Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    Huvittuneena lueskelen näitä "mikä neuvoksi, miksi joku juttu ei toimi". En oikeasti usko että kaikki jutut on ihan totta, eikä kyllä vastauksetkaan. Vastauksia, vai pitäisikö sanoa mielipiteitä monet antavat. Teknisissä jutuissa ei mielipide ole vastaus. Mielipide voi aiheuttaa jopa lisää ongelmia, vastaus pitäisi olla vain tietoa, ei mutua.

    Näin perjantai-illan kevennykseksi, miten 2-tahti moottori venttilin säätö eroaa 4-tahti moottori venttiilin säädöstä
  2. #2
    2-tahtimoottoriin vaihetaan läppäventtiilit ja 4-tahtisesta venttiilit säädetään
    FZ6S S2 -09/08
    diversion 600s -98
    NX 250 -95
    rd 125 -?
  3. #3
    Ei eroa mitenkään. Olen säätänyt kaksitahtimoottorin venttiilit. Systeemi oli sama, kuin nelitahtisessa. Venttiilejä oli vain yksi kappale sylinteriä kohti eli koneessa oli imuventtiilit.

    Ihan tavallinen rakenne mm. isoissa dieseleissä. Ja kyseessä oli todella aito kaksitahtikone.

    Toivotaan, että perjantai-ilta keveni tästä huolimatta *



  4. #4
    Kaksitahtisessa V8 Detroit-dieselissä on peräti neljä pakoventtiiliä per sylinteri. Oli aikanaan varsin yleinen mylly US-raskaassa kalustossa, käytettiin myös isoissa Bedfordeissa.



    SuperGasBike 236
  5. #5
    Z-moottorissa imu- ja pakoventtiilit. 2-tahti diiseli.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  6. #6
    2-tahtisten alipaineventtiilit säätyvät hydraulisesti, ei tarvitse säätää.
    Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
  7. #7
    Wankelin nokkahihnan vaihtoa tassa ihmettelen...
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  8. #8
    Siis ensimmäinen sääntöhän on että kaksitahti koneessa on Delvaccia öljynä, muuten ei säätö edes voi onnistua. Mielellään tarkistetaan myös typpitäyttö, sehän ei laajene jos säätö suoritetaan lämpimänä. Myös Shinko pitää vaihtaa Metzeleriin ja tarkistaa pyörimissuunta. Liimapainoja on myös vältettävä, ettei tule jälkiä. Kun kaksitahti moottorin venttiilejä ruvetaan säätämään on ehdottoman tärkeää välttää alanliikkeitä, koska harrastajat osaavat kaiken paremmin. Rakotulkkina ei koskaan pidä käyttää halpoja työkaluja, varsinkaan Bilteman, koska Kamasa voi tulla kateudesta vihreäksi. Ja myös tuolloin säätö menee ketuix. Omasta mielestäni oikea kätisten ei pidä edes ryhtyä koko hommaan, eikä ruotsinkielisten senkään vertaa. Ugh, olen puhunut
    Hajapusanisti
  9. #9
    TISSIT!
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  10. #10
    joo ja sitten pitäs saada tohon kiinanskootteriin uus kytkinvaijeri ja vaihtaa variaattoriöljyt
    Tän voi viälä koljata...
  11. #11
    Lainaa (1tipi @ Huhti. 23 2010,21:19) kirjoitti
    2-tahtimoottoriin vaihetaan läppäventtiilit ja 4-tahtisesta venttiilit säädetään *
    Entäs, jos se ei olekaan reed-tyyppinen kone, vaan syöttölevyohjattu tai mäntäohjattu?
  12. #12
    Kawaski KX-125 semmoinen peli! Tai MZ kilpa RR masiina!



  13. #13
    Lainaa (tsj @ Huhti. 24 2010,00:11) kirjoitti
    Lainaa (1tipi @ Huhti. 23 2010,21:19) kirjoitti
    2-tahtimoottoriin vaihetaan läppäventtiilit ja 4-tahtisesta venttiilit säädetään *
    Entäs, jos se ei olekaan reed-tyyppinen kone, vaan syöttölevyohjattu tai mäntäohjattu?
    voi siellä silti olla pakoaukon säätöventtiili, ja neulaventtiili kaasarissa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  14. #14
    Marinesektorin 2-tahti dieselit käyttää venttiiliä pakopuolella.

    Mäntäohjatussa 2- tahtikoneessa voi olla myös reed- eli läppäventtiili.



    .
  15. #15
    Pitäisi säätää polkupyörästä venttiilit, osaisikohan joku neuvoa? Niissähän on kaiketi käytössä sama tekniikka kuin 2-tahtikoneissa, eli tämmöiset:

    Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
  16. #16
    Lainaa (Oka @ Huhti. 24 2010,11:35) kirjoitti
    Pitäisi säätää polkupyörästä venttiilit, osaisikohan joku neuvoa? Niissähän on kaiketi käytössä sama tekniikka kuin 2-tahtikoneissa, eli tämmöiset:

    Tuohan on tubeless-venttiili ja polkupyörässä lienee sisärenkaat ? Vituix män taas kaikki...
  17.  
  18. #17
    Aihe oli hyvä ja vastaukset kiitos kaikille monesta hauskasta huomiosta, joihin minulla ei ole enää lisättävää
    FZ6S S2 -09/08
    diversion 600s -98
    NX 250 -95
    rd 125 -?