Tervehdys aloittelen tässä motoristin uraa ja ostin ensimmäiseksi pyöräksi cbx:n ja ostokseeni tyytyväisenä odottelen ensimmäistä kesää omalla pärrällä. Nyt vaan pukkasi huolen päälle kun renkaan vaihdon yhteydessä huoltomies jutteli, että kyseisessä mallissa on ongelmia kakkospytyn öljyn kierossa ja se saattaa aiheuttaa koneen kojahtamisen milloin tahansa. En kyllä löytänyt miltään keskustelupalstoilta puhetta mokomasta tyyppiviasta. Kysynkin nyt teiltä vanhoilta konkareilta, että jutteliko huoltomies omiaan vai onko Hondalla ollut moisia ongelmia.
Ps. pyörä on periaatteessa sama kuin jenkkilässä myyty cb650 Night Hawk ???
Sikäli mielenkiintoinen tuo asentajan mielipide, että ko. malli lienee melko harvinainen täällä Suomessa eli tuskin täältä niitä kokemuksia on listaksi asti kertynyt... Hondan moottorirakenne näissä rivinelosissa on siksi "vanha", että ainakaan lastentauteja ei pitäisi enää 80 -luvun puolivälissä löytyä. Öljynvaihtoväliä kannattaa kuitenkin pitää suhteellisen lyhyenä, ainakin CB750K:lle n. 3000 km on passeli ( suodatin on jo aika likainen ). Maahantuojalta voi kysäistä suoraan asian oikeaa laitaa, onhan Brandt tuonut Hondaa Suomeen vuosikymmenet. Toinen keino olisi saada jostain käsiisi VMPK:n vuosikirja, jossa on lueteltu jäsenten omistamat pyörät. Sieltä tuo malli varmaan löytyy ja sitten vaan yhteyttä: porukka on juuri sitä remonttihenkistä joukkoa, joka tuntee oman pyöränsä salat yleensä melko hyvin.
Night Hawk lienee amerikanmallin nimi, näin ainakin 90 -luvulla Sevenfiftyn kohdalla.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Kiitoksia tiedosta. Sitähän minäkin ihmettelin, että miten hondan rivineloseen olisi tullut juuri tuon tyypin kohdalle jokin rakennevirhe. Käsittääkseni se kuitenkin on aikas perus nelari. :vannonvannon:
Noi rivi-4 CBX:t tehtiin Hondalla pelastamaan V4 "suklaanokkien" tahraama maine. CBX osottautuikin kestäväksi ja hyväksi Hontaksi, joka tosin jäi markkinoilla muitten merkkien (Kawa GPZ 900 Ninja, Suitsa GSXR 750/1000) jalkoihin. Uusi VFR 750 vm-86 olikin sitten jo paljon parempi V4, joten Honta painotti sen markkinointia eniten.
Hyvä ja kestävä peli, jota ei ole kukaan isommin moittinut.
Onnea ja järkeä ajeluihin.
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Pohjautuikos tuo 650 750 vai 500:een? En muista varmaksi mutta jos esi-isä oli CB 500 niin ongelmaa saattaa olla että vähänkin löystynyt ensiövedonketju ylsi hankaamaan kakkos tai kolmospytyn öljykanavaan koloa jolloin voitelu ei pelannut niinkuin piti.
Mutta asian voisi varmistaa joku vanhoihin Hondiin enempi perehtynyt, muistelen vain jossakin kuulleeni tuontapaista juttua.
Taivas saa odottaa
Jaahans, sitä en tiedä mihin koneeseen se perustuu tuo 650, mutta antaiskohan osviittaa se että Clymerin ameriikan kielinen huoltokirja on nimeltään "cb 550 & cb 650 Night Hawk"![]()