Moi,
Olen miettinyt ekan moottoripyörän ostoa. Erityisesti supermoto-tyyli kiinnostaa. Vaihtoehtoja voisivat olla esimerkiksi:
-Honda FMX 650, http://www.honda.brandt.fi/mp/mallis...k_id=6&m_id=51
-Yamaha XT660X, http://www.yamaha-motor.fi/products/...eet/xt660x.jsp
-KTM 640 LC4 Supermoto, http://www.motopalsta.fi/shownew.phtml?id=3499
Haluaisin kuulla motoristien mielipiteitä noista ja muista samantapaisista laitteista, joista en itse vielä tiedä kovin paljoa. Ensimmäisiä selvitettäviä asioita voisivat olla pyörien huoltovälit, ylläpitokulut ja tietysti pitäisi hankkia koeajokokemukset. Elämäni tapahtuu aikalailla kaupungin keskustan tuntumassa, missä suurin osa ajokilometreistäkin luultavasti tulee kertymään.
honda ja yamaha eivät ihan oikeita supermotoja ole huimilla alle 50 hevosen tehoillaan ja siroilla melkein kahdensadan kilon lentoonlähtöpainoillaan jos noista joku pitäisi valita niin ktm olisi ehdoton kannattaa toki käydä tutustumassa suzukin drz:aankin taitaa olla aika paljon ktm:ää halvempi meinaan. ja kannattaa toki käydä koe-ajolla.
Kannattaa myös hankkia käsiinsä/käydä kirjastossa lukeen BIKE numero 7/2005, siinä oli testissä noi kaikki..
Saa vähän suuntaa-antavaa infoo mutta osta sellanen mikä hyvältä tuntuu, erityisen totaalisen huono niistä ei ole mikään omassa lajissaan...kilpureita niistä tosiaan ole yksikään...
Mz Baghira 660 moto vois kannattaa käydä tyypittämässä...www.tokimoto.fi
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Kiitti vastauksista.*Valinta, joka varmaan loppupeleissä tulee perustumaan paljolti ajofiiliksiin, ei siis ole mitenkään rajattu juuri noihin kolmeen vaihtoehtoon. KTM kyllä vaikuttaa todella makealta mutta on toisaalta melkolailla arvokas. Honda on tutustumislistalla ennen kaikkea hintansa vuoksi. Täytyy koeajon jälkeen tarkkaan miettiä, alkaako tuo 30 kilowatin huipputeho tuntumaan tylsältä myöhemmin. Suzuki DR-Z 400 SM:n listahinta näyttäisi sijoittuvan Hondan ja Yamahan väliin. Toi viime vuoden Bike täytyy hankkia ehdottomasti. Noiden pyörien huoltoväleistä ja -hinnoista olisi vielä kiva saada jotain suuntaa.
Tuota Hondaa en ole ajanut mutta Jammua tyyppäsin viime keväänä. Mielestäni ylipainoinen ja alitehoinen. Liekö ollut ruisku kuinka laihalle säädetty koska koneen veto ei ollut oikein tasaista. Itselleni ei tulisi mieleenikään hankkia tuota Jammua, eikä numeroiden perusteella tuo Honda ole yhtään kiinnostavampi. Kotari voisi tulla kyseeseen, mutta mielummin 625 SMC. Itselläni on vastaava enskaversio, SXC, ja olen ollut pyörääni kaikin puolin tyytyväinen. Huoltoväli on 5000 km, tosin öljyt vaihtelen 20-25 tunnin välein, matkaa tuossa ajassa tulee 1200-1500 km.
Mikäli Kotari on liian kallis, niin kannattaa harkita tuota DRZ:aa. On syytä kuitenkin muistaa, että Kotarissa on puolet isompi kone sekä valmiina kunnon putki ja erikseen ostettuna kallis Keihinin FCR-kaasari, SMC/SXC-malleissa siis, ei LC4:ssa. Suzuki-osastolta löytyy juttua DR:stä, samoin Pohjolan kurapyöräilijöiden sivuilta.
Osta Drz-400 SM. Pitkät huoltovälit, hyvä ja helppo pyörä ajaa. Voimaa ei tosin ole kovinkaan hirveästi, mutta eipähän se kyllä ole kalliskaan. Menee heittämällä ohi Jammun ja Hondan. Nuo edelliset on vähän niin ku väkisin tehtyjä motoja, mut Suzuki on lähtenyt tekemään motoa ns. oikeaoppisesti rupulikumi pyörästä.
Vakuutukset on varmasti tossa Suzukissa myös melko pienet.
Jaa että kärpänen puraisi? Kysymys kuuluu sitten vaan paljonko haluat itse tehdä vai haluatko pistää hiukan enemmän rahaa likoon ja nousta suoraan valmiiseen pöytään..
FMX:ää ja XT-X:ää koeajaneena en millään pysty suosittelemaan niitä ellet ole ennen sotia syntynyt. XT noista oli enempi ajonautintoa tuottava, mutta sekin nautinto oli samaa tasoa kuin löisi GS500:seen krossistongan.
Supermoton syvin olemus piilee kevyessä käsiteltävyydessä. DRZ on jo sitä, kisamotot vielä enemmän. 640 LC4:ää en ole kokeillut, paino hiukan mietityttää mutta uskoisin sen olevan käsiteltävyydeltään ainakin parempi kuin FMX:n tai XT-X:n. Toi MZ menee mun mielestä tohon FMX-kategoriaan.
En edes viitsi kysyä ajatko paljon kakspäällä koska jos niin teet niin et olis edes haaveilemassa supermotosta.
DRZ on kyllä kaupasta tullessaan laiska, pirteän siitä saa toki mutta siihen menee aikaa, rahaa ja vaivaa. Rahallisesti ei niin paljoa kuitenkaan kuin mitä esim 625/660SMC maksaisi enemmän. Mutta, niinkuin eräs toinen toisaalla mainitsi, DRZ:n saa kotarimaisen pirteäksi helpommin kuin kotarin suzukimaisen luotettavaksi.
Jos ei halua tahria näppejään vaan keskittyä pelkkään ajamiseen, ei oikea supermoto ole vaihtoehto. Silloin pitää tyytyä japanilaisiin muka-motoihin. Ei DRZ:kaan mikään kunnon moto ole, mutta eniten muistuttaa sellaista noista idän ihmeistä.
Suosittelen tahrimaan niitä näppejä. Eurooppalaiset vaativat vähän tarkempaa ylläpitoa mutta tarjoavat vastineeksi jotain mihin jaapanilaiset eivät kykene. Noi SMC:t vois olla sellanen aika hyvä kompromissi, ei niitä nyt ihan koko aikaa tarvi ruuvailla ja ovat jo kunnon vehkeitä kulkunsa ja käsiteltävyytensä puolesta.
Suizaakin voin suositella varauksin. Tehtaan paketissa se on vähän tylsä tehonpuutteen vuoksi mutta sitäkin silti piisaa FMX:n ja XT-X:n tahtiin. Käsiteltävyys on Suzukissa valovuosia maanmiehiään edellä, melkein kotarimaista. Potentiaalia siinä on vaikka mihin jos vaan jaksaa alkaa vaihtelemaan osia.
Ande kiteytti mun mielestä hyvin. 625/660 SMC:ssä on valmiina ne osat jotka DRZ:aan on "pakko" hankkia, ja niiden vaihtamiseen menee rahaa, aikaa ja vaivaa. 660 on vaan poljettavaa mallia, 625SMC:ssä on mun mielestä sähköstartti. Ihan virittelemättä ei niidenkään kanssa voi olla koska ovatten kuristettuja. Ne kun repii irti niin ilo alkaa.
Itse olisin ostanut 660SMC:n jos olisin tiennyt silloisesta maahantuojan ylivuotis-alesta (vaikka olis siihenkin tarvinnut se 1600e lisää jostain repiä). En tiennyt, ostin DRZ:n ja olen siihen ollut tyytyväinen.
Ite olen ollu tyytyväinen tohon DR-Ztaan. Tosin vertailukokemusta ei ole kun tuohon FMXään joka oli mun mielestä aika kolho kokemus. DR-Zta on paljon ketterämpi ja pirteempi imo.
Osta multa toi DR pois alta *![]()
Pitää pistää lihoiks kun pukkaa asuntolainaa päälle... *
Nettimotossa
-Shut the F*ck Up!-