Kauhajoki 27.5. West Coast Street Cup I.(kava10 @ Huhti. 17 2006,13:49) kirjoitti
![]()
Aika vaisu provo....(reka66 @ Huhti. 17 2006,18:14) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Sanoisin että "complete bullshit", täysin myyntipuhetta. Kuten tuosta mun käppyrästä huomaat katkeaa kierrokset aivan kuin kierrosten rajoittajaan tuossa hieman ennen 10000rpm:ää. http://www.hiekkalaatikko.org/kappyrat.jpg <-- tuossa samassa kuvassa ne samat käppyrät vs. Yoshimura 4-2-1+airboxmod+TRE.(petrik @ Huhti. 17 2006,13:21) kirjoitti
Tuota yritin itsekin kertoilla.. Dynossa testannu, että TRE:llä kiekkarajoitin nousee ylöspäin 6. vaihteella.(jarim @ Huhti. 17 2006,18:22) kirjoitti
Ei se sen kummempi ole se huippunopeusrajoitin.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
... mielenkiintoisia käppyröitä - harmi että niissä on eri CF niin ei voi ihan suoraan verrata. Ihan kuin olisit painanut vakiokunnossa olevan mopon kytkintä lopussa se kun huhun mukaan tiputtaa kierrosrajoitinta sen ylimääräisen 500rpm ?(jarim @ Huhti. 17 2006,18:22) kirjoitti
Kuva on kai busan dynosta joka sinänsä ei vielä kumoa factory pron GSXR:ään liittyvää väittämää ... mutta jos jos factory pro:n yrityksenä antama tieto GSXR:stä ei täällä esitetyn epäilyksen mukaan pidä paikkaansa pitäisi siitä varmaan kirjoittaa esim. tuonne www.gixxer.com ryhmään - tulisi vähän liikettä sinnekin. Mä en vielä ole ihan vakuuttunut siitä että onko factory pro oikeassa vai väärässä, mutta sillä nyt ei ole merkitystäkään.
Se että onko tuo sitten käytännössä toteutettu niin että busassa on eri kartta joka vaihteelle vai niin että erillinen rajoitin iskee päälle 6. vaihteella - onkin mielenkiintoista joskus yrittää etsiä kunhan tuollainen ylimääräinen ECU ja aikaa jostain löytyy. Suzukin kannalta helpoin rajoittimen toteutustapa olisi ainoastaan ollut muokata karttaa niin että sytytysennakko pienenee tai injektoripulssi nollaantuu silloin kun laittoivat tämän "rajoittimen" pyöriin muiden valmistajien kanssa samaan aikaan. Täydellä kuormalla tuo perinteinen ignition cut off on vähän raju menetelämä kun palamaton bensa alkaa paukkua putkessa ja tuhoaa catit. Lisäksi yhden injektorin pulssin katkominen olisi isompi muutos ohjelmiin Densolta jos pelkästään tehdään nopeusrajoitinta. Denso tuskin on lähtenyt ohjelmalogiikkaansa tekemään kovin isoa muutosta ilman että se olisi toimiva ja testattu kaikilla pyörillä. Eikös se ole niin että olipa suzuki, yamaha tai honda niin denson ECU näitä kaikkia pyörittää. Ainoastaan antuireiden korjausfaktorit, kartat ja muutamat muut vakiot muuttuvat ohjelman pysyessä aikalailla samana ?
Huoltomanuaalissa sanotaan kyllä että "ECM selects the ignition timing when the gear position is changed" joka viittaisi siihen että karttoja on enemmänkin kuin pelkät low ja high power kartat.
Se mikä on selvää on että kyseessä on selvästi kierrosrajoitin ei varsinaisesti huippunopeuden rajoitin sillä nopeuttahan tuo ei rajoita ;-) muuta kuin välillisesti.
Hyvää keskustelua - vaikka jo ehkä vähän ohi varsinaisen topicin !
Tylyttäjä - kerro ihmeessä sitten missä tuo GSXR1000 yli 300km/h yritys tapahtuu, asia kiinnostanee monia, myös meikäläistä ;-).
Onko sillä niin väliä miten se on tehty, ettei kierrä 6. vaihteella niin ylös kuin muilla vaihteilla? Se joko pätkii sytkää tai injektoria, mun tiedon mukaan injektoria.(petrik @ Huhti. 17 2006,19:53) kirjoitti
Dynon mukaan se ei vaan kierrä, joten pelkkää sytkän myöhästämistä viimeisen 500rpm aikana 6. vaihteella se ei ole. Se on katsottu dynossa, ei vaan kierrä!
