Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 84:sta

Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Nyt kun alkaa ajokausi ja moni uusi motoristi lähtee liikenteeseen ja vanhoilla on vielä talvijähmeyttä, olisi hyvä nostaa vaaratilanteiden keskustelu kehiin.

Jos on olemassa vanhoja aihetta käsitteleviä topicceja, voisiko joku ottaa ne tuolta jostain esille.

Muuten kokemuksia pahimmista läheltäpititilanteista muillekin tiedoksi olisi hyvä kirjoitella nyt.
    Ainoa mitä mun mieleen jäi viime keväästä on asvaltin päällä oleva hiekka. Liukasta renkaiden alla ja liukasta myös jalan alla, kun pysähtyy liikennevaloihin..kaistojen välissä ajaminenkin on aika ikävää hiekan takia.

Ja jos joku epäilee, niin ei, en kaatunut viime kesänä hiekoitetun asvaltin takia..se tapahtui jo edelliskesänä *
    FZS 600 -99 ->
    R1 -05
    Viimeksi tänä aamuna sain taas oppitunnin autoilijoiden sokeudesta kun vasemmalta parkkipaikalta täysin varoittamatta hyökännyt S60 meinasi tulla kyljestä sisään. Onneksi ehdin väistää metrin verran oikealle niin siinä jäi 5 - 10 cm Vålvån keulan ja kyljen väliin.

Jos olisin tullut paikalle sekuntia myöhemmin pyörällä niin siinä olisi menty Vålvån kyljen kautta tekemään läheistä tuttavuutta tien varressa sijaitsevien puiden ja liikennemerkkien kanssa.

Viime viikonloppuna taas näin kun Kehä III:lla letka oli pysähtymässä punaisiin valoihin, mutta yksi vesipää ei sitten pysäyttänytkään vaan rysäytti letkan perään romuttaen kolme autoa aika rumaan kuntoon. Olin parin auton päässä takana ja kun katseli romuista nousevia ihmisiä ja miten ne pitelivät niskojaan ja muita kipeää saaneita paikkoja niin kyllä tuli mieleen, että onneksi en ollut pyörän kanssa paria autoa edempänä siinä jonossa.

Kun ottaa vielä huomioon, että keväällä autoilijat eivät näe pyöriä laisinkaan niin näiden kokemuksien jälkeen on kiva lähteä liikenteeseen mopon kanssa.

Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Viime kesänä olin romuttaa kava10:n ja itseni olemalla ajatuksissani. Mentiin mp-osakilpailuja katsomaan ja ajelin 3 reippaan motoristikyykyn perässä. Ajattelin, että kaverit ovat menossa kisoja katselemaan. Kun kisa-alueen tienhaara tuli näkyviin vasemmalla, kaverit jatkoivatkin suoraan eteenpäin ( toki taustalla tekivät u-käännöksen, kun huomasivat ajaneensa risteyksen ohi ). Itse automaattisesti aloin ryhmittyä kisa-alueelle menevälle sivutielle. Koska huomio oli eteenpäin menevissä prätkissä, huomasin viime hetkessä, että edessä olikin Saab, joka oli myös kääntymässä kisa-alueelle ja pysähtyi odottaakseen vastaantulevia. Onneksi 10R:ssä on tehokkaat jarrut. 20 cm Saabin takapuskurista oltiin perä pystyssä. Vähän aikaa sydän tykytti kiivaasti. Meinas jäädä kisat näkemättä.

Eli: liikaa tilannenopeutta, huomio eli katse väärässä horisontissa, kimppa-ajelun hurma... moni asia oli valmisteltuna ikävään kohtaamiseen, onneksi ei käynyt mitään tällä kertaa.
    Lainaa (Wasserschwein @ Maalis. 16 2006,14:11) kirjoitti
    Viimeksi tänä aamuna sain taas oppitunnin autoilijoiden sokeudesta kun vasemmalta parkkipaikalta täysin varoittamatta hyökännyt S60 meinasi tulla kyljestä sisään. Onneksi ehdin väistää metrin verran oikealle niin siinä jäi 5 - 10 cm Vålvån keulan ja kyljen väliin.

