Olen taistellut Husseani valkokilpiseksi nyt n. 2kk. Vinkki kaikille,
älkää alkako vanhaa uutta punakilpistä rekisteröimään, menkää pankkisedän juttusille ja ostakaa valmiiksi valkokilpi.
Tapahtumien kulku pääpiirteissään:
Ostin viime kesänä vm. 2004 olevan TE450 Hussen ja ajattelin sen nyt kesän lähestyessä laittaa valkokilpiseksi.
Aloitin luonnollisesti laittamalla kaikki mahdolliset katsastuksessa tarvittavat kikkeet Husseen ja hommasin paljon puhutun COC todistuksen suoraan tehtaalta mopooni. Ajattelin, että tuolla paperillahan taivas aukenee, että ei muuta kuin katsastukseen, verot maksuun ja baanalle.
Kysyin konttuurilta, mitä muita papereita kuin COC tarvitaan, vastaus:omistusketjusta todistukset. Dodiin, kiikutin COC:n, kauppakirjan ensimmäisen omistajan ja minun välisestä kaupasta sekä MP-Racingin ja ekan omistajan (kaupat tehty 2004 kesällä) kauppakirjan ko. paikkaa, joista näkyy selvästi kaikki tarvittavat tiedot.
Ei kelvannut.
Ei kuulemma osoita käyttöönottopäivää, joka määrää minkä vuoden EU-direktiivien mukaan pelataan.
Pyysin edelliseltä omistajalta vapaamuotoisen todistuksen siitä, että hän on todellakin ottanut ostaessaan pyörän aktiiviseen käyttöön eikä varastoon seisomaan.
Ei riitä.
Tarvitaan todistus, että MP-Racing (virallinen maahantuoja), ei ole myynyt käytettyä pyörää. (tokihan COC paperissa on valmistuspäivä kissankokoisilla kirjaimilla ja sama löytyy kauppakirjoista...) niinpä kiikutin luovutustodistuksen tehtaalta,
joka löytyy huoltokirjasta, jossa näkyy MP-Racing sekä ensimmäinen omistaja vastaanottajina.Jälleen päivämäärät, runkonumerot jne. täsmäävät.
Ei riitä.
Nyt minun tulisi hommata kuitti MP-Racingin ja tehtaan välisestä kaupasta! Kuinkas h*lvetissä semmosen saa, eikö ne yksityisyritysten kirjanpidot kuulu jonkinsortin liikesalaisuuksien piiriin!
Kaikista hauskinta tässä on se, että n. 75% AKE virkailijoista on sanonut, että planketit riittävät, ja loput että ei?? Lisäksi AKE sanoo, että päätös on katsastusmiehen ja katsastusmies sanoo että AKE:n on annettava päätös. Eli luultavasti tässä vedätetään edestakaisin niinkauan, kunnes keksitään joku paperi jota ei pysty hommaamaan, ja näin kaikki välttyvät ottamasta vastuuta.
Että semmosta, periaatteesta olen kuitenkin päättänyt viedä asian loppuun, kävi miten kävi,v*tuttaa sen verran rankasti.![]()
Vaihda helvetissä katsastusasemaa! Ja mene ensin papereiden kanssa kysymään että jos ne on ok, niin SITTEN menet kassalle maksamaan ja tuot mopon sisään rekisteröintikatsastukseen.
Itselläni oli sama sirkus, kun toin vanhan harrastekotilon Eestistä. Nurmijärven A-Katsastus ei kelpuuttanut papereita ja vaati ALKUPERÄISTÄ Saksalaista rekisteriotetta vuodelta 1979 jossa näkyisi ensimmäinen käyttöönottopäivä!! Justjoo! Kuulemma AKE:n määräys!
Ei auttanut muu kuin mennä toiselle asemalle. Siellä totesivat että asia ei voi jäädä siitä kiinni ja asiat hoituikin loppuun asti kaikessa ymmärryksessä.
AKE pistää kai viikottain uusia tiukentuvia määräyksiä katsastusasemille, ja jos inssi lukee niitä kuin piru raamattua niin kohta ei saa rekisteriin Suomessa enää mitään ajoneuvoa!
Onneksi ajatteleviakin yksilöitä vielä jostain löytyy.
Ja mitä tästä opin: En ikinä maksa rek.katsastusta, ennekuin on satavarma että paperit kelpaavat k.o. asemalla.
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Tosi paska munkki käynyt sinulla. Kuvauksesi perusteella kyse on tavanomaisesta sosialidemokraattisesten virkamiesten harjoittamasta kyykytysmeiningistä.Hommasin tuossa joku aika sitten kaverin kanssa puokkiin talven ratoksi vähän ajetun Yamahan 250 cc nelari-enskan, ja heti alun alkaen päätettiin kun sopivaa fillaria etsittiin, että otetaan valmiiksi rekisterissä oleva eikä yritetä ruveta tekemään punakilpisestä valkokilpistä, koska funtsittiin, että saattaisi tulla ongelmia vastaan.
Jos ei muu auta, eräs ratkaisu voisi olla se, että MP-Racing toimittaisi suoraan AKE:lle kopion sen ja tehtaan välisestä kauppakirjasta. Kuten totesit, kirjanpitoaineisto ei ole julkista, ainoastaan tilinpäätökset. Ei muuta kuin lykkyä tykö äläkä anna periksi. Olen itsekin sitkeydellä selättänyt joissain asioissa näitä sosialidemokraattisia sadistivirkamiehiä.
