Eli mikä öljy olisi paras käytää moottorin sisäänajossa?
Jotkun ovat sitä mieltä että diesel öljy olisi parasta siihen.
Perustele miksi öljy jota suosittelet olisi paras.
Pyörä on 1200 bandiitti eli ilma/öljy jäähdytteinen.
Ahdettu 1216
Eikös siinä jo ostohetkellä ole öljyä koneessa!?
Mä oon kuullut semmosen jutun että kalanmaksaöljy olisi parasta. Pitänee vaan olla Möllerin ja pohjoisnorjan turskista tehtyä. Etelä-Norjan turskista ei saa hyvää sisäänajoöljyä.
![]()
En kyllä menis laittamaan muuta ku ohjekirjan mukasta öljyy.Laatu ei varmaan oo ratkaseva, vaa uudessa tärkeempi että vaihdat tarpeeks usein.
![]()
Kovat kundit ei tanssi.
viisaammat väittävät että mineraali ööli olisi parasta sisäänajoon, koska ei voitele liian hyvin notta osat natsaa toisiinsa paremmin. Sisäänajon jälkeen sittä delwaccia vaan...
Öljyt sekä putsari vaihtuu ensimmäisen ajamisen jälkeen ja sitä mobilin delvaccia olen kyllä jo kovasti harkinnut käyttää sisään ajon jälkeen tai sitten motulia...
Pitää vielä miettiä sitä mineraali öljyllä sisäänajamista.
Ahdettu 1216
Mineraaliöljy.
BelRayn sivulta:
Break-In Before Synthetic
Q: Sir Tech,
Should I break in my motorcycle before switching to synthetic motor oil?
A: Yes. I recommend you break in new or newly rebuilt engines with a standard petroleum motor oil for 600 - 800 miles (1,000 - 1,300 km) before switching to synthetics. The reason is simple. Bel-Ray EXS Synthetic Superbike Motor Oil offers such high anti-wear protection that it won’t allow engine parts to seat-in. The break-in period is actually a form of controlled wear allowing metal parts to wear into each other creating a match. Once break-in is done you want Bel-Ray EXS to keep the parts from wearing further. This is where our exclusive anti-wear formula does its job by actually forming a chemical bond to metal engine parts and protecting them from cold engine start-ups, extreme heat situations and everything in between. If I went too fast for you and you are still in the dark, please contact me again. I would be happy to re-write this answer using a crayon in your favorite color.
tuo 1 000-1 300 km:n sisäänajon voi kyllä unohtaa, 200-300km riittää ihan hyvin....
Mototunen sivuilla kehoitetaan myöskin välttämään synteettistä.
br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Mitään en tiedä, mutta itse ajan uudet mopot sisään niin että vajaan 100km kohdalla tehtaan öljyt lasketaan pois. Tilalle jotain halpaa luokitukset täyttävää mineraaliöljyä joka lasketaan pois 500km kohdalla, samaa kamaa sisään ja tuhannen kilometrin kohdalla synteettiset sisään. Turha sitä kallista synteettistä öljyä sinne laittaa sisäänajossa, kun tarkoitus on kuitenkin laskea liemet pois varsin pian, mutta toisaalta eipä se varmaan mitään haittaa vaikka synteettistä sinne kaataisikin. Kertakaikkiaan alue, jossa ei varmaa faktaa löydy mistään, ihan kuin itestä parhaalta tuntuu kannattaa toimia![]()
--
jiji
Osaatko sanoa että onko Delvacci täys- vaiko osasynteettistä? Kun mineraalia se ei vastoin aiempaa käsitystäni taida ollakaan.(Rubberduck @ Tammi. 30 2006,08:52) kirjoitti
1835
Itsellänikin moottorin sisäänajo edessä ja nettiä selaamalla päädyin mineraaliöljyyn pitkälti samoista syistä mitä oli tossa Bel-Rayn vastauksessa.
1000km kohdalla tulee mullekkin synteettiset öljyt koneeseen ja taidan ajaasisään niillä mineraleilla.(jiji @ Tammi. 30 2006,19:08) kirjoitti
Aika samanlaista öljyn vaihto kuviota olen myös itse ajatellut tehdä, kiitos neuvostasi.
Ahdettu 1216
Synteettistä delwacin pitäisi olla.(Ghostrider @ Tammi. 30 2006,20:33) kirjoitti
Ahdettu 1216
............liittyen edelliseen
Mobil Delvac MX 15W-40 ja Delvac 1300 Super 15W-40 ovat molemmat mineraaliöljyjä
(asia varmistettu Mobilin teknisestä neuvonnasta)
lukekaas viimeisin vauhdinmaailma tuosta sisään ajosta. Itseasiassa nykyäänhän tuo on "totutus" ajoa.
