Olen ostamassa R1100R:ää. Vuosimallia -94 ja ajettu reilut 20tkm. Pitäisi olla huoltohistoria tiedossa ja kaikinpuolin ainakin kuvissa todella helmen näköinen.
ONkohan kyseisessä pyörämallissa minkalaisia tyyppivikoja?
Olen joskus lukenut vaihdelaatikkovioista mutta luulisi niiden olevan korjatut tuon ikäisestä pelistä..
Näin talviaikaan kun ostelee pyörää niin ei voi koeajaa ja todeta pyörän toimivuutta. Pyörä on myynnissä yksityisellä.
Valaiskaahan BMW-tietäjät minkälainen peli *R1100R olisi!![]()
Ottamatta kantaa kilometrien uskottavuuteen (kai tuollaisiakin helmiä siten löytää), niin tuohan on vasta sisäänajettu. Nykykunnolle ratkaisevinta on varmaan se mitä huoltoja tuolle on tehty virallisen huolto-ohjelman lisäksi (öljyt vaihdetty vuosittain ja jarrunesteetkin muutamaan kertaan).
Pyörähän on perusyksinkertainen ja tyyppivikoja tuossa ei pitäisi juuri olla. Noissa alkupään Ärrissä oli jonkun verran haasteita kaasuvaijerien kanssa aiheuttaen synkan heittelyä. Vaihtoivat jossain vaiheessa vaijerit kuorineen (ja taisi uusiutua samalla koko mekaniikka, jolla kahvalta tulevan vaijerin veto jaetaan kahtia). Ainakin Ameriikan malleissa myös valittelivat "pitkää vieteriä" käynnistyksessä.
Tuo vaihteisto taas on sellainen kun on. Eihän tuo ikuna ole Bemarien paras kohta ollut. Sitä vaan pitää opetella käyttämään. Mahdolliset vikaan asti johtavat ongelmat tuskin noilla kilometreillä ovat ilmenneet. Laatikko paukkuu ja kolisee enemmän tai vähemmän syntymästä hautaan.
<p>2002-2014</p>
R 1100 R tuli markkinoille mallivuodeksi -95 eli tuo kuuluu niihin ihan ensimmäisiin. RS malli tuli vuodelle -93, GS -94 ja nakut 850 ja 1100 R -95. Lastentauteja ei tuollaisessa ole välttämättä vielä esiintynyt mutta koska tekniikka on ollut tuotannossa jo pari vuotta niin on kai jo aiemmin hoidettu kuntoon.
Olen seurannut erästä R 1100 RT -96:tta alusta saakka, nyt ajettu 107 tkm, ja sehän on samalla tekniikalla. Kytkinmurheita on ollut mutta mielestäni ne saivat alkunsa väärin säädetystä vaijerista, joka aiheutti jousilautasen väsähtämisen ja kytkimen luiston. Vaihdoimme siihen levyn ja lautasen mutta olisi pitänyt vaihtaa kaikki muutkin osat sillä nyt se luistaa taas 70 tkm jälkeen edellisen rempan.
Muuta mainittavaa ei ole ollut.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Vaihdoin viime kesänä K100RS:n R1100R:ään, enkä ole katunut.
Pyörä on 2001 mallia ja 60tkm ajettu. Itse ajoin noista 10 tkm ilman muita ongelmia kuin lievä surging, joka sekin lienee hävinnyt talven säätösessioiden ansiosta. Ainoa epäilyttävä asia noissa on käsittääkseni juuri laatikko, joka ennen vaaditun päättäväisen mutta rauhallisen vaihtotyylin oppimista kuulostaa olevan täynnä irto-osia ja moukareita.
Yleispyöräksi tuo on mielestäni mainio, koska ajoasento on väljä, painopiste alhaalla, kone-laatikko yhdistelmä mahdollistaa vaivattoman etenemisen jne. Itse asiassa koneen vääntöpainotteinen viritys ja laatikon+perän välityssuhteet ovat identtiset 1100GS:n kanssa. Silti ripeä moottoritieajokaan ei maistu puulta, varsinkaan kun vaihdoin ladonoviplexin pienempään, jolloin sain pyörteet pois kypärästä. Pisin päivämatka oli hieman yli 900km, eikä tuottanut tuskaa. Ainoa selkeä miinus on kahvojen omituinen asento ilman säätömahdollisuutta, mutta kaikkeen tottuu, paitsi...
Nautinnollisia kilometrejä!![]()
-Miksei?-
Vielä sellainen lisäys, vaikkakin R1100R:ää vain lyhyesti kokeilleena: Aerodynamiikka on yllättävän hyvä nakupyöräksi. Mittaristo, tankin muotoilu ja pienet muotoilulliset yksityiskohdat tekevät R:stä ihan kelpo matkapyörän, jossa kuski on aika hyvin suojassa ja matkaa saa tehdä rennosti ilman että kahvoissa roikutaan rystyset valkoisena. Vielä kun siihen lisää pienen pleksin niin moni ns. täyskatettukin tuntuu suojattomalta siihen verrattuna.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Omia kokemuksia 1100R:stä:
+ Mukava ajaa matkaa - myös kahden hengen kuormalla
+ Matkustajan tilat
+ Moottori mukavan vääntävä
- Surging - korjaantuu auringontarkalla ruiskujen synkkauksella
- Äänet ... ruohonleikkuri
- Laatikon klonksahtelut