Rajoittimet niissä on kuitenkin, ja ne pystyy kiertämään huijaamalla että siellä on koko ajan 5. vaihde päällä (tre-mod). Se on fakta.
GSX-R käyttäytyy dynossa ihan samalla tavalla kuin tuo Busa (tre-mod käytössä/ei käytössä), olen katsonut vierestä. Kiertää enemmän 6. vaihteella kun huijaa sen olevan 5. vaihteella -> juuri se sama huippunopeusrajoitin..
Alkaa menee jo vääntämiseksiUsko nyt vaan, meillä kun on omakohtaista kokemusta dynosta, kadulta ja netistä
Aika paljon on tullu näitä juttuja katteltua vuosien varrrella...
Kannattaa kattoa vähän muutakin kuin yhtä nettisivua ja vetää johtopäätökset sen perusteella..
Gixxer ylittää 300km/h salaisessa paikassa lähiaikoina, ja jossain lentokentällä kesän aikana![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
Ei kannata vääntää - me katsotaan ja kirjoitetaan ihan eri näkökulmasta. (Mietin että miten tuo ECU toimii, miten sen ohjelmalogiikka on koodattu. Vertaan näitä tiedonmurusia eri keskusteluista ja netistä niihin muihin ECU ohjelmakoodeihin mitä olen joskus lukenut ja yritän palastella kasaan Suzukin ECU:n toimintamallia. Ei tässä ole kyse yksinkertaisiin väitteisiin/asioihin uskomisesta vaan faktoista joiden tulee sopia käsitteelliseen malliin jolla pyörän moottoria ohjataan. TRE ja sen toiminta on trivialiteetti, mutta onko pyörässä 6 eri karttaa on mielenkiintoista.)(Tylyttäjä @ Huhti. 17 2006,20:16) kirjoitti
Siksi näillä asioilla on merkitystä - ei muuten... otetaan joku toinen topicci jos tästä halutaan vääntää lisää, muussa tapauksessa ensi kertaan kun vastaava mielenkiintoinen aihe ilmaantuu näköpiiriin.
On siinä ainakin eri sytkäkarttoja, sen olen testailussani huomannut. Näinhän ne kovasti väittävät:(petrik @ Huhti. 17 2006,20:42) kirjoitti
http://www.ivansperformanceproducts.com/tre.htm
Omat testini tukevat tuota täysin. Mulla on TRE-katkaisijalla, voin kokeilla sitä ajossa päälle/pois.
1-4 vaihteilla osakaasulla, kun pistin TRE:n päälle, pyörä nykäsi hiukan eteenpäin -> parempi sytkäennnakko. Sitä selvempi vaikutus mitä pienempi vaihde. Pyörä on siis tosiaan herkempi 1-4 vaihteilla puoleen kaasuun asti, aivan kuten Ivanin sivuilla sanotaan. Toistin tuon niin monta kertaa, että lopputulos on täysin varma.
Samalla se poistaa huippunopeusrajoittimen, koska pyörä luulee olevansa vasta 5. vaihteella.
5-6 vaihteilla ei ollut mitään eroa, eikä isommilla kaasunasennoilla.
Uskon siihen, että huippunopeusrajoitin toimii injektoria (tai osaa niistä) pätkimällä, kuten on kerrottu. Miksi se olisi sen rankempi koneelle kuin normaali kiekkarajoitin? Ei se ole. Kiekkarajoitinkin pärähtää useimmiten täydellä kuormalla, kaasu pohjassa, eikä se siitä hajoa.
Itseasiassa se on lempeämpi, koska pienikin katkos niissä vauhdeissa tarkoittaa sitä, että vauhti tippuu heti jonkun verran, ja kestää taas hetki saavuttaa huippunopeus. On siis melko mahdotonta ajaa huippunopeusrajoitinta "vasten", kuten kiekkarajoitinta vasten pystyy tekemään, jos tehoa ei ole hirvittävästi.
Kiekkarajoittimenkin kone kestää ihan helposti, oli se sitten toteutettu injektoreja ja/tai sytkää katkomalla, joten taatusti kestää samaan tapaan toteutetun huippunopeusrajoittimen. Niin se käytännössä kestääkin, ja ollaan kokeiltukin. Dynossa ja kadulla, monia kertoja.
