No käypäs itse tänä alkavana kesänä min. kolmella eri ratapäivällä, vaikka orgin tai orgilaisten järjestämillä, ja laske montako mopoa siellä menee paskaksi - siis joktut radalle.comin kinkerit poislukien. Ei niitä siellä mene nurin edes joka kerta, saati monta samalla kertaa. Kilvettömillä ajavat ovat siellä joka tapauksessa omalla kustannuksellaan. Muut taas maksavat isoja summia normivakuutuksistaan.kirjoitti
Sitäpaitsi, ne lähinnä muovi- ja metalliosista aiheutuvat kertakustannukset (useimmiten ei henkilövahinkoja) ovat silti vielä aika pieniä vaikkapa tavallisen helleviikonlopun saldossa, kun squidit vetelevät stadissa niitä giksereitään pusikkoon, kaiteita, kanttareita, autoja tai lamppuja vasten ajovarusteena shortsit, teepaita ja sandaalit.
Mutta silti, oishan se jonkunlainen erillinen 'ratakasko' tai vaikka puolet mällistä korvaava vakuutussysteemi varmaan ihan toimiva kompromissi.
No juu, totta, mutta sehän se kalliiksi tuleekin, ainakin meille satunnaisille rataharjoittelijoille, kun pitäisi sitten olla se toinen mopo, paku tai ainakin kotilo+kärry, jne...kirjoitti
Mutta ehkä jossain vaiheessa Luigi tai Detlev saa toimittaa verovapaan ajokin mullekin, kunhan sille vaan roudauskalustoakin sitten löytyy.
Niin, kuten Jenni sanoi, palataan sitten asiaan kunhan se hupsankeikaus on tapahtunut...kirjoitti
Mutta juu, kyllä se vässykkätyyli on silti kivempi ratkaisu kuin ei ollenkaan radalle, joten eiköhän tuolla vässyköidä taas tänäkin kesänä.
"Mutta silti, oishan se jonkunlainen erillinen 'ratakasko' tai vaikka puolet mällistä korvaava vakuutussysteemi varmaan ihan toimiva kompromissi."
käsittääkseni kertaluonteinen päivävakuutus muodostui englannissa sen verran suureksi, ettei porukka niitä ota, kun muutaman kerran 'kerta'-vakuutuksella ostaa jo halvan ratapyörän.
koska väkisin noita päivävakuutuksia maksaa ne k5:sen omistajat tai muun kalliin /uuden pyörän omistajat jotka tietävät vetävänsä suht rajalla. saa aika monta kertavakuutusta, esim 150-200ekeä päivä maksaa, että saadaan yksi k5:nen maksettua ja vielä vakuutuksen myyjille toimitilat, kuukausipalkat, lasipalatsit, toimitusjohtajan bonukset yms. esim jos menee 20tonnia pyörän korvaukseen, niin 200eken vakuutuksia pitää olla lunastettu 100kpl ja vielä ei olla tehty voittoa.
JakeT.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Onkos kukaan osallistunut noille mp-tuen järjestämille rata-sessioille, eli löytyykö niistä EAK-henkilö? Ja löytyykö "totuutta" siihen että sen henkilön läsnäolo riittää kyseisessä tapahtumassa? Oli tämä tyyppi nyt sitten kusella metsänreunassa tai radalla lippojen sattuessa...Vakuutusyhtiönä Pohjola.
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Mp-tuen tapahtumissa on hitaassa ryhmässä EAK-kouluttaja, jonka läsnäolo riittää vakuutusyhtiöille, jos tämä ei kuitenkaan jostain syystä pysty antamaan opetusta niin siitä kyllä kerrotaan ennakkoon.(ValeRossi @ Huhti. 09 2006,10:36) kirjoitti
Tällähetkellä koulutettuja 3 joista joku paikalla jokaisessa tapahtumassa ja muutama lisää tulossa kesään mennessä.
Suunnilleen seuraavanlaisen keskustelun kävin perjantaina Tapiolan virkailijan kanssa tiskillä.
Virkailija:"Tää kasko kattaa sitte myös radalla sattuneet vahingot. Mutta ei siis missään kilpailuissa sattunutta vahinkoa"
Minä:"Tarkoitat siis rataharjoittelua?"
