Tuli myöhäisheränneenä (28v) ostettua eka isompi pyörä mopoaikojen jälkeen, siis ER5. Kuukauden päivät sillä ehti ennen talven tuloa päristellä. Muuten ei ole toistaiseksi valittamista paitsi äänissä... Toivoisin vähän räyhäkkyyttä tuohon 'singeri-soundiin'.
Silmiin on sattunut tähän mennessä tasan yksi kyseiselle pyörälle tarkoitettu Laserin slipari. Onko joku / jonkun tuttu hommannut erkkiin uutta pönttöä? Eli kiinnostaisi onko olemassa muita vaihtoehtoja.
Tuon yllä mainitun Laserin listahinta on noin 450 euroa. Mikäli hommaisi jostain muun (käytetyn & edullisemman) pöntön niin siihen pitäisi sitten teetättää sopivat kiinnikkeet, onko sellaisesta kokemusta, kannattaako esim. hinnaltaan ja vaivaltaan?
Kun ei tuon hintaluokan pyörään viitsisi mitään kauhean hintavaa tuningia tehdä. Ja lienee mahdollista että uuden pöntön asennuksen jälkeen edessä on vielä kaasari- ja suutinsäätöjä - tai säädättämisiä. Ei taida ilmaista olla sekään homma.
Itsellä ei ER-kokemusta, mutta vastaillaan silti...
Eli mallikohtaisia pönttöjä löytyy ainakin BSM:ltä, Arrowilta ja Wingsiltä noin äkkiseltään etsittynä (jouluflunssassa ei muuta tekemistä kuin kuukkelehtia...).
Arrowille löytyy myös maahantuoja (Pyörä ja Mopo Oy), jos ei halua pönttöä ulkomailta tilata.
...
Omaani ostin ixil:in sliparin.
Mielenkiinto heräsi heti tuosta ixilistä. Voisitko hegetti kertoilla vähän lisää? Mikä malli on kyseessä, noitahan saa näemmä pyöreänä ja ovaalina sekä racing- että competition sarjalaisina.
Asennuksessa vain vanha putki poikki uusi heittämällä tilalle? Miten paljon äänipuoli parani? Entä ohessa pyörän suorituskyky, tuliko parannusta? Ja sääditkö/säädätitkö pyörää asennuksen jälkeen? Lopuksi vielä, mistä ostit?
Se on sellainen pyöreä, alumiininen, competition sarjalainen. Sain 199€ jostakin helsinkiläisestä yrityksestä viime talvena kun poistivat tuotteita hyllystä. Koitan kaivaa yrityksen esille... Ääni puolesta sen verran että nyt mopo kuullostaa ihan moottoripyörälleja ostaisin heti jos ei jo valmiina olisi. Jätin säätämättä koska tehoja en havitellut, vain ääntä ja en usko, että kävisi niin laihalla että moottori vaurioituisi kun imupuolelle ei ole tehty muutoksia.
Tein itse ERkkiin vaimentimen viime keväänä, jonka jälkeen vein penkitykseen(tottakai). Yläkiekat kävi vaarallisen laihalla (jokin ns. "hiiliarvo" tms. mikä piti olla n. 2 oli 0,4 tms.) ja ERkin ilmanputsaripanos on orkkiksena niin onneton tapaus, että sekin vaihdettiin K&N:ään.
Koko alueella pari/kolme heppaa lisää ja vääntöhuippu 45stä -> 48nm. Puhumattakaan kierrosherkkyydestä yms. Ja samalla kannattaa vaihtaa välitys lyhyemmäksi.
Säädätys on vaivaltaan ja kustannuksiltaan siltikin edullisempaa mitä uudet männät/venttiilit yms. koneistustyö.
"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
Noniin! Toissapäivänä vaihdoin pyörään tulpat, öljyt ja suodattimet - ja Ixilin racing-putken. Putkessa olikin yllätyksekseni e-leima ja irroitettava noisekilleri.
Elikkä ylimääräinen mötikkä putkesta pois ja kone tulille. Huhhuh! Tuli niin paljon tukevammat saundit mihin olin varautunut. Nyt jaksaa kuulua heittämällä murinat kypärän sisäänkin ajonopeuksilla kun aiemmin lakkasi kuulumasta siinä kahdenkympin jälkeen suhinoiden peittäessä äänet.
Elikkä tunne on etteivät rahat menneet ihan hukkaan...