Nyt vinkkejä kaikilta jotka on tilannu/ostanu jostain supermoto vanteita kurapyöräänsä. Ny kun tuo mopokin alkaa pikkuhiljaa (toivottavasti) oleen tieliikennekelponen niin tekis mieli hommata supermoto vanteet alle.
Onko tuota enduroshop.de paikkaa halvempaa tullu kellekään vastaan? Oon yrittäny ebaystäkin niitä katella mut ei oo vielä onnannu...
En oo tilannu enkä ostanu mutta tein ite... tai no, ostin aihiot toki. Homman nimi oli siis se, että sain kaverilta pirun halvalla katumopon vanteet, joista sitte sorvailin tohtoriin sopivat. Jos metallityöt taipuu, niin toi lienee ylivoimaisesti halvin vaihtoehto. Tosin pinnavanteita harvemmin tollee saa, mut puolavanteet on kelvannu mulle ihan yhtä hyvin, ellei jopa paremmin![]()
Joo, kyllähän nuo metallihommat taipuu mutta on vähän uupelo rensseleistä millä tehdä...Että siinä mielessä valmiit ois se helpoin vaihtoehto.(MadMan @ Huhti. 08 2006,19:46) kirjoitti
Onne vaan kalliit kun aattelee että pelkät vanteet 1000e, se on aika iso siivu koko pyörän hinnasta?
Ebay lienee ainut vaihtoehto jos meinaa saaha ne sopuhintaan.
Tiedä sitten aina mitä sieltäkin sitten saa...
Ei niistä tonnia tartte maksaa, jos kelpaa esim. san remon vanteet. tässä yks mesta: linkki
Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
Kysäiseppä Symoticilta Rymättylästä. Tekevät itse rosteripinnoja ja edustavat SanRemo-vannekehiä (löytyy myös supermoto-kokoja) sekä rakentavat valmiita vanteita. Itse hommasin pyörään navat eBaysta ja Symotic rakentaa niiden ympärille vanteet. Vannekehät + pinnat + koontityö suuruusluokkaa 500 eur.
...
Niin jos oikein ymmärsin niin 440,- pelkät osat ilman keskiöitä? Kyllä se tonnia lähentelee jos vielä ostaan navat ja haluaa vanteet koottuna...(gixeri @ Huhti. 08 2006,21:41) kirjoitti
www.pascals-garage.de(gixeri @ Huhti. 08 2006,21:41) kirjoitti
San Remo Felgen mit Talonnabe:
3.50 x 17 421,00 €
4.25 x 17 533,00 €
---------
954,00 €
Sori nyt vaan hemmot, mutta kuinka helvetisti teistä jotkut on valmiit näkemään vaivaa säästäkseen jonkun hikisen satasen? Hitsipillit kädessä metallitöissä...!?!? Siperia opettaa-periaatteella vai?
Tulee tuskastumisen hiki pelkästä tollasten laihialaistarinoiden lukemisesta.
Ostakaa vanteet kaupasta vai meinaatteko seuraavaksi ruveta kumipuuta kasvattamaan, ettei tarvi renkaita jälleenmyyjältä ostaa?
Onkos noissa autotallihitsipillivanteissa esim rekyylikumeja ollenkaan vai menikö liikaa kustannuspuolelle?
Kukin tavallaan katsos(josse1968 @ Huhti. 09 2006,22:59) kirjoitti
Mä oon ainaki niin pihi, etten todellakaan laita tuhatta euroa mihinkään hiton vanteisiin. Tonnillahan saa jo vaikka uuden mopon! toi nikkarointi menee sit taas harrastuksen piikkiin ja voi sitä onnistumisen riemua
Ja kyllä, vaikka rekyylikumeja ei kaupasta ostettavissa kisavanteissa olekaan, niin näissä mun vanteissa kyllä on. Olihan niissä hommaa, mut se oli kivaa ja ai että ku sai ekan koeajon ottaa ja todeta et kaikki toimii just niinku pitää niin kyllä oli hymy korvissa. Ihan eri homma ku ostaa kaupasta kalliit vanteet ja ruuvata ne kiinni ku kaikki sopii niinku pitää.... eihän siinä oo mitään kivaa :o
Mutta kuten sanoin, kukin tavallaan. Kyllä mäki smotovanteet ostaisin jos vaikka lotossa voittaisin, mut kyllä projekteja pitäis silti olla.
Mut kuten sanoin, kukin tavallaan, sä kulutat varmasti vapaa-aikas itelles mieluisia asioita tehden![]()
aijaha.. minkä levyiset vanteet kun noin halvalla lähti? Aika pal kyllä laskenu noidenkin hinnat(Tenere-Heikki @ Huhti. 08 2006,21:45) kirjoitti
![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Ei supermoto-kokoja, vaan enskakehät: 1,85x21" ja 3,50x17".(kwak750 @ Huhti. 10 2006,08:23) kirjoitti
...
