Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Moi!

    Onko kokemuksia Öhlinsin jousista Hornetin (600) etupäässä. Eli miten muuttu ajettavuus. Itseäni haittaa tuo vakio jousien pehmeys. Tuleeko keulasta jäykempi?

    Ja mullahan on se vanhempi malli (2004) perinteisellä haarukalla.

    Ja vielä jos joku tietää mistä ne saa edullisesti hommattua.

    Ja nimenomaan haluaisin kuulla kokemuksia, en mitään 'mutu' tietoa.
    Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä!!!
  2. #2
    Tässä on linkki sinne mistä niitä saa: http://www.mp-racing.fi/showpage.asp?id=4519

    Mulla on ittellä kans sama jousenvaihto proggis käynnissä ysisatasessa, mutta ei tunnu löytyvän vastauksia, että miten tuo etupää muuttuu juuri Öhlinssin jousella. Ja mitä öljyä (viskositeetti) sinne kannattais laittaa *
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
  3. #3
    Ajettavuuteen ja tuntumaan vaikuttaa se, onko jouset progressiiviset vai lineaariset. Jousen jäykkyyden määrää jousivakio, joka valitaan kuskin ja pyörän painon mukaan, sekä ajotavan mukaan (katu/rata). Takaiskarin jousi kannattaisi vaihtaa samalla kun keulajouset saman mitoituksen mukaan.

    Progressiiviset jouset on katuajossa mukavat ja lineaariset toimivat paremmin radalla ja kovassa ajossa.

    edit: Se on sitten ihan sama onko siellä öhlins, racetech, WP tms jouset.. Samanlaisia vietereitä kaikki. Iskareissa niitä eroja ehkä sitten onkin..



    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  4. #4
    Hieman jäykempiä jousia vaatii ainakin 600:nen, jos kuski painaa yli 50-60kg, eli jäykempi tulee keulasta kun vaihtaa oikeanlaiset jouset. Jos vaihdat pelkät etujouset, ui keula kurvassa todennäköisesti hieman korkeammalla kuin ennen, jolloin ohjauskulma loivenee. Pyörä ei käänny yhtä herkästi kurvaan ja ohjaus on rauhallisempi. Jos näin käy, voi etuputkia päästää muutaman millin läpi yläkolmioista, että saa ohjauskulman alkuperäiseksi.
  5. #5
    Lainaa (Stobias @ Huhti. 20 2006,22:52) kirjoitti
    Hieman jäykempiä jousia vaatii ainakin 600:nen, jos kuski painaa yli 50-60kg, eli jäykempi tulee keulasta kun vaihtaa oikeanlaiset jouset. Jos vaihdat pelkät etujouset, ui keula kurvassa todennäköisesti hieman korkeammalla kuin ennen, jolloin ohjauskulma loivenee. Pyörä ei käänny yhtä herkästi kurvaan ja ohjaus on rauhallisempi. Jos näin käy, voi etuputkia päästää muutaman millin läpi yläkolmioista, että saa ohjauskulman alkuperäiseksi.
    Onko sulla itelläs Hornet noilla Öhlins jousilla?
    Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä!!!
  6. #6
    Ei, kokemusta on vain cbr600 F3:sen keulasta Racetech jousilla. Hornetin (600) keula on karvalakkiversio cbr:n keulasta, mutta molemmissa on vakiona sama ongelma, eli turhan löysät jouset. Lähde.
    Jäykempien jousien vaikutukset ajettavuuteen ja ohjauskulmaan taas pätevät samalla tavalla kaikkiin teleskooppikeulaisiin pyöriin.
  7. #7
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 20 2006,19:31) kirjoitti
    Ajettavuuteen ja tuntumaan vaikuttaa se, onko jouset progressiiviset vai lineaariset. Jousen jäykkyyden määrää jousivakio, joka valitaan kuskin ja pyörän painon mukaan, sekä ajotavan mukaan (katu/rata). Takaiskarin jousi kannattaisi vaihtaa samalla kun keulajouset saman mitoituksen mukaan.

    Progressiiviset jouset on katuajossa mukavat ja lineaariset toimivat paremmin radalla ja kovassa ajossa.

    edit: Se on sitten ihan sama onko siellä öhlins, racetech, WP tms jouset.. Samanlaisia vietereitä kaikki. Iskareissa niitä eroja ehkä sitten onkin..
    Thänks,
    eli on turha alkaa kyselemään esim. WP jousia mistään, en edes tiedä mistä niitä saa. Kun oon jo kysellyt hinnat yms. noista Öhlinsseistä ja tiedän mistä niitä saapi *

    Mut se myyjä ei osannu ollenkaan sanoa onko Öhlins jousi jäykempi vai ei verrattuna orggisjouseen. Pitäs siis varmaan kysästä tuo jousivakio molemmista jousista, ni alkais selviimään *
    Kysyin kans, et mitä öljyä sinne kandeis laittaa, ni vastaus oli et ihan sama mitä laittaa. Ja just ku mä olen lukenu foorumeilta, et mitä suurempi viskositeetti ni sitä jäykempi vaimennus *
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
  8.  
  9. #8
    Lainaa (tincan @ Huhti. 21 2006,15:14) kirjoitti
    eli on turha alkaa kyselemään esim. WP jousia mistään, en edes tiedä mistä niitä saa.
    Petteri Gustafssonin kautta saa WP:n jousia ja asennukset myöskin..

    Lainaa kirjoitti
    Mut se myyjä ei osannu ollenkaan sanoa onko Öhlins jousi jäykempi vai ei verrattuna orggisjouseen. Pitäs siis varmaan kysästä tuo jousivakio molemmista jousista, ni alkais selviimään *
    Yleensä noissa lukee että ovat 10% jäykempiä, mutta mielestäni sillä tiedolla ei tee mitään. Mopon painumat pitää saada kohdilleen, ja siitä lähdetään kun jousia valitaan.

    Lainaa kirjoitti
    Kysyin kans, et mitä öljyä sinne kandeis laittaa, ni vastaus oli et ihan sama mitä laittaa. Ja just ku mä olen lukenu foorumeilta, et mitä suurempi viskositeetti ni sitä jäykempi vaimennus *
    Jos uusi jousi on paljon jäykempi kuin alkuperäinen, lienee shimmaus paikallaan ja/tai jäykemmät öljyt. Muutoin kannattaa noudattaa valmistajan suosituksia.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012