Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 36:sta
  1. #1
    Eli uusi ajokorttidirektiivi on hyväksytty pikaisella päätöksenteolla Brysselissä tänään. pressitiedote in english Asiasta ei enää keskusteltu, vaan asia päätettiin suoraan Luxemburgin valmisteluasiakirja hyväksymällä.

    Suomen nykyisiä ikärajoja mukaillen (muilla mailla ikärajat voivat vaihdella, mutta 2-vuoden porrastus on kaikille pakollinen) moottoripyörille tulee uusi A2 ajokorttiluokka, joka sallii max 35 kW:n pyörien kuljettamisen 18 vuotiaana, jos 16 vuotiaana on suoritettu A1-luokan ajokortti. A-luokan eli rajoittamattoman kortin saa 20 vuotiaana, jos alla on ollut A2-luokka vastaavasti 2 vuotta tai suoraan 24 vuoden ikäisenä. Direktiivi sallii myös ikärajojen noston A1 ja A2-luokassa, mutta tähänhän ei Suomessa ole katsottu olevan toistaiseksi tarvetta.

    Mopokortti tulee koko Eurooppaan ja direktiivi sallii Suomen säilyttää 15 vuoden ikärajan. Eurooppalainen ikäraja mopokortille on 16 v.

    Tarkempia direktiivitekstejä voi lukea EU:n sivuilta, kun lopulliset tekstit valmistuvat. Eo. tiedot on koottu valmisteluasiakirjoista. Muodollisesti direktiivi tarvitsee vielä parlamentin hyväksynnän.

    Tässä vielä dokari, jossa on selitetty taulukkomuodossa erot vanhaan direktiiviin: erot entiseen (.pdf)

    edit: lisälinkki



  2. #2
    Ja autokoulun pitäjät hierovat käsiään...Ei muuta kun korttia kortin perään...
    Now riding:
    * KTM 690 Enduro R


    Past ones:
    * KTM EXC 300
    * KTM 250 EXC Racing
    * CBR 600 F4
    * CBR 954 RR
  3. #3
    Eli nykyinen 25 kw:n sääntö poistuu/korvautuu A2-kortilla. Nythän rajoittamatonta on saanut ajaa, jos A-kortti on ollut 2 vuotta tai suoraan 21 vuoden ikäisenä. Tämä 21 vuoden "suora" ikäraja nousee 24:ään.

    Direktiivin toimeenpanon yhteydessä tulee arvioida, miten toteutetaan direktiivissä A2:sesta A:han siirtymisen yhteydessä edellytetty testaus tai koulutus.
  4. #4
    Lainaa (aironia @ Maalis. 27 2006,15:33) kirjoitti
    Eli nykyinen 25 kw:n sääntö poistuu/korvautuu A2-kortilla. Nythän rajoittamatonta on saanut ajaa, jos A-kortti on ollut 2 vuotta tai suoraan 21 vuoden ikäisenä. Tämä 21 vuoden "suora" ikäraja nousee 24:ään.

    Direktiivin toimeenpanon yhteydessä tulee arvioida, miten toteutetaan direktiivissä A2:sesta A:han siirtymisen yhteydessä edellytetty testaus tai koulutus.
    Hyvähyvä !

    Mitähän seuraavaksi, varmaan jotain ihan uutta.
    Pace and Flow
  5. #5
    Toi 35kW on hyvä
    Jarrut on vauhdin surma!
    Kyllä siinä muavia pitää olla!

    Yamaha YZF-R1 -09
  6. #6
    Lainaa (ValeRossi @ Maalis. 27 2006,15:24) kirjoitti
    Ja autokoulun pitäjät hierovat käsiään...Ei muuta kun korttia kortin perään... *
    Ei kai siinä sentään tarvitse uutta korttia jokavälissä suorittaa?
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  7. #7
    Tuo 35kW A2 -kortti kuulostaa äkikseltään ihan ok ajatukselta, mutta...

    Lainaa kirjoitti
    uusi A2 ajokorttiluokka, joka sallii max 35 kW:n pyörien kuljettamisen 18 vuotiaana, jos 16 vuotiaana on suoritettu A1-luokan ajokortti.
    TS. sinne pohjalle pitäisi siis 18-vuotiaan tai vanhemmankin hankkia ensin tuo A1 -kortti, eli tuota uutta korttia ei voisi hankkia suoraan 18v iässä?

