Laukkusetti piti ensin hommata mutta iski saituus. Ostin 50 litran matkasäkin, nyt on ongelmana enää kiinnitys. Millä ja miten se kannattaa hirttää ettei jää vauhdissa kyydistä? En löytänyt kuuklettamallakaan mitään vinkkejä mutta joku pro täällä jolla on kokemusta vois tietää.... *
Mun mopoon sopii harva pakaasi, Oxfordin takalaukunkin jouduin myymään kun ei pysynyt kirveelläkään. *![]()
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Perinteiset "mustekalat", ei maksa montaa euroa, huoltoasemilla on. Lisänä voi käyttää kiinnitysverkkoa, jollaisia löytyy mopoliikkeistä edullisesti. Säkki pysyy jopparilla noin kiinnitettynä yli kahden markan vauhdeissakin.
"-heti mää arvasin jotta lehemä oli poikinu, ku vasikka oli laattialla!"
"-Aus einem verzagten Arsch kommt kein Fröhlicher Furz".
"-Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua". -Martti Luther
Ei mustekaloille! Ne eivät vaan tuppaa kestämään käytössä: painava säkki pääsee liikkumaan vähitellen ja on lopulta vaarassa pudota. Verkon mallinen "mustekala" toimii vähän paremmin, mutta löystyy sekin vuosien mittaan, eikä kuitenkaan toimi yhtä hyvin kuin joustamaton kiinnitys.
Suosittelen matkasäkin kiinnittämiseen matkalaukkujen ympäri laitettavaksi tarkoitettuja remmejä eli hihnoja eli vöitä, joita saa monistakin liikkeistä. Varmista, että remmin solki on tukevaa metallia eikä mitään peltiä. (Claes Ohlsonilla oli aika hyvältä vaikuttava remmi eri pituisina vaihtoehtoina. Minulla ei tosin ole käyttökokemuksia siitä.) Käytä kahta remmiä. Pujota remmit siten, että ne eivät voi muljahtaa säkin päältä pois, esim. säkin kahvan läpi tai laita remmit ristiin säkin päällä. Kiristä kunnolla ja taittele remmien päät remmin alle pois lepattamasta.
Säkin voi laittaa poikittain satulan taakse mutta myös pitkittäin matkustajan penkille, jos siinä ei ketään satu olemaan. Samalla saa selkänojan pitkälle matkalle (mustekaloilla kiinnitetty säkki ei nojaamista kestäisi) ja ilmanvastus pienenee. Poikittain kiinnitetty säkki voi myös haitata näkyvyyttä peileistä (riippuu pyörän mallista ja säkin koosta).
Edit: kirjoitusvihre
ZZR 1200
Mustekaloilla valuu jommalle kummalle sivulle ennen pitkää. Lisäksi jos säkki ei ole täynnä ja pinkeä, sivut alkavat vähän matkan päästä roikkua ja naarmuttavat sivumuovit.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Pienet kiinnitysliinat esim. Biltemasta. Säkki napakasti kiinni ja joko poikittain tai pitkittäin takasitsille.
Ja parilla liinalla kiinni tukevasti. Yksi varaliina säkkiin.
Hyvin pysyi viime kesänä Alpeilla ja Dolomiiteilla säkki kyydissä. Toisin oli säkin laita, alkoi antaa saumasta myöten. Oisko ollut liian täynnä neljän viikon reissutarpeet kun naisella on ehkä suuremmat kun miehillä. No ei vain, säkin täyttöaste ei ollut sukupuolisidonnainen
Itse en kyllä laukkuja halua enää lainkaan, on niitä säkkejäkin eri kokoisia eri mittaisiin reissuihin.
Yamadam
Kahdella liinalla kiinni sivulaukkujen yläpuolelle poikittain takamatkustajan tilalle ja sitten vielä verkko päälle, jonka alle voi tarvittaessa heitää rankat ajosaappaat ja takin, jos tulee tukalan kuuma. On toiminut noin 7 viimeisellä Euroopan matkalla moitteettomasti.![]()
Nimenomaan joustamattomilla liinoilla kiinni, ei mustekaloilla. Itselläni meni kerran uusi teltta aika huonoon kuntoon, kun putosi vauhdissa asfaltille. En itse edes huomannut, mutta onneksi löytyi, kun palasin etsimään.
ei muuta kun samat remmit kuin kaljakärryissä, laivalta siljan tai vikingin logolla
Juu ja sitte siihen voi kiinnittää vielä 80% mäyriksen säkin etupuolelle niillä samoilla remmeillä helposti Tallinnasta, kun tulee pois reissustaSekin toimii hyvin!
Kiitti asiallisista vastauksista. Eikun hihna- tai liinakauppaan ja testaamaan. Sivulaukkuja en hommaa, korkeintaan lintulaudan taakse ja tavoitteena on saada säkki virtaviivaisesti pitkittäin kun takana ei kerran istu ketään. *![]()
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."