Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Niin eli olis tarkoituksena säätää Shadow:n venttilit koska se pitäis tehdä 12tkm:n kohdalla ja omallani on ajeltu 10800km Ajattelin et ku toi lenkkiavain pysyy kädessä sekä olis kiinnostusta moiseen hommaan ni tekisin sen itte. Eikä sit tarttis pelätä et mopo on saanut vaan valohoitoa Kaikki viisaat ohjeet otan *vastaan erittäin mielelläni jos joku on moisen homman joskus tehnyt. Viimeksi kun olen säädellyt venanvälyxiä ni ajokki oli honda monkey *, eli homma ei ole ihan vierasta
  2. #2
    Moi!

    mulla on tollanen 600c shadow -92, en tiedä oisko samat ohjeet ku sul venttiilien säätöön, mut laitan tähän sen ny kuiteski.

    Venttiilien välykset pitää tarkistaa 12 000 km välein. Imuventtiileitä on kaksi ja pakoventtiileitä yksi per pytty. Venttiilit ovat kierresäätöiset. Moottorin on oltava kylmä. Imuventtiilin välys 0,13 - 0,17 ja pakoventtiilin 0,18 - 0,22 mm.
    Työkaluista sen verran, että tarvitaan rakotulkki, hylsysatsi (1/4 tuumainen sarja riittää), kuusiokolosarja (sellanen on kätevä, missä toinen pää on pyöreä), tulppa-avain, nokkapihdit, ristipää- ja talttaruuvari. Kampiakselin pyörittämiseen 17 mm hylsy. Itse säätämiseen pieni (4 tuumaa) jakoavain ja lukitusmutteria varten 10 mm kiintolenkkiavain, joka on taivutettu niinkuin piippuavain. Haynes huoltomanuaali on tässäkin kohtaa korvaamaton.
    Ennen kun pääsee käsiksi itse venttiileihin, niin pyörästä pitää purkaa tavaraa pois aikalailla. Tämä on melkein se eniten aikaa vievin työ. Ensiksi satula pois sitten tankki, ilmanputsari, imuilmakammio (veemäisen tiukka sovitus) ja kaikki siitä kaasariin saakka pois. Tossa hässäkässä on aika monta ilmaletkua, kannattaa kasaamista silmällä pitäen vähän kattoa miten ne menee ettei sitte mee sormi suuhun... Kaasareiden kurkkuihin kandee laittaa puhdas nenäliina tms., jotta sinne ei mee roskia. Vaihde vapaalle.
    Kummastakin pytystä yksi tulppa pois, jotta konetta on helpompi pyörittää kampiakselin päästä. Virrat pois (jos jostain syystä on vielä tässä vaiheessa päällä) ja tappokatkaisija off-asentoon. Koneen vasemmalta puolelta kaksi 10 mm kuusiokolotulppaa pois, jotta pääsee kampiakseliin käsiksi ja ajoitusmerkit tulee myös näkyviin. Kummastakin venttiilikopasta venttiilien säätöluukut pois. Jäähdytin kannattaa irrottaa sen verran (yksi 8mm pultti pois), että saa sitä hieman sivuun etummaisen pakoventtiin säätöä varten. Muuten ei mahu kunnolla työskentelemään.
    Sitte päästään itse asiaan. Ensin säädetään etummaisen pytyn venttiilit. Pyöritä kampiakselia vastapäivään kunnes vauhtipyörässä näkyy FT merkki merkkiviivan kohdalla (oltava tarkasti kohdallaan). Koita liikuttaa venttiilinostimia sormilla, jos ne tuntuvat hieman heiluvan on sylinteri työtahdissa. Eli vanttiilit ovat täysin kiinni eikä venttiilinostimet paina niitä alas, jolloin säädön voi tehdä. Jos ne eivät liiku ollenkaan niin pyöritä kampiakselista yksi täysi kierros ja FT merkki kohdalleen. Nyt sylinterin pitäisi olla työtahdissa. Tarkista vielä. Koita liikuttaa venttiilinostimia sormilla...
    Mittaa rakotulkin 0,15 mm lehdellä etummaisen sylinterin kummankin imuventtiilin välys. Jos menee väliin ja on vähän nahkea niin on välys oikeassa arvossaan. Mittaa pakoventtiilin välys 0,20 mm lehdellä samalla lailla. Jos kaikki välykset ovat ok, niin voi siirtyä taaempaan pyttyy.
    Jos välykset poikkeavat ja kaipaavat säätöä, niin pitää avata lukitusmutteri säätöä varten. Aukaise 10 mm lukitusmutteri varovasti ja katso ettei neliökantainen säätöruuvi liiku, pidä sitä pienellä jakoavaimella paikallaan. Tässä kohtaa on ahdasta työskennellä ja fikkarilla yms. on hyvä näyttää valoa. Tee säätö jakoavaimella ja kierrä säätöruuvia vähän kerrallaan. Tässä tapauksessa vähän tarkoittaa noin 1/8 kierrosta tai vähemmän heitosta riippuen auki tai kiinni. Kiristä lukitusmutteri niin ettei säätöruuvi liiku. Ja sitten taas mitataan ja tarvittaessa säädetään ja mitataan kunnes välys on kohdallaan. Lopuksi lukitusmutteri oikeaan momenttiin 23 Nm.
    Taaemman pytyn venttiilien säätö alkaa kampiakselin pyörittämisellä. Käännä vastapäivään kunnes RT merkki on merkkiviivan kohdalla. Tarkista edellä kuvatulla tavalla, että sylinteri on varmasti työtahdissa. Mittaa välykset ja tarvittaessa tee säätö edellä kuvatulla tavalla.
    Laita venttiilien säätöluukut paikalleen. Tarkista ensin tiiviste o-renkaiden kunto. Kiristä säätöluukkujen pultit oikeaan momenttiin 12 Nm. Kasaa kaikki pyörästä poistetut osat päinvastaisessa järjestyksessä niin, ettei jää mitään ylimääräisiä osia nurkkiin pyörimään.