    Noin muutenhan tuo on aika hyvä, sillä tuohon 35kW:iin mahtuvia ajokkeja on jo tarjolla ilman kuristuksiakin useammassa eri koko- ja tyyliluokassa.
  8. #8
    Lainaa (R1100RS @ Maalis. 27 2006,16:32) kirjoitti
    Ei kai siinä sentään tarvitse uutta korttia jokavälissä suorittaa?
    Pahoin pelkään, että jossain muodossa täytyy, jos portaittain haluaa edetä. "Porkkanana" on tuo A-kortti jo 20 vuoden iässä, kun suoraan suorittamalla pitää odottaa 24 vuoden ikää. Eli direktiivissä on haettu kaikille maille sopivaa ratkaisua, jossa portaittainen ajo-oikeus parhaiten lisäisi kuljettajan valmiuksia. Kansallista liikkumavaraa on jätetty kohtuullisesti, joten on sitten jatkotyön vuoro, kun säädöksiä aletaan kirjoittaa saada systeemistä oikea hyöty irti, joka näkyy myös oikeasti siellä onnettomuuspuolella.

    edit: kirjoitusvirheet



  9. #9
    Lainaa (canepazzo @ Maalis. 27 2006,16:39) kirjoitti
    Noin muutenhan tuo on aika hyvä, sillä tuohon 35kW:iin mahtuvia ajokkeja on jo tarjolla ilman kuristuksiakin useammassa eri koko- ja tyyliluokassa.
    Taulukosta luin (itsellenikin uusia papereita), että ajatus on viedä 35 kW:n koneet myös ajoneuvoluokaksi tyyppihyväksynnän puolella eli valmistajat alkavat jollain aikavälillä reagoida tähän jaotteluun, joka on pysyvämpi kuin edellinen pelkkään vanhaan ajokorttidirektiiviin perustunut 25 kW:n raja. Eli valikoiman pitäisi kaiken järjen mukaan lisääntyä.

    Samalla tietysti saamme rekisteröinti- ja muutoskatsastukseen paremmat pelivälineet aiempaan verrattuna ja varmaankin myös virityksen estoon sopivat valvontakeinot. Nämä luin rivien välistä.
  10. #10
    Lainaa kirjoitti
    kun säädöksiä aletaan kirjoittaa saada systeemistä oikea hyöty irti, joka näkyy myös oikeasti siellä onnettomuuspuolella.
    No, itse taidan kyllä olla hiukan kyynisempi juuri tuon onnettomuuspuolen osalta, eli en usko sen itsessään alentavan onnettomuuksia. Niiden synty ja runsaus on monimutkaisempi yhtälö, jota ei jollain ajokorttitutkinnolla tai edes nopeusrajoituksilla pystytä hallitsemaan. Käytäntö on direktiivejä ihmeellisempää.
    Mutta itse tuota ajokorttiuudistusta nyt ei ole tarkoitus morkata, muuten kuin että joustavampaa olisi, jos tuon uuden A2 -kortin voisi hankkia myös suoraan, juuri tuosta 18 vuoden iästä alkaen. 35kW mp on jo sen verran rauhallisempi menopeli, että sillä on sopiva harjoitella ajon alkeita myös 'pystymetsästä' tulevan, ja harrastuksen aloittamiselle olisi yksi kynnys ja pakollinen menoerä vähemmän.
  11. #11
    (poistettu tili)
    Parempi systeemi kuin entinen, mutta korttihan ei vielä todista että on myös ajanut tuona aikana yhtään. Eli pitäisi todistaa että on ollut mopon haltijana.

    Lisäksi tuon 24 vuotiaana suoraan olisi voinut muuttaa niin että vuoden pitäisi ajaa 35kW rajoitettua iästä riippumatta, ts myös yli 24 vuotiaat uudet mopoilijat.

    Kortteja pukkaa kuten mun pojalla:
    - mopokortti, A1, A, AB eka vaihe, AB toka vaihe, ABC.



  12. #12
    Itse ihmettelen kovasti mikäli tuota A2 korttia ei voisi ajaa suoraan 18v iässä,
    vaan ensiksi pitäisi ajaa A1 kortti. Mikäli näin tullaan toimimaan, on se silkkaa rahastusta.
  13. #13
    Juupa-juu...

