Tuossa meinasin tulpat vaihtaa valmiiksi kevätpörräystä varten. Irroittelin aputulpan hattua, joka on sylinterin alla. Tiukka oli irtoamaan, vesitiivis kun on, mut sit irtosi; pikkuisen liikaakin.
On nahkahousut rakentanut aika "kepposen". Meinaan kun nyit tulpanhattua alaspäin ja se yllättäen irtoaa, katkeaa tosi herkästi johdon tulpanhattuun yhdistävä, aivan hengetön "kuttaperkka" liitin. Tulpan hattu kun on vielä U:n muotoinen sakarat ylöspäin ja kun sen U:n toisesta sakarasta vedät, tulee vipuvoima, joka naksauttaa liittimen poikki tosi, tosi herkästi. Ja kun vielä muutaman vuoden muovi on kuumassa, kylmässä, auringonpaisteessa jne, on hauras kuin pikkulinnun munankuori.
No se nyt ei vielä mitään, semmoinen pikkuinen liitin, ei se voi paljon maksaa.....
Mutta kun menin liitintä noutamaan, todettiin, että liittimen uusiminen vaatii KOKO PYÖRÄN JOHTOSARJAN UUSIMISEN!!!
Aivan oikein KOKO JOHTOSARJAN UUSIMISEN, ei ole liitintä saatavana erillisenä, eikä välillä ole liitosta, josta sen voisi irroittaa.
Johtosarja, hinta 1050,00 € ja koko pyörä pura kokoa! Oikein käyttäjäystävällistä. *![]()
![]()
![]()
On siinä meillä tosi enduro; koko homma vajaan millin paksuisen "kuttaperkkaliittimen" varassa, jonka uusiminen maksaa omaisuuden. Todellinen maastopyörä, joka on helppo maastossa purkaa ja koota, jos nyt sattuu kuttaperkka pettämään.
No OK, on siinä kaksi tulppaa ja käy se vissiin pelkästään toisella, mut kumminkin.
Varokaa te muut, minä maksoin oppirahat.
Mut en kyllä minäkään aio noin kalliisti hommaa hoitaa, pitää vaan tinata ja"pilata".....
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
No voi FIDDU! Kuulostaa niin uskomattomalta, että piti mennä oikein pläräämään noita julkisia mikrofilmejä. Ei sieltä tunnu löytyvän moista varaosaa!
Täytyy iltasella kaivella kotikonttorilla korjauskäsikira-CD:ltä lisätietoja (jos löytyy).
Oikeesti! Pitikö liikkeessä pojilla pokka kun kertoivat tämän tiedon?Minä ainakin pitäisin naaman aika peruslukemilla nyrkin pelossa...
<p>2002-2014</p>
Löytyhän sieltä nuo tulpanhatut!
01 12127677560 spark plug (YR5LDE) BUY 4 $10.98
02 12137671896 ignition coil BUY 2 $81.00
03 12137676571 angle ignition coil (LINKS) NA 1
03 12137692261 angle ignition coil (LINKS) BUY 1 $94.00
03 12137676572 angle ignition coil (RECHTS) NA 1
03 12137692262 angle ignition coil (RECHTS) BUY 1 $85.00
Eli löytyvät mikrofilmiltä kohdasta "Engine Electrics"
<p>2002-2014</p>
Ja on se johtosarja toista tonnia!!! Ei oo häävin näköinen risukasa.
01 61117685890 cable harness BUY 1 $885.00
01 61117685891 cable harness (ABS) BUY 1 $1,029.00
02 61117685895 wiring harness tail light BUY 1 $32.00
Ja löytyy: VEHICLE ELECTRICAL SYSTEM täältä.
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
Olin yhteydessä maahantuontiin aamulla ja sain lohduttavia lupauksia.. saattaisi löytyä jo liittimiä erikseen. On vissiin muullakin huomattu, et on pikkuisen iso homma, jos liitin rikkoontuu.
Ja oikeesti se rikkoontuu helposti. En todellakaan käyttänyt kuin ihan normaalia voimaa, nyppiessäni kumituttia pois tulpan päältä.
Ja varmaahan on, että muovi ajan saatossa kovettu/haurastuu et on vaan ajan kysymys, koska moinen napsahtaa rikki.
Sain homman kyllä kasaan - tee sekin itse- menetelmällä, mut olis kyllä originaali ehkä parempi ratkaisu...
Oli muuten yllätys Mototripissäkin, et voiko se olla noin ......
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Tarkoititko kuitenkin, että sanoivat, että noita tulpanhattuja ei erikseen ole? Koska onhan noita ja niillä on ihan varaosanumerotkin...
<p>2002-2014</p>
Ei tulpan hattu ole ongelma, vaan pistoliitin, jolla johdot yhdistetään tulpan hattuun. Juuri se pikkuruinen liitin on BMW:n omaa tuotantoa (ei esim. yleiselektroniikasta ostettavissa oleva yleisliitin) ja sen mukana pitäisi ostaa koko pyörän johtosarja. Minulla kun se liitin napsahti keskeltä poikki, eli katkesi liittimen sisällä olevat nastatkin, joihin johdot on tinattu.(C-A-D @ Huhti. 10 2006,13:47) kirjoitti
01 61117685891 cable harness (ABS) BUY 1 $1,029.00
(tuo koko johtosarja pitää ostaa, yllä olevan viestin linkistä löytyy kuva)
Nyttemmin soitti Mototripistä kaveri (ilmeisesti BMW-Suomelle antamani palautteen johdosta) että liitintä pitäisi olla erikseen saatavissa. Se millä aikataululla sellaisen saa, on taas aivan arvoitus.....
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Saisiko tosta liittimestä kuvaa? vaikka en baijerilaisella ajelekaan niin väkisinkin pistää kiinnostamaan että millainen sätös siihen on pitänyt mennä itse keksimään.(PSmo @ Huhti. 10 2006,16:12) kirjoitti
Eiköhän se "ongelma" ole nimenomaan se että "mekaanikko" on rikkonut jonkin osan ;-) eikä se että osa olisi välttämättä suunniteltu/valmistettu huonosti.
Ongelmahan on nimenomaan tälläisissä tapauksissa se että koska varaosanumerolla on koko johtosarja, ei tehtaalla siis ole ollenkaan kyseistä liitintä missään järjestelmässä ns nimikkeenä, eikä siis myöskään irto-osana. Tehdas ostaa alihankkijalta kokonaista johtosarjaa ja asentaa niitä pyöriin kokoonpanolinjalla. Samaa "nimikettä" sitten myydään varaosana. Vielä kun nykysuuntaus on joka puolella tehokkuus, osakokonaisuudet halutaan mahdollisimman isoiksi jolloin nimikkeiden määrä vähenee, ilmenee tälläisiä ongelmia.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Ei kuulemma ollut jarrukahvan mikrokytkintäkään varaosalistalla/saatavana ennenkuin joku sellaisen halusi tilata..
No, nyt on ja niitä on varmaan muutama jo tilattukin ;-)
Mahtaa olla mielenkiintoista selvittää saksankielellä varaosapuhelimeen: " sellanen pieni liitin, joka menee helposti rikki ja siinä on paksu johtonippu vieressä ja koko homma on ihan kaput ja nyt pitäis kiiruusti saada se pikkuruinen liitin siihen johtonippuun jotta ...."
;-)
FIN_GSer
Totta totta, kyllä se perusongelma on, että mekaanikko rikkoi, mut kyllä minä jonkinlaisena suunnittelu-/valmistuskukkasena pidän liitintä, joka on hyvin hentoinen ja johtosarjassa jota ainakin vuosittain joutuu nykimään pois paikoiltaan. Ja jos U:n muotoista kappaletta, jonka toinen sakara on lähes kiinteä, siitä toisesta vedät, niin kyllähän siihen kiinteään sakaraan väkisinkin kohdistuu murtovoimia "mekaanikosta" riippumatta. Ja kun vielä muistaa, että muovi haurastuu suht. lyhyessäkin ajassa lämpötilan vaihtelun, uv-säteilyn yms. johdosta, "jullikka" on valmis.(Boxer @ Huhti. 10 2006,19:21) kirjoitti
Ja jos vielä 1-2 €:n liitin pitää "keksiä" uudelleen, vaikka vastaavia "maailma on täynnä" elektroniikkaliikkeissä, ja sen "keksinnön" takia asiakas "pakotetaan" ostamaan yli 1000:n € varaosa, josta 99 % on turhaa. Ei liene kohtuullista.
Toki näin paketoimalla saadaan myytyä varaosia, mut kohtuus siinäkin pitäisi olla.
En usko kuitenkaan että olen ainut tumpelo (konetekniikan alan koulutuksen saanut) bemaristi.
Kuvaa ei liittimestä ole, mutta muoviosan kokonaispaksuus lienee n. 1-2 mm:n luokkaa ja leveys n. 1 cm. Tämmöisen läpi kulkee 3 kpl "urospistokkeen" piikkiä, joten ei siihen paljon jää murtoa vastustavaa muovia, alle millin kumminkin.
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Täysin aiheetonta minusta tässä miettiä, oliko "tumpeloa" vetää se liitin rikki. Näitä sattuu kaikille, vahvempienkin osien kanssa. Silti pitäisi joku järki olla varaosien saannin kanssa. Minuakin alkoi kiinnostaa kuva tuosta murheenkryynistä, kuvailun perusteella aika perusliittimen oloinen. Tuontapaisia löytyy elektronisten laitteiden sisältä, jossa niiden paikka oikeasti olisikin, ei ajoneuvojen sähköpiireissä.
Onpa surkee jos ei tulpanvaihtoa kestä...
Kuva ois kiva tosiaan...
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Pian tulee kuukausi täyteen odotusta liittimen toimitukselle, joka "muka" löytyy erikseen.
On aika pitkät nuo puimurin osatoimitukset. Kyllä panee miettimään seuraavan pelin merkkiä valitessa. Ei ole kovin kuluttajaystävälliset nuo toimitusajat. Aatteleppa omalle kohalle jos sattuu vaikka osa, joka estää ajon ja rikkoontuu kauden alussa. Parhaassa tapauksessa kausi on ohi ja saat osan heti talvikauden alkuun...
tuo bemarin kuluttaja palvelu...
Ostaisko seuraavaksi harrikan.... status kohoaisi, eikä kummallakaan pysty ajamaan![]()
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Kuvauksen perusteella onkelma kuulostaa siltä, että tehtaan on pakko hoitaa se nopeasti. Eihän siinä ole mitään järkeä jos johtosarjoja aletaan uusia tällaisen takia.
Onneksi oma on sen veran iäkäs että on vielä soolokipinällä.
Kyllä noita Harrikoita näkee liikenteessä aika paljon. Tosin ei kovin kaukana kaupungeista.![]()
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."