Virkailija:"Joo"
Minä:"No tytyykö paikalla olla joku kouluttaja, että vakuutus korvaa vahingon?"
Virkailija:"Ei tarvi."
Kaskovakuutuksen ehdoissa kohdassa 4.3.2 Rajoitukset, todetaan vielä seuraavaa: Kolarointivakuutuksesta ei korvata vahinkoa, joka on aiheutunut (kohta 7.) käytettäessä ajoneuvoa kilpailuun tai sen harjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella.
Kaitpa tää on ainakin tulkittavissa em. keskustelua tukevaksi, eli kunhan ei harjoittele kilpailuja varten, niin vakuutus on voimassa.ja
![]()
Tapiola korvaa juu Ajoharjoittelussa mutta omavastuun osuus on 50%, JOS paikalla eak-kouluttaja niin menee normaalilla omavastuulla.(askeetti @ Huhti. 09 2006,13:20) kirjoitti
Jos ajoharjoittelee vaikka kilvettömien kanssa, toiset tähtäävät kilpailuun mutta itse ei niin korvaukset pitäisi saada lippojen sattuessa.. eikä kuulemma ole merkitystä toisten pyörien kilvellisyydellä/vakuutuksilla kunhan itsellä on kasko.
Tämä vain puhelimessa kuultua monelta edustajalta
Kannattaa aina luottaa vakuutusyhtiön asiakasneuvoja Pirkko 55v. sanaan. Tai saattoihan Pirkko olla oikeassakin, pikkuisen epäilyttää tosin...(askeetti @ Huhti. 09 2006,13:20) kirjoitti
br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Kaveri kaatui viime kesänä radalla ja Pohjola korvasi mukisematta. Paikalla oli EAK ja riitti kun kuski vain sanoi sen. Eli ei mitään lausuntoja tms.(mekanik @ Maalis. 06 2006,15:56) kirjoitti
Jep, näin menee Tapiolassa.(Eetu @ Huhti. 09 2006,13:34) kirjoitti
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw
Kuten kaikkia muitakin pyöriä. Rahaa ne vähän kyselee mutta joo, sieltä niitä saa...(Jyri @ Huhti. 06 2006,14:06) kirjoitti
![]()
Toivottavasti ne ratakaatumisten korvaamiset liikenne-ja kaskovakuutuksista lopetetaan HETI, on väärin että porukka "päivittää" pyöriään radalla *"ajoharjoittelun" nimissä pidettävillä "jäsentenvälisillä" kisoilla, ja muut vakuutuksenottajat maksavat sitten näitten veijareitten pyörät korkeina vakuutusmaksuina,
mukanaolleiden rehvakkaista kertomuksista päätellen osa noista "kaatumisista" saattaisi täyttää jopa vakuutuspetoksen tunnusmerkistön....Ihme etteivät vakuutusyhtiöt ole vielä puuttunet asiaan, vai olemmeko me motoristit niin lampaita ettemme välitä noista "vapaamatkustajista" jotka ovat kukkarollamme.
Enempi olisin huolissani niistä jotka siirtävät harjoittelun yleisille teille. Niistä niitä kuluja vasta tuleekin. Ei se ihmisen korjaaminen mitään halpaa ole ja radalla ei niitä henkilövahinkoja tule niin helposti. Mutta kuten aiemmin olen kirjoitellut niin ajetaan missä ajetaan, niin pidetään realiteetit mielessä.(rexa @ Huhti. 10 2006,10:22) kirjoitti
Vakuutuspetos täyttää määritelmällisesti rikoksen tunnusmerkistön. Se on tuomittavaa ja on toivottavaa, että siitä jäädään myös kiinni. Sen sijaan rataharjoittelussa ei ole mitään sellaista, joka olisi rikollista, päinvastoin, oikeasti kykyjään parantamaan pyrkivät edistävät myös liikenneturvallisuutta.
Aina on olemassa niitä, joiden tarkoitusperät ovat kyseenalaiset. Se ei kuitenkaan oikeuta leimaamaan koko porukkaa. Rata on Suomessa ainoa paikka, jossa esim. voi turvallisesti opetella hallitsemaan Saksan baananopeuksia.