    Kohta saat sitten autokortin 30-vuotiaana!

    Aika väkinäiseltä tuntuu koko hössötys.

    On sitä ennenkin ajettu alemmalla iällä tehokkailla pyörillä. Eikös se olekin siitä kuskista kiinni kuinka sillä pärjää?

    Minä ja ystäväni olemme pärjänneet jo "tehokkailla"pyörillä. Eikä ole pakko olla +150hp. Vaan jos sadan paremmalla puolella aivan hyvin 18 vuotiaista asti. Sitähän varten siinä on se kaasuvipu! Loistava keksintö jos osaa käyttää

    Toki jotain hyvää jos tuossa on niin kyllähän sellainen yhden vuoden totutteluaika menisi jos ei mitään korttia ennestään. Ettei suoraan niihin huipputehokkaisiin pyöriin. Kyllähän tuo varmaan onnettomuuksia vähentää tuo säännös. Aina mitä vähemmän porukkaa on liikenteessä niin sitä vähemmän tapahtuu... Minusta tuo kyllä karsii jo tuota koko harrastusta.
    Meinaan vaan että aika harvat ovat varmaan täpinöissään jostain 35kw pyörästä yli parikymppisinä.

    Vähän jo liikaa paapomista musta!

    Jos mulla on joskus lapsia niin niitä saa varmaan kyyditä 25 vuotiaiksi asti jossain keskustietokoneen ohjaamassa autossa jonka huippunopeus on 50km/h

    Uskon että ko. homma vähentää moottoripyöräilyä vähän Suomessa. Mutta newer know?
    xz6r-636->gsxr1000k6->KTM SM 950->Gsx-r 1000K7->Bmw f800r"tuned"
  14. #14
    Mielestäni hyvinkin järkevä muutos. Hyvä askel eteenpäin tässä koko asiassa.
    .
  15. #15
    Lainaa (aironia @ Maalis. 27 2006,17:46) kirjoitti
    Lainaa (canepazzo @ Maalis. 27 2006,17:12) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    kun säädöksiä aletaan kirjoittaa saada systeemistä oikea hyöty irti, joka näkyy myös oikeasti siellä onnettomuuspuolella.
    No, itse taidan kyllä olla hiukan kyynisempi juuri tuon onnettomuuspuolen osalta, eli en usko sen itsessään alentavan onnettomuuksia.
    Ei se itsessään alennakkaan eli kyse onkin koulutuksen sisällöstä eli niiden valmiuksien opettamisesta, joilla onnettomuudet vältetään ja seuraukset minimoidaan. Jos koulutuksella ei olisi mitään vaikutuksia, niin miksi motoristit liputtaisivat sen puolesta parhaiten onnettomuuksiin vaikuttavana toimena?
    Ei mitään järkeä, että olisi olemassa ajokoulutusta, joka vaikuttaa onnettomuuksien syntyyn ja sitten tutkintoon liittyvä ajokoulutus, joka on vain tapa saada leima papereihin. Jotenkin kuulostas järkevämmältä tehdä kerralla kunnolla, nyt kun asia tulee auki ja homma on pakko jotenkin järjestää? Edellyttää toki aktiivisuutta suuntaan jos toiseen.
    Koulutuksen sisältö tuskin voi olla erilaista, oli luokka mikä tahansa.
    Vai onko A1 koulutus jotenkin erilaista kuin A.
    Kuulostaa oudolta, onnettomuusmielessä.
    Kuulostaa oudolta, koulutusmielessä.
    Haluaisin sen paremman, jos saa valita.

    Uudistus kuullostaa asioiden hankaloittamiselta.
    Mikä olikaan se vahinkojen minimointisuunnitelma, jossa kantavana ajatuksena oli moottoripyöräilyn vähentäminen.

    Eikö kaiken koulutuksen tule olla laadukasta ajokorttiluokasta riippumatta. Onko nykyisessä jotain vikaa tai mikä estäisi nykyisen kehittämisen.

    Kyllä esitetyssä ajatusmallissa sekoitetaan kaksi eri asiaa.
    Ajokorttiluokat ja koulutus.