Kyllä Turbobusan ( k5) nopeus tökkäs 298km/h rullalla ilman TRE:tä... en ole ehtinyt vielä testaa sen vastusvirtelmän kans.(jarim @ Huhti. 16 2006,23:53) kirjoitti
Hayabusa 1300R PB-TURBO -05
+200mph CLUB FINLAND
Toi Jarim:n näyttämä Zenerdiodi+vastus yhdistelmä olisi varmaan parempi tapa - ja aika edullinenkin.(kajbusa @ Huhti. 19 2006,10:04) kirjoitti
Meneehän se turbopyörä yli 300 kun vaihtaa välityksiä - siihen kai tuossa viitattiin ? Tehottomammilla ei välttämättä onnistu...
Tarkoitin vakio välityksillä..... eilen käytin penkissä tän diodi+vastus systeemin kans.... hyvin pelitti 318km/h siis tämäkin vakiovälityksellä...... Todella halpa ja toimiva systeemi.... nyt sit harvempaa välitystä...(petrik @ Huhti. 21 2006,00:44) kirjoitti
Vanhemmat turbobusat on mennyt yli 300 ilman rajoittimen poistoa vakiovälityksillä.....
Hayabusa 1300R PB-TURBO -05
+200mph CLUB FINLAND
BUSA VAI RASTAS HMM........SANOISIN honda jos haluat viimeisteltyä tekniikkaa ja parempaa kuin suzukis mut jos et pelkää karumpaa menoa ja haluat tuol mital paremman kamppeen ni busa tosin jos et halua ajaa 300 ja vois ol mahis vaihtarilki tupperiin ajakaa suzuki gsx 1400 kax pääl testis ette häviä mit mut noh sa ite ku ootte ajanu itse mietin busaa ja sit mietin xx vai gsx 1400 ajoin kamun xx sit ajoin uutta liikkees istuin lopult fokes gsx 1400 pääl ja sanoin mihin pannaan nimi ja koska saan sen
Suzuki pv50 -90
Suzuki Gs 125 -88
Suzuki TsR 125 -91
Honda Vff 750 -85
Suzuki Vs 700 -86
Suzuki Gsx 1400 -05
Honda Cb 1300 -06
ei tarvii lukee kuten monesti oon sanonut jos on ni vaikeaa hypätkää yli![]()
Suzuki pv50 -90
Suzuki Gs 125 -88
Suzuki TsR 125 -91
Honda Vff 750 -85
Suzuki Vs 700 -86
Suzuki Gsx 1400 -05
Honda Cb 1300 -06
Kuulin tuossa varman tiedon, että pikkasen viritetty K5 menee TRE-mod kytkettynä ja piikin pienemmällä eturattaalla (16 piikkinen) 285km/h todellista GPS:n mukaan (Saksan baanalla). Otti kuulemma helposti ja rajoitin räpsyi..
Vakiovälityksellä (17 piikkinen) 300km/h siis rikkoutuu, sitäkin on kuulemma tarkoitus kokeilla lähiaikoina.
Minäkin olen kuullut että putkiviritteinen Busa 42 piikkisellä (vakio 40) takalätkällä menee 290+ oikeata nopeutta ja rajoitin rätkyttää... samalla matkalla vakio välitteinen about samoilla virityksillä kelasi Sigmaan tasan 300. Tämäkin tietysti laillisissa olosuhteissa mitattuna. Eli toimituksemme odottaa mielenkiinnolla lisätuloksia...(Tylyttäjä @ Huhti. 22 2006,16:47) kirjoitti
![]()
Mielenkiinnolla odotamme otsikon mukaisia kommenttaja...
Do you have premonitions of déjà vu?
No ei ainakaan Busasta. Taas tuli kokeiltua asentoa tänään. Järkyttävä nojaus eteen ja tapit ylhäällä....(jarska @ Maalis. 19 2006,21:27) kirjoitti
![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Itellä näistä vaihtoehdoista vaan kokemusta BBirdistä ja olen ollut erittäin tyytyväinen....ja suoraansanoen se Hayabusa on vaan törkeen ruman näköinen pyörä.... *
...ja niistä makuasioistahan ei voi muuta ku kiistellä....
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
Joensuussa meni vakiovälityksillä rajoitettuna tasan 296km/h.. pari sataa metriä pätki lopussa, eikä vaan kiertänyt. En muistanut napsauttaa TRE:tä päälle lähdössä.. *(jarim @ Huhti. 22 2006,23:59) kirjoitti
toista vetoa en kerennyt ajaa kun alkoi satamaan...