... jotain piti muistaa
Olipas hiukan trollahtava kommentti. Mutta silti, kannattais varmaan tutustua aiheeseen ihan omatoimisesti, eikä jättää tietojaan jonkun kenties kerran radalle.comin pippaloissa käyneen snagarielviksen kertomusten varaan.kirjoitti
Vaikkapa nuo orgin, moottoripyöräilyn tuki ry:n sekä muutaman muun kerhon järjestämät ajoleirit ja niihin säännöllisesti osallistuvat kuskit lienevät hiukan parempia esimerkkejä aiheesta.
Sitäpaitsi, ei yksikään vakuutusyhtiö tänä päivänä korvaa yhtikäs mitään, jos vaan pystyy luikertelemaan siitä jotenkin irti, ja rata-ajoista ne ovat jo niin tehneet.
Turha olla moisesta kellekään kateellinen saati puhua 'meistä motoristeista' moisen kyräilyn yhteydessä. Eikun mukaan vaan, jos ei muuten niin vaikka aluksi vaan katsomaan millaista se homma oikeasti on. Ei ne pyöriään vakuutuksista päivittävät noilla kinkereillä yleensä viihdy.
Edit: lisätty unohtunut lainaus
Kevät on upeaa aikaa. Auringon lämmittämästä maasta nousee hentoja trollinvarsia, jotka hyvään hoidon myötä varsin pian kasvavat täysimittaisiksi trolleiksi. Näin keväällä onkin tärkeää antaa riittävästi ravintoa ja huolenpitoa pikkutrolleille, jotka ilman jatkuvaa silmälläpitoa saattavat kuolla pois.(rexa @ Huhti. 10 2006,10:22) kirjoitti
br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Ei tähän mitään Pamperssitouhua kannata sekoittaa, se porukka on ihan oma lukunsa, sitä ajoharjoittelua kun voi tehdä myös muilla suljetuilla alueilla, tai vaikkapa metsäutoteillä jne..Ei se autokoulukaan vie oppilaitaan ajo-opetukseen radalle kaahaamaan , kyllä se ajoharjoittelu tehdään siellä missä ajaminenkin, eli liikenteessä, tietysti liikennesääntöjä noudattaen, sama pätee myös MP,llä tehtävään ajoharjoiteluun.
Ajoharjoittelu muutenkin on ihan ok, olen sitä itsekin tehnyt siitä asti kun MP,llä ajamisen aloitin 39 v sitten. Mutta jos ajetaan radalla, kilpailunomaisissa olosuhteissa ja koko ajan erittäin suuria riskejä ottaen , niin kyllä silloin jokaisen osanottajan kuuluu maksaa itse leikkinsä seuraukset, liikenne-ja kaskovakuutukset on tarkoitettu korvaamaan normaalissa tieliikenteesä sattuneet onnettomuudet, tai sitten niille jotka *haluavat tulisi olla tällaiseen ratatouhuun oma vakuutus, vaikkapa ratapäiväkohtainen, vakuutusyhtiön numeronisset osaisivat varmaan laskea sopivan maksun pyörätyypin ja kuskin aiemman onnettomuushistorian mukaan, silloin tuo porukka maksaisi itse oman leikkinsä kustannukset.
Osin totta, osin jotain itse kehiteltyä mutua.(rexa @ Huhti. 10 2006,11:15) kirjoitti
Asia kun ei ole noin yksinkertainen. Esimerkiksi MP-Tuen ratapäivät on käsittääkseni järjestetty ajoharjoittelun ehdoilla ja muutama vakuutusyhtiö suhtautui ainakin viime kaudella myötämielisesti harjoitteluun hitaassa- ja keskiryhmässä ja korvasi sattuneet vahingot täysimääräisenä. Vahinkoja oli kai todella vähän koska homma yritettiin ottaa järjestäjän toimesta tosissaan, ettei turhia kaatoja tule ja pyörän hallintaa opittaisiin. Pyörän ajamisen opettelu, kaarreajo ja jarrutus, on turvallisinta rataolosuhteissa joissa harjoittelun voi viedä turvallisesti pidemmälle kuin maantiellä. Edellä mainittu perustuu mp-foorumilla oleviin kirjoituksiin, itse olen osallistunut vain harvaan mp-foorumin ajoon. Useimmiten tapahtumat ovat olleet hyvin organisoituja ja kyllä niissä tapahtumissa on sitten ollut tilaa nopeammin ajavillekin, tosin niissä ryhmissä kaskovakuutus ei ole periaatteessa ollut voimassa.