    Tosin jos ajatusmalli on se, että "virallinen" koulutus riittää ja sen on riitettävä, niin sitten ajatusmalli toimii kirjoituspöydän takana. Itse en haluaisi loppuikääni olla pakollisisa "virallisissa" koulutuksissa. Yleensä ajokortti on mielletty vain luvaksi opetella lisää, ei miksikään todistukseksi ajotaidosta tai kyvystä. Jotain harkintaa yksilöllekin.
    Pace and Flow
  16. #16
    [QUOTE= (aironia @ Maalis. 28 2006,09:16)]
    Lainaa pasii,Maalis. 27 2006,21:22 kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Vai onko A1 koulutus jotenkin erilaista kuin A.
    Kyllä ajatus on näin eli esim. liikennesäännöt opetellaan ja testataan vain kerran.

    Lainaa kirjoitti
    Haluaisin sen paremman, jos saa valita.
    Samoin

    Lainaa kirjoitti
    Uudistus kuullostaa asioiden hankaloittamiselta.
    Uudistuksen sisältöön voi vaikuttaa, mutta on totta, että yksi lisävaihe tuo lisää byrokratiaa. Keino estää hankaloittaminen on pitää kokonaisbyrokratian määrä ja siitä aiheutuvat kustannukset enintään nykyisellä tasolla.

    Lainaa kirjoitti
    Mikä olikaan se vahinkojen minimointisuunnitelma, jossa kantavana ajatuksena oli moottoripyöräilyn vähentäminen.
    En ole kuullutkaan

    Lainaa kirjoitti
    Eikö kaiken koulutuksen tule olla laadukasta ajokorttiluokasta riippumatta. Onko nykyisessä jotain vikaa tai mikä estäisi nykyisen kehittämisen.
    Tämä ON nykyisen kehittämistä.

    Lainaa kirjoitti
    Kyllä esitetyssä ajatusmallissa sekoitetaan kaksi eri asiaa.
    Ajokorttiluokat ja koulutus.
    Jotenkin minulla on se käsitys, että näin pitäisikin olla.

    Lainaa kirjoitti
    Tosin jos ajatusmalli on se, että "virallinen" koulutus riittää ja sen on riitettävä, niin sitten ajatusmalli toimii kirjoituspöydän takana.
    Eiköhän näistä sovita neuvottelupöydän ympärillä, jossa on läsnä myös kuskit itse. Toistaiseksi vain kerran on pyörä kelpuutettu mukaan neuvottelupöytään. Ja pyörän selässä taas on äärimmäisen hankala kirjoittaa.

    Lainaa kirjoitti
    Itse en haluaisi loppuikääni olla pakollisisa "virallisissa" koulutuksissa.
    Elämäntahti Turussa on tiedetty kiivaaksi, mutta 20 vuotias jo loppuikä, tuntuu jo hiukan liioitellulta *.

    Lainaa kirjoitti
    Yleensä ajokortti on mielletty vain luvaksi opetella lisää, ei miksikään todistukseksi ajotaidosta tai kyvystä.
    Nimenomaan, luvaksi opetella lisää, sitten kun perustaidot on hallinnassa.

    Joka tapauksessa otetaan homma mahdollisuutena ainakin mp-puolella. Ajokoulutuksesta oli enemmänkin keskustelua tuolla turvallisuusosiossa, jottei mene ihan offtopiciksi.
    Koulutus on eri asia kuin sääntöjen tenttaaminen.
    Se nyt vielä puuttuisi, että samoja asioita jauhettaisiin uudelleen.

    Et kai tosissasi usko, että lisäbyrokratia ei hankaloita ja tuo lisää kustannuksia. Virkamiesainesta.

    Keskustelua :
    http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=44640

    No kaipa se nähdään, tuleeko kehitystä.

    Perustaidot opetetaan jo sillä ensimmäisellä korttivaiheellakin, toivottavasti. Tuossa virallisessa koulutuksessa ei ole mitään vikaa, harhaluulo on se, että se milloinkaan olisi siinämielessä riittävää, ettei harjoittelua tarvittaisi lisää. Se on luontevaa suorittaa vapaaetoisesti.

