Ei muuten kuule.(firefighter22 @ Huhti. 20 2006,22:00) kirjoitti
Sen kuulee jos välyksiä on liikaa, mutta se on aika pieni paha...
Kun välyksiä on liian vähän, ei äänestä eikä käynnistä huomaa välttämättä mitään.
Jotkin mallit käynnistyvät vähän heikommin lämpimänä, mutta vanhemmassa pyörässä mikään ei ole sen suhteellisempaa...
Joten venttiileihin pätee sama kuin kawoihin. Kun kolisee, kovaa ajoa vain. Kun mitään ei kuulu, sen sijaan...![]()
"On se ny per... kun ei letitetyllä parrallakaa saa...!"
Osaako joku muuten selittää minkä takia juuri kuumana käynnistäminen hankaloituu venttiilinvälysten ollessa pielessä?
Samaa joskus pohdiskelin faktojen puutteessa, kai sillä on jotain tekemistä lämpölaajenemisen kanssa, eli kylmänä venttiilit ovat auki sopivan ajan mutta lämpöisenä hengittely on jo sen verran höveliä että kaasut meinaavat karata mieluummin kuin syttyä.
Paha mennä sanomaan, omassa twinissäni oli ero niin pieni että tuoreena kuskina en ainakaan huomannut mitään ennenkuin oli liian myöhäistä ja herra venttili oli tehnyt tuttavuutta kohtalokkaan rouva männän kanssa jo liikaa.
"On se ny per... kun ei letitetyllä parrallakaa saa...!"
Itselläkin pitäisi tehdä tuo välyksien säätö. Työkalut ja intoa on, osaaminen vain vähissä...
Kehtaisiko joku ystävällismielinen vielä varmistaa, mihin väliin se rakotulkki tungetaan? Linkissä räjäytyskuva : http://alpha-sports.com/dspt/1994%20DR650SE/05.htm
Edit : Itse itselleni vastaten; eihän siinä tietenkään muuta vaihtoehtoa ole, kuin säätöruuvin (osat 8 & 11) ja venttiilin väliin.
Suzuki DR 650
Lämpimänä vaikuttaa lämpölaajeneminen, välykset pienenee. Jos kylmänä venttiilinvälys on nollassa tai lähellä nollaa, niin kuumana venttiili kantaa hieman ja koneessa ei ole puristuksia tarpeeksi jne...(pajazo @ Huhti. 21 2006,18:41) kirjoitti
Huono tie, parempi mieli
Omasta xx:stä juuri eilen tarkistin venttiilien välykset...49tkm ja ei säädettävää. Ei ne identtiset oolu mutta mahtuivat ohjekirja säätöarvoihin hyvin. imu oisko ollu 0,13-0,19 ja pako 0,19-0,25. Imulla 0.15 meni väliin mutta ei 0.20 ja samoin pakopuolella 0.20 meni ja 0.25 ei.
Oli muuten aika vittumainen homma saada venttiilikansi takaisin paikalleen...eipä ole jätetty turhaa tilaa!!
Miten olette varmistaneet että tiiviste tulee kunnolla vettiilikopan kanteen? Saa nähdä vuotaako mitään, laitoin sinne tasotiivistettä jonkun verran.
Venttiilin säädöt näyttää olevan todellakin tarpeen. Varsinkin, jos edelliset käyttäjät on jotenkin onnistuneet tyrimään säädöt! Ja ilmeisesti edellisestä säädöstä ei ole pitkä aika.
Kawasaki GTR 1000. Kaikki imuventtiilit kantoi ihan v***sti. Pakopuoli oli onneksi vähän parempi, mutta suurin osa vaati säätöä. Ainoa syy, jota oikein keksin moiseen on, että venat on säädetty juuri nokan jälkeen, siinä oli ehkä vähän kuoppaa. Koskapa kaikki imut suunnilleen saman verran kantoi.
Onneksi tuli katsottua, ennenku mitään isompia vikoja ois tullu. Pyörä lähti huonosti käyntiin, kävi vajailla pytyillä ja laihalla... Nyt tärähtää kylmänä ja kuumana ilman kaasua niinku joku parempiki ruiskupeli. Eikä oikein voi epäillä, että minä olisin säädänyt nyt väärin, kun noin paljon oli säädettävää, kerta se nyt toimii paremmin kuin uutena.![]()
![]()
![]()
Mulla olis säätö tulossa ajankohtaiseksi, ajettu 11tkm säätö olis 12tkm:ssä. Pyörä on siis Honda Shadow VT 750 C2... Ajattelin tehdä homman itse niin tietää että on ainakin tehty. Ostin mopedin uutena ja ekan huollon (1000km) teetätin myyjäliikkeen korjamolla, koska oli sovittu pyörän ostotilanteessa että silloin laitetaan putket sekä sissybar paikoilleen. No niin asiaan, tämä eka huolto pitää sisällään venojen säädön, kun hain pyörän pois huollosta ni ajattelin testata kaveria joka sen teki ja kysyin montako venttiiliä on per sylinteri. No hetken mietittyään hän sanoi että 3/sylinteri, mikä pitää paikkansa. Mut jos hän oli ne venat säätäny ni ei pitäis tarvita miettiä yhtään montako venaa pyörässä on, koska hän olis tehny sen homman about 2 tuntia sittenEli tulee vaan mieleen että paljonko ne niitä sovittuja hommia tekee jos ei asiakas sitä voi todeta muuten kuin itse purkamalla ja tarkistamalla... Nii ja tää liike sijaitsee Salossa, myy montaa eri merkkiä.
Jos on bensakeskusteluihin uskomista, niin venttiileitä ei tarvia säätää kun käyttää mahd. korkeaoktaanista...![]()
Siis hä...mitä se bensa siihen vaikuttaa(kaasunalle @ Touko. 09 2006,16:51) kirjoitti
![]()
Nääh, nalle on ihan kaasussa...(leijona59 @ Touko. 09 2006,20:24) kirjoitti
![]()
Power is nothing without mojo!
Säädätin just viime perjantaina venttiilit oikein merkkihuollossa. 15 tkm olin ajanut edellisen säädön jälkeen, ja kyllähän sen eron kuulee ja huomaa: kilkatus katosi, tyhjäkäynti tasaantui ja tuntuu käynnistyvän kylmänä herkemmin. Kone hurisee nyt varsin nätisti ja hiljaa. Tosin myös samalla kertaa tehty tulppien vaihto saattaa vaikuttaa asiaan.
ZZR 1200
Ei niitä venttiileitä kannata säätää. Öljynvaihdotkin väliin jättämällä säästää pitkän pennin. Ajat vain niin kauan kuin liikkuu ja sitten korjautat koko roskan tai ostat uuden.
Eikös joku Suomen varhaiseläkettä nauttiva vähemmistöryhmä ole toiminut tuohon tapaan jo kymmeniä vuosia?
Its all fun and games until someone gets pregnant...
Kroonisesti. Aikoinaan oli täällä venttiili- tai bensaketju, jossa useampikin väitti moisia. Eli kun pisti oktaaniboosteria ja/tai venttiilinsuoja-ainetta bensan sekaan, niin lakkasi kilinät ja kolinat ja säätötarve väheni jos sun vaikka mitä, ihan vakiopeleissäkin. Ja entäs sitten, kun kaksitahti kilistää, missä vika? Venttiileissä liikaa välystä, ilma karkaa ja vanteet kolisee?(makemich @ Touko. 09 2006,22:30) kirjoitti
![]()
Liitty varmaan siihen, että venttiilit painuu vähemmän seeteihin.(leijona59 @ Touko. 09 2006,20:24) kirjoitti
![]()
Huono tie, parempi mieli
Bensalla ei ole mitään vaikutusta siihen... jousipaine ja kannen materiaali/ seetin materiaali sekä ventiilin materiaali on ne mitkä vaikuttaa(R@gdoll @ Touko. 10 2006,13:42) kirjoitti
Tuskin venttiilin suoja aineen laittaminen kovin suuri rikos ole kaasari koneisiin, vaikka ei ehkä kaikki kolinat lopukaan, eikä säätämisen tarve poistu.
Mutta bensan koostumus muuttui 90 luvun alussa lyijy pois, silloinhan pelättiin tosissaan että venat palaa. miettikää tätä.
Osaisiko joku sanoa Suzuki Bandit 600 venttiilienvälysten ohjearvot kun ei ole tota ohjekirjaa. Niin ja vuosimalli on -96.
Ei oo tietoa, mutta tuolta ylhäältä (MP-talli) löytynee linkki josta voit ladata koko huoltomanuaalin, siis Muutama huoltomanuska-topic.(Zamurai @ Maalis. 31 2007,19:27) kirjoitti