Eli nyt olis kysymys alottelijalta
Kannattaako GS 500E 1993 pyörään laittaa dynojet ja vapari?
Onko mitään huomattavaa hyötyä tehon kannalta?
Itellä dynojet, jotkut halppis kartiofilsut ja avarampi pöntto. huipputehoissa tuskimpa paljon muutoksia tapahtuu, mutta keskikierrosteho piristyy hieman, ainakin mulla oli sellainen ärsyttäva tehokuoppa siin 5-6000 paikkeilla, nyt vetää tasaisesti alhaalta ylös asti.
Ainakin tällee perstuntumalla koettua.
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Minullakin oli samanlaista ongelmaa vm. -93 GS500:n kanssa. Meno tuntui hieman hyytyvän samoilla kierroksilla. Laitettiin kaasareihin kaikki uudet suuttimet ja o-renkaat ja säädettiin kohdilleen, niin auttoi. Meno parani kummasti jo kuntoon laittamisella.(mika69 @ Helmi. 17 2006,10:37) kirjoitti
- Engine MC -
Kiitos nopeista vastauksista.
Tässä on nyt mietinnässä ostaakko isompi pyörä vai vielä säätääkkö tota vanhaa.
Bandit ois kyllä ihan jees![]()
Säästä noi tilpehöörirahat ja osta isompi. Varmasti eniten rahoille vastinetta.(Janne79 @ Helmi. 17 2006,10:47) kirjoitti
Kipu on väliaikaista, Kunnia ikuista!
NO jos vaihtoehtona on gs:ään isommat suuttimet tai bandit, ni totta munassa isompi pyörä, Itelläkin gs palveli uskollisesti monta vuotta ja oli kestävä pyörä, mutta kyllä isompi on aina isompi.(Janne79 @ Helmi. 17 2006,10:47) kirjoitti
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Eipä juuri vaikutusta kuten aikaisemmista vastauksista olet voinut päätellä.
Itellä oli joskus, turhaa...![]()
Tulee aika jolloin p.....t tervataan! Ja niin tosiaan, asiantuntijalausuntoja aiheesta riippumatta. Takuu!
Tuon kokoluokan pyörän ollessa, on helpompaa vaihtaa isompaan/tehokkaampaan pyörään,ja on paljon valinnanvaraakin. Ei joku GS500 kauheesti enempää pakene vaikka laittaisit siihen rahaa miten paljon.![]()
*wirne* Oletko nyt aivan varma että puhe oli pikkukonnasta?kirjoitti
...
Muttajuu, aika samoilla linjoilla olen muiden kanssa, aika turha tuohon on rahaa laittaa. Parempi hyötysuhde tulee isompaan vaihtamalla. Itselläni ei tehosta ollut kiinni, vaan tuo gs500 vaihtui isompaan siinä vaiheessa kun naisväki ilmestyi kuvioihin...
Samoilla linjoilla, vaihdat vain isompaan ja ajelet sillä, ei tarvii sepittää ja ajo-ominaisuudetkin paranee. Terv. Puoli kesää GS:llä kurvaillut![]()
BMW S1000 rr
BMW 800 GS
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa K8
BMW F 650
Kawasaki ZX 12R
Honda VFR 800
Yamaha FZS 600 Fazer, Suzuki GS 500
Mulla on 600diversion ja siihen ajattelin virityksiä laittaa.
Sitten laskeskelin mitä maksaa putket, suuttimet jne muut virit ja päättelin, että on parempi vaihtaa vaan isompaan kun sen aika tulee.
Virittämisellä saa niin vähän tehoa irti, jotta halvemmalla saa hevosvoimia vaihtamalla pyörää.
No sitten seuraava kyssäri
Kuinkas käy ens kesän jälkeen jos ostan 600 banditin nyt tähän tehokuumeeseen?
Oonko taas sitten seuraavan kevään korvilla täällä kyselemässä viriohjeita bandittiin vai riittääkö siinä tehot![]()
![]()
Jos sulla on nyt joku 50 heppainen niin älä osta 70heppaista seuraavaksi. Todnäk loppuu teho kesken nopeasti.
Itse ajattelin seuraavaksi tähdätä johonkin 100 +- tehoihin.
Bandit on pyöränä varmaan ihan hyvä. Itselleni se olis vain noin 10hp lisäys diversionista joten ei kannata vaihtaa.
Kannattaisi kuitenkin ehkä katsella jammu 600fzs, Honda 600hornet, suzuki 650sv. Noita saa vanhempiakin suht järkeviin hintoihin mutta kulkua enempi kuin 600 banditissa.
Samoin uusi hyosung vois olla ihan jees.
Sinänsä, koe ajamallahan nämä asiat selviää. Itse ajattelin käydä kokeilemassa kyseisiä pyöriä kesän aikana jotta tietää mitä haluaa, jos haluaa ollenkaan.
Tere taas
Nyt ois sit kiikarissa yks sv 650. Ja kyssärit samantapaiset kuin edellä riittääkö tossa tehot ja nopeus vielä ensi vuonnakin?
Onko tuo muuten miten luotettava pyörä, entä onko varaosat miten kalliita?
Ainakin ulkonäkö mielyttää silmää ja katselemassani pyörässä värikin ois kohillaan.... tulispa jo kesä
![]()
Kyllä se fasu ja hornet sekä sv650 on ihan samanlaisia mopoja kuin bandit600/650.Eli jos haluat voimaa niin 1200 bandiitti alle tai uusi hondan vastaava CBF1000? tai joku sen tapainen.(attes @ Helmi. 20 2006,08:55) kirjoitti
Ja onhan se kavan zrx1200 aika makee.
God hates us all
By SLAYER
Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
diversionissa muistaakseni n.50hp, sv n. 72hp, 600 bandiitissa mallista riippuen 77-80hp,et onhan tossa jo selvä ero ja bandiittin ehkä sit vähän putkee ,suutinta ja filtterii , eikä kustanna paljoo ja taas eri pyörä . mut eihän se teho ikinä riitä
jep,teho ei riitä ikinä,mutta itse suosittelen reippaampaan ajoon sitä sv:tä,on aivan eri peli viedä mutkaista tietä/rataa kuin bandit..molempia olen ajanut.mutta,toinen tykkää äidistä,toinen tyttärestä ja kolmas...niin ja itsellä sv:n mittarissa n.85tkm ja hyvin pelittää
edit:nakkisormi..
Osta kerralla isompi bandit niin ei tarvitse jo loppukesästä kiukutella tehojen loppumisen takia.Säästyy rahaa/vaivaa!!!!
Isompaa pyörää on sitten huomattavasti helpompi lähteä virittelemään(jos tarvii).Ja ei niin väliä ajeleeko yksin vai kaksin.
En nyt ihan allekirjoita tota "isompaa pyörää on helpompi lähtee virittelemään". Millä ihmeen perusteella? Toisessa on 4 pyttyä, 4 kaasaria. PAAAALJON helpompaa (ja halvempaa) on esimerkiksi vaihtaa kaksi saastepaska mehumaijaa oikeisiin kaasuttimiin kuin 4.(kesämopo @ Helmi. 28 2006,22:18) kirjoitti
Ja jos nyt vaikka otetaan vertailukohdaks gs500 ja malmikasa bandit 1200. Budjetiksi sama niin gs tekee banditin ympärillä kahdeksikkoa radalla ja jää vielä bensarahaakin.
Toki jos rakentelu tai virittely on sama asia ku slipari ja ehkä suutinsatsi niin paras tapa virittää gs:ää on vaihtaa se isompaan. Täällä mainituista vaihtoehdoista valitsisin itse SV:n, sikäli kun haetaan nakua pystyllä ajoasennolla.
Mitä taas tulee siihen ettei 10-20hv tehokkaampi pyörä mihinkään riitä sekään, itse vaihdoin 95hv/195kg 40hv/134kg:aan ja pyörä tuntuu tehokkaammalta ja sillä pääsee kovempaa. Paitsi suorilla, mut ne nyt on niin tylsiä muutenkin ettei sillä mitään väliä oo. Katotaan nyt keväällä mitä 15% tehonlisäys (tehokäyrän perusteella pyörästä johon on samat viritykset tehty, penkitetty siis ensin vakiona ja sen jälkeen virityksin samana päivänä samassa penkissä) ja muutaman kilon laihdutus vaikuttais.
Jos siis käytetään siis täällä ilmenneitä empiirisiä tuloksia hyväksi. 20hv ei siis kuulemma tunnu missään, mikä tuntuis? Iso bandit? OK, siinä on 98hv. GS:ssä 52hv. Eli tehoeroa on 46hv. Iso B painaa 214kg, Gessu 169kg. Lisäpainoa siis 45kg.
Tästä voin siis ihan selkeesti olettaa, että 61kg:n laihdutus ja 55hv tehonvähennys ajaa saman asian kuin 46hv tehonlisäys ja 45kg lisäpainot.
Muutetaas nää nyt sitten jotenkin yhtäpitäviksi.
Jos mä lisään nykyiseen pyörääni 45kg ja 46 heppaa, sehän olis 86hv ja 179kg. Ja pyörän pitäis siis tuntua mun mielestä mukavammalle. En osaa sanoa. Jos taas 95hv/195kg:stä ottaisi pois 9hv ja 16kg tuntuisi se varmasti paremmalle.
Jos taas kuvittelisin vanhaan pyörääni 45kg/46hv lisää, tulos olisi 141hv ja 240kg. Vielä kuvittelen vanhaan pyörääni 61kg ja 55hv lisää; lopputulos 150hv ja 256kg. Ei kuullosta ainakaan paremmalta. (Huom, koko ajan puhun kuivapainoista). No voishan nämä vähän paremmin kiihtyä mutta ei tollasta neljännestonnia kauheen kiva olis kammeta. Tästä vedän johtopäätöksen että 61kg/55hv vähennyksellä saadaan paremmat tulokset kuin 45kg/46hv lisäyksellä, jolla saadaan kuitenkin paremmat tulokset kuin 61kg/55hv lisäyksellä. Aiemmat koehenkilöt ovat kuitenkin todenneet että 45kg/46hv vähennyksellä ei lopputulos parane. Johtopäätöksenä siis se, että pyörästä kun vähentää painoa enemmän kuin tehoa, siitä tulee tehokkaamman tuntuinen.
Otetaas nyt GS:stä 61kg pois. 108kg. Sitten 55hv pois. -3hv tehoa.
Parempi siis vaihtaa 108kg möhkäleeseen jonka siirtämiseen tarvitaan enemmän kuin 3 hevosta, kuin ostaa iso Bandit. *
Joku mainitsi jotain sellasta gs+dynojet -yhdistelmästä josta päättelin että pyörä toimii paremmin sen jälkeen. En mä nyt tiedä onko se sitten niin hukkaan heitettyä rahaa.
Tossa möhkäle-esimerkissä on nyt kuitenkin sen verran totuutta takana että ei nyt ihan pelkästään kannata siihen teholukemaan kiinnittää huomiota, painolla on paljon suurempi vaikutus. SV650 nakuna olis 4kg kevyempi ja 18hv tehokkaampi kuin GS500, väitän paljon mukavammaksi vehkeeksi kuin isoa banditia pelkästään paperitiedonkin perusteella. Olen joskus isoa Banditia kokeillut, samoin kuin SV650:stä. *FZS600:n verrattuna Bandit tuntui ihan kamalalta. Painava möhkö, parempaa oli ainoastaan alavääntö. SV650 taas oli Fasuun verrattuna mukavampi viedä eikä tehoissa tuntunut häviävän yhtään. Toisaalta jos mulla olisi intohimona ajaa suoraa tietä ja pitkää matkaa niin Bandit ei varmaan huono vaihtoehto olisi. Onneksi intohimoni ei ole niin tylsiä, voisin varmaan saada sydänkohtauksen mutkissa. Omiin tarpeisiini ottaisin siis paljon mielummin SV650:n kuin iso-B:n. Ja jos oikein innostuisin niin vaikka SV1000:n.
Osta isompi ja laita vanha kiertoon..(Janne79 @ Helmi. 17 2006,10:47) kirjoitti
![]()
kyllähän toi sv varmaan ketterämpi ja kevyempi, mut jos vaikka tekee reissuu kaks päällä ja kuormalla melkeimpä kallistusin bandiittiin .Ei kokemusta sv:stä, mut kyllä bandiitillakin noi mutkat menee aikas mukavasti vaik kuormanki kans
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että juuri sillä väännöllä on suuri merkitys ajomukavuuteen kun ei tarvitse aina vetää jengat tapissa ja silti maisemat vaihtuu ripeästi, mutta tämä vielä korostuu mikäli ajetaan kaksi päällä. Puhuit paljon virittelystä ja miksi ei niitä euroja voisi laittaa siihen alustan paranteluun jos tykkää vetää niitä mutka pätkiä ihan tyränä.
Mikäli sitä gs500 virittäis putkella sekä suuttimilla niin ei se kulutus ainakaan laske ja olen enemmän isomman pyörän hankinnan kannalla. Jos pyörän hankinnassa mietitttäisiin vain hevosvoimien ja painon välistä suhdetta niin silloin pyörä olisi gsxr 750 tai muu vastaava, muttei siitä nyt ole kysymys joten älä edes vertaile niitä.
Alla oleva teksti on lainattu nimimerkiltä Karban
jos nyt vaikka otetaan vertailukohdaks gs500 ja malmikasa bandit 1200. Budjetiksi sama niin gs tekee banditin ympärillä kahdeksikkoa radalla ja jää vielä bensarahaakin.
Yläpuolella oleva väite ei pidä paikkaansa.
Ahdettu 1216
Siinäkö vaiheessa kun Bandiitilla on vauhtia 200?(Karban @ Maalis. 01 2006,09:23) kirjoitti
![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
No jos käsitys radasta on jotain muuta kuin 3km suora(KMSwallower @ Maalis. 01 2006,11:08) kirjoitti
No nimenomaanhan on ollut ainakin hevosvoimien lisäämisestä puhetta - mun mielestä siitä puhuessa se paino kannattaa kuitenkin ottaa huomioon myös. Jos teho ja paino lisääntyy molemmat, ei lopputulos ole ollenkaan niin hyvä kuin jos pelkkä teho lisääntyisi, tai paino vähenisi.(suiza 1200 @ Maalis. 01 2006,10:57) kirjoitti
Väitteeseeni gs500 vrt iso bandit radalla. Tuokaa mulle pyörät ja ajan molemmilla kierroksen vaikka alastarolla, väitän että oon nopeampi gs:llä. Vielä jos pannaan budjetiksi joku tietty summa jolla pitäis pyörä ostaa ja sitä parantaa niin gs:stä sais enemmän irti ratasyheröä ajatellen. Haluaisinkin kuulla perustelut miksei tämä pidä paikkaansa?
Matka-ajo 2 päällä plus 3 laukkua jos on kriteeri niin millään ilveellä gs:ää ei saa banditin veroiseksi. Tai, jos pitää päästä 400m matka mahdollisimman nopeasti, tai saada lentokentällä mahdollisimman suuri huippunopeus.
Kaksipäällä matkailuunhan tuo bandit on noista kahdesta (tai kolmesta, jos mukaan otetaan SV) paljon parempi vaihtoehto. Virityksestä kun kuitenkin oli puhe, luulin automaattisesti tarkoituksena olevan sen että pääsis kovempaa.
Mulle tärkeintä on ketteryys ja siltä pohjalta suosittelen sv:tä mielummin kuin banditia. Jollekin muulle muut ominaisuudet on tärkeämpiä joten tämä mun suositus ei päde.
Itse asiassa minä hankkisin mielummin gs500:n kuin ison banditin itselleni. Ja varmaan virittäisin sitä vaikka se suuren yleisön mielestä oliskin ihan hukkaan heitettyä rahaa. No minun mopo ei olekaan suurelle yleisölle tarkoitettu eikä siltä hyväksyntää hakeva, vaan ihan mulle itselle. "Ei se koko vaan se miten sitä käyttää".
Olen ollut aikoinaan näkemässä, kun eräs liikennealan ammattilainen, autolla kilpaileva harrastelijamotoristi pesi TÄLLAISELLA useamman kisaa harrastavan kyykkymiehen radalla. Oli noloja poikia varikolla ihmettelemässa, mikä mättää ja jokaisella oli joku syy, "miksei nyt kulje".(Karban @ Maalis. 01 2006,10:59) kirjoitti
Mitä tulee virittämiseen, niin mikä hitto siinä muka on, että ainoa tapa virittää alle tonnista on muka vaihtaa se isompaan? Piikkiäkin voi viilata ja saada siitä hyvän mielen onnistuessaan,
Mikä rata tuo Alastaro muka on? Monza tai Hockenheim kuulostavat enemmän "oikeilta" radoilta.(Karban @ Maalis. 01 2006,11:59) kirjoitti
Olisi se kiva nähdä, kun gs500 lähtee 1200 bandiittia rivakammin mutkasta.
![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
tossahan on taas kyse ajotaidosta,mut karban kohdalla ehkä siitä ettei pysty hyödyntään bandiitin tehoja.uskosin et bansku kiihtyykin sen verran paremmin suorilla ja kait suora nopeudetkin vähän vaikuttaa ja väittäsin et pelimies heittää bandiitinkin aika mukavasti mutkiin. no sama se mulle(kaasunalle @ Maalis. 01 2006,12:12) kirjoitti
![]()
No nii mennään nyt sit saman tien tohon naapurikuntaan Nürnburgringille..(KMSwallower @ Maalis. 01 2006,13:24) kirjoitti
Tehojen hyödyntämisestä, no helvetti osaa kai kuka vaan kahvaa kääntää mut oli taidot mitä hyvänsä niin ei se 250kg möhkäle mutkassa mee ainakaan lujempaa kuin 170kg möhkäle yhtä huikeella alustalla. Mutkan jälkeen on tietty asia erikseen.
Totuuksia:
-mitä isompi pyörä, sitä parempi se on
-kuutiomäärä on kääntäen verrannollinen kierrosaikaan
-mitä isompi pyörä, sitä parempi kuski
-pientä pyörää ei kannata virittää, ei siitä saa isoa kuitenkaan, joten siihen ei voi päteä kolme ylempää totuutta
-Jos joku muuta väittää, on se automaattisesti väärässä ja ilmiselvästi käynyt liian vähän mutterilla.
Mä oon nyt vaan vastarannan kiiski, koska noi ei oo mun totuuksia.