Taidat Rexi katsoa kovin mustavalkoiselta joko-tai-kannalta tätä asiaa. Asia ei ole niin yksinkertainen, että kaikki radalla ajavat olisivat noita "meidän motoristien" rahojen tuhlaajia. Mukana kun on useita sellaisia henkilöitä ajamassa, jotka eivät ole kaatuneet radalla koskaan vaikka ratakilometrejä olisi harrasteluonteisena ajoharjoitteluna jo melko paljon. Ihan jo perustyömatka-ajajan ajotaidoille tekee oikeanlainen opastettu ja hallittu rataharjoittelu todella hyvää.
Jos nopeasti laskeskelee niin mun järkkäämissä tapahtumissa on ollut osallistujia noin 300 kaiken kaikkiaan ja kaatumisia on ollut alle 10, joista osa sellaisia kävelyvauhdista sattuneita. Ekana vuonna sattui suhteessa eniten. Lunari hommeleita 3 joten ei voi sanoa että olis mitenkään vaarallista. Kyllä siellä on ollut mukana niitä matkamotoristeja joilla on takana jo useita kesiä ja satoja tuhansia kilometrejä ja silti oppivat uusia asioita jotka helpottavat matka-ajoa tulevaisuudessa. Montako mopoa kaatuu EAK kursseilla. Tiedän että joka vuosi erään pienen kerhon järjestämässä EAK tapahtumassa kaadetaan ainakin yksi mopo joka menee vakuutuksiin ja tällä perusteella niistäkin kaadoista vakuutus korvaus pois... Eihän se mopo ole hallinnassa ja tietoisia riskejä otetaan sielläkin...
Asia nimenomaan on yksinkertainen ! Kilpa-ajo on kilpa ajoa, eikä kuulu maanteille, ja siinä sattuneet vahingot eivät kuulu *yleisille teille tarkoitettujen *vakuutusten piiriin, parempaan ajotaitoon johtava ajohajoittelu ja kilpa-ajo radalla ovat kaksi täysin eri asiaa, tosin joittenkin wannabe RR-kuskien toimesta ne yritetään sekoittaa toisiinsa, jotta kaikkien pitäisi osallistua näitten kaahareitten vahinkojen maksuun.(Jyri @ Huhti. 10 2006,11:23) kirjoitti
Edelleen toistan saman asian, eli kannattaisi nyt mennä ensin itse kokeilemaan ja ainakin katsomaan, mistä kaikesta hommassa on oikeasti kyse. Tämä jatkokommentti osoittaa yhä selkeämmin, että vahvan mielipiteesi takaa paistaa vankka omakohtaisen kokemuksen puute, vaikka muu ajokokemus oliskin jo pitkäaikaista.(rexa @ Huhti. 10 2006,11:15) kirjoitti
Suosittelen osallistumista vaikka juuri tuohon JP-455:n järjestämään ratatapahtumaan. Sellaisilla on moni ennakkoluulo ja jääräpäisyyskin karissut pois, ja siellä ja muilla vastaavilla on nimenomaan opittu lisää pyörän hallintaa ja turvallista liikennöintiä parantavia asioita.
Niin ja tuo väite siitä, että EAK- tai muita vastaavia ajokursseja ei järjestettäisi radalla, ei pidä ihan paikkaansa. Harva autokoulu moiseen ehkä vaivautuu, koska niissähän opetetaankin lähinnä vain kortin saamiseen riittävät viralliset minimitaidot. Maksullisia virallisen kouluttajan vetämiä kursseja järjestetään kyllä radallakin.
Toisaalta olen samaa mieltä ja kannatan lämpimästi tuota ajatusta erillisestä ratakaskosta, jota olen itsekin aiemmin ääneen toivonut. Vakuutusyhtiöiden tiedon puute ja/tai tekopyhyys näkyy siinäkin, ettei tuollaista vakuutustuotetta ole tarjolla muuten kuin kilvettömille kisapyörille ja mp-kilpailuja varten.
Mutta siitäkin huolimatta iso osa kilvellistenkin kuskeista käy radalla nytkin omalla vastuulla, eikä useimmiten 'nosta sinun vakuutusmaksujasi' millään tavalla, koska mahdolliset vahingot ovat pieniä ja omavastuu radalla nykyisin todella suuri.
Hohhoijaa, höllääpäs nyt vihdoin sitä pipoa, ja eikun tervemenoa ratapäiville siitä, ja turhia ennakkoluuloja roskiin karistamaan. Tiedä vaikka siellä oppisit jotain uutta mp:n ajostakin, kuten kävi esim. sille yhdelle kotimaisen mp-lehden toimittajalle, jolla myös oli monikymmenvuotinen matkamotoristin tausta, mutta ei kokemusta radalla ajosta. Tiedä vaikka tuon toimittajan tapaan havahtuisit huomaamaan ja myöntämään rataharjoittelun hyödyt normaaliliikenteessä itse kunkin kohdalla, yleisestä ajokokemuksesta riippumatta.kirjoitti
Autoalan autovakuutusehdot (sisältää ns. vuosivakuutetut moottoripyörät)/Pohjola:
4.10 Esinevakuutuksen yleiset rajoitukset
... ei korvata, jotka aiheutuvat
8.mom
osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun harjoitteluun tai ajoharjoitteluun tai ajettaessa muuten moottoriradalla tai yleiseltä tieltä suljetulla alueella tai tieosuudella. (Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa
liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän ajon kurssilla.
Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin (EAK) suorittaneen kouluttajan antamaan ajo-opetukseen tai Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry:n kouluttajan antamaan ajo-opetukseen.)
Kesä 2010 oli juhlavuosi: 50. kesä kahdella pyörällä!
Onko Fennian korvauksista tietoa/kokemusta?
"Parempi pyörä tallissa,kuin 10 kaupassa."
Joo, metsäautoteillä on muutes tosi hyvä harjotella kyykyllä *(rexa @ Huhti. 10 2006,11:15) kirjoitti
Mutta jos kyykyllä kaatuu yleisellä metsäautotiellä YLLÄTTÄEN eteen tulleeseen irtosoraan, niin ilmeisesti rexan mielestä on ok, että vakuutus korvaa silloin kaiken? Koska harjoiteltiin yleisellä tiellä
Kyllä ne on kuitenkin noi yleisillä teillä hölmöilyt, mitkä tässä touhussa maksaa.
Ja autokoulut kyllä mielellään veisivät oppilaat ajoradalla (useat koulut ainakin), mutta sepä ei käytännössä oikein aina onnistu, koska kaikilla ei ole omaa pyörää ja yhdellä koulun pyörällä päivä menee hukkaan. Monet autokoulut ovat kuitenkin järjestäneet rata-ajoa oppilailleen kuukausi-pari kortin saamisesta, jolloin viimeistään useimmilla on jo ollut se pyöräkin alla.
Taitaa olla kuitenkin niin, että nuo vähäiset radalla sattuneet onnettomuudet eivät paljoa vakuutusmaksuissa näy. Monet kyllä väittävät vaikka mitä ja syyttävät muita korkeista vakuutusmaksuista.
ZX6R -> VTR1000F -> VTR1000SP-1
Epäilen ettei ole sanottu, tai sitten on sanottu virheellisesti. Omavastuun määrä on 50 % vahingon määrästä jos ei ole kriteerit täyttävää kouluttajaa (ks. tarkemmin sanamuoto suoraan ehdoista) ja normaali omavastuu jos on. Jos sinulla on vaikkapa 150 euron omavastuu ja vahingon määrä on 500 euroa, niin nopealla matematiikalla korvauksen määrä on 70 % vahingosta. Jos vahingon määrä on 15.000 euroa (aika harvinainen tapaus), niin tällöin korvauksen määrä on jo 99 % vahingon määrästä, mutta 100 % se ei ole kuitenkaan.(jasyvara @ Maalis. 10 2006,12:51) kirjoitti
Lisäksi tulee huomioida bonusmenetys, joka yleensä on 20 %-yksikköä ja palautuu 10 %-yksikköä vuosittain. Siitä saa pienellä laskutoimituksella laskettua korvauksen todellisen prosenttiosuuden.
