Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Illat alkaa taas pimenemään siihen malliin että päätin yrittää parantaa näkymistäni teippaamalla kypärään vähän heijastinnauhaa. Virityksestä tuli mielestäni varsin onnistunut, joten tässä vinkkiä muillekin:

    Kävin hakemassa Teollisuus-Etolasta 3M:n valmistamaa SOLAS-teippiä, eli samaa tavaraa jolla on teipattu esimerkiksi kaikki paloautot, liikennemerkit ja pelastusliivit. Valmistajan sivuilla ei ollut oikein kunnollista infoa tuotteesta, mutta esim. tältä sivulta saa hyvän kuvan siitä. Teipin materiaali on sellaista että se kiinnittyy melkein mihin tahansa ja kerran kiinni tarrattuaan sitä ei sitten saakaan irti - vaikka yrittäisi Teippi myös joustaa/venyy hiukan, eli se sopii aika hyvin kaarevien pintojenkin teippailuun. Luonnollisesti se kestää vettä, pesuaineita ja heijastaa hyvin eri kulmista tulevan valon myös kosteana. Teippiä myydään metritavarana, vajaan metrin pätkä maksoi muistaakseni alle vitosen.

    Seuraavaksi otin kypärän käteen ja mallailin siitä tavalliselle paperille "kaavat", jotka sitten leikkaisin irti (taivuta paperi kypärän pintaa vasten ja piirrä siihen haluamasi kuviot). Kaavojen avulla sai leikattua n. 5cm leveästä heijastintarrasta juuri oikean kokoiset ja muotoiset palat. Kaavojen kanssa nyplääminen alkoi kiinnostamaan siksi, että halusin lopputuloksesta siistin näköisen ja tarra ottaa tosiaan pienestäkin kontaktista kiinni niin lujasti että sen on osuttava ensimmäisellä yrityksellä tasan oikein. Kai sen tietty repimällä ja liuottimilla irti saa, mutta se ei tehne hyvää hermoille eikä kypärälle.

    Sitten vaan teippejä liimailemaan. Onneksi osuivat kerrasta oikein. Tämän näköinen siitä sitten tuli:



    Koska kypäräni on hopeanharmaa, lähes tarkalleen samanväriset heijastinteipit eivät juurikaan erotu siitä päivänvalossa. Pimeällä taasen vastaantulijoita tervehtii varsin näkyvä virnistys..

    Yleensä kypärävalmistajat eivät kai liiemmin suosittele omien teippailujen tekemistä, mutta tuskin tuosta kypärän turvallisuuteen vaikuttavat tekijät ainakaan huononivat.

    Yleisesti kypärän näkyvyydestä:
    Kypärä on ainakin omien havaintojeni mukaan usein se osa motoristista joka parhaiten erottuu (ajovalojen lisäksi tietysti), joten sen värin valintaan kannattaa kyllä kiinnittää huomiota. Kirkkaan väriset ajokamatkin varmasti parantavat turvallisuutta, mutta aika usein ne jäävät edestä katsottuna pyörän katteiden tai valon häikäisyn taakse piiloon. Valkoinen on todennäköisesti kypärään kaikkein paras väri, sillä tutkimusten mukaan ihmisen silmä havaitsee näkymästä ensimmäisinä kaikkein vaaleimmat kohteet, sekä tietysti liikeen. Kun maaseudun mutkateillä kypärä on vaalea liikkuva piste muuten tummaa metsänreunaa vasten, niin kyllä se sieltä erottuu - tämä on helppo itsekin vastaantulijoista huomata. Kaikkien paras yhdistelmä olisi varmaan valkoinen kypärä ja kirkkaansininen takki, vaikka vielä vaalealla "rähinäremmillä" höystettynä..

    Kirkkaanvärisiä (punaisia, keltaisia jne) kypäriäkin usein suositellaan, mutta ellei valo tule niihin sopivasta suunnasta niin kyllä ne yllättävän tummilta ja huomaamattomilta tuolla liikenteessä näyttävät. Neonvärit taasen ovat monen makuun liian räikeitä, ja hämärässä nekään eivät juuri erotu vaikka päivällä hyvin näkyvätkin. Pelkkä valkoinenkin on ilmeisesti monen kaupan hyllyllä harvoin kysytty ja nähty väri, mutta hopeisia sentään on ja omasta mielestäni se on valkoisen jälkeen seuraavaksi turvallisin värivalinta kypärään - ja sopii myös ihan hyvin muuten mustiin ajokamoihin.

    Tulipahan kilometrin mittainen tarina, mutta toivottavasti tästä on hyötyä!
    "What we sell is the ability for a 43-year-old accountant to dress in black leather, ride through
    small towns and have people be afraid of him." — Harley-Davidson executive
  2. #2
    On muuten harvinaisen hyvä idea! Totta on se, että liian vähän heijastimia on mun milestä useimmissa motoristeissa. Ja tämän huomaa etenkin valaisemattomilla teillä...

    Erinomainen idea! Kiitos!

    Todella hyödyllinen niksi-pirkka!
    Miksi olla vaikea, kun pienellä vaivalla voi olla
    mahdoton...?

    V*ttuako mä muiden mielipiteillä, mulla on omat!

    Before thinking, do it. Twice.
  3. #3
    JOVAIN EI KAI...?


    Hyvä juttu varamaa kunha ei vaan sit heijastele omille silmille kun sullon visiiri puoliraollaan tai kokonaan auki ja :

    -ohjastelet vasta-aurinkoon
    (näkyy muute het kaikki kasvonpiirteet ainaskin mun system4:ssa ja vieläpä suurennettuna!)

    -ohjastelet yöllä ja tullee kohtaavan ajoneuvo valot vastaan

    Toinen juttu on sit toi korkea thuulilasi, saattaa kimmota sekä yöllä että päivällä monenlaiset heijastukset, mutta tuoha seleviää vain kokkeilemalla....

    Itellä o kans teippiä mut vain takana.
  4. #4
    Minä oon laittanut heijastinteipin visiirin yläosaan, missä se toimii aurinkolippana.
  5. #5
    Heijastuksista:
    Kun on visiirissä pinlock ja vielä silmälasit, niin heijastavia pintoja on jo valmiiksi 6 kpl eli lisäheijastukset eivät tosiaankaan ole tarpeen...

    Ainakaan alustavien kokemusten perusteella noiden heijastinteippien olemassaoloa ei kypärän sisältä katseltuna mitenkään huomaa. Onneksi, sillä kyllä etenkin niitä visiirin yläkulmien alle tulevia heijastimia liimaillessa kävi tuo ylimääräisten heijastusten vaara mielessä. Liimailin silti surutta molemmat paikoilleen ja testasin vasta sitten, kun onhan esim Schubert S1:ssäkin suunnilleen vastaavilta näyttävät heijastimet jo ihan vakiona.
    "What we sell is the ability for a 43-year-old accountant to dress in black leather, ride through
    small towns and have people be afraid of him." — Harley-Davidson executive
  6. #6
    Lainaa (Sakusammakko @ Elo. 02 2005,20:41) kirjoitti
    tarra ottaa tosiaan pienestäkin kontaktista kiinni niin lujasti että sen on osuttava ensimmäisellä yrityksellä tasan oikein. Kai sen tietty repimällä ja liuottimilla irti saa, mutta se ei tehne hyvää hermoille eikä kypärälle
    Jos kyseessä on normaalin mainosteipin tyyppinen liima, niin asennella saa rauhassa kun pistää vettä/saippuavettä väliin (haihtuu muovin läpi parin vuorokauden aikana kokonaan) ja vetää kumilastalla ylimääräiset nesteet ja kuplat pois.

    Irti taas lähtee liimauduttuaan lämmittämällä, mutta en tiedä mitä kypärä sitten tuosta lämmöstä tykkää - lakka voi lähteä samalla.
  7. #7
    Voisipa tosiaan laittaa jonkun raidan kypärään, semmotteet Shelby-raidat ois komiat...

    Tarttis kai jotain viirua kehitellä noihin mustiin nahkarontteisiinkin, joku maali niihinkin ottas kai kiinni? Vähä lisäväriä ei ois pahitteeksi, muuten ovat hyvät ja istuvat vermeet.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  8. #8
    Oispa heijastavaa raggariteippiä!
  9. #9
    KLklieti kliks

    joitakin aika weikeitä tarroja yms heijastimia tuollakin




    ja pottaan tarroja .....

    sekä kerta wiä



    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  10. #10
    peksu:n avatar
    Liittyi Jul 2004
    Tallin perällä tietysti..
    Hyvä idea.. Suubertissa onkin edessä ja takana hieman heijastimia, ainakin S 1:ssä.
  11. #11
    Aika oivallinen juttu on...
    Minulla on Arain RX-7 lätsänä ja siihen olen joskus miettinyt samankaltaista juttua tehdä... On tosin jäänyt mietteen asteelle...
  12. #12
    Hienosti askarreltu.
    Dixi et animam levavi
  13. #13
    Lainaa (Talttapää @ Elo. 02 2005,22:51) kirjoitti
    Jos kyseessä on normaalin mainosteipin tyyppinen liima, niin asennella saa rauhassa kun pistää vettä/saippuavettä väliin (haihtuu muovin läpi parin vuorokauden aikana kokonaan) ja vetää kumilastalla ylimääräiset nesteet ja kuplat pois.
    En ole mikään teippi-asiantuntija, mut mielestäni tuo Solas-heijastin on aika kaukana tavallisesta mainosteipistä joten veikkaan että saippuavesikiinnitys ei onnistu - kannattaa tietty sitäkin kokeilla jos on joku sopiva harjoituskappale käsillä. Jonkinlaisen ajatuksen teipin luonteesta saa kun ajattelee roudarin teippiä/ilmastointiteippiä: solas on myös aika paksua (ei luultavasti haihduta läpi yhtään mitään) ja tarraa mun mielestä kiinni paljon ilmastointiteippiä jämäkämmin.

    Tässä jotain 3M:n omaa speksiä aiheesta:
    "3M™ Scotchlite™ Reflective Material – SOLAS Grade Series 3100 products are silver, flexible reflective material with an aggressive pressure sensitive adhesive. All products are comprised of an encapsulated lens optical design that provides high reflectivity over a wide range of entrance angles, whether dry or wet."
    "What we sell is the ability for a 43-year-old accountant to dress in black leather, ride through
    small towns and have people be afraid of him." — Harley-Davidson executive
  14. #14
    Jos tuo teippi tosiaan täyttää nimensä mukaisesti SOLAS-vaatimukset, niin varmaan pysyy kiinni pinnassa siihen kerran tartuttuaan.

    SOLAS, Safety of Life at Sea - on kansainvälinen sopimus joka määrittelee merenkulun turvallisuutta ja normittaa mm. laivoille ja pelastautumiseen tarvittaville välineille asetettuja vaatimuksia.

    Pysynee kiinni kypärässä vaikka joutuisit sen kanssa myrskyyn Atlantilla *
  15. #15
    Mä löysin jostain Halpa-Hallista tai vastaavasta kivoja harmaita (kypäräkin harmaa) kuvioheijastintarroja ja koristelin niillä kypärääni. Ja noitahan löytyy vaikka mitä hämähäkki- ja sydänkuvioita, itse laitoin ihan tylsiä neliöitä ja palleroita.
    2008 -> CBR 600
    2004 - 2008 ZZR 250
  16. #16
    mää ostin itelleni semmosen turvaliivin makso 6egua euromarketista. Kulkee vaikka taskussa ja aina mukana jos joutuu pimeellä ajeleen.
    moottoripyörä on .....
  17. #17
    englantilaisessa lehdessä oli semmoisiä heijastinnauha nuolia, jotka liimattiin kypärän niskaan, kun motoristi katsoo vasemmalle, niin takana näkee vasemmalle menevä heijastinnuoli, ilmaisten, että motoristi mahdollisesti kääntyy sinne.

    Jt
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  18. #18
    Hyvännäköinen, huomaamaton ja kiva irvistys tuossa teippiviritelmässä. Ja varmasti erottuu pimeällä. Onko kellään tietoa, onko jotain teippiä olemassa, joka olisi ns. ralliruutua ja samalla olisi myös heijastava? Toinen kypärä on mattamusta ja toinen kiiltävä.
    Erilainen "nuori".
  19.  
  20. #19
    Saako lainata ideaa? On nimittäin samanlainen kypärä.

    Taidan laittaa kyllä vielä virneemmän hymyn

    Kiitos ideasta..
    FZ1-N -06, motoilua 10 500 km ja sekin olis myynnissä, kysy!

    FZ6-N -04, motoilua 9050 km