Jos olisin tullut paikalle sekuntia myöhemmin pyörällä niin siinä olisi menty Vålvån kyljen kautta tekemään läheistä tuttavuutta tien varressa sijaitsevien puiden ja liikennemerkkien kanssa.

Viime viikonloppuna taas näin kun Kehä III:lla letka oli pysähtymässä punaisiin valoihin, mutta yksi vesipää ei sitten pysäyttänytkään vaan rysäytti letkan perään romuttaen kolme autoa aika rumaan kuntoon. Olin parin auton päässä takana ja kun katseli romuista nousevia ihmisiä ja miten ne pitelivät niskojaan ja muita kipeää saaneita paikkoja niin kyllä tuli mieleen, että onneksi en ollut pyörän kanssa paria autoa edempänä siinä jonossa.

Kun ottaa vielä huomioon, että keväällä autoilijat eivät näe pyöriä laisinkaan niin näiden kokemuksien jälkeen on kiva lähteä liikenteeseen mopon kanssa.
    Itse meinasin viime kesänä jäädä kaksi kertaa vähän saman tyylisessä tilanteessa pyörällä auton alle. Ensimmäisellä kertaa ehdin just jarruttaa sen verran ettei rysähtäny kylkeen ja toisella kerralla sain väistettyä auton... Mutta kyllä sydämessä tykytti tilanteiden jälkeen. Kummallakin kertaa auto tuli oikealta talon pihasta ja kääntyi vasemmalle.

No jospa itsekkin oppisi muistamaan että me pyöräilijät ollaan liikenteessä "näkymättömiä".

Ja pitää kyllä nyt keväällä varoa tuota irtohiekkaa, näyttäisi taas olevan sitä tuohon asfaltin pintaan kylvetty oikein kunnolla.
    Excuse me while i kill myself...
    Kaupungissa ennen kaikkea nuo kaistaa vaihtavat kotilokuskit tuppaa tulemaan päälle. Kivana esimerkkinä viime syksyltä:

Olin kääntymässä Sörnäistenrantatien Essolle. Edelläni kaksi autoa. Etummainen avoauto liittyi myös samalle kaistalle kanssani, käytti villkua vähän huonosti etc., mutta oli toisaalta aika etäällä musta. Ikävä kyllä sen perässä tuleva toinen auto oli ilmeisesti avoauton kavereita ja huomasi turhan myöhään kaverin kääntymisaikeet. Taisi siinä sitten pari senttiä jäädä mun ja sen auton väliin, kun se kiilas eteen. Näytti poika ratin takana vähän säikähtyneeltä, kun huomas mut. Eli muistetaan, ettei ne pahemmin eteensä, saati taakse katsele!
    An eye for an eye makes the whole world blind.
    -Gandhi-
    Lainaa (kava10 @ Maalis. 16 2006,13:05) kirjoitti
    Muuten kokemuksia pahimmista läheltäpititilanteista muillekin tiedoksi olisi hyvä kirjoitella nyt.
    Minkä takia pitäisi kirjoitella läheltäpiti kokemuksista? Niitähän tulee melkeinpä jatkuvasti ja aika paljon sellaisia mitä ei edes itse huomaa.
    Taivas saa odottaa
    Lainaa (BlackCat @ Maalis. 16 2006,14:43) kirjoitti
    Minkä takia pitäisi kirjoitella läheltäpiti kokemuksista? Niitähän tulee melkeinpä jatkuvasti ja aika paljon sellaisia mitä ei edes itse huomaa.
    Mukavampi mielestäni kirjoitella läheltä piti- kokemuksista, kuin niistä että olisi napsahtanut...

No jos näitä lukiessa ja miettiessä yksikin kolari jää syntymättä niin mielestäni tällä topicilla on ollut tarkoituksensa.

Parempi katsoa kuin katua...
    Honda CBR600F -> Suzuki SV 650
    Etkai vaan ajanut em. Volvoa?

Kyllä nämä hieman pistävät miettimään, itsellekin tulee mieleen heti omat läheltä piti tilanteet. Autoilijat ovat pari kertaa meinanneet kaistaa vaihteassaan ajaa päälle, koska peili on joidenkin mielestä autossa vain koristeena. Vilkkua he eivät tietenkään käytä, käyttötarkoitus vilkulle siis yksinkertaisesti liian vaikeasti ymmärrettävä.
    Tällainen hasssu tilanne oli kerran Hesan kehän liittymässä, jossa oli jyrkkä vasen alamäkeen. Smotokuski tuli perässä, joten itselläkin oli vauhtia hieman enemmän kuin normaalisti. Vaimo oli takana, sekä takaboxi täynnä tavaraa. No siinä käännyin kurviin ja oli hieman vaikeuksia pitää pyörä hallitussa käännössä ehkä painollakin oli osuutta asiaan. No emäntä päätti kurkistaa sieltä takaa, jotta näkee eteen ja samalla huusi että nyt kyllä törmätään (betoniseinämä oli tien vieressä). No siinä sitten kuitenkin pidin vain rauhallisesti ajolinjani ja jarruja painoin mahdollisimman varovasti, toisaalta se ei ollut lähelläkään kaatumista, mutta kun emäntä vielä muutti pyörän painopistettä tilanne hankaloitui entisestään. Smoto kuski paineli siinä kaarteessa kaiken lisäksi vielä ohi ja painoi aika haipakkaa.
    R1-2011
    EX-R1 2008
    EX-R1 2005
    EX-YZF 600R
    On sitä joskus motorissa itsessäkin vikaa - ainakin minussa...
    Helmasyntini on unohtaa aina joskus vilkku päälle kääntymisen jälkeen. Monesti olen jo mielessäni, vaan en vielä onneksi käytännössä, nostanut keskisormea pystyyn autoilijalle joka tulee kylmän rauhallisesti oikealta parkkipaikalta eteen kääntyessään vasemmalle. Noloa on huomata, että muutama sekunti aiemmin on itse kääntynyt oikealle aikomuksena jatkaa sitten suoraan eteenpäin. Mutta kun vilkku viestii kääntymishaaveista samalle piha-alueelle/parkkipaikalle kuin mistä auto on tulossa. Sitten sen saakelin vilkun palautumattomuuden muistaa taas hetken, mutta ei ikuisesti.
    Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.

Yamaha FJR1300A
    Suzuki GSX750F
    Suzuki GS500E
    Pappa-Tunturi
    Kymco Cobra Cross
    Honda CB125
    Lainaa kirjoitti
    Autoilijat ovat pari kertaa meinanneet kaistaa vaihteassaan ajaa päälle, koska peili on joidenkin mielestä autossa vain koristeena. Vilkkua he eivät tietenkään käytä, käyttötarkoitus vilkulle siis yksinkertaisesti *liian vaikeasti ymmärrettävä.
    *

Kyseiseen temppuun syylistyy yllättävän moni ja kun katselee autoilijoiden tekemisiä niin tuntuu, että millä vuosituhannella se autokoulu on tullut käytyä eikö enää kukaan viitsi, muista vai onko nykykuljettajat sokeita vai eikö ketään enää kiinnosta edes oma turvallisuus kun suoriteen kaistan vaihtoja,ohituksia tai kun tullaan rampista moottoritielle.
    Itse motivoin itseniäni peilien katselun ja sen kuoleenkulman tarkastuksen ihan puhtaasti lompakolla ei meinaa omapussi kestä sitä,että täräyttäisin uuden karhea menopelinkylkeen silloin kun minulla on väistämisvelvollisuus
    Sanokaa fazer kun haluatte hyvää
    Usein autoilijoita parjataan tosta vilkunkäytöstä, kaistojen vaihdoista yms. kikkailuista. Omaan kaveripiiriin kuuluu motoristeja jotka autonratissa syyllistyvät juurikin noihin seikkoihin ja pyörän päällä näkevät punaista kun autot kikkailee, ehkä itsekin syyllistyn tähän joskus * . Toisaalta pyörän päällä tulee itse välillä hölmöiltyä samalla mitalla, joten muistetaan käyttäytyä liikenteessä, varsinkin näin alkukaudesta. Eikös?? *

