Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
    Tulipa tuossa avattua tänään ajokausi. Pyörä on Z1000 ja ihmetyksen kohde on 6.vaihteen ulina, jossain 2500-4500 kierroksen paikkeilla ulvoo kutonen mielestäni oudosti ja kytkimen puolelta kuuluu pieni rohina läpi kierros alueen mitä ei esim. vitosella ainakaan huomaa.

Koneessa on syksyllä vaihdetut shellit. Voisiko johtua kylmistä öljyistä koska moottori ei lämpeä kunnolla johtuen kylmästä ilmasta n. +1aste? Vedetkään ei lämpeä kuin 65C ajettaessa mutta kun paikallaan käyttää hetken niin nuosee sinne 85C.

Onko se vain tavallista "rohinaa" vai kutosessa jotain häikkää?

Muokattu: on se kyllä jotain muuta kuin tavallinen ulina

Tuskin johtuu öljyjen lämpiämisestä ennemminkin öljystä. Toisaalta kuulostaa kylläkin ongelmalta joka ei johdu öljyistä. Tiedä onko noissa tuo sitten ominaisuus, epäilen.
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
    noita SHELL:llin öljyjä on muutkin "kokeilleet" mutta ainakin
    ne tapaukset jotka minä tiedän,ovat vaihtaneet johonkin
    muuhun merkkiin.
    En oo kyllä omasta pyörästä (Z1000 myös) vastaavaa ilmiötä huomannu. ite myös näillä kylmillä keleillä ajanut.... Öljyinä valvolinen durablendit.
    Kawasaki z1000 & Suzuki pv50R
    Selailin vanhoja--joku valitteli 750:sen vinkuvan isolla vaihteella, epäili bensapumppua ja myös kytkintä. Rasittavaa kun ei tiedä mikä on vai onko mikään.
    Lainaa (jarijii @ Huhti. 10 2006,22:08) kirjoitti
    muuhun merkkiin.
    Mutta jostakin syystä Sumeko on päätynyt pitämään noita Shellin (Advance-sarjan) tuotteita ihan suositusöljyinä? No siihen ei varmasti tarvita teknisiä tosiasioita.

Kaupallinen maailma on niin ihmeellinen
    Eipä kuulu ulinoita ei,ja kytkinhän rohisee kaikissa pyörissä paikallaan ja siis vapautettuna mutta loppuu kyllä kun laittaa vedon päälle tai paikallaan vaan kytkimen pohjaan,paljon sun pyöräl on ajettu ja mitä mallia se on!?

muuhun merkkiin.
    No, me olemme ajaneet kilpaa Shelleillä 4 vuotta, emmekä todellakaan ole vaihtamassa pois. Kawasakissa toimivat täysin ongelmitta. Loistava öljy.

Niitä käyttää myös Yamaha yms MM-teamit.
    - JAM Racing Team -
    Lainaa (random hero @ Huhti. 11 2006,09:08) kirjoitti
    Eipä kuulu ulinoita ei,ja kytkinhän rohisee kaikissa pyörissä paikallaan ja siis vapautettuna mutta loppuu kyllä kun laittaa vedon päälle tai paikallaan vaan kytkimen pohjaan,paljon sun pyöräl on ajettu ja mitä mallia se on!?
    12 tkm ajettu 2003. Pitää käyttää kawan myyjällä ja korjaajalla( huoltajalla) * , saavat ajaa ja kuunnella. Vaikka takuu ei olekkaan enää voimassa niin pitäähän tuollainen vika korjata mielestäni: Ei noilla kilometreillä pitäisi vielä olla minkäänlaisia sivuääniä.