    Mahdollisuus, kyllä. Mielellään vapaaehtoisesti.
    Pace and Flow
  17. #17
    Aivan sama.. Odotan mielenkiinnolla milloin pyörät joudutaan katsastamaan vuosittain. V*tun byrokratia..
    -Veturimiehet heiluttaa-
  18. #18


    On tuo lukutaito näköjään vähän ruostunut kun en aivan ymmärtänyt asiaa.
    Eli siis milloin nämä säädökset tulevat voimaan Suomessa?
    Olenko nyt tehnyt aivan turhaa työtä kun olen raatanut otsa hiessä löytääkseni 25kW jammun xvs:n?
    Kuukausien työn ja etsinnän jälkeen sain kaupat vihdoin solmituksi ja pyörä on varmaan tällä hetkellä uimassa Suomea kohti. Hinta on tietysti kovempi johuten kursitussarjasta.
    Ja nyt te tuutte väittämään, että minä siis saisin ajaa pyörää täysitehoisena koska se syöksee pihalle upeat 32kW? Näinkö on?
    Nyt pääsen siis maksamaan puolisen tonnia lisää saadakseni pyörän taas täysiin tehoihin. Mitäh?


    Anteeksi, en ole vielä aivan herännyt ja pää jumittaa muutenkin pahasti. Sorry.....
    Suzuki GSX750
  19. #19
    Eli mitäh?

    Ite ajoin viime syksynä ekan moto-korttini. Olin 20 vuotias eli sain "pikku-a"- kortin(alle 25kw). Tarkoitus oli ajaa nyt "iso-A" kun täytän huhtikuussa 21. Mut onnistuuko se nyt sit enää?
    Mulla GSX-R1000 -08 (valkohopea)
    Pikku-Broidilla CBR1000RR -08 (valkomusta)
  20. #20
    Lainaa (Swampy @ Maalis. 27 2006,16:59) kirjoitti
    Itse ihmettelen kovasti mikäli tuota A2 korttia ei voisi ajaa suoraan 18v iässä,
    vaan ensiksi pitäisi ajaa A1 kortti. Mikäli näin tullaan toimimaan, on se silkkaa rahastusta.
    Periaate pitkälti sama, kuin aikoinaan 80-lätkän kanssa; jos oli ollut silloinen KT-kortti yli vuoden, A-setin ajettuaan tarvinnut lätkää kaksipyöräisessä.

    Lainaa (pr0gram *Lähetti: Maalis. 27 2006 @ 17:16) kirjoitti
    *
    Mielestäni hyvinkin järkevä muutos. Hyvä askel eteenpäin tässä koko asiassa.
    Ihankin järkevä, keräämällä kokemusta ja/tai ikää hiukan lisää pääsee 10 kw isomman puikkoon. Ja huomatkaa, k.o. direktiivi joustaa, mitä tulee esim. kansallisiin ikärajoihin. *Kaikkea ne menee päättämään just, kun meikä on lomalla. Olisin vaatinut mopoikärajaksi 45... * *



  21. #21
    Lainaa (peltzi82 @ Maalis. 28 2006,11:25) kirjoitti
    Eli mitäh?

    Ite ajoin viime syksynä ekan moto-korttini. Olin 20 vuotias eli sain "pikku-a"- kortin(alle 25kw). Tarkoitus oli ajaa nyt "iso-A" kun täytän huhtikuussa 21. Mut onnistuuko se nyt sit enää?
    Eihän sun sitä tarvitse erikseen ajaa, vaan poliisilaitoksella käyt näyttämässä, että olet sen 21vuotta, ja pyydät niitä päivittämään korttiisin ison A:n.. (viisaammat voi valaista enemmän jos tiesin väärin. )

    Mut siis, kun mulla on nyt tuo a-1 kortti, niin kun tuo tulee voimaan, niin joudun 18-vuotiaana menemään uudestaan autokouluun, että saan pikkuaan? ja sitten myös 20 vuotiaana?

    lisäkyssäreitä: Jos olen 19 vuotias, kun tuo tulee voimaan, niin saan siirtyä ajamaan sitä 35kW pyörää 25 kw sijaan? Ja entä jos olen 20 vuotias, ja juuri siirtynyt ajamaan "rajoittamatonta" pyörää, pitääkö minun alkaa ajaa 35kw pyörää?



    Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
    Puhun usein - mutta paskaa.
  22. #22
    Lainaa (Elazi @ Maalis. 28 2006,15:58) kirjoitti
    Lainaa (peltzi82 @ Maalis. 28 2006,11:25) kirjoitti
    Eli mitäh?

    Ite ajoin viime syksynä ekan moto-korttini. Olin 20 vuotias eli sain "pikku-a"- kortin(alle 25kw). Tarkoitus oli ajaa nyt "iso-A" kun täytän huhtikuussa 21. Mut onnistuuko se nyt sit enää?
    Eihän sun sitä tarvitse erikseen ajaa, vaan poliisilaitoksella käyt näyttämässä, että olet sen 21vuotta, ja pyydät niitä päivittämään korttiisin ison A:n.. (viisaammat voi valaista enemmän jos tiesin väärin. )
    pikku-a täytyy olla 2 vuotta ennen kuin sen voi "päivittää" isoksi ja ei kai toi nyt tällä päivämäärällä tule voimaan eli mennään vanhoilla säännöillä vielä jonkun aikaa.

    muutokset vaikuttavat kyllä paljon järkevämmiltä mitä aikaisemmin on väläytelty (ties mitä huhumyllyä taas veivattu).
    mutta tarkoittaakos tuo sitä että jos 18v ajaa kortin saa ajella vain kepsukalla?
    -- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee

    <s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
  23. #23
    Kepsukka=kevari?

    Eikös toi menny niin, että 18 vuotiaana pääsisi 35kW pyörän sarviin?
    Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
    Puhun usein - mutta paskaa.
  24. #24
    Enemmän tässä jutussa kiinnostaa että kun uusi direktiivi vaatii ajokortin uusittavaksi 10-15 vuoden välein, niin mihin asti toi nykyinen kortti on sitten voimassa? Oma korttini itse väittää että kunnes täyttäisin 70, mutta kun siihen on vielä reilusti yli puolet matkaa niin mitenköhän tän kanssa taas käy?

    Hesarista:
    Lainaa kirjoitti
    Kovin nopeasti uusia kortteja ei voi saada, sillä direktiivistä saadaan sovittua lopullisesti vasta tämän vuoden lopulla. Sitten jäsenmailla on kuusi vuotta aikaa alkaa soveltaa direktiiviä, minkä jälkeen uudet kortit on otettava käyttöön 20 vuodessa eli viimeistään vuoteen 2033 mennessä.
    Tää antaisi tietty ymmärtää ettei noiden nykyisten korttien EU:n puolesta tarttisi lahota vielä (6+) 20+15 vuoteen, mutta mulla on jotenkin sellainen epäilys että täällä halutaan taas vaihteeksi "tulkita" tuota direktiiviä vähän tiukemmin kuin mitä on tarvetta...



  25. #25
    Lainaa (ajf @ Maalis. 29 2006,10:18) kirjoitti
    niin mihin asti toi nykyinen kortti on sitten voimassa? Oma korttini itse väittää että kunnes täyttäisin 70, mutta kun siihen on vielä reilusti yli puolet matkaa niin mitenköhän tän kanssa taas käy?



    Tää antaisi tietty ymmärtää ettei noiden nykyisten korttien EU:n puolesta tarttisi lahota vielä (6+) 20+15 vuoteen, mutta mulla on jotenkin sellainen epäilys että täällä halutaan taas vaihteeksi "tulkita" tuota direktiiviä vähän tiukemmin kuin mitä on tarvetta...
    Eli 26 vuotta menee ennen kuin vanhoja uusitaan. Tästä oli kova vääntö, mutta ajatus meni läpi eli jossain vaiheessa myös vanhat uusitaan uudenmallisiksi. Ei sinänsä aiheuta muutoksia suoritettuihin korttiluokkiin eli vain itse paperiläpyskä vaihtuu vaikeammin väärennettyyn. Jatkossa myös terveystarkastukset tulevat kaikkiin maihin mukaan ajokortin edellytyksenä. Ja jos Suomessa halutaan voidaan tietysti siirtyä aiemminkin uuteen malliin, jos siihen mikrosiruun yhdistetään jotain muuta esim. äänestystarkoituksiin.
    Kaikki tämä on kuitenkin auki ja kirkastuu ajan myötä. Itse en vastaa korttipuolesta kokonaisuudessaan vaan annan apua mp-asioissa.
  26. #26
    Lainaa (Elazi @ Maalis. 29 2006,09:28) kirjoitti
    Kepsukka=kevari?

