Huvittuneena lueskelen näitä "mikä neuvoksi, miksi joku juttu ei toimi". En oikeasti usko että kaikki jutut on ihan totta, eikä kyllä vastauksetkaan. Vastauksia, vai pitäisikö sanoa mielipiteitä monet antavat. Teknisissä jutuissa ei mielipide ole vastaus. Mielipide voi aiheuttaa jopa lisää ongelmia, vastaus pitäisi olla vain tietoa, ei mutua.
Näin perjantai-illan kevennykseksi, miten 2-tahti moottori venttilin säätö eroaa 4-tahti moottori venttiilin säädöstä![]()
2-tahtimoottoriin vaihetaan läppäventtiilit ja 4-tahtisesta venttiilit säädetään![]()
FZ6S S2 -09/08
diversion 600s -98
NX 250 -95
rd 125 -?
Ei eroa mitenkään. Olen säätänyt kaksitahtimoottorin venttiilit. Systeemi oli sama, kuin nelitahtisessa. Venttiilejä oli vain yksi kappale sylinteriä kohti eli koneessa oli imuventtiilit.
Ihan tavallinen rakenne mm. isoissa dieseleissä. Ja kyseessä oli todella aito kaksitahtikone.
Toivotaan, että perjantai-ilta keveni tästä huolimatta *
Kaksitahtisessa V8 Detroit-dieselissä on peräti neljä pakoventtiiliä per sylinteri. Oli aikanaan varsin yleinen mylly US-raskaassa kalustossa, käytettiin myös isoissa Bedfordeissa.
SuperGasBike 236
Z-moottorissa imu- ja pakoventtiilit. 2-tahti diiseli.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
2-tahtisten alipaineventtiilit säätyvät hydraulisesti, ei tarvitse säätää.
Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
Wankelin nokkahihnan vaihtoa tassa ihmettelen...
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Siis ensimmäinen sääntöhän on että kaksitahti koneessa on Delvaccia öljynä, muuten ei säätö edes voi onnistua. Mielellään tarkistetaan myös typpitäyttö, sehän ei laajene jos säätö suoritetaan lämpimänä. Myös Shinko pitää vaihtaa Metzeleriin ja tarkistaa pyörimissuunta. Liimapainoja on myös vältettävä, ettei tule jälkiä. Kun kaksitahti moottorin venttiilejä ruvetaan säätämään on ehdottoman tärkeää välttää alanliikkeitä, koska harrastajat osaavat kaiken paremmin. Rakotulkkina ei koskaan pidä käyttää halpoja työkaluja, varsinkaan Bilteman, koska Kamasa voi tulla kateudesta vihreäksi. Ja myös tuolloin säätö menee ketuix. Omasta mielestäni oikea kätisten ei pidä edes ryhtyä koko hommaan, eikä ruotsinkielisten senkään vertaa. Ugh, olen puhunut![]()
Hajapusanisti
TISSIT!
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
joo ja sitten pitäs saada tohon kiinanskootteriin uus kytkinvaijeri ja vaihtaa variaattoriöljyt![]()
Tän voi viälä koljata...
Entäs, jos se ei olekaan reed-tyyppinen kone, vaan syöttölevyohjattu tai mäntäohjattu?(1tipi @ Huhti. 23 2010,21:19) kirjoitti
voi siellä silti olla pakoaukon säätöventtiili, ja neulaventtiili kaasarissa.(tsj @ Huhti. 24 2010,00:11) kirjoitti
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Marinesektorin 2-tahti dieselit käyttää venttiiliä pakopuolella.
Mäntäohjatussa 2- tahtikoneessa voi olla myös reed- eli läppäventtiili.
.
Pitäisi säätää polkupyörästä venttiilit, osaisikohan joku neuvoa? Niissähän on kaiketi käytössä sama tekniikka kuin 2-tahtikoneissa, eli tämmöiset:
![]()
Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
Tuohan on tubeless-venttiili ja polkupyörässä lienee sisärenkaat ? Vituix män taas kaikki...(Oka @ Huhti. 24 2010,11:35) kirjoitti
![]()
Aihe oli hyväja vastaukset
![]()
![]()
![]()
kiitos kaikille monesta hauskasta huomiosta, joihin minulla ei ole enää lisättävää
![]()
FZ6S S2 -09/08
diversion 600s -98
NX 250 -95
rd 125 -?