Olen vähän suunnitellut hommata kurapyörän,mutta myöskin
vähän tuo supermoto kutkuttais...elikkäs kysymys kuuluu että kumminpäin homma toimii paremmin: ostaa kurapyörän ja siihen motovanteet vaiko supermoton ja siihen sitten mehtävanteet??suurin ongelmakohta taitaa olla jarrut,tai niin ainakin oletan...mutta saahan niihin kuulemma jotain jarrusatula-adaptereita tjtn.
04 Buell xb12s
Se laki kun on täällä mitä on, niin suosittelisin (ja itsekin niin tein) että hommaat supermoton ja siihen erikseen enskavanteet. Metsässä ja jäällä harvemmin on poliiseja kyttäämässä rekisteriotteesta alkuperäistä vannekokoa. Kadulla siitä tulee sanomista jos ote sanoo vannekooksi 21/18 ja alla on 17/17.(vauhti korjaa virheet... @ Huhti. 10 2006,08:40) kirjoitti
Enskavanteita on kaiken lisäks helpompi löytää ja ne tulee halvemmaks.
mites jarrujen kanssa,kun normi enskassahan on pienempi tuo jarrulevy edessä verrattuna superiin?(Karban @ Huhti. 10 2006,11:52) kirjoitti
voipi hyvinkin olla mahdollista etten kilvellistä vehjettä edes hommaa kun on jo katumopo...tuli viimekesänä käytyä kahtomas v.vauhtikeskukses supermoto skaboja ja..ja...vieläkin hotsittais moinen![]()
04 Buell xb12s
Kumminkin päin tulee kompromissi.(vauhti korjaa virheet... @ Huhti. 10 2006,08:40) kirjoitti
Enskassa on liian löysä jousitus tervatulla alustalla ja sumossa taas liian kova metsään. Laatikoiden välitykset ovat erilaiset. Itselläni on 660SMC ja siinä on ihan kyykkypyörämäinen kääntöympyräkin. Jäärataa sillä viime talvena kiersin ahkerasti, mutta metsään aito sumo ei ole kovin hyvä vaihtoehto. Koneen alle olisi hyvä jotain panssareitakin laittaa.
Mun suositukseni on miettiä kumpaa käyttöä tulee enemmän ja tehdä pyörähankinta sen mukaan.
Mun pyörään ei enskan etuvanne ainakaan mene heittämällä. Enskavanteesa on 20mm akseli ja sumovanteessa 26mm. Enskan akseli vaatii siis soviteholkit. Enskavanteen pinnat ovat paljon pystymmässä minkä vuoksi jarrulevyn ja navan väliin piti laittaa lisää tavaraa ettei jarrusatula ota pinnoihin kiinni. Sen jälkeen rengasta ei saa ihan keskelle, mutta virhe on melko pieni. En huomannut vaikutuksia ajettavuuteen. Mulla on 320mm levy. Pienemmällä tilanne olisi vielä pahempi ja lisäksi pitäisi satulaakin alkaa siirrellä säteittäissuunnassa. Näillä nykyisilläkin virityksillä etupyörä pitää hakea sopivalle kohdalle joka asennuksessa siten, että jarrulevy osuu satulan hahloon eli akselit ja navat eivät kohdistu mistään olkapäistä.
Ei liity sinun kysymykseesi, mutta kommentoin nyt tähän kuitenkin. Jos mun ei tarttis säästellä satasia eikä tonnejakaan, niin en viitsisi kyllä taistella tuollaisten vanteiden kanssa ollenkaan. Mulla olis sekä enduro, supermoto, katusportti, matkapyörä, ratapyörä että triali ja jokaista niin monta kappaletta että olis kaikkia nastarenkailla, sadekelin renkailla, kuivankelin renkailla ja sorakuviolla varustettuna. Lisää pyöriä ja renkaita ostelisin, kun keksisin lisää paikkoja ja olosuhteita missä jotain muuta tarvittaisiin.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
*
![]()
siinä tulikin juurikin vastaukset kaikkiin miettimiini asioihin..kiitos timo **vaikkakin olikin vähän *
ikävämpi informaatio pläjäys....
04 Buell xb12s
Katos perkele, niinpäs näyttääkin. Mä tajusin tuon lauseen että koko kitin sais tohon halvempaan hintaan.(Ippe100 @ Huhti. 09 2006,09:47) kirjoitti
Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
(Timo Tasakaasu @ Huhti. 10 2006,12:16) kirjoitti
Samaa onkelmaa on. itellä taas on enskapeli, jolla oon motoillu ihan huvikseen katuenskakumeilla. Onkohan kukaan pinnannu smotovanteita erillisiin enskan keskiöihin, niin eitarttis holkittaa akseleita. Tekis mieli ajaa tulevaisuudessa ihan rookie skabaakin, mutta pyörällä pitäisi pystyä myös enskailemaan,muuten ei oo talvella mitään tekemistä eli joutunen tyytymään pehmeäalustaiseen supermotoenduroon....
ehkä jouset vielä vaihtais tarpeen tullen jäykempiin se ei ole iso homma, mutta muuten joutus tyytyyn.
..tai sitten pitäs saada se kasa paalua, että sais lisää pyöriä...
