Ihan ajankulukseni uteliaisuuttani viisaammat teiltä tiedustelen. Onko Kawa 500 KLE, er-5 ja GPZ 500S myllyissä muuta eroa, kuin nokka akseli ?
Muihin Kawan 500 verrattaessa vain En 500 on pienemmät kaasarit Cvk 32, muissa Cvk 34. Gpz:ssa on myös isompi puristussuhde (10,8 :1). Verrattaen Er-5 (9,8:1), myös muisssa malleissa varmaan eroja puristussuhteessa. Sytytysennakko on muistaakseni Gpz isompi (Er-5 = 10 astetta 1200 Rpm ja 37,5 10 000 Rpm) Gpz en muista mutta 2 astetta tais olla enempi 1200 kiekillä ja 2,5 astetta 10 000 kiekillä, Googlettamalla löytyy varmaan.
(Nämä erot siis ainakin noiden jo mainitsemasi nokkien lisäksi)
KLE:ssä ja GPZ:ssa ei muuta eroa kuin nokat ja männät. Eli siinäpä helppo viritys KLE:hen...![]()
Jos Tädillä on pallit, niin se on setä...
Hmm... Tulispa jännä enska, rupeis innostumaan kunnolla vasta 7500-8000 kierroksen jälkeen kun normaalisti meno jo tuolla lopahtaa![]()
Pieni korjaus edelliseen; ainakin vanhemmissa "Einareissa" on tuo CVK34. EN:ssä on panostettu enemmän keskialueen vääntöön, joten siinä lienee eri nokat ja kaasuttimen säädöt. Huipputeho saadaan ulos "jo" kierrosluvuila 8500 tai 9500 r/min vuosimallista riippuen...muistelin, että GPZ/EX-mallit kiertävät 11000 paremmalle puolelle...(Kiwikasa @ Maalis. 13 2006,18:40) kirjoitti
Kattos, aina oppii jotakin uutta. No ainakin uudempiin En 500 *moottoreihin ilmoitetaan kaasariksi cvk 32, mutta Er-5 pirulaisen jos saa enää pienenkään rasituksen saattelemana yli 9500 kierroksen niin kuppi kahvia sille....Ensi pyöränä ittelläkin oli tuo Er-5 ja hikisesti se vielä kierti tuon 9500 mutta siihen se puutu, Max tehohan tuossa koneessa tulee 9000 kierroksessa ja vääntö 7200 kohdalla. Mutta gpz tottavie vinkuu ihan eritavalla, tehothan noissa samoilla kierroksilla ei juuri eroa mutta kun Er saavuttaa tuon maagisen 9000 niin gpz vasta innostuu kunnolla sen ylimääräisen 10 hp:n voimin. Vääntö taas toisin päin, Er-5 enemmän alempana ja gpz enemmän yläpäässä
Tuossa muuten nykyisen pyörän käyrät jos kiinnostaa kattella, eihän tuossakaan tehot huimaa mutta vääntökäyrä on mukavan laaja-alainen, 4000 ja 10000 kohdalla väännön määrät ovat samat ja sillä ja välillä sopivasti exstraa... Pyörä siis Zr 7 ja antoi sopivan lisätehon siihen missä Er rupesi mäessä 2 päällä vaatimaan vaihteiden remppaamista *
Punaiset käyrät siis säädön jälkeen ja siniset ennen sitä, ja mitattu luonnollisesti takarenkaalta
http://i20.photobucket.com/albums/b2...07/Dynokyr.jpg
Hmm...mielenkiintoista...pääsuuttimia on siis pienennetty. Oliskohan Dynojet satsilla päästy vielä parempaan tulokseen sitten...(Kiwikasa @ Maalis. 15 2006,18:20) kirjoitti
Niin pienennettiin, tosin onkai Zr-7 omistajien tiedossa aika hyvin että pääsuuttimet paljastuvat dynossa "vähintäänkin riittävän isoiksi". Neulathan jätettiin ylemmäs tuon alakierrosalueen rikastamiseksi, mutta miksi pistää dynojet jos seokset saa mittarien mukaan kohdilleen näillä perusinkeilläkin. Kaveri laitatti dynojetin pyöräänsä ja seoskäyrät on huonommat kun minulla (heittelevät enemmän), minulla 5000-6000 kierroksen välissä vain käy nopeasti hieman hoikalla ja ainoastaan täyskaasukiihdytyksessä. Kaverilla 4000-5000 välissä käy sika laihalla mutta vain täyskaasulla, muuten suht kohdallaan. Mutta välttänee mulle, tehotkin tuolle pyörälle on aikas hyvällä mallilla.
Ivans performance products nettisivuilla on myös pyörille jotain dynokäyriä heidän tuotteidensa mainostamiseksi, luulen että on viilattu aikas hyvin kohdalleen. Vakiona mitattu 69,2 ja ivan`s putkella sekä kaasarikitillä 77,7, mulla jää vajaan hepan tuosta... ja on ite tyhty takavaimennin!
Tuossa tuokin käyrä
http://images.google.fi/imgres?....rl=http
kyl mun erkki viel 4.vaihteel menee punaviival(Kiwikasa @ Maalis. 15 2006,18:20) kirjoitti
![]()
Oi tätä urhojen kalevalaa...
Ei oo totta... Ei minun er jaksanu moista, eikähän sillä oltu ajettukaan kun vasta 50 000. Minun oli varmaan väsynyt yksilö
![]()