Tuossa ketjussa asiasta tarkemmin vakuutusten näkökulmasta: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=47363
Nimimerkin rexa kommentit ovat selvää trollausta tai pohjautuu täydelliseen tietämättömyyteen. Allekirjoittanut on ajanut moottoriradoilla omatoimista harjoittelua, kilpaa ja kouluttaen reilut 200 päivää ja vajaa 10.000 km kaudessa kertaakaan kaatumatta. Vakuutusyhtiössä vuosikaudet työskennelleenä alan tilastotkin vielä jotenkin hahmottuneina ja keskiverto katumotoristin kaatojen suhde katuliikenteessä ajopäiviin suhteutettuna on selvästi toista luokkaa.
Pienenä tilastotietona vielä se, että vakuutusyhtiöiden korvaamista moottoripyöräonnettomuuksista pitkälti yli 95 % koostuu henkilövahingoista, loput kalustosta. Radalla henkilövahinkojen osuus on huomattavasti pienempi. Tämän hetkinen Pohjolan, Tapiolan ja If:n suhtautuminen ajoharjoitteluun radalla on järkevää. Kun toiminta on kontrolloitua ja tähtää ajotaidon parantamiseen, korvataan normaalisti (poikkeus If) ja kun taas ajetaan omaa hauskaa isommalla riskillä, niin omavastuu on korkeampi (poikkeus Pohjola)
Puhtaaseen hauskanpitoon suosittelen ostamaan kilvettömän pyörän, niitä saa muutamalla tuhannella eurolla.
Aihetta sivuaviin hurskasteluihin en vaivaudu ottamaan kantaa enemmälti, jätän ne omaan arvoonsa, koska niiden esittäjät eivät tiedä mistä kirjoittavat/puhuvat. Uskonasioista voi keskustella papin kanssa.
Jukka Relander
Toiminnanjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
Hyvinkin on mahdollista, että virkailija sanoi virheellisesti. Hän ei itse tiennyt (yllätys) asiasta yhtään mitään, mutta kävi esimieheltään kysymässä. Tuo edelläkuvattu oli sitten sanatarkalleen se muoto, jonka virkailija minulle ilmoitti. Mutta kuten todettu, varsin epävarmalta kuulosti eikä tainnut pitää paikkaansa.
ZX6R -> VTR1000F -> VTR1000SP-1
On todellakin. Jätät siis sen kaskon ottamatta niin ei tarvi maksaa muiden tötöilyjä kun itse olet Täydellinen Kuski.(JP_445 @ Huhti. 05 2006,12:52) kirjoitti
Mulle siellä sanottiin kutakuinkin just noin kun Relanderi sen tossa esitti, eli aika pässinlihaa. TS. ainakin tää ajelee edelleenkin radalla suht varovasti niitä taitoja parannellen, kunnes on varaa hommata joku ratalelu erikseen. Ei kannata yleensä vakuutusta vaivata ratalippoihin, jos ei jotain pahempaa tapahdu.
Mulla on vakuutukset Fenniassa ja viime viikolla, kun olin yhteydessä Fennian vakuutusvirkailijaan vastaus ratavahinkojen korvaamisesta kuului jotenkin näin, "Fennia korvaa rataharjoittelussa tapahtuneet vahingot normaalisti. Ei korotettuja omavastuuosuuksia tm. rajoituksia kuten muissa vak. yhtiöissä saattaa olla. Muista kuitenkin tarkistaa taas tilanne ensi vuonna, jos olet menossa radalle."kirjoitti
Eli vastaus kysymykseen korvaako Fennia ratalipat on kyllä ja täysimääräisenä.
Powerslave
Empä ole tainnut mainita että olisin täydellinen kuski. Olen vain sellainen vässykkä jolla pää pistää hanttiin ennen kuin vahinkoja vauhdit menevät liian koviksi.(Spede1 @ Huhti. 12 2006,10:12) kirjoitti