Ja niin kuin jarim muisti 42 takarattaalla meni viime kesänä 294km/h. Otti aika keposesti tuon
Ens kesänä pitää muistaa panna TRE päälle ja vaihtaa vakiovälitykset takas. Pitäisi mennä tuo 3 markkaa rikki
Niin, sehän riippuu niin paljon mitä haluat. Molemmat soveltuu kyllä matkan tekoon. Busassa toki (vakiona) tiukempi ajoasento, enemmän woimaa, paremmat säätö mahdollisuudet jousituksessa jne... Itse en voisi edes kuvitella ajavani jatkuvasti pyörää selkä pystyssä saatikka jalat edellä. Busan ajoasento ainakin mulle, 178/75 kokoiselle, tosi soppeli. Ja lisäksi luonnetta Busasta löytyy kyllä XX:ään verrattuna moninkertaisesti. *(Hermanni @ Huhti. 24 2006,08:45) kirjoitti
Nimenomaan. Alkuperäinen kysymys on oikeastaan hölmö.(jarim @ Huhti. 24 2006,10:35) kirjoitti
Paremmuus selviää vain kokeilemalla itse.
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
No tässä: 182 ja 165 ja kypäräpuhelimesta kuuluu tarinaa siitä että useimmiten näkeekin jotain... ero on kuulemma iso verrattuna bandittiin jossa penkki oli vain vähän takaa korotettu. Kun kyydissä on 172cm niin silloin kuulemma jalat nousevat vähän ylös mutta ei tästäkään mitään erityistä valitusta tule. Merkittävää tärinää jaloissa ei kuitenkaan kuulemma ole.
Ainoastaan tuo kahva joka on takana on kuulemma vähän hankala jos siitä haluaa pidellä kiinni. Sivutuet joissain tapauksissa toimivat paremmin - mutta pitkällä matkalla kukapa nyt kahvasta koko ajan kiinni pitäisi.
Yhden kesän Busan kyydissä istuneena voin kertoa, että Busan kyydissä on hyvä olla (olen 166cm). Penkissä on kokoa toisin kuin esim. R1:sessä, tms, ja se mahdollistaa mm. sen että voi istua välillä vähän edempänä ja välillä taaempana, miltä itsestä milloinkin tuntuu. Eikä siellä tarvi myöskään olla polvet suussa. Busan alusta on hyvä, joten ärsyttävää eteen-taakse kiikumista ei juurikaan kiihdytyksissä ja jarrutuksissa ole - Paitsi hytti pystyssä.(Hermanni @ Huhti. 24 2006,16:05) kirjoitti
Minun ja muidenkin kommentteja tästä löytyy haulla varmasti useampikin.. Kuin myös Busa foorumilta, http://www.busanistit.org/foorumi....rd.cgi?
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw
Pakko laittaa tähän topikkiin kun en viitsi aloittaa uutta. mulla on tullut joku ihmeen mieliteko vaihtaa mun k5 1000gixu isolohko-taikka turbo busaan. en tiedä onko tossa mitään järkeä, muuta kuin että tyttökaverilla olisi mukavampi olla kyydissä pidempää matkaa... paljonkohan tuollaisella valmiiksi rakennetulla turbo tai 1600 busalla olisi hintaa? (pääseekö busa kuumeesta ikinä yli? ollut vuodesta 99)
KTM 690 SMC-R vm.-19, Dnepr MT-09 vm.-73 sivuvaunulla ja KTM380SX vm.-01
Kyytiläisen (160) kommentti: mahtavaa!(Hermanni @ Huhti. 24 2006,16:05) kirjoitti
![]()
Ja Kamikazelle tiedoksi että Busafoorumilla myynnissä yksi -01 1400cc Busa...
Ihmettelen sitä että jaksetaan matkapyörässä valittaa ajoasennosta (oli kyseessä sitten bussi tai tuplaäksä).(jarim @ Huhti. 24 2006,10:35) kirjoitti
Molempiin saa parilla sadalla eurolla uudet korotetut kliparit, jolla ajoasentoa saa muokattua. Lisäksi satasella saa uuden korkeamman pleksin, joko tuplakuplan tai touringin. Molempien vaihtoon ei kulu tuntia kauempaa...
Eli jos ei tykkää pyörästä niin sitä voi aina muokata. Kuka sitä nyt vakiopyörällä enää ajeleekaan.
- "VFR kehrää ja paukkuu" -