    Eikös toi menny niin, että 18 vuotiaana pääsisi 35kW pyörän sarviin?
    Eli nykymallin mukaan vain A1 ja A säilyy suoraan ajettavina luokkina (ei tarvi alla mitään korttia ennestään). Ikärajat silloin A1=16v. ja A=24 v.
    A2-luokan kortti edellyttää aina A1-korttia vähintään sen 2 vuotta. Eli 18 vuotiaana jos halajaa satulaan, pitää aloittaa lähtöruudusta. Kaukaa viisas ajaa siis joka tapauksessa A1:sen 16-vuotiaana, jos ajattelee 18-vuotiaana olevan tarvetta A2:selle jne. Tai sitten odottaa kypsää ravintolamiehen ikää ja ajaa kortin suoraan 24 vuotiaana.

    A1:nen ei ole ollut käytössä kaikissa EU-maissa aiemmin ja nyt kun se tulee pakolliseksi voisi ajatella pyörätarjonnankin monipuolistuvan myös tässä ryhmässä ja varmaan markkinat huomioi myös 18-vuotiaat aloittelijat. Monessa maassa missä etäisyydet ei ole pitkät ja bussit vielä kulkee, otetaan luultavasti käyttöön tuo 18 vuoden minimiikäraja A1:selle, jonka direktiivi myös heille sallii. Meillä siis 16 v. säilyy korttiputken aloitusikärajana.
  27. #27
    Tuosta uusimisesta oliko ajatuksena että kortinhaltija joutuu jonninmoiseen kokeeseen vai riittääkö lupaus kautta kiven ja kannon ajotaidosta yhdessä terveystodistuksen kanssa vai onko tämän soveltaminen vielä auki / maakohtainen.

    Mielenkiintoinen lisä tuossa uudistuksessa on yhteinen tietojenkeräysverkosto, mokaat muualla niin tieto siitä löytää tiensä kotomaahan kotimaasta riippumatta.
    Bring M. Backalive

    Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
  28. #28
    Lainaa (Mik@ @ Maalis. 29 2006,12:23) kirjoitti
    riittääkö lupaus kautta kiven ja kannon ajotaidosta yhdessä terveystodistuksen kanssa vai onko tämän soveltaminen vielä auki / maakohtainen.
    Ei tarvitse edes vannoa, pelkkä terveystodistus riittää.

    Lainaa kirjoitti
    Mielenkiintoinen lisä tuossa uudistuksessa on yhteinen tietojenkeräysverkosto, mokaat muualla niin tieto siitä löytää tiensä kotomaahan kotimaasta riippumatta.
    Edellyttäisi myös liikennesääntöjen ulottamista myös ulkomaalaisiin eli Suomessa monessa asiassa ollaan säädöksissä höveleitä turisteja kohtaan. Sama ei päde välttämättä toisin päin, vaan sakkolappu löysi tiensä Italiasta vaivatta perille (vaikka vuokrapelillä liikuimme) ja kai siellä paikallisessa rekisterissä säilyy joku merkintäkin. Ei siis riitä nytkään, että osaa oman maan säädökset, vaan pitää tietää myös mitä lisäkilvet muualla tarkoittaa .

    Tuohon yhteiseen EU-rekisteriin tulisi kuitenkin vain isommat eli ajokieltoasiat, muuten ei bitit riittäisi. Tavoite olisi nimenomaan että ei voi vaihtaa maata ja hakea uutta ajokorttia, jos omassa maassa on ajokielto.
  29. #29
    On ne viisaita tuolla " rysselissä " , armeijakin joutuu hommaamaan mopoja moottoripyöräläheteille kohtapuolin kun annetaan vielä EU:n touhuta vähän aikaa.
    Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Nakke @ Maalis. 30 2006,18:37) kirjoitti
    On ne viisaita tuolla " rysselissä " , armeijakin joutuu hommaamaan mopoja moottoripyöräläheteille kohtapuolin kun annetaan vielä EU:n touhuta vähän aikaa.
    Ja millähän perusteella?
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen