Itselläni on kawasaki er-5 ja kytkimen ongelma on seuraavanlainen:
Kun ottaa pyörän tallista, käynnistää ja laittaa ykkösen silmään, niin se kolahtaa aika voimakkaasti. Joskus jopa koko pyörä sammuu siihen paikkaan. Tämän jälkeen kun käynnistää uudelleen ja laittaa uudestaan vaihteen silmään, niin ei kuulu kolahdusta, vaan vaihde menee nätisti päälle. Missä siis vika? Onko tota kytkintä mahdollisuus jotenkin säätää? Olen lähinnä korjaillu auton kytkintä tähän asti, joten en tiedä asiasta mitään.![]()
Itsellä 05-vuosimallin ER-5 joka silloin tällöin tekee ihan samaa, lieneekö siis enemmän ominaisuus kuin vika
Tätä ei kuitenkaan tapahdu aina mutta usein ja ainoastaan silloin kun pyörä on seisonut pidemmän ajan ( siis useamman tunnin). Olen huomannut että "ongelma" häviää kun ennen vaihteen silmään laittamista pumppaa pari kertaa kytkin kahvaa.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo." - Nalle Puh
Taitaa vaan olla vähän kylmänä tahmeeta öljyä kytkimessä mikä aiheuttaa ettei se irrota heti kunnolla...just toi kahvanvetely ennen starttia lienee hyvä apu...
tarkista onko vaijerin välys kahvan päässä sopivalla...
ellei nää auta niin kytkinkoppa auki ja sieltä keskitapin säätöö kytkinpakasta ihan vähän enemmän irrottavaksi...
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Kiitos vinkeistä, täytyy koittaa tota kytkimen pumppausta. Mulla ilmenee tätä paukkumista kesällä aina aamusin, ku oon lähössä päivän ekalle ajolle. Myöhemmin samana päivänä ei niinkään pidä meteliä.
Kattele sitä kahvaa, paljonko on vapaa liike? Joissakin Kawoissa ( manuaaleissa ) pitäisi olla 1 - 2 mm. vapaa liike. Toinen homma, kuinka vanha ja venynyt vaijeri? Kolmas homma, katsele vaijerin toista päätä kun puristat kahvan tankoon kiinni, liikkuuko mitä ja kuinka paljon.
Sitten on juttu erikseen koneen puolella, millä öljypinnoilla on ajettu, synt. vai min. öljyt, onko rasvat vaihdettu silloin kun pitää vai säästetty väärässä paikassa.
Muu mahdollinen tekninen vika voi myös olla kyseessä, ei selviä muuten kuin kone kyljelleen ja kytkinkoppa auki ja siitä tutkimaan.
Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
Tuo on sitä kuuluisaa kytkimen "liimautumista", toiset kytkimet ovat tuolle arempia kuin toiset. Öljymerkillä myös asiaan iso vaikutus (kytkinlisäaineella varustetut pahimpia), castrollilla mopo meinas ennen hypätä seinälle seisotuksen jälkeen ennenkuin kytkin irrotti. Jos haluaa että kytkin irrottaa heti, voi vapaalla kytkinpohjassa rivautella pari kertaa kaasua. Jos pahasti ei ole tarttunut tuolla keinolla rupeaa irrottamaan (itsellä toimi hyvin).
Eikös tuohon auta myös, että seisottaa mopoa kytkin pohjassa? Eli jollain vetää kahvan pohjaan ja jättää sen siihen yön yli tms?
Joo itselläkin on joskus juminu kytkimen pitkän seisonnan jälkeen niin pahasti, että piti ihan reippaasti kiihdytellä ykkösellä kytkin pohjassa ennen kuin irrotti.
Kaksi Kawaa on tehny tätä, ei muut.
Jos Tädillä on pallit, niin se on setä...
Kokeile seuraavan öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa öljy ihan perinteiseksi autoöljyksi esim. Shell X-100 20W-50 tai vastaava, huomaat eron kytkimen ja vaihteiston toiminnassa, ei takerru kytkin, eikä luista ja vaihteet toimivat huomattavasti pehmeämmin.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Oon kuullu, että noissa auton öljyissä ei oo sitä kytkimen lisäainetta, joka voitelis kytkintä. Mitä siitä sitten seuraa motskarin kytkimelle, niin sitä en tiedä. Jotku on suositellu, että niitä autonöljyjä kannattaa välttää.
Ihan hyvin voi autonöljyjä käyttää ainakin näissä Kawan pikku twineissä.(Zaki500 @ Maalis. 22 2006,21:20) kirjoitti
Peruste:
GPZ 500 S 45000 km
EN 500 20000 km
ER 500 25000 km
kaikissa käytin ihan normaaleja auton öljyjä, vaihtoväli 12000 km eikä mitään ongelmia.
Jännä tuo vaihtoväli GPZ:lle suositeltiin 12000 km vaihtoväliä ER:lle vain 6000 km.
Taivas saa odottaa
Tästä nyt on väännetty sata juttua jo aikaiseminkin, mutta katsoppa mitä sun owners manuali suosittelee öljyksi. Et kaupasta edes löydä niin "huonoa" öljyä, mitä siinä on vaatimuksena.(Zaki500 @ Maalis. 22 2006,21:20) kirjoitti
Mistä tuo prätkä vaatii prätkäöljyä kytkimen takia, juttu on oikein kotoisin? Nämä ns. prätkäöljyt tulivat markkinoille vasta 80-luvun alussa, mutta mitä ihmeen öljyä koneisiin laitettiin ennen sitä. Kyllä ne ihan autoöljyillä toimivat, sillä ne on alunperin suunniteltukkin toimimaan, vasta näiden prätkäöljyjen myötä tulivat lisäaineiden mukana mainitsemasi ongelmat, kytkinlevyt liimautuvat välilevyihin kiinni yhdeksi nipuksi pelin seistyä hiemankin pidempään, mikä ilmenee sitten niin ettei kytkin meinaa irroittaa aluksi. Toinen selvä ero noilla öljyillä on kuuman koneen vaihteiston takertelu prätkäöljyillä.
Mutta kokeile itse ja huomaa ero.
Tämä koskee ainakin vanhemman teknologian koneita, johon sunkin Kawa luokitellaan.
Tuoreemmissa tehotupperissa voi olla asiat toisin, niihin pätee hyvin sanonta, jos haluaa matkustaa pikajunalla, täytyy maksaa pikajunalipun hinta.![]()
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Voi hyvinkin olla, että koko kytkinlisäaine on pelkää sontaa, mutta tässä asiassa on vaan tullu kuultua jo kahen laisia mielipiteitä monen kesän ajalta. Täytyy kokeilla joskus niitä auton öljyjä ja kattoo tuleeko käytökseen eroa. Tärkeintä kuitenkin on, että toi kytkin saadaan toimiin normaalisti. Kiitoksia vaan kaikille palautteesta,täytyy alkaa koitteleen tota kytkintä meinaa kohtahan sitä pääsee ajamaan
![]()
Jos pyörä on seisonut pidempään esim. yön yli,kannattaa ennen starttia laittaa vaihde päälle ja nytkähytellä pyörää paikallaan kytkin vedettynä pohjaan. Kyllä tuntee kun liimautunut kytkin irtoaa . Tämän jälkeen kone käyntiin ja menoksi .
Ja tuon kytkinlisäaineen tarkoitushan on lisätä liikkeellelähtö kitkaa ei voidella levyjä, mutta eihän ne sontaa siinä mielessä ole että joissain pyörissä kytkimen pito on niin tarkoilla tai kytkin on niin kulunut että mp-öljyjä käyttäessä ne eivät vain luista mutta autoöljyillä niin voi käydä. Mutta mielestäni valikoivaa kitkaa ei ole, joten valitettavasti mp-öljyt ei välttämättä voitele niin hyvin kuin pelkästään voitelemiseen tarkoitetut autoöljyt... Jos tosin käytetään autoöljyjä pyörässä ne ovat yleensä mineraaliöljyjä tai semisynteettisiä eikä mitään hyper fullsynteticoja koska niillä taas kytkin luistaa monessa pyörässä ja kytkinpakka voi palaa jos ei jyrki riitä tajuamaan että sehän luistaa!. Ja vielä tietoisku öljyalalla työskelevältä, "ei kaikissa mp-öljyissäkään ole mitään kytkinlisäaineita, ne on ihan perusmineraaliöljyjä ja kyllä se kytkin niilläkin pitää". Ja jos kuka haluaa kokeilla autoöljyjä pyörään niin pari vinkkiä, älä ota mitään 0w-tai 5w-jotain öljyjä koska eihän niitä manuskakaan suosittele. Ota 10w-tai 15w tai jopa 20w-jotain öljyt, älä ota öljyjä joissa "Fuel Economy" tai vastaava merkintä josta käy ilmi että siihen on lisätty kitkaa alentavia ylimääräisiä ainesosia jotka voi taas johtaa kytkimen luistamiseen... Öljyjen vaahtoutumisista ja sen sellasista en jaksa kiistellä, mutta vaihdelaatikkoon ei ole mp-öljyissäkään todistettavia lisäaineita. Mutta se kyllä tiputtaa öljynvaihtovälin sinne missä se moottoripyörissä yleensäkin on tuon viskositeetin pilkkoutumisen muodossa, ja onhan esim. vanhoissa honda accordeissa jännä suositus laatikkoon (5w-50 Rally Formula) eli moottoriöljy + että onhan hammaspyörillä varustettuja tasapainoakseleita ja jakopäitä joissain harvoissa autoissakin. Eli se siitä autoöljyjen sopimattomuudesta hammaspyörille, ja tiedän näistä asioista varmana ainoastaan sen että on monia pyöriä joilla on ajettu "vähän" auki sekä yli 200Tkm. autoöljyillä ilman isompia murheita.... Ja voi jessus mikä saarna tästä nyt tuli
![]()
Mitä ihmeen kytkimen lisäainetta? Kytkimen voitelu? Uusissa autoöljyissä on lisäaineena nimenomaan kitkaa _pienentäviä_ aineita. Tämän takia ne eivät sovi märkäkytkimelle. Näitä ovat kaikki ns. Energy Conserving-tyyppiset moottoriöljyt. Vanhempaa tekniikkaa olevat moottoriöljyt taas sopivat ihan mainiosti moottoripyöränkin moottoriin, kunhan luokitukset täyttyvät. Luokitukset taas lienevät kaikissa pyörissä sitä luokkaa, että kaikki kaupasta löytyvät riittävät niiden puolesta. Itse olen lykännyt ainakin 100tkm eri pyörilläni dieseliin luokitelluilla öljyillä, vieläpä synteettisillä. Ilman mitään vaivoja. Paremmin kuumaa kestävää synteettistä moottoriöljyä saa nimittäin ensisijaisesti dieselille luokiteltuna paljon edullisemmin kuin bensiiniversiona kaupiteltavat öljyt. Lisäksi dieselöljyjen pesevyys ja lisäaineistus on parempi kuin bensaversioiden. Merkkejä vaikkapa Mobilin Delvac ja Nesteen Turbo LXE.(Zaki500 @ Maalis. 22 2006,21:20) kirjoitti
Milläköhän nämä kaupunkilegendat nestekytkimien voitelutarpeista tms. saisi lopetettua?
Katsokaapa kytkinlevy valmistajien ohjeita / suosituksia. Moottoripyörien kytkinlevyjen valmistajat melkeinpä kieltävät synteettisten öljyjen käytön kytkimissään. Kytkimen toimintahan perustuu kitkaan. Tuo märkäkytkinhän on siinä mielessä hieman hullu ajatuksena, kun sen pitäminen perustuu kitkaan ja se laitetaan lillumaan nesteeseen, jonka yksi tarkoitus on pienentää kitkaa. Tavallista 20W - jotain moottoriöljyä, tavalliseen koneeseen ja vaihtoväli riittävän lyhyeksi niin hyvin peuhaa.
Ja mitäköhän tarkoittaa, että käyttö melkeinpä kielletään? Olisiko antaa vaikka linkkiä jonkin valmistajan sivuille joissa melkeinpä kielletään synteettisten öljyjen käyttö, mutta ei kuitenkaan ihan? Monenko pyörän käyttöohjeista tämä sama melkeinkielto löytyy?(kaasuttaja @ Maalis. 24 2006,08:34) kirjoitti
Nyt kannattaisi taas lopettaa näiden vanhojen jaaritusten levittäminen ja lyödä faktaa pöytää, josta käy ilmi melkein-, ehkäpä-, luultavasti-, ei ihan-, lähes- tms. kiellot jotka kumoavat vaikkapa moottoripyörien käyttöohjeet ja korjaamokäsikirjat. En aio pidätellä henkeäni odotellessani.
Tässä kotimainen linkki, lue teksti. Valmistaja suosittelee, ettei täysin synteettisiä öljyjä käytettäisi.
http://www.storm-motor.fi/pdf_2006/1...006_kytkin.pdf
Tässä valmistajan sivu. Lue sivun alimmainen lause !
IMPORTANT NOTE: WE DO NOT RECOMMEND THE USE OF FULLY SYNTHETIC OILS WITH THESE CLUTCH KITS
asia löytyi noin kolmessa minuutissa, että näin: Turdus merula
Sorry ! Edellisestä unohtui se linkki.: http://www.ebcbrakesdirect.com/bike/info.asp
Kokeile startata kytkin pohjassa ykkönen päällä.(Zaki500 @ Maalis. 22 2006,17:33) kirjoitti
Jollain Stormin luettelon teksteillä on ihan sama höpölöpö arvo minulle kuin AllRightin öljysivujen kommenteilla. Itse huollan perheemme Blackbirdin ja ZX6R:n tehtaan virallisten ShopManualien mukaan, eikä kummankaan merkin kirjoissa puhuta _yhtään mitään_ synteettisistä tai mineraaleista. Ainoastaan luokitukset annetaan: SE, SF tai SG molempiin. Kuten aiemmin sanoin, olen ajanut yli 100tkm eri pyörillä synteettisillä ensisijaisesti dieseliin luokitelluilla öljyillä ilman mitään vikaa tai toimintahäiriöitä. Blackbirdin mittarissa on nyt 60 tkm ja mitään oireita ei kytkimessä tai koneessa ole. Vaimon Kvaakku pyörii samoilla öljyillä, ilman mitään oireita.(kaasuttaja @ Maalis. 24 2006,10:41) kirjoitti
Seuraavaksi otat argumentiksi varmaan rullalaakerit?