Ei se meteli ainakaan ajamalla häviä, kerkesin jo kehumaan Kawasakeja hyviksi jaa onhan se hieno peli ajaa mutta v#t*ttaa

muuhun merkkiin.
    Ei kyllä mullakaan ole pahaa sanottavaa Shellin öljyistä. Käytin Rexissä kahtena kesänä täyssynteettistä (olikohan joku Advance Ultra) öljyä ja paremmin toimi mun mielestä kuin esmes Motorexin vastaavat. Tuntui jotenkin siltä että Motorexin litkut menettivät ominaisuutensa nopeemmin...Saatto olla kyllä ihan luulotautia.
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

H-D Road King Custom 2004
    Se on vissiin purettava aski ja katsottava mitä lyötyy. Toivottavasti maahantuoja on myönteinen tässä hommassa. On se vaan kumma miten on mahdollista. 12tkm ajettu ja ulkoapäin uuttavastaavassa kunnossa. Ei uskois, kasavika mikä kasavika.

Lisään vielä että ääni ei kuulu moottorijarrutuksessa eli pelkästään silloin kun veto on päällä.

Lainaa (johtaja @ Huhti. 11 2006,19:26) kirjoitti
    No, me olemme ajaneet kilpaa Shelleillä 4 vuotta, emmekä todellakaan ole vaihtamassa pois. Kawasakissa toimivat täysin ongelmitta. Loistava öljy. *

Niitä käyttää myös Yamaha yms MM-teamit.
    Varmaan kuuluu shellin öljyt sinne kilparadoille. Ite vaihdoin viime kesänä shell advance täyssynteettiset mp-öljyt ja huono juttu oli. Ei kytkeydy vanhassa enää vaihteet hyvin. Varsinkin 6.vaihde on vaikee hakea päälle. Muuten kyllä uskoisin et täyssynteettiset öljyt on jees tommosessa vanhemmassaki koneessa voitelun puolesta.

Mitäs öljyä koitan seuraavaksi hohoi ?

Oon kuullu "vanhasta" shell öljystä joka toimis hyvin, olikos se mitä nimeltään.
    - Gpz 900 R -

- CB 600 F Hornet -
    Tuskimpa öljylaadussa on vikaa. Onko sulla Shellin Advance Ultraa? Olen käyttänyt sitä entisessä ja nykyisessä pyörässä ja olen havainnut sen hyväksi. Vaihteet pelaa hyvin ja kytkin myös. Myöskin kaverini on suosinut sitä, joka on öljyjen suhteen aika ronkeli. Shellin Advancea on käytetty myös Masterbike testeissä ja Ducati-talleissa mm. WSBK ja MotoGP:ssä. Joten ei se ihan paskaa voi olla.
    990 SM-T -11
    FZ1-N -07
    ZX-9R F2P -04
    CBR 600 F4 -00
    NSR 125R -94
    Lainaa (Antt1 @ Huhti. 14 2006,13:44) kirjoitti
    Mitäs öljyä koitan seuraavaksi hohoi ?

Oon kuullu "vanhasta" shell öljystä joka toimis hyvin, olikos se mitä nimeltään.
    Shell X-100 oli se mitä hain. Sitä koitan.
    - Gpz 900 R -

- CB 600 F Hornet -
    Mulla 04nen zx10r ajettu 20tkm, Tänään otin ajoon ja kutosella ulisee aikalailla jos ajaa tasaista 110-120 vauhtia.. jos vedättää niin ääni loppuu.. vitosella ei minkäänlaista ylimääräistä ääntä..

Tarttee katsastella ja kuulostella josko ennen takuunloppumista käyttäs laatikkorempassa

Pyörä on saanut kyllä hellää käsittelyä, radalla rauhallisesti vaivaiset 5000+km
    Lainaa (Eetu @ Huhti. 15 2006,21:13) kirjoitti
    Mulla 04nen zx10r ajettu 20tkm, Tänään otin ajoon ja kutosella ulisee aikalailla jos ajaa tasaista 110-120 vauhtia.. jos vedättää niin ääni loppuu.. vitosella ei minkäänlaista ylimääräistä ääntä..

