Eli onko kokemusta XX kuskaamisesta. Pyörä on reilun 100km päässä ja muistikuvat perin heikkojasiis saako kikottimeen miten liinat kiinni (sarviin, tankin/penkin yli tms.) ? Samaten mielipiteitä kannattaako nostaa perä huoltopukilla ilmaan vai käyttää keskitukea ? Jotenkin vaikuttaisi jälkimmäinen tukevammalta.
EA-Import Oy
- SIMOTA - Micron - Racefit - Pazzo -
- NGK - Motrix - Zard - Powerbronze etc.
Webstore: http://www.eaimport.net
myynti@mpm-performance.com
-03 Bussin kuski
Ite kun ostin oman tehosekottimen 600 GSX-R Vm2004 niin kylmästi vaan ramppia pitkin pakuun ja muutama 44lankku keulalle ja etujouset pohjaan ja pyörä liinoilla kiinni kahvoista lattiakoukkuihin.
Hyvin kesti varkaudesta imatralle.
![]()
Luulin kerran olevani väärässä, mutta erehdyin.
Itse tuli roudattua Vifferi huoltoon tuossa vajaa pari kuukautta takaperin. Kuljetus meni siten, että:
1. Pyörä ramppia pitkin pakun perään
2. Eturengas kiinni pakun seinään
3. Jalkatappi alas (ei keskiseisontatuki)
4. Kahdella liinalla edestä ja takaa kunnon kiristys (liinojen kiristyksen aikana paina jouset pohjaan)
5. Tarkista ettei pyörä pääse liikkumaan
Kannattaa laittaa vielä jotain liinojen ja pyörän pintojen väliin, ettei tule mitään yllärijälkiä.
Näillä ohjeilla oma pärrä siirtyi noin 50km matkan eikä pyörä liikahtanutkaan kyydissä.
ex. Aprilia RSV 1000R - 2004
ex. Kawasaki KLE650 (Versys) -2007
ex. Kawasaki ZZR1400 -2009
ex. BMW K1200R -2007
ex. Honda CBR 1100XX -1998
ex. Honda VFR 750F -1994
En suosittele ikinä keskituelle sitomista, en laivassa, en junassa enkä autossa (kaikissa olen mopoa kuskannut).
Sivutuelle vaan ja kiristys niin että jouset puristuvat kunnolla kasaan.
Täten jouset pitävät renkaat paikallaan ja liinat kireällä.
Yleensä parhaat liinanpaikat on stongan ja satulan yli.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Itsellä ainakin jäi omaan prätkään satulaan jälki kun liinalla vetäisin sen niin että pysyykirjoitti
eli kannattaa varmaan jotain laittaa väliin riippuu kyllä varmaan satulasta paljon...
Ei riemulla rajaa kun suzukilla ajaa...
1) Pyörä kyytiin ja keskituelle
2) Liinalla vas. keulan kolmiopalasta lattiaan
3) Liinalla oik. keulan kolmiopalasta lattiaan siten että kiristetään etujousitus mukavasti
Mikä olisi paras ramppi pyörän siirtoon, lankkua vai rautaa, en osaa päättää
Huh Huh
Mitähän seuraavaksi![]()
Kerro syy miksei keski tuelle.(JIMJAK @ Maalis. 07 2006,01:06) kirjoitti
Itse olen aina pistänyt keskituelle ja nyt kiinnostaa mitkä riskit siinä on.
Laitan aina kolmella liinalla kiinni pakussa. Takaa liina taaksepäin jottei pyörä liike eteenpäin ja edestä vastaavasti liina eteen jottei pääse taakse. Sitten vielä yksi koneen päältä tai satulan alta jottei keskiseisontatuki pääse nousemaan.
Näin olen kuljettanut monia pyöriä niin pakulla kuin peräkärryllä ilman ongelmia.
siksi ei telineelle, että mikäli kärryn pohja pettää niin se pettää helpoimmin sen jalan alta. muistuupa mieleen eräs epäonninen R6 joka meni rauhankadulla turun keskustassa läpi kärryn pohjan. eipä ole ko henkilö enää käyttänyt varikkopukkia kärryssä=)
mp kuljetus ei ole mitään henkitiedettä eikä siitä kannata tehdä liian vaikeaa. mitä enemmän virittelee, sitä varmemmin joku viritys löystyy ja samalla päästää kaikki muut liinat löysälle.
paras paikka kiinnittää keula on alakolmion ympäri liinoilla kahdelta puolelta etuhaarukkaa vinosti alas. pyörän pitäisi pysyä ihan pelkästään tällä pystyssä itse. alakolmiosta siksi että kahvatupit kärsivät liinoista jos ne vetää kahvojen ympäri.
kolmas liina kannattaa laittaa vaikka takavanteesta taaksepäin jolloin se pitää pyörän paikallaan onnettomuus/hätäjarrutilanteessa. kolmella liinalla saa pyörän niin kiinni ettei haittaa vaikka auto menisi ympäri.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Keskituelle pyörä, liina KESKITUESTA ETURENKAASEEN ja sitten miten parhaaksi näkee sidonnan autoon/kärryyn.
Näin saa lukittua keskituen ja etupyörän.
Pakussa kannattaa laittaa ohutta vaneria tms. koiven alle. Ohueen lattiapeltiin jää aika herkästi jäljet.
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Ja älkää laittako tosiaan pyörää kahvakumeista kiinni. Kuumana kesäpäivänä ne kumit on uskomattoman löysällä ja jos silloin tapahtuu *plöps* kumeille, niin arvaatte varmaan missä asennossa pyörä on.
Alakolmio tai joku muu kiinteä paikka on hyvä. Kaikissa pyörissä ei liinat mahdu alakolmiosta alaspäin kunnolla, silloin pitää keksiä joku muu järkevä tapa kiinnittää.
ja kaikesta varmistelusta huolimatta pistäkää bensahana kiinni jos sellainen on. itsellä meinaan kaatui husqvarnan kevari joskus aikoinaan pakun sisään ja valutti bensojaan jonkin verran sinne. haisi aika kauan bensalle se auto![]()
Jos pakussa kuljettaa ja mopossa on takahaarukassa tapit mistä nostaa huoltopukille niin perä pukille, eturengas seinää vasten ja satulan alta liinoilla etuviistoon tiukalle kiinni... Pysynyt on ainakin mulla mopot silleen kärryssäkin... On kuitenkin suurempi pinta-ala tuolla takapukilla kuin sivujalalla sitä lattiaa vasten ja saa vetää mopon kiinni suorassa...
Tuossahan tuon hyvin selkeästi kerrottu!(Cterror @ Maalis. 07 2006,08:19) kirjoitti
Olen kuljetellut prätkiä ympäri suomea ja eurooppaa ja aina on pyörät pysyny paikallaan ILMAN mitään ihmeen pukkeja. Siinä mopossahan on ne mustat ympyrän muotoiset tassut jotka saava ihan kohtuu hyvän kitkan aikaiseksi ja mopon omat jouset vielä painavat renkuloita lattiaa vasten. Joten käyttäkää niitä keskiseisontatukia ja varikkopukkeja sillon ku rasvaatte ketjuja, ei kuljetuksissa.
"Kerro syy miksei keski tuelle."
Mm. silloin on takapyörä ilmassa eikä jarruttamassa liikettä (vaihde päällä), eikä keskituki pidä liinoja joustamattomana tiukalla kuten jouset tekee.
Ja koitappas kaataa prätkä keskituella ja sitten sivutuen puolelle. Kumpikohan onnistuu helpommin?
Sivutuella riittää mainiosti (esim. båtskilla) yksikin liina satulan yli kiristettynä, ja siinä pysyy jos vaihdekin on vielä päällä.
Ja loppujenlopuksi: Kovin monessa prätkässä ei keskitukea edes ole!
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Sivutuelle on aseteltu ja satulan yli liina piukkaan, jotain istuimen suojana, niin ja nippusiteellä etujarrua lukkoon, hyvä tai ei mut onhan nuo pysynyt..![]()
tupla x etu putkien alapäästä molemmin puolin veto eteen päin ja pyörä sivu tuella taka pää kyytiläisen jalka tappien raudoista molemmin puolin veto taakse ja eteen päin pysyy mulla pysyi 350 km eikä liikkunut