Tosimies ei muovin takana kyyhötä - HondaKotaristi
Tuota hommaa varten niitä irtonaisia vannekehiä myydään. Tuolta Turun supermotomiesten suosittelemasta paikasta voi kysellä kehiä ja pinnoja töineen. Tekevät pinnat navan mukaan, jos ei ole ennalta tuttu kombinaatio.(imppa @ Huhti. 11 2006,13:45) kirjoitti
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Ei ole rekyylikumeja, eikä vanteetkaan ole autotallihitsipilli mallia...(josse1968 @ Huhti. 09 2006,22:59) kirjoitti
http://www.mp-foorumi.com/gallery....50e.jpg
Ei ole KTM 525 SMR:nkään vakiovanteissa kumia kuin kehän ulkopuolella.
Mites muuten noitten supermotovanteiden katsastus onnistuu enduroon. Täytyykö olla jotain lappusia vanteista? Vai meneekö pelkästään muutoskatsastuksena ja merkkaus rekisteriotteeseen.
Kotarilla ainakin toi menee ihan muutoskatsastuksella. Ainakin -03 exc oli tyyppihyväksytty 17" vanteille jo valmiiksi. Eli käytännössä konttorilla etsivät jostain tietokannasta sen hyväksyntätiedon ja siitä vaan kopioitiin tiedot otteeseen (tuli siis vaihtoehtoiseksi rengaskooksi). Mulla sattui vielä tarkka inssi ja syynäs vanteesta ne hyväsyntämerkit ja leveydet. Merkkas oikein vanneleveydetkin otteeseen(Sammy- @ Huhti. 14 2006,10:40) kirjoitti
Hussen maahantuoja sanoi että onnistuisi se muutoskatsastus, mutta rengaskoko muuttuisi, eikä siis tuli vaihtoehtoiseksi. Eli käytännössä pitäisi aina muutoskatsastaa kun vaihtaa toiset vanteet alle
Muiden merkkien kans taitaa olla aika lailla vaikeaa saada 17" vannetta leimattua eteen, koska vannekoko ei saanut muistaakseni pienentyä yli 2 tuumaa... Tästä ei tosin omakohtaisia kokemuksia, mut tällästä kuulin kun oli enskaa hommaamassa.
www.trackpunkracing.com
Gyllä ne 17" vanteet saa otteeseen muihinkin, joutuu vaan laittaa leiman ajaks 120/90 nakin![]()
no joo, mut sehän on sit ihan sama ajaa ilman muutoskatsastusta ratsiaan ku kerta se rengaskoko on jokatapauksessa väärä!(kwak750 @ Huhti. 17 2006,21:48) kirjoitti
Muutoskatsastuksen idea kai tässä tapauksessa on juurikin se, että saa ne 120/70 kumit leimattua siihen otteeseen?
www.trackpunkracing.com
No tuskin ne siitä rengas koosta alkaa pilkkua nussimaan.. sitä on jo vähän vaikeempi tajutakin(Slowrider @ Huhti. 18 2006,18:32) kirjoitti
heh ei saatana.. meetkö muutoskatsastamaan fillaris jos kokeilet vähän erilevysiä renkaita..
pääasia että se vanne on siinä otteessa.![]()
nimenomaan se rengaskoko on sen änkärin ja villkkujen e-merkinnän lisäksi ainoita asioita mitkä ne poliisit yleensä tarkastavat kun pysäyttävät. Ja motot tahtoo joutua yleisestiottaen aika helposti poimituksi sieltä jonosta tarkempaan tutkailuun(kwak750 @ Huhti. 19 2006,21:49) kirjoitti
No kukin tavallaan. ja en testaile erinlaisia rengaskokoja. 120/70 edessä ja 160/60 takana on jo tutkitusti paras rengaskoko omalle mopolle ja se lukee myös otteessa. testailin niitä eri vaihtoehtoja ENNEN sitä muutoskatsastusta
edit: eikös mopossakin saa rengaskoko/profiili muuttua jonkinverran ilman muutoskatsastusta? Eli normaalisti eri renkaiden testailulle ei ole estettä lain puitteissakaan. Muutoskatsastetusta koosta vaan ei ymmärtääkseni saa enää lipsua yhtään?
www.trackpunkracing.com
Tuossa rupee katsastus lähenee, tarviiko nuo motovanteet jonkun lippusen noista motovanteista vai pistänkö vain alle ja menen leimalle? Tällä hetkellä on kurapyörät alla.
Rengaskoosta...Sen tarkoitushan on rajoittaa mopettimen rakenteellinen huippunopeus, tietenkin jos fyssiikan lakien mukaan laitetaan alle ympyrän kehältään pidempi ratas alle (eli halkaisijaltaan isompi), niin samalla kierrosmäärällä moopedi etenee pidemmän matkan...eli ei lulis olevan onkelmaa rekisteröidä pienemmille vanteille.
ai ku se oiski noin helppoa(Ippe100 @ Touko. 20 2006,17:52) kirjoitti
Mutu meininkiä parhaimmillaan.
www.trackpunkracing.com