Virheitä jo vuodesta -81
    Viime kesältä oikeastaan kaksi läheltäpiti-tapausta jotka molemmat autoilijan vikoja. Omat mokailut tein sitten piikkiaikoina ja silloin sitä kaikkea tyhmä tuli tehtyä loppuelämän tarpeiksi.

Kuitenkin. Olin tulossa munkkiniemen suunnasta turunväylälle ja sehän turuntien alku on aika jyrkkä ylöspäin nouseva mäki. Olin jos katsellut siina aiemmin vasemmalla kaistalla olevan pikkuauton vaellusta (olisko ollut punto) ja siitä sitten valoista lähtiessäni kaartamaan (rauhallisesti, huom! ) Huomasin sen auton siinä vasemmalla puolellani kun se siinä käännöksessä ilman vilkkua päättää tulla kylkeeni. Vedin siinä sitten niin paljon jarrua kun uskalsin ja vedin oikeaan laitaan torvi soiden. Parinkymmenen sentin päähän ehti ennekuin huojahti takaisin omalle kaistalleen. Pari tätiä siinä oli ilmeisesti suunnistusvaikeuksissa, ainakin kädet kävivät kovasti kummallakin (toisilleen).

Toinen aivan vastaava oli Ison Omenan (kauppakeskus) vieressä Olariin päin. Siinä vasen kaista menee länsiväylälle ja ihmiset tämän huomatessaan tekevät äkillisiä siirtymiä ilman vilkkua tai peilejä oikealle kaistalle. Jarrut ja torvi tekivät taas ihmeitä.

Onneksi kummassakin tapauksessa oli vainoharha päällä, muuten olis ajokausi ollut poikki jollei jotain muutakin..
    Itsellä taisi vissiin olla 2 kertaa viime kesänä todella lähellä.Tämä toinen oli,kun menin töihin ja äijä oli hiacen kanssa pieneltä sivutieltä tulossa päätielle.Lähestyin pakua noin 80-90 km/h (kahdeksankympin rajoitus) tietenkin oletin,että ukko minut bongasi koska olin about 150 metrin päässä liitymässä,eikä meinannutkaan lähteä liikkeelle.Olin liittymästä noin 30 metrin ja sitten EI PERKELE! äijä veti haissinsa eteen.helvetillinen hätäjarrutus ja väistö vasemmalle.Paskat meinas pärähtää pöksyyn! Raivostuin niin vitusti,että jarrutin pakun eteen ja viitoin äijää tienviereen "kevyin" käsimerkein,että pysähdy niin saan vähä opettaa ajamaan.mies katseli vaan taivaanrantaan ja pöksytteli perässä,kuin ei mitään.Taisi itsekin huomata tilanteen vakavuuden ja oli kuin ei mitään.Pienestä kiinni,että vielä on kirjoittamassa tätä...
    Vasemmalle kääntyvät autot!

Tilanne 1: ajan maantiellä, edellä menee kotilo+kärry. Lähden ohittamaan, kotilo+kärry päättääkin kääntyä vasemmalle.

Tilanne 2: Risteyksessä liikennevaloissa vihreät, ajan suoraan. Vastaan tulee auto vasemmalle kääntyvien kaistalla. Vilkuttaa, hidastaa, hidastaa, hidastaa - ja kun olen jo risteysalueella, tuuppaa eteen kääntyäkseen vasemmalle. Oli huomannut minusta katsottuna oikeanpuoleisella kaistalla olevan pakettiauton, mutta ei minua - pysähtyy siis minun kaistalleni minun eteeni.

Nämä nyt malliesimerkkinä siitä, että olipa kulkusuunta mikä tahansa, vasemmalle kääntyjät on pelottavia aina.

Mutta minähän en kuskina koskaan pöljäile *

Ihan sulassa sovussa ja prätkäharrastajien välisessä ystävällisessä hengessä kysyn: oletko ajatellut omaa riskitasoasi, jos "läheltä piti" -tilanteita tulee koko ajan ( "melkeinpä jatkuvasti" )?

Äärimmäisen lyhyesti: jos "läheltä piti" -tilanteita tulee jatkuvasti, niin motoristin itsensä on syytä katsoa peiliin.

Pieni tsekkauslista:
    - jatkuvasti väärä tilannenopeus?
    - ymmärtämättömyys turvaväleistä?
    - muiden tielläliikkujien havainnointi?
    - taustasektorin tarkkailu hallussa?
    - ymmärtämättömyys oman näkymisen huonoudesta?
    - liikennesääntöjen osaamattomuus?
    - optikolla käymättömyys?

Ja ettei tulisi vääriä käsityksiä: vaikka nyt taas puin päälleni hoikistuneeseen 117 kg ruhooni tämän kukkamekon, niin jos joku hurjapää vetää Nurmijärven motarilla ensi heinäkuussa aurinkoisena sunnuntaiaamuna kello 05.35 nopeudella 131 km/h , niin se ei ole välttämättä väärää tilannenopeutta, vaikka onkin tuomittavaa hurjastelua.

Loppuun pakolliset kaikille heikkisepille:
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
    Lainaa (safar @ Maalis. 16 2006,19:50) kirjoitti
    Vasemmalle kääntyvät autot!

Tilanne 1: ajan maantiellä, edellä menee kotilo+kärry. Lähden ohittamaan, kotilo+kärry päättääkin kääntyä vasemmalle.
    Henkilöauto + peräkärry -yhdistelmässä on usein vilkut rikki. Myös siis siten, että vaikka henkilöautossa vilkut toimisivat yksinään, niin peräkärryyn kytkettynä ei enää toimi. Sama ilmiö yleistä myös traktori + "jotain vehjestä takana" -tsydeemeille.
    Kyseisille yhdistelmänsä tarkastamatta jättäneille kuskeille:

Lainaa (safar @ Maalis. 16 2006,19:50) kirjoitti
    Tilanne 2: Risteyksessä liikennevaloissa vihreät, ajan suoraan. Vastaan tulee auto vasemmalle kääntyvien kaistalla. Vilkuttaa, hidastaa, hidastaa, hidastaa - ja kun olen jo risteysalueella, tuuppaa eteen kääntyäkseen vasemmalle. Oli huomannut minusta katsottuna oikeanpuoleisella kaistalla olevan pakettiauton, mutta ei minua - pysähtyy siis minun kaistalleni minun eteeni.

Nämä nyt malliesimerkkinä siitä, että olipa kulkusuunta mikä tahansa, vasemmalle kääntyjät on pelottavia aina.
    Syytä onkin varoa, se vastassa oleva vasemmalle kääntyjä yksinkertaisesti ei vain näe.

Maantiellä - Italon ansiokkaasti tieteellisesti perustelema - vanha kikka saattaa toimia (tai sitten ei, vastuuta en ota): prätkäilijän suunnanmuutos oman kaistansa sisällä auttaa sitä (pösilöä) vasemmalle kääntyvää kotilokuskia hahmottamaan motoristin nopeutta ja sijaintia.

Edit: selvensin nyrkin kohdetta.

Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
    viime kesän saldoa:
    valoristeys, jossa 2 kaistaa menee suoraan ja niistä vasemman puoleiselta saa kääntyä (vasempaan tietennii). Olin vasemmalla kaistalla kääntymässä, kun oikean puolimmaiselta kaistalta päättää kotilo kuski kääntyä vasempaan. Onneksi ei ollut vauhtia ja kerkesin jarruttaa ja väistää. Oli paappa vähän sen näköinen ettei tainnut edes huomata, että meinasin tulla kyljestä sisään.
    -- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee

<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
    Lainaa (koris66 @ Maalis. 17 2006,01:08) kirjoitti
    Maantiellä - Italon ansiokkaasti tieteellisesti perustelema - vanha kikka saattaa toimia (tai sitten ei, vastuuta en ota): prätkäilijän suunnanmuutos oman kaistansa sisällä auttaa sitä (pösilöä) vasemmalle kääntyvää kotilokuskia hahmottamaan motoristin nopeutta ja sijaintia.
    Juu.. toimii. Toinen mikä on ollut parempi kuin hyvä(autokoulussa kai sata vuotta sitten opetettu) on katsoa sivutieltä tulevan auton vanteita eikä autoa itse. Niiden liikkeen huomaa paljon aiemmin. Vainoharha auttaa näissäkin.

Tällä vältin muutaman eteenajajan viime kaudella...

Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Onkohan jossain tutkimustuloksia esim. 5 yleisimmästä onnettomuuteen johtaneesta asiasta?
    Lainaa (koris66 @ Maalis. 17 2006,00:49) kirjoitti
    Ihan sulassa sovussa ja prätkäharrastajien välisessä ystävällisessä hengessä kysyn: oletko ajatellut omaa riskitasoasi, jos "läheltä piti" -tilanteita tulee koko ajan ( "melkeinpä jatkuvasti" )?