Moottoria kuormitetaan jonkin aikaa ja sitten öljyt vaihtoon.
On aika paljon muuttuneet nykypäivänä käsitykset noista sisäänajoista.
Siinä taisi olla kirjoitus, että jotkut suosittelee mineraaliöljyä tuohon totutus ajoon jonka jälkeen laitettaisiin "kunnon" öljyt sisään.
Luulisi, että sen voi tehdä niillä öljyilla mitä koneessa on sisällä, kunhan vaihtaa ne sitten jos tekee "rajuhkon" totutus ajon.
Onkos se uusi vai konerempattu?
Jos on uusi niin minulla on kyllä vakaa käsitys että ovat osanneet tehtaalla laittaa just oikean öljyn sisään ihan sisääajoa ajatellen.
Taivas saa odottaa
![]()
![]()
kunnon mutua... ei stana
joo kukin taplaa tyylillään..jospa ihan niillä omilla öllyillään mitä valmistaja on sinne tunkenut ja sittä 1000km vaihtoon.
Toi sopivasti kuormittaen sisäänajo toimi ainakin Z750 siis kiihdytyksiä reippaasti mutta punarajalla moottorijarrutuksia ei vedätystä isolla vaihteella. tolleen kun ajoi sisään kone loota toimi moitteetta ja ei syönyt öljyä sekä meni tosi pienellä bensalla matkaajossa (joo jotku tosiaan ajaa matkaakin zetalla)
- XT 660 R
Hyvä kun oikasit virheeni.(aht @ Tammi. 31 2006,13:10) kirjoitti
Ahdettu 1216
Koko pyörä on vielä täysin ajamaton.(BlackCat @ Tammi. 31 2006,14:42) kirjoitti
Vaihdan moottoriin kuitenkin uudet öljyt sekä suodatimen kun olen ajanut ensimmäisen tankillisen, koska silloin on jo suurimmat metallin "hiukkaset" öljyn seassa.
Tulen ajamaan kyseisellä pyörällä erittäin pitkään ja huollan sekä pidän sitä sen mukaisesti.
Esimerkiksi kahdessa edellisessä kesässä ajoin edellisellä pyörälläni yhteensä noin 48000km, joten kilometrejä kertyy jonkin verran.
Ahdettu 1216
Enhän minäkään mitään näistä tiedä mutta omani tuli tehtaalta ilman öljyjä. Tilasin omani aikanaan suoraan maahantuojan kautta joten jouduin purkamaan itse paketista ja kyl oli tankki rutikuiva ja kone ilman öljyä... Käsitin notta öljyt laitetaan vasta luovutushuollossa... Näin ainakin Hondan kohdalla...(BlackCat @ Tammi. 31 2006,14:42) kirjoitti
Suzuki Hayabusa K9
Se on aina mielessä, ilman sitä ei kai elää vois.
Kuin tatuointi kielessä, ei edes kulumalla lähde pois.
-Leevi And The Leavings
Onko teistä kumpikaan ikinä edes nähnyt Delvac-pönikkää? Tai tietoinen sanan sarkasmi merkityksestä?(suiza 1200 @ Tammi. 30 2006,22:38) kirjoitti
Edit: typo
1835
Itte oon suoraan tehtaan paketista kasaillu Yammua, Suzukia ja Kawasakia ja kaikissa on ollut öljyt koneessa. Hondasta ei kokemusta.(api @ Tammi. 31 2006,15:38) kirjoitti
Olisi aika riskialtista toimittaa kone kuivana, kyllä sitä aina joku onnistuisi päräyttämään kuivana.
Taitaavat konetta käyttää tehtaalla helkisen ja ei ne rupea laskemaan enää öljyjä poiskaan. Öljymäärä kannattaa kyllä tarkastaa.
Taivas saa odottaa
Musta tää koko keskustelu on lähinnä mielikuviin vaikuttavaa, ei niinkään moottoriin, voisin melkein pistää pääni pantiksi siitä että todellista mitattavaa tai muuta todettavaa eroa ei moottoriin tule millään perusöljyllä, metallinhiukkasia siellä öljyssä ei kerinne pyörimään kuin muutaman minuutin aikana koska kaikki epäpuhtaudet, jotka johonkin voisi mahtua tai mennä, jäävät suodattimeen tai magneettiin, ihmisillä on jostain kumman syystä hirveen vahvat "mielikuvat" öljyjen hyvyydestä, liekkö sitten maistelevat niitä tiedä häntä, voi olla että olen ihan väärässä mutta itse en jaksa uskoa noihin muutakun sen verran että jos viskositeetti ja vaihtovälit on kulloiseenkin käyttölämpötilaan sekä tapaan nähden kunnossa ja samoin SAE luokitukset niin mitään näkyvää tai tuntuvaa eroa ei tule.
