Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Mistä kannattaa päästää ulos vanhat nesteet kun vaihdan uusiin ja paljos sinne kuuluu laittaa? käykä normaali auton pakkasneste?
  2. #2
    Oisko siinä vesipumpun alareunassa valutusproppu? Auton jäähdytysnesteet käy, mutta muista laittaa akkuvettä, ei hanavettä. Fifty-fifty on sopiva suhde. Määrää en tiedä mutta kun esisekoitat, niin näkeehän sen sitten kun täyttyy.
    Arvaus: n.2.5 litraa?
    Jos Tädillä on pallit, niin se on setä...
  3. #3
    2 litraa ilmeisesti tilavuus. mikäs taika tolla akkuvedellä on, itse kyllä ajattelin laittaa ihan vaan hanavettä??!!
  4. #4
    Lainaa kirjoitti
    muista laittaa akkuvettä, ei hanavettä.
    Miksi näin? Onko tämä tosiaan näin tarkkaa hommaa taas? Itsellä on hanavettä eikä mopo ole vielä räjähtäny taikka kiinni leikannu kovassakaan rääkissä.

    edit. Tai jos Yammut on tollaselle alttiita niin sitten...



  5. #5
    Lainaa (kuulapää @ Huhti. 06 2006,22:55) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    muista laittaa akkuvettä, ei hanavettä.
    Miksi näin? Onko tämä tosiaan näin tarkkaa hommaa taas? Itsellä on hanavettä eikä mopo ole vielä räjähtäny taikka kiinni leikannu kovassakaan rääkissä.

    edit. Tai jos Yammut on tollaselle alttiita niin sitten...
    miksi niin onko kaikesta aina pakko maksaa vaikka maksaahan tuo raana vesikin
    Suzuki rg125R
    Kawasaki gpx600R Ninja
    Kawasaki ZX9R Ninja
    Yamaha YZF1000R Thunderace
    Suzuki 1300R hayabusa
    Ehkä seuraavaksi kawasaki *
  6. #6
    Lainaa (kavanaki @ Huhti. 07 2006,00:18) kirjoitti
    Lainaa (kuulapää @ Huhti. 06 2006,22:55) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    muista laittaa akkuvettä, ei hanavettä.
    Miksi näin? Onko tämä tosiaan näin tarkkaa hommaa taas? Itsellä on hanavettä eikä mopo ole vielä räjähtäny taikka kiinni leikannu kovassakaan rääkissä.

    edit. Tai jos Yammut on tollaselle alttiita niin sitten...
    miksi niin * onko kaikesta aina pakko maksaa * vaikka maksaahan tuo raana vesikin *
    Hanavesi kiehuu paljon alemassa lämpötilassa ja korroosio iskee paljon herkemmin.
    Akkuvesi maksaa n.1.20 euroa litra, eli yhden kahvikupin hinta. Jos se siitä on kiinni niin... elämä on!
    Jos Tädillä on pallit, niin se on setä...
  7. #7
    Lainaa (VIPER @ Huhti. 07 2006,09:32) kirjoitti
    Hanavesi kiehuu paljon alemassa lämpötilassa ja korroosio iskee paljon herkemmin.
    Nyt pitää jo kyllä kysyä, että miten paljon kiehumispisteissä on "tavallisella" vedellä ja akkuvedellä eroa? "Paljon" kuulostaa paljolta...

    Normaalimoottoreissa tuolla korroosio-ominaisuuksien erollakaan ei ole niin paljoa väliä, kun pakkasnesteissä on jo mukana korroosiosuoja-aineet. Poikkeustapauksissa (esim. joidenkin KTM-mallien magnesiumkoppien kanssa) _saattaa_ olla pientä merkitystä.
    ...
  8. #8
    Kiehumis piste sama tislatussa ja raana vedessä... Siinä tavallisessa hana vedessä vaan epäpuhtautta mikä saa sen poreilemaan esim. kattilassa.
    Muistan ohjelman missä tuosta aiheesta tuli, tais olla myytinmurtajat. Tislattu vesi kuumennettiin ja sekaan heitettiin jotain, olikohan sokeria niin se sai aikaa reaktion jossa vesi suorastaan räjähti poies mukista. Eli käytännössä ei ole merkitystä kumpaa vettä laittaa jäähdyttimeen. Kun sen seoksen sinne kaataa niin ihan varmaan siihen joukkoon tulee epäpuhtautta ja kiehumispiste onkin näin ollen sama ja reaktio mikä kuumentuessa aiheutuu... Enkä usko että kenenkään pyörässä olisi niin steriili jäähdytys järjestelmä etteikö siihen nesteeseen tulisi epäpuhtautta. Pelkästään nesteen lisäys veteen aiheuttaa sen...
  9. #9
    Vanhempaan pyörään joskus vaihdoin ja ihan kraanavettä käytin.... no problemos..
    ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
  10. #10
    Kuivausrummun kondenssivesi on "tislattua" vettä. Ainakin siinä tyhjennyssäiliön kannessa on akun ja höyrysilitysraudan kuva.
    Eikä maksa mittään...
  11. #11
    kävin hakemassa paikallisesta autotarvikeliikkeestä mobil antifreeze advanced jäähdytinnestettä . 1l noin 5e. siinä pitäis olla alumiinisuoja-ainetta. kaippa tollaset vois lorauttaa sisään akkuveden kera...
  12. #12
    Thundercatin ohjekirjasta lainattua:

    "Kova tai suolainen vesi voi vahingoittaa moottoria. Käytä tislattua vettä, jos vesijohtovesi on kovaa."

    Siitä sitten vaan selvittelemään, kuinka kovaa vettä hanasta tulee ;-)
    Honda VTR 1000F
  13. #13
    suomessa taitaa olla aika harvassa vesihanat joista tulisi "liian kovaa vettä", kyseeseen voisi tulla esmes kotitalous joka ottaa vetensä omasta kaivosta tms.

    asiaan tuli vastikään törmättyä kun uuden tiskikoneen ohjeessa käskettiin tekemään jotain temppuja jos vesijohtovesi on liian kovaa, enpä minä muuten tästä mitään tietäisi...

    mutupohjainen mielipiteeni asiasta on että tislattu vesi syylärissä on aivan turhaa ässäilyä. korrosiota estävää jäähdytysnestettähän sinne lisätään kuitenkin.

    ja tässäpä vielä ensimmäinen gookkelin antama hitti aiheesta:

    omo info =)
  14. #14
    Veden "kovuus" vaikuttaa lähinnä kattilakiven muodostumiseen, ei niinkään korroosioon. Esim. täällä Belgiassa on vedessä kalkkia n. kilo/litra ja sitä jos enempi syylariin lykkää, niin tukoksia ajan myötä tulee.
  15. #15
    Suomessa normaali "kraanavesi" ei oo kovaa, ph n.6.8 muistelen.
    Jossain keski-euroopassa kalkkipitoinen vesi aiheuttaa ongelmia pesukoneisiin, miksipäs ei mopoihin.
    En vaan eläissäni oo kuullut et mikään mopo/auto tarttis akkuvettä syylariin!!!!
    Pojat ajaa mopoilla
  16. #16
    No laittakaa mitä haluatte. Marketista saa akkuvettä hintaan 0,8 eur/ltr, ei oo hirmu paha. Ei kai siinä mitään jos on niin rahakkaita kavereita että ajelee pyörällään muutaman vuoden ja pistää vaihtoon. Kyllä sinne jäähdytysjärjestelmään ajan myötä sitä kuonaa muodostuu ja se pistää paikat tukkoon. Vanhoissa vehkeissä ihan yleistä.

    Ajakaa saman tien ruohonleikkureille tarkoitetulla SAE 30 -öljyllä jos haluatte säästää. Halpaa on kuin saippua.
    Kronoby Racing Team
  17. #17
    Lainaa (Juhana N @ Touko. 18 2006,14:35) kirjoitti
    Kyllä sinne jäähdytysjärjestelmään ajan myötä sitä kuonaa muodostuu ja se pistää paikat tukkoon. Vanhoissa vehkeissä ihan yleistä.
    Kyllä sitä samaa kuonaa muodostuu myös akkuvettä käytettäessä - ei ole autuaaksitekevää sekään. Mielenrauhan vuoksi ja näpertelemisen nimissä voi jäähdytysnesteet vaihtaa vuosittain; ei ole kummoinen homma.
    ...
  18. #18
    Lainaa (domus @ Huhti. 07 2006,14:35) kirjoitti
    Thundercatin ohjekirjasta lainattua:

    "Kova tai suolainen vesi voi vahingoittaa moottoria. Käytä tislattua vettä, jos vesijohtovesi on kovaa."

    Siitä sitten vaan selvittelemään, kuinka kovaa vettä hanasta tulee ;-)
    Eikös tuo selviä ihan pikku kokeilulla... loikkaa 10 metristä ammeeseen ja se missä sattuu vähiten on vesi myös pehmeintä..

    eiköhän se 50/60 Nykäsen suhteilla sekotettu akkuvesi & jäähdytysneste ole parasta namia sinne kiertämään.
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  19. #19
    Liittyi Aug 2002
    Läsäkoski, joen rannalla, tehtaan varjossa
    No mitenkäs kun joku vanha "tietäjä" joskus vätti, että ei tarvi panna vettä ollenkaa vaan raakaa tavaraa vaan? Mitäs etuja tai haittoja tälläisestä on?
    "Mä lupaan tässä ja nyt maksaa bensat jokaiseen Ladaan, jolla suomalaiset kommunistimaanpetturit tsörää punanen pipo päässä ikuisesti helvettiiin täältä.. ..ei auta muuta kuin balalaikka perseeseen ja rajalle" Tony Halmeen suusta.



    Meikän turpokwaak
  20. #20
    Lainaa (Passe @ Touko. 24 2006,01:12) kirjoitti
    No mitenkäs kun joku vanha "tietäjä" joskus vätti, että ei tarvi panna vettä ollenkaa vaan raakaa tavaraa vaan? Mitäs etuja tai haittoja tälläisestä on?
    Lieneekö pakkakestävyys parempi jossain 50/50 sekoituksissa, riippuen tietty aineesta. Tosin sillä ei taida olla kovinkaan suurta merkitystä moottoripyörissä.
    Honda VTR 1000F
  21. #21
    Kovaa vaiko pehmeetä vettä hmm.. siinäpä pulma Mut sit jos löytyis jostain kuivaa vettä niin se vasta ois nastaa
    Höhöö letkut on kotona, sano entinen palomies!

    Siis mää vai
  22. #22
    Pelkällä glykolilla jäähdyttää huonommin.

    Tossa vähän hifistelyä jäähdytinnesteestä: http://www.roadmachine.fi/wawett.html

    "veden kastelija"
    Voihan sen kromata jos ei se kulje.
  23. #23
    Lainaa (kaasunalle @ Huhti. 07 2006,21:08) kirjoitti
    Esim. täällä Belgiassa on vedessä kalkkia n. kilo/litra ja sitä jos enempi syylariin lykkää, niin tukoksia ajan myötä tulee.
    "Täällä Belgilandiassa kaikki on suurempaa ja hienompaa! Täällä vesilitrakin painaa ainaski 2 kiloa!!!"



  24. #24
    Tarviiko katteet irroittaa jäähdytysnesteen vaihdossa? Tarviiko öljytkin vaihtaa samalla?
    Honda Monkey Z 50 J -94, Yamaha TZR 125 ypvs -91, Yamaha RD 350 LC ypvs -87, Honda CBR 600 f -91, Yamaha YZF 600 R -98. Yamaha YZF 600 R -03
  25. #25
    Mikä Vi##u tässä on niin vaikeaa! Laittakaa vaikka "asiantuntijat jätevettä, kun se Suomessa on niiiiiin pehmeää... Helppoo kai se on rahamiehillä vaikka paskantaa sinne, kun pyörä vaihtuu joka vuosi, mutta tavan "pulliainen", joka haluaa pitää hyvää huolta pyörästään, ei saisi maksaa 1 euron hintaista "kallista" akkuvettä! Voi Jeesus...
    Jos Tädillä on pallit, niin se on setä...
  26.  
  27. #26
    Miksei saisi maksaa 1€uroa akkuvedestä...??? Ei kai sitä ole kukaan kieltäny, mut eri asia ja asia mistä tääl on käyty keskustelua on että tarviiko sen olla akkuvettä?!?! Toiset laittaa ja toiset ei...