    Ron Ayersin sivulla on mopon räjäytyskuvat.
    Honda - VT600C - 1992 SHADOW VLX
    Tuosta kun valitsee camshaft, niin näkyy venttiilikoneiston osat.
    Kannattaa tarkistaa oisko sun shadowista infoa noil sivuil kans
    -jytinää sen olla pitää-
  3. #3
    600 ja 750 yläkerrassa erona on se ettei 750:ssa ole niitä luukkuja vaan koko venttiilikoppa pitää ottaa pois. Ja ne on hankala saada pois, takapytty varsinkin. Itsellä oli kaveri apuna joka piti kantta ylhäällä ja siitä välistä sitten säätelin kohdalleen.
    Säädin venttiilit ensimmäisen vasta kerran 26tkm kohdalla ja silloinkin välykset oli vielä toleranssin sisällä.
    Konehan on mekaanisilta ääniltään sen verran hiljainen että sen kuulee kyllä jos välystä on vähänkin liikaa.
    Niin joo Täältä löytyy kans ohjeet
    maintenance valikon alta. Ja ne moottoriposken korkit saattavat olla sitten aika tiukassa, kannattaa ehkä lämmittää vaikka hiustenkuivaajalla niitä jos ei tunnu lähtevän auki. Jos avain lipsahtaa niin se on sitten 17 € uus korkki. Muutenhan tuo menee samoilla ohjeilla kun 600. Mulla on ollu 600 ja 750, molemmat olen säätäny kertaalleen, aikaa saa kyllä varata 2-3 tuntia.

    edit: Linkki korjattu



  4. #4
    Kiitoksia ohjeista täytyypi ruveta tuossa ihmettelemään kunhan löytyy aikaa tälle hommalle. Tuo J.T:n linkki ei tosin auennut...
  5. #5
    Semmosta piti kysyä vielä et onko niissä moottorinposken korkeissa jotain tiivisteitä? Olis mukavampi tehdä homma kun olis kaikki tarvikkeet valmiina.
  6. #6
    Nyt on ihan pakko heittää pieni kommentti tähän väliin. Tämä koskee bache:n "kirjoittamaa" viestiä.

    Hienoo, että mun kirjoittamaa tekstiä/ohjeistusta käytetään, MUTTA ON KUITENKIN KOHTELIASTA LAITTAA KOMMETTI, ETTÄ LAINATTU/LÄHDE ON SE JA SE, EIKÄ LAITTAA SITÄ "OMANA" TEKSTINÄÄN FOORUMILLE, kiitos.

    Tässä on linkki ko sivulle http://personal.inet.fi/hima/home/ josta löytyy SHADOW 600 löpinää mun entisestä moposta.
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
  7.  
  8. #7
    Lainaa kirjoitti
    Semmosta piti kysyä vielä et onko niissä moottorinposken korkeissa jotain tiivisteitä? Olis mukavampi tehdä homma kun olis kaikki tarvikkeet valmiina.
    Viime kesänä ekan kerran säädeltiin venttiileitä 43 tkm ajon jälkeen, ja kyllä se enimmäkseen valohoitoa oli.
    Mitään erityistä ei tarvinnut hankkia.

    Ja ohjeethan löytyy www.vt750.com sivustolta.
    Nesteitä ei sitten tarvi laskea ulos. Ja koita painaa mieleen miten ne letkut siinä kaasarien ympärillä menee, otti nimittäin muutaman tovin että saatiin kaikki takas. Digikamera on varmaan hyvä apu.