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Itse ajoin 12R:n omilla öljyillä n. 50km jonka jälkeen vaihdoin suodattimen ja laitoin Mobilin 10/40 API SG mineraaliöljyt sisään joilla ajoin tuhannen kilometriä ja vaihdoin Shell:n osasynteettiseen VSX 10/40 "oikeaan" mp-öljyyn. Näillä ajelin sitten vähän alle 5tkm. Sisäänajon tein reippailla kiihdytyksillä (<8000rpm), moottorijarruilla ja monipuolisesti vaihteita käyttäen.![]()
Moro vaan
Jos sulla tosiaankin on UUSI vehje.Niin sinulle on tullut kaupanyhteydessä ohjekirja yms. evästeitä.
Näistä on turha lähteä sooloilemaan.Ajat totusajon silleen kun ohjeessa lukee.Pyöräsi on todellakin normaali eikä mikää "superpike".
Eka tonni vaan niillä öljyillä jotka on sisällä.Sitten semisynteettinen mp-laatuinen öljy sisään ja tietenkin vaidat tätä ennen suodattimen.
Älä lähde kikkailemaan millään muilla variaatioilla.
Olen usein maininnut myös "munkkirasvan" vaihtoehtona.Mutta ja vain ainostaan omistajan omalla vastuulla.........
![]()
![]()
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Samoin (paitsi käytin eri merkkistä ööliä), ja hyvin toimii.(CBX_Raider @ Tammi. 31 2006,16:37) kirjoitti
Eniten se moottori kuluu heti ensi kilsoilla, joten jos haluaa pitkään pitää samaa pyörää, niin parempi ne öljyt on vaihtaa aika pian, eikä vasta 1000 kilsan jälkeen, vaikka siellä suodatin onkin.kirjoitti
Ja lisäksi reippaat kiihdytykset <8000 rpm on juuri ohjekirjan mukaista sisäänajoa.
En ole nähnyt moista, entäs sinä itse?(Ghostrider @ Tammi. 31 2006,15:50) kirjoitti
On varmaan hieno... niitä tietoja saa muualtakin kuin delwacin
pöntön kyljestä, muistini on vain niin huono johtuen alkavasta dementointumisestani.
Ahdettu 1216
Jos sulla tosiaankin on UUSI vehje. NO KYLLÄ SE ON UUSI
Sinulle on tullut kaupanyhteydessä ohjekirja yms. evästeitä.
MAKSOIN RAHAT TILILLE JA PYÖRÄ TULI KULJETUS YHTIÖN TUOMANA JA ON MULLA SE VIHKO JOKA EI OLE RAAMATTU.
Näistä on turha lähteä sooloilemaan.Ajat totusajon silleen kun ohjeessa lukee.Pyöräsi on todellakin normaali eikä mikää "superpike". EI SE TOSIAAN OLE SUPERBIKE JA JÄRJEN KÄYTTÖ ON SALLITTUA, SE EI OLE SOOLOILUA.
Eka tonni vaan niillä öljyillä jotka on sisällä.Sitten semisynteettinen mp-laatuinen öljy sisään ja tietenkin vaidat tätä ennen suodattimen. MINUN PYÖRÄSSÄ ÖLJYT SEKÄ SUODATIN VAIHTUU ENNEN 1000KM AINAKIN KERRAN. VALMISTAJA ILMOITTAA AINA MITKÄ ON VÄHINTÄÄN HULTOVÄLIT,YMS.
SINÄ VARMAAN AJAISIT 60000KM SAMOILLA ÖLJYILLÄ JOS HUOTOKIRJASSA OLISI PAINO VIRHE...
Älä lähde kikkailemaan millään muilla variaatioilla.
Olen usein maininnut myös "munkkirasvan" vaihtoehtona.Mutta ja vain ainostaan omistajan omalla vastuulla.........
KIKKAILE SINÄ VAAN NIILLÄ MUNKKIRASVOILLASI JA IHAN OMALLA VASTUULLA.
![]()
![]()
Ahdettu 1216
Olen myös saamaa mieltä asiasta.(Ytsför @ Tammi. 31 2006,19:32) kirjoitti
Ahdettu 1216
Älkää nyt isot miehet ruvetko hysteerisiksi. Oikeasti. Ajatte niillä öljyillä sen ensimmäisen 1000km, jotka valmistaja/maahantuoja on sisään laittanut ja sillä hyvä. Ajatelkaa vähemmän - ajakaa enemmän..
<p>2002-2014</p>