Tarttee katsastella ja kuulostella josko ennen takuunloppumista käyttäs laatikkorempassa *

Pyörä on saanut kyllä hellää käsittelyä, radalla rauhallisesti vaivaiset 5000+km
    Missä radalla pääset 10r:llä vedättämään 6:lla niin että kärsisi? * Vois kuvitella et kakkonen alkaa hyppiä ennen tuota ongelmaa.
    Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
    Nonii, asia alkais olla jotenkii hoidossa. Juolahti tässä kuvia katellessa( räjäytys ) mieleen että voisko se vaihteensiirtäjä jäädä jotenkii huonosti ja siksi vaihde huutaa?? Pitääkin seuraavankerran kun ajan kokeilla poljinta että tuntuuko samalta kuin muilla vaihteilla.
    Mulla alko laatikon ulina jo jossain 6tkm kohdilla. Seuraavana talvena laatikko auki ja laakerit uusiksi, ei auttanut yhtään.
    Sillon ei osannu katella siirtäjiä sun muita sen kummemmin kun silmällä ja kaikki näytti hyvältä.
    Tollaseen ulinaan on moni sanonu että ajoa vaan, ei siitä tarvi välittää, mut tiedän kyllä et se risoo, sitä kokoajan kuuntelee että miten se siellä nyt surraa.

Luultavasti 6:n ratas drive shaftiltä ja sen pari main shaftiltä menee vaihtoon mutta voi myös riitää jonkun vaihteen siirtäjän vaihto, ne haarukat voi saada kipiää kun vaihtelee
    ilman kytkintä ja muutenkin kurmottaa lootaa (mulle kävi niin kawan kanssa. jammut ulis jo ostettaessa).

Mulla on ainakin joku kirous ulisevissa lootissa :
    fzr600 -92 :ulisee
    zx6r -00 :ulisee
    vaimon xv535 -93 :ulisee

sekä fzr:ssä että kawassa käyny loota levällään ja kumpaakaan en saanut hiljaiseksi.

Ja se vielä että öljyillä ei ollu kyllä miitään merkitystä ulinaan.
    Tänään vein koneen pajalle ja huomenna saan tietää mikä mättää. kohta jo alkaa varmaan vitonenkin huutamaan kun sillä pitänyt ajella jo 2000 km.

Varmaan koko laatikko valmis jonkun 30000km kohilla. Tällä osastolla kyllä oikeasti taitaa olla eniten vikoja. V*tuttaa

No niin. 6. Kutosen rattaat uusiksi, hammaskosketus päin persettä. Ei ihme jos huutaa, jännä vaan ettei aikaisemmat omistajat ole tajunneet ääntä viaksi.

Eikä huolloissa ole ajettu sen vertaa koeajoa että kaikki vaihteet toimii.

Viikko varmaan vierähtää mutta saapahan rauhassa putsailla ja kiillotella mopoa.
    Vierähtihän siinä vähän enemmän kuin viikko. Nyt kuitenkin toimii. Ei olleet muuten ainoat kutosen rattaat mitkä oli suomeen tulossa.
    Sumekolta sain kuulla kun soittelin ja kyselin osiani että tilasnumero on muuttunut ja sanoi että melko varmasti materiaali on vaihdettu.

Lainaa (Seeber @ Huhti. 14 2006,13:50) kirjoitti
    Tuskimpa öljylaadussa on vikaa. Onko sulla Shellin Advance Ultraa? Olen käyttänyt sitä entisessä ja nykyisessä pyörässä ja olen havainnut sen hyväksi. Vaihteet pelaa hyvin ja kytkin myös. Myöskin kaverini on suosinut sitä, joka on öljyjen suhteen aika ronkeli. Shellin Advancea on käytetty myös Masterbike testeissä ja Ducati-talleissa mm. WSBK ja MotoGP:ssä. Joten ei se ihan paskaa voi olla.
    Tossa oli aikasemmin jo joku maininnut tästä motogp tallijutusta, toki ne sanoo käyttävänsä ja siitä purkista kaadetaan jotta kamera näkee ja sponsori tietää, mutta...
    tosiasiassa se öljy on jotain aivan muuta, sama on f1:ssä, siellä on ihan omat yhdistelmäseokset.

Lainaa (Janne82 @ Touko. 19 2006,15:02) kirjoitti
    No niin. 6. Kutosen rattaat uusiksi, hammaskosketus päin persettä. Ei ihme jos huutaa, jännä vaan ettei aikaisemmat omistajat ole tajunneet ääntä viaksi.
    Siksi varmaan myyty pois, vahinko kiertämään
    Lainaa (Seeber @ Huhti. 14 2006,13:50) kirjoitti
    uskotko sä tosiaan että ne käyttää samoja öljyjä kuin me tavalliset motoristit? aikoinaan mobilin mainoksessa väittivät että davi coulthard käyttää mc larenissään kuulemma mobil rally formula 5w-50,niin juuri sitä tavaraa mitä halpa-hallit ym myy, mä uskoin tohon mainokseen niin 150% että jätin ostamatta sen aikaiseen vahaan toyota corollaani kyseiset öölit!! toisaalta kun ajattelee niitä jatkuvia mc larenin konerikkoja niin toi saattoi pitää ihan hyvin paikkansa

Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
    Lainaa (hannuman @ Kesä. 17 2006,14:03) kirjoitti
    Lainaa (Janne82 @ Touko. 19 2006,15:02) kirjoitti
    Siksi varmaan myyty pois, vahinko kiertämään
    Tuohon en usko koska edellinen omistaja maksoi, jos haluaisi laittaa vahingon kiertoon niin tuskin suostuisi maksamaan remonttia.

Pyörässä oli sitä paitsi takuu vielä voimassa viime syksynä.

Tosta öljyhommasta vielä senverran, että se on enemmän luuloa, että se öljyn merkki vaikutaa johonkin takerteluihin. Saman luokituksen omaava ja samalla viskositeetillä oleva öljy toimii normaaliolosuhteissa joissa mopoilemme lähes 100% samalla tavoin.
    Jos öljy on vanhaa ja vaihtaa uuteen niin vanhassa mopossa ainakin huomaa vaihteiston kytkeytymisessä muutoksia, ja jos vaihtaa öljyn merkkiä samalla voi luulla että se tämä uusi on parempaa, harva sitä uusia öljyjä uusiin vaihtaa.

Nämä ulinat ja vaihteiden kytkeytymisongelmat kielivät kyllä todellisista vioista, kun yleensä niistä puhutaan muutama 10tkm. ajetuissa pyörissä!!!

Kyllä maahantuojien pitäisi ottaa vastuuta näistä ongelmista, jos tiedetää materiaalin vaihtuneen tai osaa jouduttu muuttamaan jälkikäteen. Jos lootat ei kestä kun muutaman kympin ajaa, niin niitähän on romuja kohta liikkeissä rivissä ja silloin viimmeistään eteenpäin myyvä liike on kusessa.
    Lainaa (gsxr1100w94 @ Kesä. 18 2006,08:36) kirjoitti
    Tosta öljyhommasta vielä senverran, että se on enemmän luuloa, että se öljyn merkki vaikutaa johonkin takerteluihin. Saman luokituksen omaava ja samalla viskositeetillä oleva öljy toimii normaaliolosuhteissa joissa mopoilemme lähes 100% samalla tavoin.
    Jos öljy on vanhaa ja vaihtaa uuteen niin vanhassa mopossa ainakin huomaa vaihteiston kytkeytymisessä muutoksia, ja jos vaihtaa öljyn merkkiä samalla voi luulla että se tämä uusi on parempaa, harva sitä uusia öljyjä uusiin vaihtaa.

Nämä ulinat ja vaihteiden kytkeytymisongelmat kielivät kyllä todellisista vioista, kun yleensä niistä puhutaan muutama 10tkm. ajetuissa pyörissä!!!

Kyllä maahantuojien pitäisi ottaa vastuuta näistä ongelmista, jos tiedetää materiaalin vaihtuneen tai osaa jouduttu muuttamaan jälkikäteen. Jos lootat ei kestä kun muutaman kympin ajaa, niin niitähän on romuja kohta liikkeissä rivissä ja silloin viimmeistään eteenpäin myyvä liike on kusessa.
    Kyllä minä ainakin jouduin vanhassa kawassa vaihtamaan uusia öljyjä uusiin kun ei vaan kytkin toiminut! Kahdet surkeat öljymallit kokeilin peräkkäin kunnes uskoin että halppis Motulit toimii ja siirryin niihin takas!

PS: Toisena noista ei Kawassa toimivista öljyistä oli juurikin tuo Shellin Advance... En väitä että Shellin öljy olis välttämättä huonoa ja uskon hyvinkin että se joissain mopoissa toimii hyvin, mutta väitän että kaikki öljyt ei toimi kaikissa mopoissa!

PSS: Shellin Advance ZZR 600 aiheutti sen että kytkin alkoi luistaa isoilla vaihteilla -> vaihdoin johonkin Castroliin en nyt muista mallia enää kun on kyseisestä kokeilusta jo pari vuotta...

Tämä Castrol taas aiheutti sen että kytkinlevyt "liimautuivat" toisiinsa ja kytkin ei irroittanut kunnolla ollenkaan vaan esim ykkönen sisässä mopo liikkui kytkin pohjassa ylämäkeenkin!!

Nykyisin käytän Motulia koska en viitsi enää arpoa toimiiko öljy vai ei. Motulit toimii mun mopossa hyvin ja kytkin irroittaa ja ei luista. Kaikissa noissa öljyissä oli samat viskositeetit joten kyllä niissä eroja on!!

Mitä oli OOKKE mopo ajettu? oliko kytkinlevyt pilattu aiemmin jollain väärällä öljyllä?
    Mopon pitäisi toimia valmistajan suosittelemalla öljyllä normaalisti jos se on kunnossa.
    Lainaa (gsxr1100w94 @ Kesä. 18 2006,11:37) kirjoitti
    Mitä oli OOKKE mopo ajettu? oliko kytkinlevyt pilattu aiemmin jollain väärällä öljyllä?
    Mopon pitäisi toimia valmistajan suosittelemalla öljyllä normaalisti jos se on kunnossa.
    Mopolla oli tuon "kokeilun" aikoihin ajettu jotain 55tkm. Ostin mopon kun sillä oli ajettu 40tkm. Käytin alussa ohjekirjassa suositeltua Motulin öljyä jolla se siis oli toiminut ennen tuota kokeilua hyvin koko ajan... Ja kokeilun jälkeen vaihdoin takas Motulin tuotteisiin. Nyt mopolla on ajettu noin 110tkm ja kytkin ja mopo toimii kuin unelma, joten kytkintä ei oltu pilattu silloin eikä nyt.

Öljyissä ja kytkimissä nyt vaan on eroja ja jotkut yhdistelmät toimii ja toiset ei. Joidenkin mopojen kytkimet toimii toisilla öljyillä kuin toiset jne... Siksi en paljon perusta siihen jos jonkun muun mallin omistaja kehuu kuinka hyvä jokin öljy on ja kytkin toimii kuin unelma. Se ei välttämättä toimi sun mopossa ja toisin päin...

Kaverin Yammu toimi Shellin Advancella ja annoin sille ne öljyn loput joita en itse halunnut käyttää...
  30.  
    Lainaa (gsxr1100w94 @ Kesä. 18 2006,08:36) kirjoitti

Siitä materiaalin vaihtumisesta en voi varmasti sanoa mutta niin epäili sumekon varaosapuolen kaveri.

Edellinen omistaja meinaakin saada maahantuojan vastuuseen.

Sitä paitsi eihän kohta uskalla ostaa uutta pyörää ollenkaan jos reilun kympin jälkeen saa olla laatikkoa remppaamassa.