Äärimmäisen lyhyesti: jos "läheltä piti" -tilanteita tulee jatkuvasti, niin motoristin itsensä on syytä katsoa peiliin.
    Tuossa asiassa olen aivan samaa mieltä, turhaan etsimme aina syntipukkia sieltä toisesta ajoneuvosta. Jos nopeus on aina se rajoitus +20-30 km/h, tulevat monet tilanteet eteen äkillisesti ja vaativat kuljettajalta hyvää pyöränhallintaa ( ja tuuria ). Säännöllisesti kaupunkiliikenteessä esim. työmatkaa taittava motoristi on myös alttiimpi näille tilanteille kuin iltalenkkiä hiljaisilla maaseututeillä ajeleva. Ajotavoissa on myös eroa; toinen menee samaa tahtia muun liikenteen kanssa, toisella taas ei pinna tätä "köröttelyä" kestä vaan puikkelehditaan kaistalta toiselle ( ja ollaan omasta mielestä juuri niitä taitavia, joustavia ja sujuvia kuskeja )
    Takana on nyt kahdeksan ajokautta "uusiomotoristina". Yhtään vaaratilannetta en tältä ajalta muista, onneksi... Autolla olen ajanut vuodesta -74 asti, välillä työn puolesta melkoisia kilometrimääriäkin. Nelipyöräiselläkään en näihin tilanteisiin ole joutunut vaikka toki välillä joku tulee sivutieltä eteen tms. normaalia liikenteessä sattuvaa. Lääkkeet ovat olleet aika yksinkertaiset: suurinpiirtein nopeusrajoitusten mukaan, ylimääräisiä riskejä vältetään ( keli yms. ), ei provosoiduta muiden tekemisistä ja liikenteessä ei leikitä/urheilla/kilpailla. Aikataulua ei yritetä ottaa kiinni tienpäällä, jos myöhästytään niin sitten myöhästytään ( ja lähdetään liikkeelle vaikka puoli tuntia etuajassa kuin viisi minuuttia myöhässä ).
    Pieni vinkki tuohon traktorin ohittamiseen: jos siinä on ulkopuoliset taustapeilit kunnossa ja oikeassa asennossa, on yleensä myös kuljettaja tietoinen takana tulevasta liikenteestä ( vaikka valot/vilkut yms. eivät priimakunnossa olisikaan ). Ja turvaväliä kannattaa pitää ennen ohitusta, ainakin uudemmat traktorit pysähtyvät tosi tehokkaasti ja perävaunuissa yms. ei välttämättä ole jarruvaloja edes olemassa... Sesonkiaikoina kannattaa olla tietenkin tarkkana, maataloudessa on perinteisesti myös paljon aputyövoimaa varustettuna rajallisella koneen hallintataidolla, siinä vilkun näytöt yms. saattavat jäädä tekemättä. Ns. mökkitraktorit ovat aina vaarallisia
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
    Nyt osuit arkaan paikkaan. Itsellä se on tosin toistepäin, mopolla en joudu vaaratilanteisiin juuri koskaan, mutta kotilolla sitäkin useammin. Varsinkin tuo tilannenopeus osui ja upposi...
    Lainaa (koris66 @ Maalis. 17 2006,01:08) kirjoitti
    Sitten ihan peruskikka, käyttäkää hyvät ihmiset jotain muutakin kuin mustaa väriä (kypärä, ajotakki jne.) Helpottaa huomattavasti autoilijoita ylipäänsä näkemään/huomaamaan teitä.
    Lainaa (kava10 @ Maalis. 17 2006,11:46) kirjoitti
    Jos panis aina pitkät valot päälle, niin ne korostuu mustaa taustaa vastaan.
    Tästäkin aiemmin puhuttu, huono ratkaisu (kuulemma).
    -heikentää arviointia siitä kuinka kaukana olet
    -ärsyttää muita
    -saa sakot
    Yllämainitut kommentit mutua / jostain luettua / ei todisteita.
    Täällä on taas näitä lähes viisikymppisiä, jotka väittävät ettei koskaan ole läheltä piti tilannetta ollut ja muutenkin kun rauhassa ajelee, niin ko. tilanteilta välttyy. Tämä on aika bulshittia, varmasti tuohon vuosiinne liikenteessä mahtuu tilanteita joissa olisi voinut huonosti käydä. Maaseudulla missä liikennettä ei ole asia voi olla toinen, mutta kaupungissa kotilollakin ajaessa aina välillä saa katsella, kun ei villkuja käytetä eikä peileihin katsota. Minusta taas jos ajan rauhallisesti alinopeutta ja jään jonon hännille vieteriliikkeen saattamana, on ajaminen ennakoinnin kannalta huomattavasti vaikeampaa. Hitaasti ajavat tarkoitan (40 km/h tai jopa olle 30 km/h) voivat kääntyä arvaamattomasti mihin tahansa, jolloin joutuu olemaan paljon enemmän varuillaan näiden epävarmojen kuskien kanssa. Epävarmat kuskit erottuvat myös joskus esim. moottoritielle liityttäessä, he voivat jopa pysähtyä kiihdytyskaistan alkupäähän ja liittyminen sitten tapahtuu nopealla ratinkääntämisellä parhaimmillaan tosiaan paikaltaan lähtien. Näin on joskus käynyt myös. Itse olen painanut kaasua (kotilolla ajaessa), kun edellä menevä on painanut jarrua. No turvaväli on pelastanut tilanteen, ettei kolaria ole tullut. Siltikin ennalta arvamatonta ajamista liikenteessä on paljon.

R1-2011
    EX-R1 2008
    EX-R1 2005
    EX-YZF 600R
    Onneksi joukossamme on myös yksilöitä
    Nothing beats cubic inches. Except turbo.
    Lainaa (Shadow77 @ Maalis. 17 2006,12:45) kirjoitti
    Täällä on taas näitä lähes viisikymppisiä, jotka väittävät ettei koskaan ole läheltä piti tilannetta ollut ja muutenkin kun rauhassa ajelee, niin ko. tilanteilta välttyy. Tämä on aika bulshittia, varmasti tuohon vuosiinne liikenteessä mahtuu tilanteita joissa olisi voinut huonosti käydä.
    Miksi on vaikea uskoa, että maanteillä voi liikkua ja pärjätä ilman vähältä piti -tilanteita? Kuten mainitsin on käytettävällä liikenneympäristöllä oma vaikutuksensa asiaan; esim. omalla kohdalla kaupunkiajoa on aina ollut määrällisesti vähän. Ajoneuvotiheys on lisääntynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana nopeasti, 70- ja 80 -luvulla sai ajella nykyiseen verrattuna rauhassa. Ja täytyyhän sitä tuuriakin olla matkassa, ei ole sattunut vastaan heittelehtivää rekan perävaunua, rattijuoppoa tms. Ei pelkästään rauhallisella ajotyylillä onnettomuuksia voi välttää, lopputulos on monien pienten seikkojen summa. Tietyt käyttäytymismallit lisäävät onnettomuusriskiä, tosin ao. henkilön taitojen puitteissa. Luonteenpiirteilläkin on merkitystä, tempperamenttinen ihminen on todennäköisesti liikenteessäkin sitä. Toiset ihmiset telovat itseään jo jokapäivisissä askareissaan, toiset taas ei
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05

Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Moi Bomber ja Kaasunalle . Tän topicin aihe oli: vaaratilanteet. Ja uusienkin motoristien kanssa keskusteltavat vaaranpaikat.

Mulle ovat pitkän motoristiurani ( olen yli 50-vuotias, iloinen kyykkypyöräkuski ) aikana olleet pahimmat vaaranpaikat:

- risteykset
    - tiukat mutkat
    - irtohiekka arvaamattomissa paikoissa
    - nopeasti pysähtyvät jonot
    - sivuteiltä pääteille pyrkivät ajoneuvot
    - liian pehmeä alusta, jolle jalkani tai sivuseisontatuen asetan

Kertokaa vielä muitakin vaaranpaikkoja.

Tämä on vakavamielinen topic. Jonka pyrkimyksenä on herätellä.
    Herätellä miettimään alkavaa kesää.

Topic, joka haluaa tätä foorumia tutkailevaa muistuttaa, että me kava10:t, Kaasunallet, Bomberit ja monet muut haluamme ensi syksynä, kun pyörät taas menevät talviteloille, muistella kivaa ajelukesää. Emme pilvenreunalta, vaan ihan täältä.
    Olen edelleen, keski-ikäisenä kyykkykuskinakin, Juicen vanhan kiteytyksen kannalla:

Kun kuulee nykysynteettistä elektronijytinää,
    vanha itkuun pillahtaa ja muistaa kunnon rytinää.

Jumalauta miten ennen runkkasikaan Jimi,
    siinä soitti mies ja vehkeet eikä pelkkä nimi.

Elämässä pitää olla runkkua,
    ei välttämättä leipää eikä punkkua,
    ei tarvita me pressaa eikä kunkkua,
    sillä elämässä pitää olla runkkua.

Rock'n'roll tehoaa, kun se tulee sielusta.
    Siinä karstat käryää ja häipyy hilseet nielusta.

Kunnon rokkilaulajaa ei merkonomit ohjasta.
    Kunnon rock'n'roll tulee jostain perseenpohjasta.

Elämässä pitää olla...

Laulaja kun osoittautuu Mustajärven Pateksi,
    siinä repee rappaus ja siinä liukee lateksi.

Rock'n'roll se olla voi kevyttä tai heviä,
    pitää bodyn kondiksessa eikä kaali leviä.

Elämässä pitää olla...

Aiheeseen liittyen sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee. Itselleni on vain muutama läheltä piti- tilanne sattunut vuosien aikana, mutta turha niissä on jälkikäteen rypeä. Katsotaan mieluummin tulevaisuuteen. Turvallista matkaa!
    Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
  30.  
    Kiitos vaan kaikista neuvoista taisin tosin muotoilla ensimmäisen viestini vähän huonosti mutta ei se mitään, tulipa keskustelua.
    Olettekos muuten huomanneet että nämä läheltäpiti tilanteet sattuvat aika usein samalle kaverille, ja aika usein joku ****pää autoilija on töppöilyt ja motoristin pelasti vain virtuoosimainen ajotaito.

Nimimerkillä: Todellisessa läheltäpiti tilanteess viimeksi vuonna 1988
    Taivas saa odottaa
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen