Omassa mopossa oli Saksasta tullessa vaijeri ihan jumissa, eikä mennyt päälle. Tuossakin sai hetken miettiä, että mikä on kun ei käynnisty.
Suzuki GSX-R750 -99
Kaasuttimen säätöihin en ole koskenut edellisen omistajan jäljiltä, ainoastaan bensan pinnat tuli tarkastettua.
Ryyppy on suoraan tangolla kaasuttimissa, eli ei ole vaijeria.
Täytyy kokeilla ylläolevilla vinkeillä, jos sen sais jotenkin tulille.
KTM 950SM -07
Tarkistitko pinnat vai sääditkö ? Joskus kun niitä säätää ei tule huomanneeksi että säätö tehdään niin että kaasari on vähän kallellaan jotta nähdään milloin neulaventtiili menee juuri ja juuri kiinni... jos kaasari on säädettäessä ihan ylösalaisin niin silloin yleensä pinta tulee säädettyä pieleen ja tulee juuri käymisongelmia.
Hieman joutui säätämään, koska edellis kesänä oli tulvimis ongelma. Säätö on tehty kaasarin ollessa kyljellään, eli juuri niin että näkee todella milloin menee neula kiinni.
KTM 950SM -07
En tunne pyörääsi enkä siinä olevia kaasareita mutta,
- polttoaine tankista eteenpäin
*- onko putsari välissä
*- vapaalla imulla vai pumpulla
*- toimiiko luistit alipaineimulla vai suoraan vaijereilla,
* * jos alipaineella niin onko kalvot varmasti ehjät.
Saattaapi löytyä tietysti jokin muukin vika.
Itellä Kawa ZZR, kun oli venttiileiden säädössä tuossa n. vuosi sitten niin tietysti joutivat ottamaan rojut pois moottorin päältä. Kun hain huollosta ihmettelin huonoa käynnistyvyyttä ja tyhjäkäynti oli epätasainen.
Löysin yhden huollossa murretun letkun jonka vuoksi ilmasysteemit oli päin persettä.
Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
Tämmöseen törmäsin tuolla "B" foorumilla kun itse tappelin vastaavan ongelman kanssa ..
Todella toimiva patentti ja paranti huomattavasti varsinkin kylmä (+2) käynnistystä.
Startatessa kipinää tuli mutta liian heikkona.
Suosittelen lämpimästi*
homma lähinnä maksoi vaivan 20min ja 5e
----------------------------------------------------------
Yksi paha vika noissa sytkälaitteissa on tämä: yleensä ruiskuboxi/sytkäboxi katkoo puolien maata, eli plussa tulee suoraan akulta kun virta on päällä. Tämä suoraan akulta on kuitenkin vähemmän suora, eli välissä on yleensä pääsulake, joku pienempi sulake, tappokytkin, virtalukko, sivujalan rele, pari kolme liitinkampaa ja muutama metriä piuhaa joka seikkailee sen akunseudun ja ohjaustangon väliä. Laittakaas virrat päälle pyörään ja mitatkaa volttialueella puolan plusjohdosta verrattuna akun plus navan jännite. TL suzukissa jännitehäviö oli 1.5volttia ja jos laittoi pitkät valot päälle niin enemmän. Tuota samaa virtapiuhaa kuormittaa ruiskuissa polttoainepumppu yms anturia yms ruiskusuutinta.
Eli ilman starttausta puolalla on ~10.5 volttia, jolla ei kipinää paljon tule, starttihetkellä jännite putoaa vielä enemmän kuin akun napajännite putoaa lisää ja polttoainepumput yms ottaa sähköä.
Ratkaisu on auton rele. yksi sulake ja pätkä johtoa. Akulta vedetään sulakkeen kautta releelle, releeltä tämä uusi plussa sitten puolille. puolien vanha plus johto irroitetaa ja laitetaan ohjaamaan tätä relettä. Avot, käyttämällä kunnon kokoista piuhaa, puolille saadaan sama jännite kuin akulla. eli 12volttia, joka on helvetisti enemmän starttihetkellä kuin 10.5.
TL muuttui kolmen startin pyörästä kerralla starttaavaksi, tyhjäkäynti on tasaisempaa, tlplanetilla ehdotin tätä modia kun olin sen itse tehnyt, useampi jätkä on sen tehnyt pitkin jenkkejä ja jokainen kiittää, ettei tulppia enää karstotu ja lähtee käyntiin tosi hyvin. Sparkko modiksi sitä kutsuvat. Pari jätkää käytti TLR:n ja TLS:n tehopenkissä. Back to back testaus eli ottivat modin pois ja taas takaisin. TLR muistaakseni 1.7 hp enemmän tehoa, TLS vähän vähemmän.
Toimii helvetin hyvin. Saman voi tehdä ajovaloihin, ei niistäkään yleensä löydy vanhassa hapettuneessa systeemissä kuin joku 10.5 ajovalolta. Tämmöistä sarjaa myy biltemakin ns valonvahvistimena.
Luulin, että 954 olisi paremmin tehty, ja vi...:nono, kai se on tehtävä siihenkin. Kaikki bensapumput ja puolat ja ruiskusuuttimet on samassa linjassa kuin moni ruiskun anturi, aika hanu sähkösuunnitelma:nono
JakeT.
Suzuki GSX 1400
Hayabusa Gen 2
MY OTHER FAVOURITE TOY HAS TITS ..
Nyt tulikin mieleen, että kipinä oli aika heikko eikä aina startatessa näkynytkään. Kiitoksia, täytyypä tehdä ko. homma.
KTM 950SM -07
Itellä kans i/ö 750 gsxr ja oli kans ongelmia käynnistelyssä. Seuraavassa tarina omasta käynnistys hommasta:
Latasin akun täyteen, lorauttelin bensaa tulppien reijistä mut ei ollu mitään vaikutusta, hörähti vaan kerran. Tulpat olivat kuivia aina kun ne avasi, eli masina ei saanu bensaa. Laittelin vanhasta öljykanisterista siihen bensatankin jotta helpottaa kaikenlaista säätämistä. Sit aukasin yhestä kaasarista siitä päältä sen kupin ja lorautin sinnekin bensaa. Taas hörähti vaan. Sit mä keksin laittaa putken siihen kohtaan johon tulee se bensahanan alipaineletku. Imetin startilla bensaa siihen putkeen ja vihdoin viimein alkoi yksi pytty saamaan bensaa josta johtuen startti alkoi jaksaa pyörittää kunnolla konetta ja lopulta se vaan lähti käyntiin.
Mulla oli talvella kaasarit jonkin aikaa irti eikä tullut avattua ja putsattua niitä (putsasin ne syksyllä) niin saattoi olla vaikka hapettumia siellä tai jotain. Mut nyt kuitenkin lähtee heittämällä tulille. Ei mitään ongelmaa.
No niin tänään pyörä lähti käyntiin. Lämmitin lämmittämään mottia noin reiluksi puoleksi tunniksi. Sen jälkeen autosta apuvirtaa ja ekasta käyntiin. Nyt vaan![]()
KTM 950SM -07