Täyssynteettinen auto-öljy on niin erittäin liukasta että se voi saada prätkän kytkimen luistamaan tai muuttaa sen vähän niinkuin päälle-pois tyyppiseksi...tämä siis koskee esim täyssynteettistä 5W-40, 5W-50, 0W-30, 0W-40 tms tuotteita..
kokemusta on tuttavapiiristä yhdestä Aprilia Pegasosta jonka kytkin muuttui ON-OFF tyyppiseks Mobilin rallyformulalla-->korjaantui uusilla kytkimen massalevyillä ja mopo-öljyllä
jos prätkään laittaa laittaa autoöljyä niin mieluummin esim jotain hyvää mineraalipohjasta 10W-30, 10W-40 laatua...tai korkeintaan puolisynteettistä, vähän riippuen kuinka tehokas mopo on..
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Itsellä myös yksi GPZ 500 S -93 tuotu aikoinaan Saksasta.(BlackCat @ Maalis. 22 2006,21:46) kirjoitti
Kävin pyörällä reissun Euroopassa 2002 syksyllä ja poikkesin mennen tullen Hampurissa yhdessä Kawan huollossa, vaihdatin öljyjä ym.
Putiikin omistaja Martin Brand ( vanha rata-ajaja ) suositteli ehdottomasti mineraaliöljyä, ei synteettistä. Todennäköisesti tiesi mistä puhui. Prätkän vanhoja huoltotietoja löytyi myös heiltä rungon numeron perusteella.
Pyörässä Bell Rayn mineraaliöljyt, vaihtovälinä pidetty 5 - 6 tkm.
Sen aikaa mitä pyörä minulla ollut niin ei mitään ongelmia kytkimen kanssa. *Nyt mittarissa n. 57 tkm
Gpz: konehan on melko lailla sama kuin ER:n tai EN:n
Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
Tuli vain tässä mieleen, että lähdetkö aina kylmällä koneella liikenteeseen? Eikös toi kytkin pelaa paremmin, kun antaa vähän öljyjen lämmetä.. Itselläni ei kyllä kolahtele, vai johtuuko se siitä että se on HONDA! ..ja aina lämpimällä koneella *(Zaki500 @ Maalis. 22 2006,18:33) kirjoitti
![]()
Honda CRF 250 L
Kokeilin äsken ommaa Er:ää,koitin ensin lykätä vaihde pääl ja kytkin pohjas...en saanu irtoomaan..sit vaa käymään ja lämpimäks,kyl se siit heräs kun pari kertaa runttas vaihteen pääl...ja öljy on Bel Ray EXP 10/40
Oi tätä urhojen kalevalaa...
Mulla on itsellä ollut sekä EN500 että VN800, molemmissa perusominaisuutena kytkimen kylmätarttuminen öljystä riippumatta. ER:n mylly lienee EN:n koneen veli. Jotain vaihtelua ollut öljyjen välillä, mutta ei tuo häiritsevän sitkeästi ole kuitenkaan takertunut, kolahtaa vaihdetta kytkiessä jos ei irrota kytkintä muuten ensin, esim starttaamalla vaihde päällä ja kytkin auki.(raato66 @ Maalis. 24 2006,23:26) kirjoitti
VN1600:een taidettiin esitellä enemmän uritetut kytkinlevyt vähentämään tarttumista.
VN800:ssa kytkimessä on 7 metallilamellia (13089-027) ja 8 kpl kitkalevyjä (13088-1133).
VN900:een on vaihdettu pakan kumpaankin päähän uloimmaksi kitkalevyksi enemmän uritetut kitkalevyt (2 x 13088-0023) loput ovat samoja kuin VN800:ssa (6 x 13088-1133), lamellit ovat samat kummassakin (7 x 13089-027)
Tästä voisi arvailla että tarttuminen on ollut pahinta pakan päissä olevien levyjen pinnalla, johon on nyt vaihdettu tiheämmin uritetut levyt. Käyttämällä vanhoja harvemmin uritettuja levyjä sisäpakassa ei pitopinta ole pienentynyt liikaa. Kytkimen jousipainetta on kuitekin muutettu, VN800:n kytkinjousi on 92145 kun VN900:ssa jousen osanumero on 92081..
Muuten kytkin näyttäisi olevan sama kuin ennenkin. Toukokuussa sitten selvinnee vieläkö VN900 kolahtaa tai loikkii aamuisin..
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008