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
jos en nyt ihan väärässä ole niin vaikka vm 02 mopo ja haluaa valkokilpiseksi niin maksaa uuden mopon verot **korjatkoon joku jolla faktaa löytyy huhua ainakin on liikenteessä *paljon
<p>filhos da puta </p>
onnea ja menestystä ! itse selvittelin samaa asiaa viime keväänä. kats.konttorilta ja tullista asiaa kyselin. tyyppikats.paperit, luovari ja todistus ensimmäisestä käyttöönotosta olis pitänyt olla. jos kyseessä on pyörä jolla on ajettu kilpaa (enduroa) niin siihen on varmaan haettu joskus kats.konttorilta siirtolupa kilpailua varten, ja sen pitäisi riittää todistukseksi käyttöönotto ajasta. oliko sillä ex omistajalla siinä vakuutus, riittääkö todistus että se on ollut vakuutuksissa ? itsellä homma lopahti maahantuojaan ts. ei kertonut edes arviota veroista ja haukkui ettei niin vanhaa kannata (vm. -99), toteamus että kai nyt omilla rahoilla saa tehdä mitä lystää aiheutti uuden valitus ryöpyn. ostinpa sitten eri merkkisen crossin..
jopas on, tämä minun saksan tuonti mp:n byrokratia on lasten leikkiä katsastusasemaa vaihtamalla tuosta selviää paperithan on kunnossa, niitä on joitain bresneviläisiä inssejä olemassa
en tiedä missä asut mutta espoossa esim. suomenojan (finoontie) asemalla oli maanläheinen lähestymistapa asioihin.![]()
No siltä osin tilanne on muuttunut, tullista kertoivat että se verotetaan käytetyn arvon mukaan. Tässä on vain huomioitava muutama seikka. Pyörällä tulee olla ajettu vähintään 6000 km,(•tomppa• @ Maalis. 04 2006,02:53) kirjoitti
ja se on otettu käyttöön 6kk säteellä myynnistä. Tämä asia on ilmeisesti jonkinasteisessa muutosvaiheessa, koska paikallinen tulliasema ei ala päätöstä tekemään vaan lähettää paperit johonkin ylempään instanssiin tutkittavaksi.
Nykyään kait kannattaa verojen puolesta, jos olen oikein ymmärtänyt, rekisteröidä vähän vanhempikin pyörä jos vaan(007 @ Maalis. 04 2006,08:16) kirjoitti
kaikki liput ja laput löytyy. Kun ne tosiaan verotetaan vähittäismyyntiarvon mukaan eikä hankintahinnan.
Hyvä pointti tuo vakuutus, muistaakseni hänen kanssaan oli puhetta, kuinka hänellä oli joku edullinen varkaus ja palovakuutus pyörään. Pitääpä kysäistä. Kiitos vinkistä![]()
Jep, niin olisi tarvinnut tehdä.(JIMJAK @ Maalis. 03 2006,21:44) kirjoitti
Kysyin kyllä puhelimitse että mikä tilanne on ennen katsastusta, ja he olivat huomattavasti avuliaampia ja luottavaisin mielin kunnes vein mopon sinne ja löin rahat tiskiin, 120e!
No sen jälkeen palvelu on ollut suoraansanottuna melkoista paskaa. Katsastuskonttori on sisällyttänyt tähän mennessä tuohon 120e maksuun runkonumeron luvun, sekä summittaisen tarkistuksen että valot ja vilkut toimii. Lisäksi he ovat toki AKE:stä kysyneet jokaisen uuden lapun jälkeen että joko riittää, minkäänlaista omaa tulkintaa / omien aivojen käyttöä ei harrasteta.
Siinä se probleema lienee tiivistyy,koska paikallinen konttori ei uskalla päättää, AKE:n kaveri kyllä aina löytää jonkun paragrafin miksi juuri ko. pyörää ei saa rekisteröidä tieliikennekäyttöön.
No, kaippa joku kuluttajan suoja näissäkin asioissa pätee, kuten sanoin, tämä asia on tarkoitus viedä loppuun asti, periaatteesta.
milläs tuon todistat et ajettu väh. 6000 km ku yhdessäkään punakilpisessä ei oo omaa mittaria kiinni / lukemat nyt on mitä on kuiteskin, nollaantunnut jossain vaiheessa *(Ippe100 @ Maalis. 04 2006,10:13) kirjoitti
<p>filhos da puta </p>
Tullin sivuilta:(•tomppa• @ Maalis. 18 2006,12:34) kirjoitti
Jos verovelvollinen ei esitä riittävää selvitystä todellisista ajokilometreistä, Tulli arvioi ajokilometrit ajoneuvon ominaisuuksien perusteella. Arvioinnissa käytetään apuna keskimääräisiä ajosuoritteita:
* henkilöautot 18 800 km / vuosi
* pakettiautot 14 700 km / vuosi
* moottoripyörät 7 300 km / vuosi.
Nyt on Husse katastettu ja väliaikaset kilvet paikallaan!!!
Eli sen 3kk väliaikasen ajoluvan saa tälläsessäkin tapauksessa,
ainut miinuspuoli siinä on se, että tulee paljon isommat sanktiot jos haluaa peruuttaa verohakemuksen päätöksen jälkeen(oisko ollu 100e+10% annetusta veropäätöksestä.)
Enää jännityksellä ootan verottajan päätöstä asiasta,
tuntu olevan hieman tullissakin epäselvää että miten ko. moopedi pitäin käsitellä verojen kannalta...jonnekin korkeampaan instanssiin ne prujut lähettivät tutkittavaksi.
Kannattipa sitten tässäkin asiassa pitää puolensa,
ans kattoo vaan sen verokarhun kanssa...
Samanlainen prosessi suunnitteilla. Mitä todistuksia toimitit aiemman käytön selvittämiseksi?